• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tobyponken

Cartier
Tittar ut och bestämmer mig för att även återstoden av dagen kommer tillbringas inomhus.
20201205_121906.jpg
 

Göteborgare

Cartier
Hej.
Är det någon som vet var man hittar ett batteri, eller capacitor som det ibland benämns till en Citizen med E168 verk. Jag TROR batteriet heter 295-51.
Har hittat på en del US sidor, men det borde ju finnas att få tag på i Europa?
 

BarbaZoo

Cartier
2-Faktor
Köpte denna 2502-H23265 år 2005 som mitt första internetköp av klocka (gav 900 kr om jag minns rätt). Den hade några tuffa år där i början men har vilat tills nyss då min lokale uris fick liv i den med nytt batteri. Hittade därefter en gammal SMP kopia länk av en slump i en låda och parade ihop dem till helgen. Lite lagom bilhandlarekänsla nu och gillar den mycket, särskilt kontra priset. Bra drag i lysmassan efter 15 år också, slår min helt nya av ett annat japanskt märke som börjar på S...
20210109_093631.jpg
20210109_093816.jpg
 
Senast ändrad:

edlundd

Cartier
Beror på vad du har för referenser? Jag tycker den är bättre än tex Seikos länkar på Samurai/Turtle men inte bättre än tex Steinhart.
Om jag inte sett fel verkar det vara solida länkbitar, solida ändlänkar samt milled clasp vilket låter väldigt bra för priset - men aldrig hört någon nämna/höja det specifikt. Samma gäller Nighthawk-länken.
 

Tobyponken

Cartier
Om jag inte sett fel verkar det vara solida länkbitar, solida ändlänkar samt milled clasp vilket låter väldigt bra för priset - men aldrig hört någon nämna/höja det specifikt. Samma gäller Nighthawk-länken.
Du har helt rätt. Dessutom är passformen mellan ändlänkarna och boetten väldigt bra. Det enda negativa jag har att säga är att länkarna är sammanfogade med pushpins vilket jag kan tycka är lite sämre än skruvar eller pin and collar. Men för priset man betalar är det sammantaget top notch👍
 

edlundd

Cartier
Du har helt rätt. Dessutom är passformen mellan ändlänkarna och boetten väldigt bra. Det enda negativa jag har att säga är att länkarna är sammanfogade med pushpins vilket jag kan tycka är lite sämre än skruvar eller pin and collar. Men för priset man betalar är det sammantaget top notch👍
Det låter ju inte så dumt. Seikolänkarna i samma prisklass bleknar ju lite i jämförelse då ja. Dock kan jag tyvärr inte säga samma om länken på min NY0040, vilket mer liknar någon slags medeltida tortyranordning !
 

Tobyponken

Cartier
Det låter ju inte så dumt. Seikolänkarna i samma prisklass bleknar ju lite i jämförelse då ja. Dock kan jag tyvärr inte säga samma om länken på min NY0040, vilket mer liknar någon slags medeltida tortyranordning !
Har också en NY0040 men utan länk så den kan jag inte uttala mig om. Dock ser den rätt billig ut kan jag tycka. Denna både ser och känns gedigen ut.
 
Reparera/serva citizen promaster.
Jag har fått ärva min brors Citizen. Den är visst köpt på 90 talet någon gång. Knapparna känns svampiga och tröga. Jag vet inte ens hur den fungerar trots jag haft den i över ett år, Den verkar dock vara i pansarkvlite då den används dagligen i verkstadsmiljö. Tiden håller den perfekt. Om man vill lämna in den på service, är det ekonomsikt försvarbart och vart vänder man sig då? kanske är värdet så ringa att bara låta den ligga i byrålådan när den stannar? Tacksam för råd. / Anders
 

Bilagor

  • 922D00CD-927D-4F24-929A-BE1B4BDCF726.jpeg
    922D00CD-927D-4F24-929A-BE1B4BDCF726.jpeg
    959.2 KB · Visningar: 28
  • A71DBE8F-A0DB-4CCF-8722-47ADA8F42C7F.jpeg
    A71DBE8F-A0DB-4CCF-8722-47ADA8F42C7F.jpeg
    1 MB · Visningar: 38

edlundd

Cartier
Det gör jag tyvärr inte. Däremot blev jag nyfiken på vilken du menar? Länk?

Skulle tro att det är denna. Verkar vara det bästa alternativet med passande ändlänkar som går att få tag på.
 
Hej. Vill skicka ut en fråga, om den inte är okej av admin säg gärna till för jag vill inte fela 😇 Tänkt sälja min Citizen BLS 8100 Chronograph från 73. Har inte gjort tillräckligt med intryck/postat tillräckligt mycket här på Klocksnack för att sälja här utan jag har lagt ut den i en vintagegrupp på FB. Det jag undrar är om mitt pris på 2500kr är rimligt för den. Minus på den är okänd servicehistorik, går ej att vrida/växla dag manuellt men den växlar fint på natten. Datum går att växla själv. Den vandrar även ca 3 min i chronographen när den är när den ej ska vara aktiv. Den håller tiden väldigt bra, chronographen nollställer på 12 och inte en repa på glaset. Vill vet vad kunnigt folk kan tycka om detta. Men som sagt säg till om det inte är en okej fråga att ställa när jag försöker sälja den på annat forum.
 

Bilagor

  • E833C2C9-F6CD-4343-A43C-76BBDEB9DF77.jpeg
    E833C2C9-F6CD-4343-A43C-76BBDEB9DF77.jpeg
    912.6 KB · Visningar: 27
Den gamla damen trivs än... köpt 1996 om jag minns rätt, ny i butik. Armband har bytts några gånger och förra året fick den en täthetsservice. Nytt batteri för en halvtimma sedan. Enda problemen med denna är dels att kronan är lite liten och pillig, dels att vridringen flyttar sig lite lätt. Detta gör att repan som syns vid 8 minuter på vridringen är vid 13 minuter på glaset. Denna repa lyckades jag orsaka andra eller tredje dagen efter att jag köpt klockan. :)

DSC_0073.JPG
DSC_0074.JPG
From Dec 2021 there will be no spare parts manufactured for your model and many form.that era, if you plan to keep it better change gaskets, the newer crown is slightly bigger too.
 
Topp