• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stokesey

Omega
82A7A5FC-7E75-45E2-8A8F-45DE954FAB97.jpeg

testar Geckota Jubilee. Fruns kommentar - ja nu ser den verkligen ut som en gubbklocka :oops: Jag som tycker det passar bra…
Wow, snygg! Ref.? Finns den med svart eller grå urtavla månne?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Wow, snygg! Ref.? Finns den med svart eller grå urtavla månne?
Modellen heter AS2050-XX. Min heter 2050-10A och är den enda med arabiska siffror och vit tavla. 2050-10E har svart/grå sunburst tavla med stavindex. Dessa kommer på läder. Det finns en vit med stavindex och länk som heter -87A. Billig och driftsäker med RC och ecodrive :)
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
När den kom tyckte jag den verkade vara ett gott substitut till någon som gillar Rolex Datejust men inte vill ha en copage eller lägga såna pengar . Riktigt snygg och ren i designen :)
Tycker personligen den flörtar med GS men sin avskalade design och mycket arbete på urtavla. Hur som tycker kvalitetskänslan finns där, bra urverk och som sagt snygg. I och med att Seiko upphört med sin SARB033/035 tror jag denna kommer fylla upp detta tomrum galant 😁
 

AB

Panerai
2-Faktor
Ser riktigt fin ut denna! Läsvärd artikel här: https://www.fratellowatches.com/the-citizen-caliber-0200-review/

Edit: 40mm sportklocka med vad det verkar en grym integrerad länk samt nytt egenutvecklat automatverk som går inom COSC (kaliber 0200, PR 60h, -3 till +5 sekunder per dag). Prislapp på $6k, blir spännande att se om Citizen kan ta steget upp och konkurrera med den prisbilden.

2B815542-119C-4C3B-BF28-1A0E679430EA.jpeg
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Ser riktigt fin ut denna! Läsvärd artikel här: https://www.fratellowatches.com/the-citizen-caliber-0200-review/

Edit: 40mm sportklocka med vad det verkar en grym integrerad länk samt nytt egenutvecklat automatverk som går inom COSC (kaliber 0200, PR 60h, -3 till +5 sekunder per dag). Prislapp på $6k, blir spännande att se om Citizen kan ta steget upp och konkurrera med den prisbilden.

2B815542-119C-4C3B-BF28-1A0E679430EA.jpeg
Ja du. 40, 60 och 70 tal blandat lite hurlumhej. Tänker mest på lite äldre Zenith Defy när jag ser den. Men vi får väl se hur det går för dem. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ser riktigt fin ut denna! Läsvärd artikel här: https://www.fratellowatches.com/the-citizen-caliber-0200-review/

Edit: 40mm sportklocka med vad det verkar en grym integrerad länk samt nytt egenutvecklat automatverk som går inom COSC (kaliber 0200, PR 60h, -3 till +5 sekunder per dag). Prislapp på $6k, blir spännande att se om Citizen kan ta steget upp och konkurrera med den prisbilden.
För varje nytt släpp som görs svalnar mitt intresse lite för att köpa nya klockor :confused: Jag brukar hålla Citizen högt för deras strategi att istället för att tok-höja sina priser på Citizen klockor, så tar man igen det på andra märken i portföljen. Det är egentligen bara cal.0.100 jag tycker kan vara motiverad det pris den har.
 

AB

Panerai
2-Faktor
För varje nytt släpp som görs svalnar mitt intresse lite för att köpa nya klockor :confused: Jag brukar hålla Citizen högt för deras strategi att istället för att tok-höja sina priser på Citizen klockor, så tar man igen det på andra märken i portföljen. Det är egentligen bara cal.0.100 jag tycker kan vara motiverad det pris den har.
Vi får väl se hur det går för den! Inte helt lätt att konkurrera på dessa prisnivåer med varumärken som för de allra flesta anses vara bra mycket mer premium än Citizen. Men några stycken lär de väl sälja i alla fall... :) För mig blir dock Citizen bara mer och mer intressant när listpriserna på Grand Seiko helt gått bananas, dock kanske inte för $6k...
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Ur & Penn är väl den största Citizenförsäljaren i Sverige vad jag förstår.
Men när jag söker på Citizen så finner jag att de har långt fler modeller än vad Ur & Penn säljer. Och dessutom snyggare och mer intressanta modeller. Trist.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ur & Penn är väl den största Citizenförsäljaren i Sverige vad jag förstår.
Men när jag söker på Citizen så finner jag att de har långt fler modeller än vad Ur & Penn säljer. Och dessutom snyggare och mer intressanta modeller. Trist.
Ur&Penn är Svensk AD. Tyvärr är tilldelningen därefter... Men du kan ju exempelvis titta på Tysklands utbud och kolla om UrP kan ta hem åt dig. Annars är det ju fortfarande ganska bekvämt att beställa över nätet inom EU
 

Psykel

Patek

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nya bullheads med bra mått på 38mm x 12mm. Verkar dock som att de släpps på den japanska marknaden. Info hämtat från Uhrforum.


CCL_AN3660-81A_15_EC.jpg
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Våra grannar i öst har betydligt bättre utbud: https://www.klockmagasinet.com/armbandsur/citizen-klockor
Rätt pressade priser dessutom. Jag skulle nog rekommendera Klockmagasinet.

Tack för tips! Jo jag ser direkt flera modeller som Ur & Penn inte har.
När det gäller Ur & Penn så ligger de åtminstone på kampanjpriserna ofta lägst på den skandinaviska marknaden.
En fördel med en fysisk butik är också att man kan kontrollera att sekundvisaren på quartsklockor prickar rätt på markörerna. I alla fall någorlunda rätt för helt perfekt är ju svårt att få.
Men när jag kring nyår köpte min BM7430-89L så glömde jag helt att kolla det och lät butiken korta av armbandet.
När jag kom hem så upptäckte jag att sekundvisaren var praktiskt taget en halv sekund fel och stannade i mitten av markörerna. Det var helt enkelt för mycket.
Ett par veckor senare for jag in till stan och frågade om det går bra att byta till ett annat exemplar med bättre sekundpassning.
Normalt räknas klockan som begagnad om armbandet är avkortat. Men det gick bra att byta och de hade ett annat exemplar där sekundvisaren prickade markörerna betydligt bättre. Så butiksbiträdet kortade av armbandet på den klockan och behöll de överblivna eftersom jag redan hade dem.
Det tycker jag är bra service!
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Tack för tips! Jo jag ser direkt flera modeller som Ur & Penn inte har.
När det gäller Ur & Penn så ligger de åtminstone på kampanjpriserna ofta lägst på den skandinaviska marknaden.
En fördel med en fysisk butik är också att man kan kontrollera att sekundvisaren på quartsklockor prickar rätt på markörerna. I alla fall någorlunda rätt för helt perfekt är ju svårt att få.
Men när jag kring nyår köpte min BM7430-89L så glömde jag helt att kolla det och lät butiken korta av armbandet.
När jag kom hem så upptäckte jag att sekundvisaren var praktiskt taget en halv sekund fel och stannade i mitten av markörerna. Det var helt enkelt för mycket.
Ett par veckor senare for jag in till stan och frågade om det går bra att byta till ett annat exemplar med bättre sekundpassning.
Normalt räknas klockan som begagnad om armbandet är avkortat. Men det gick bra att byta och de hade ett annat exemplar där sekundvisaren prickade markörerna betydligt bättre. Så butiksbiträdet kortade av armbandet på den klockan och behöll de överblivna eftersom jag redan hade dem.
Det tycker jag är bra service!
Mjo, men pressade kampanjpriser är ju inte mycket värda om det inte finns någon modell som är intressant. Personligen är det väl mest Eco-Drive One som är intressanta i deras utbud.
 
Topp