• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

klockodile

Dundee
2-Faktor
2496C331-512D-4B15-B3F1-B3F0A30810B0.jpeg
8586CD1F-6833-412D-80E8-39BFDC95BEC2.jpeg
5214FBEE-A4D6-4BC8-A776-B877C653EE93.jpeg
36223904-08D6-45C8-BA64-3DE9DEB60554.jpeg
Nytt idag! 52-0110 KA. Någon som har tips på vart man kan få tag på gamla Tropic band 20 mm? Eller har en originallänk över? :p
Nice!!!
 
  • Like
Reactions: hd1

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ääääälskar Nighthawk, men är rädd att den ska vara för stor för mig.
Jag har inte den klockan, jag har en AS4020-44 B Den är 45mm (bjuder på en gammal bild) Dom har väldigt korta luggar, jag tror min är 48mm över luggarna, så dom sitter riktigt bra även på mindre handleder. Mät din bredd, inte omkrets. Stora är dom ju, men det ska dom ju också vara.
IMG_0057.JPG

Siffrorna på Nighthawk :
Case: Stainless Steel
Movement: Citizen Eco-Drive GMT Solar
Dial: Black
Lens: Mineral Crystal
Case Back: Screw down
Strap: Steel Bracelet
Water Res.: 200m
Dimensions: 41mm, 46.3mm lug-to-lug
Thickness: 12.5mm
Lug Width: 22mm
Crown: 6mm Screw down
Weight: 141g
Warranty: 5 year
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En personlig fundering och reflektion gällande Citizen i allmänhet och deras nya urverk 0100s i synnerhet...
Dom har ju alltid varit lillebror till Seiko, lite billigare, med lite vassare design, kanske inte lika "tidlösa" i brist på bättre ord. Man kan ju ofta titta på en Citizen och lite avgöra från vilket årtionde den härstammar. Samtidigt har dom ju riktigt vass teknologi. Eco-drive, supertitanium, djuptrycksmätare, radikontroll och GPS osv osv. Och dom är gjorda för "medborgarna". Varför är dom inte populärare i Sverige? Säger man "high end Citizen" så tänker alla direkt (om man är insatt) på The Citizen chronomaster, annars tror dom man skojar. Vadå high end, dom säljs ju på Ur&Penn?!

Nu ska dom nästa år lansera ett Eco-drive urverk som presterar 1spy utan någon typ av radiokontroll. Skit cool! Många funderar på om det ska bli en ny egen linje, hur kommer Chronomstern stå sig, kommer den få det nya urverket? Vad kommer klockor med det nya urverket kosta? Om man tänker på att nästa år är 50 års jubileum för Seiko, med quartz Astron, så kan man ju hoppas att det kommer något riktigt häftigt även därifrån. Men tänk om alla hamnar i skuggan av Citizen...
Om Citizen bjuder på samma typ av revolution som kvarts gjorde 1969, och nästan utplånade Schweiziska klocktillverkare. Några var snabba att haka på tåget då, Tissot, Omega, Longines, Tag Heuer med flera. Dom som idag kallas "budget" Schweizare. Det ryktas att Tag Heuer ska sluta med kvartz, Breitling lika så. Vad händer om Citizen sätter detta nya urverk i ALLA klockor? Man säger helt enkelt att man funnit ett urverk som är så bra att man tänker sluta tillverka kvarts. Man behåller sin mekaniska linje samt radio och gps synk, men i övrigt vill man bli nr1 på solcellsklockor som går i tid...
Efter dom olika utspelen som Moser&Cie bjudit på, där man på olika vis velat belysa att fokus på Swiss Made ska vara det man är bra på, inte försöka haka på trender. Odla sin gedigna urmakarkonst. Och årets Basel visade väl tydligt på den europeiska trenden, mekaniska klockor i retrostil, design ur arkiven men i modern tappning. Men fortfarande mekaniska urverk, ingen modern tappning där inte. Hur skulle en ny revolution, nu solcells driven, påverka resten av klockvärlden?

Jag tror inte det kommer hända, men det är en spännande tanke ;)
 

Pontus M

Omega
Hej klockfantaster!
Jag har sneglat lite på en Citizen Promaster från 1998, klockan är oanvänd och batteriet är naturligtvis dött sedan länge.

Hur ser risken ut för att batteriet har börjat läcka och därmed skadat urverket? Vågar jag ens chansa på att köpa denna klocka och vad tror ni att kostanaden skulle bli för att åtgärda klockan om det visar sig att batteriet läckt?

Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning,
Pontus
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej klockfantaster!
Jag har sneglat lite på en Citizen Promaster från 1998, klockan är oanvänd och batteriet är naturligtvis dött sedan länge.

Hur ser risken ut för att batteriet har börjat läcka och därmed skadat urverket? Vågar jag ens chansa på att köpa denna klocka och vad tror ni att kostanaden skulle bli för att åtgärda klockan om det visar sig att batteriet läckt?

Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning,
Pontus
Omöjligt att sia om, men min spontana tanke är att det kanske är helt ok. Det sitter i en klocka som har en täthet på 20atm, så det borde inte komma in mer syre än det som redan är därom den bara legat. Men dina argument kan väl vara grund för en bra prutmån om inte säljaren vill byta batteri och du är villig att betala det bytet? Men... http://great-british-watch.co.uk/how-to-spot-and-deal-with-watch-battery-leaks/
 
Topp