• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Helt plötsligt har Ur&Penn 180st Citizenmodeller på hemsidan...
uropenn.jpg

Bland annat Citizen One eco-drive, även några gps modeller som tidigare varit svåra att hitta. Är detta ett första tecken på att det kommer hända saker nästa år?
Min gissning är att man har mycket nytt på gång med det nya urverket och vill försöka sälja så mycket gammalt som möjligt. Jag har inget förestående inköp och har inte testat prutvilligheten på Ur&Penn, men det skulle om den finns, vara ytterligare ett tecken på att man vill tömma lagren. Vi får hålla varandra uppdaterade om det finns möjlighet att fynda :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Helt plötsligt har Ur&Penn 180st Citizenmodeller på hemsidan...
uropenn.jpg

Bland annat Citizen One eco-drive, även några gps modeller som tidigare varit svåra att hitta. Är detta ett första tecken på att det kommer hända saker nästa år?
Min gissning är att man har mycket nytt på gång med det nya urverket och vill försöka sälja så mycket gammalt som möjligt. Jag har inget förestående inköp och har inte testat prutvilligheten på Ur&Penn, men det skulle om den finns, vara ytterligare ett tecken på att man vill tömma lagren. Vi får hålla varandra uppdaterade om det finns möjlighet att fynda :)

Verkligen många modeller, men också härligt! Fanns ju till och med en ecozilla. För mig det finns en rabattkod, @Compiss? :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
10-15% är ju såklart tacksamt, men för att man ska kunna dra några slutsatser att dom vill tömma lagren ska det nog ligga mellan 20-50% tycker jag...
 
Boetten aer ju vaeldigt lik Chrono Master fraan slutet paa 60-talet.
Fast dom gamla hade mer text paa tavlan aen dom haer tidiga The Citizen som aer vaeldigt sparsamma med bokstaeverna

40114762172_31765eb666_b.jpg
Även Super Crystal Date har till synes liknande boett, denna från skarven 60-70 skulle jag tro. Dock i behov av service, men det verkar vara få som vill ta sig an en vintage Citizen automat.
74CC9030-FC37-496F-8493-5F5EE926FB13.jpeg
 

kuma-kun

Audemars
Även Super Crystal Date har till synes liknande boett, denna från skarven 60-70 skulle jag tro. Dock i behov av service, men det verkar vara få som vill ta sig an en vintage Citizen automat.
74CC9030-FC37-496F-8493-5F5EE926FB13.jpeg

Intressant, den boettformen ser man mest på Chrono Masters känner jag.
Seven var deras enklare linje och med tillägget Crystal innebär det att den har ett hårdare glas än vanligt plexi.
Super och dom 3 stjärnorna betyder att det är en bättre av den sorten, antagligen justerad i 3 positioner.
Väl värd en service tycker jag.
Dom här Citizenarna bygget ju på i stort sett samma verk så delar är ju inget problem och vad jag förstår inga konstigheter med det heller.
Citizen använde liknande system som Seiko med serienummer så det är bara kolla första siffran som är året och den andra och tredje ger månad.
 

Erik83

Cartier
Omöjligt att sia om, men min spontana tanke är att det kanske är helt ok. Det sitter i en klocka som har en täthet på 20atm, så det borde inte komma in mer syre än det som redan är därom den bara legat. Men dina argument kan väl vara grund för en bra prutmån om inte säljaren vill byta batteri och du är villig att betala det bytet? Men... http://great-british-watch.co.uk/how-to-spot-and-deal-with-watch-battery-leaks/

Tack för länken! Det hjälper en novis som mig att navigera bukten och ställa rätt frågor. Uppmärksammat några tveksamma fall i min Watch list...
 

mackan34

Breitling
Vad står det på den lilla plaketten som sitter på boetten? Har alla Navihawk-modeller såna?
Det står NAVIHAWK AT
Är inte 100% säker men jag tror plaketten finns på alla "Navihawk AT", sedan finns det "Navihawk GPS" (t.e.x. CC9030-00E) och där finns den inte...
 

Bilagor

  • Citizen3_20180503_154738_001_resized.jpg
    Citizen3_20180503_154738_001_resized.jpg
    198.1 KB · Visningar: 5
Intressant, den boettformen ser man mest på Chrono Masters känner jag.
Seven var deras enklare linje och med tillägget Crystal innebär det att den har ett hårdare glas än vanligt plexi.
Super och dom 3 stjärnorna betyder att det är en bättre av den sorten, antagligen justerad i 3 positioner.
Väl värd en service tycker jag.
Dom här Citizenarna bygget ju på i stort sett samma verk så delar är ju inget problem och vad jag förstår inga konstigheter med det heller.
Citizen använde liknande system som Seiko med serienummer så det är bara kolla första siffran som är året och den andra och tredje ger månad.

Då ska jag ta en titt på serienumret. Kul att veta exakt årgång :)
Tycker också att den vore värd en service. Vet bara inte riktigt vart jag ska vända mig. Har sökt lite här i forumet, men inte hittat något. Var förbi vid Farfars klocka här i Sthlm. De var inte alls sugna på att serva den och fick inte direkt nåt tips vart jag skulle vända mig heller.
 

Psykel

Patek
Då ska jag ta en titt på serienumret. Kul att veta exakt årgång :)
Tycker också att den vore värd en service. Vet bara inte riktigt vart jag ska vända mig. Har sökt lite här i forumet, men inte hittat något. Var förbi vid Farfars klocka här i Sthlm. De var inte alls sugna på att serva den och fick inte direkt nåt tips vart jag skulle vända mig heller.
@rogart-63 pillar vintage Seiko iallafall. Han servade en 6138-kronograf som jag köpte av honom, så kan tänka mig att han kan hantera en "vanlig" japansk datumklocka.
 

Phenixfox

Omega
06C2D2AC-F82A-45B6-BF91-F65DA1AF5DF4.jpeg
Efter en del testande och läsande så blev det en AS4020-52E. Har varit sugen på en citizen länge nu och denna gjorde mig inte besviken. Stabilt byggd och med en härlig tyngd. Jag har ganska smala handleder men tack vare korta bandhorn så smiter den in med någon mm med sina 48mm. Funderade på att köpa ett läderband till den men efter att ha känt på och provat länken så avvaktar jag inköp.
 

Bilagor

  • 3CC2535C-477A-47EF-8E4D-836F57079E7C.jpeg
    3CC2535C-477A-47EF-8E4D-836F57079E7C.jpeg
    83.7 KB · Visningar: 4

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
06C2D2AC-F82A-45B6-BF91-F65DA1AF5DF4.jpeg
Efter en del testande och läsande så blev det en AS4020-52E. Har varit sugen på en citizen länge nu och denna gjorde mig inte besviken. Stabilt byggd och med en härlig tyngd. Jag har ganska smala handleder men tack vare korta bandhorn så smiter den in med någon mm med sina 48mm. Funderade på att köpa ett läderband till den men efter att ha känt på och provat länken så avvaktar jag inköp.
Den ser riktigt sportig ut med länk, lite militär tycker jag. :) Min har ju läder och fanns inte med länk. Något att tänka på om du ska ha läder är att luggarna är ganska tjocka, så du vill ha ett tjockt band. Samtidigt sitter stiften väldigt nära boetten, så man kan behöva böjda bandstift...
 

Phenixfox

Omega
Den ser riktigt sportig ut med länk, lite militär tycker jag. :) Min har ju läder och fanns inte med länk. Något att tänka på om du ska ha läder är att luggarna är ganska tjocka, så du vill ha ett tjockt band. Samtidigt sitter stiften väldigt nära boetten, så man kan behöva böjda bandstift...

Ok, ska tänka på det. Tack för tipset :)
Är grymt nöjd med länken så detta blir nog klockan (förutom min Oceanus där man inte har något val) som får gå på orginal :)
 

Essen

Omega
06C2D2AC-F82A-45B6-BF91-F65DA1AF5DF4.jpeg
Efter en del testande och läsande så blev det en AS4020-52E. Har varit sugen på en citizen länge nu och denna gjorde mig inte besviken. Stabilt byggd och med en härlig tyngd. Jag har ganska smala handleder men tack vare korta bandhorn så smiter den in med någon mm med sina 48mm. Funderade på att köpa ett läderband till den men efter att ha känt på och provat länken så avvaktar jag inköp.

Kul! Sitter å väntar på en precis likadan som skickad från Tyskland! Har velat ha en länge, så ska bli spännande när den kommer! Kul att du är nöjd!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Någon som kan säga något om denna? Sannolikt från - 97 och även om den känns väldigt kvalitativ i handen så tror jag att det är någon budgetvariant då det inte ens finns någon lume-plupp på vridningen. Har sökt på modellnumret men hittar inget matnyttigt.
PSX_20180514_130005.jpg

PSX_20180514_125901.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Någon som kan säga något om denna? Sannolikt från - 97 och även om den känns väldigt kvalitativ i handen så tror jag att det är någon budgetvariant då det inte ens finns någon lume-plupp på vridningen. Har sökt på modellnumret men hittar inget matnyttigt.
PSX_20180514_130005.jpg

PSX_20180514_125901.jpg
Vad är det som du vill veta? Urverket är miyota/citizen cal.2500. Ett enkelt kvartsverk utan juveler och inte servicebart. Kostar väl ca 500kr för ett nytt, som borde vara enkelt att komma över. Hela modellen är ganska enkel, länk utan solida ändlänkar, mineralglas, en basklocka helt enkelt. Det finns betydligt bättre Promaster modeller ifrån samma år för liknande pengar att satsa på om du är spekulant.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Vad är det som du vill veta? Urverket är miyota/citizen cal.2500. Ett enkelt kvartsverk utan juveler och inte servicebart. Kostar väl ca 500kr för ett nytt, som borde vara enkelt att komma över. Hela modellen är ganska enkel, länk utan solida ändlänkar, mineralglas, en basklocka helt enkelt. Det finns betydligt bättre Promaster modeller ifrån samma år för liknande pengar att satsa på om du är spekulant.
Äh, inget speciellt egentligen. Var mest nyfiken för att jag inte sett en liknande Citizen-dykare innan och aldrig en utan lume-plupp så därför tänkte jag att det var någon billigare variant och det har du ju bekräftat. :) Har den redan i samlingen och betalade bara någon hundralapp för den så jag är nöjd. Klockan fungerar som den ska så jag behöver inte köpa något till den och jag har den som beater, det duger den gott till! :D
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Ja jävlar vad många ur och penn fått in.

Köpte själv årets första klocka (köpt 7 klockor i år...) därifrån.

Vad tycker ni om den? Får oerhört lite armbandstid. Men kanske använda vid mer dressiga tillfällen? Brukar ha dykaren till skjorta men vill inte bara låta Citizen ligga i lådan. Ser den okej ut? Jag gillar romerska siffror men ångrar nog köpet lite grann, vet inte varför riktigt.

Screenshot_20180514-234004.png
 
Topp