• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

kuma-kun

Audemars
Lite dåligt med äldre här så slänger in dagens klocka.
Ace järnvägare, Showa 40 (1965)

48203869581_e3656513d3_c.jpg
 

Code

AKA Vincent B
Så hur tänker ni? Tex en Citizen som har Eco drive, behöver ju knappt bry sig om batteribyten (sålänge den får ljus och laddas). Men hur är det med packningsbyten? Läst att vissa säger efter 2år och vissa säger när den ska servas dvs efter 5-7år. Men tror knappt en Eco drive behöver servas?? Eller tro ni dom håller längre? Och var kan man lämna in dom? Vet ju att Ur o penn är typ dom enda som säljer Citizen (kan väl lämna in dom där). Såg också att man kan skicka till Citizen i Tyskland och Holland men det kanske man inte orkar... Finns det fler AD:s som gör sånt?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Snyggt. En fråga bara? När det är dags för service, tex packningsbyten mm var lämnar man in den?
Tack! Som med så många andra kvarts-ur byter man batteri när det är slut (5 år på denna). Man inspekterar packningarna och trycktestar vid samma tillfälle som batteribyte, i övrigt görs ingen service. Vill man trycktesta innan badsemestern kan man ju göra det var som helst :) Om klockan skulle börja bete sig märkligt så skickas den till Citizen Japan på service, det hjälper Ur & Penn till med. Även packningar tar Ur & Penn hem. Jag har en Chronomaster ifrån 2001, den lämnades in hos Citizen Japan för ett första batteribyte 2006 (det är gratis om du bor i Japan), efter det är den trycktestad varje år och batterier byter jag själv. Just denna klocka har jag möjlighet att skicka till Sakura Watches som sagt att dom skickar den till Citizen på första batteribytet och översyn om jag önskar. Jag skulle då betala frakten. I grund och botten är Ur & Penn AD i Sverige och löser allt som behövs.
 

Code

AKA Vincent B
Tack! Som med så många andra kvarts-ur byter man batteri när det är slut (5 år på denna). Man inspekterar packningarna och trycktestar vid samma tillfälle som batteribyte, i övrigt görs ingen service. Vill man trycktesta innan badsemestern kan man ju göra det var som helst :) Om klockan skulle börja bete sig märkligt så skickas den till Citizen Japan på service, det hjälper Ur & Penn till med. Även packningar tar Ur & Penn hem. Jag har en Chronomaster ifrån 2001, den lämnades in hos Citizen Japan för ett första batteribyte 2006 (det är gratis om du bor i Japan), efter det är den trycktestad varje år och batterier byter jag själv. Just denna klocka har jag möjlighet att skicka till Sakura Watches som sagt att dom skickar den till Citizen på första batteribytet och översyn om jag önskar. Jag skulle då betala frakten. I grund och botten är Ur & Penn AD i Sverige och löser allt som behövs.
Ok tack för svar. Fixar dom även Citizen modeller som inte säljs i Sverige?
 

Code

AKA Vincent B
Har ni sett dom här nya? Finns knappt några bilder på Google.. Från nya SST serien. Ref: JWO137-51E, JWO138-08L, JWO139-05L...Riktigt snygga.. :)
Bilder fr www..släpps hösten 2019..
Screenshot_20190706_164636.jpg
Screenshot_20190706_164713.jpg
Screenshot_20190706_164652.jpg
 
Senast ändrad:

nept

Panerai
Så hur tänker ni? Tex en Citizen som har Eco drive, behöver ju knappt bry sig om batteribyten (sålänge den får ljus och laddas). Men hur är det med packningsbyten? Läst att vissa säger efter 2år och vissa säger när den ska servas dvs efter 5-7år. Men tror knappt en Eco drive behöver servas?? Eller tro ni dom håller längre? Och var kan man lämna in dom? Vet ju att Ur o penn är typ dom enda som säljer Citizen (kan väl lämna in dom där). Såg också att man kan skicka till Citizen i Tyskland och Holland men det kanske man inte orkar... Finns det fler AD:s som gör sånt?
Min pappas gamla Eco-drive fick problem med att hålla laddningen och betedde sig lite märkligt med tidtagningsdelen efter nästan 20 år. Den funkade fortfarande och verkade vara vattentät men den fick åka på service och de bytte ut hela urverket och packningarna osv. :)

IMG_20190420_112950.jpg
IMG_20190420_113003.jpg
 

Code

AKA Vincent B
Min pappas gamla Eco-drive fick problem med att hålla laddningen och betedde sig lite märkligt med tidtagningsdelen efter nästan 20 år. Den funkade fortfarande och verkade vara vattentät men den fick åka på service och de bytte ut hela urverket och packningarna osv. :)

IMG_20190420_112950.jpg
IMG_20190420_113003.jpg
Grymt lämnade du in den på Ur o penn? Coolt att den är 20år..:)
 

nept

Panerai
Gör Citizen några Eco-drive-HAQ-dammodeller? Typ en 30 mm Chronomaster eller så. Frågar åt en sambo.. :rolleyes:
 

Code

AKA Vincent B
Frågade Ur o penn om dom kan byta packningar, serva mm om man köpt en klocka utomlands. Fick detta, svar.. Bra och veta... :)
Screenshot_20190708_175055.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@nept Om det är just ecodrive tror jag du får be henne titta på Exceed serien. Samma höga finish som chronomaster men nästan uteslutande ecodrive och många med RC
 
Topp