• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spincini

Rolex
2-Faktor
Min kommer på länk.. Ref:bj7100-82E :D
Och finns och köpa på Sakura watches.
IMG_20200103_163522_734.jpg
Mmm länk är jäkligt bra:D
 

idagtisdag

Cartier
Fina pennor! Skall man vara petnoga är väl Rotring ett "ånyttfött" märke, ett sådant märke som man ser ner på i klockvärlden.

Ursprungsfirman konkade väl, pga av CAD-revoutionen (jämför kvarts-revolutionen!)

https://en.wikipedia.org/wiki/Rotring

Ja, riktigt fin penna!
Jag har en Rotring 600, så jag kände igen formerna men såg att det var lite mjukare kanter. :bookworm:

Har beställt en Rotring 600 också men inte fått den ännu.
Vill se om den om möjligt kanske är ännu bättre:D
 

Fargoth

Omega
Fina pennor! Skall man vara petnoga är väl Rotring ett "ånyttfött" märke, ett sådant märke som man ser ner på i klockvärlden.

Ursprungsfirman konkade väl, pga av CAD-revoutionen (jämför kvarts-revolutionen!)

https://en.wikipedia.org/wiki/Rotring
Inte för att det spelar någon roll, men konkade de verkligen? Blev de inte bara uppköpta?

Det enda som stör mig lite med märket är att de kör hårt på "Germany" i sin marknadsföring fast pennorna är gjorda i Japan. Men jag skulle säga att Japan är penn-landet nummer ett, så inget fel i det. :)

Såg att Rotrings ägare (som också äger Parker och Waterman) är exklusiv distributör åt Mitsubishi Pencil Company (uni-ball och uni) i nordamerika, vore kul att veta om det också är MPC som tillverkar Rotring...

/En pennörd som gillar att gå på Muji och försöka lista ut vilka som tillverkar deras olika pennor. Rätt säker på Pilot och Pentel hittills.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vintage är alltid kul, och historiska klockor är alltid intressant tycker jag:)
Jag snubblade över historien kring "Citizen Homer Second Setting",(ni får googla själva) en klocka som delades ut inom JR (Japanska Järnvägen) under ´60-70 talet. En manuell klocka med hackande sekund, vilket var användbart när man ville synka klockan exakt. Den dyker upp på diverse auktioner och är alltid graverad på baklocket. Anledningen att jag snubblade över modellen var att jag letat en riktigt läsbar och mångsidig slitvarg, då är "issued" en tag att googla :)
homerrailroad1.jpg
Super clean design och väldigt lättläst. Nu har dessa förhållandevis enkla klockor sprungit iväg i pris och popularitet, så något moderna ligger närmare till hands både att hitta och ur monetär synpunkt...
en-citizen-as2050-10a.jpg

Eco-drive tillsammans med radiosynk och safirglas i ett väldigt spartanskt utförande. Även om typsnittet är ett annat och det är mycket som separera de två är arvet tydligt tycker jag.
dscf9826.jpg
Modellen heter AS2050-10A och kostar runt 3k
 

kuma-kun

Audemars
Homer Second Setting användes av dom flesta järnvägsbolag inte bara den statliga.
Rätt vanlig och trots att jag inte är den som följer priser så borde dom gå att få tag på under 3k inbillar jag mig.
Homer verken är ju dessutom verkligen tillförlitliga, och efter en service går dom bra i många, många år.

Lite roligt är att dom flesta konduktörer fortfarande använder klockor med vit tavla och tydliga siffror som liknar dom gamla.
Kanske finns regler för det.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Homer Second Setting användes av dom flesta järnvägsbolag inte bara den statliga.
Rätt vanlig och trots att jag inte är den som följer priser så borde dom gå att få tag på under 3k inbillar jag mig.
Homer verken är ju dessutom verkligen tillförlitliga, och efter en service går dom bra i många, många år.

Lite roligt är att dom flesta konduktörer fortfarande använder klockor med vit tavla och tydliga siffror som liknar dom gamla.
Kanske finns regler för det.
Det låter som man villhöver besöka Tokyo igen ;) De jag sett har legat mellan 5-10K och i väldigt varierande skick...
 

idagtisdag

Cartier
Inte för att det spelar någon roll, men konkade de verkligen? Blev de inte bara uppköpta?

Det enda som stör mig lite med märket är att de kör hårt på "Germany" i sin marknadsföring fast pennorna är gjorda i Japan. Men jag skulle säga att Japan är penn-landet nummer ett, så inget fel i det. :)

Såg att Rotrings ägare (som också äger Parker och Waterman) är exklusiv distributör åt Mitsubishi Pencil Company (uni-ball och uni) i nordamerika, vore kul att veta om det också är MPC som tillverkar Rotring...

/En pennörd som gillar att gå på Muji och försöka lista ut vilka som tillverkar deras olika pennor. Rätt säker på Pilot och Pentel hittills.
Jag är inte helt säker på att Rotring gick i konkurs, men bra gick de inte.

Japan är väl nu för tiden minst lika duktiga på kvalitet som Tyskland, men visst känns det lite som falsk flagg ändå. Ungefär som Fällkniven; men kanske är det så i båda fall att kvaliteten är högre än om de tillverkats "hemma".
 

kuma-kun

Audemars
Det låter som man villhöver besöka Tokyo igen ;) De jag sett har legat mellan 5-10K och i väldigt varierande skick...

5 till 10k kronor låter hemskt dyrt och jag tycker man bör få en Citizen Ace Second Setting för dom pengarna som är betydligt mer ovanlig och ballare.
Det avslutas en auktion om ett par dagar vi får då se färskt dagspris, https://page.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/r377158816
Dom kom ju i kvartsutförande på 80-talet och ser ungefär likadana ut och kostar inte mycket.
Såvida du inte är allergisk mot kvartsare som ju saknar själ ;);)
Jag har Ace, Homer och kvarts i järnvägsutförande och kan posta bilder nästa vecka då jag kommer hem.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
5 till 10k kronor låter hemskt dyrt och jag tycker man bör få en Citizen Ace Second Setting för dom pengarna som är betydligt mer ovanlig och ballare.
Det avslutas en auktion om ett par dagar vi får då se färskt dagspris, https://page.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/r377158816
Dom kom ju i kvartsutförande på 80-talet och ser ungefär likadana ut och kostar inte mycket.
Såvida du inte är allergisk mot kvartsare som ju saknar själ ;);)
Jag har Ace, Homer och kvarts i järnvägsutförande och kan posta bilder nästa vecka då jag kommer hem.
Jag har sett två olika i kvarts-utförande. En som är lika enkel som den manuella och en med inre 24h siffror i rött och dag/datum. Tror den heter "Railroad approved" *jag är ju född ´69 så kvarts har följt mig sedan födseln ;)
lånad bild av sixtysix @ wus
citizen_rr.jpg
 
Senast ändrad:

jonasz

Cartier
2-Faktor
Hmmm min första klocka runt 1980 var en digital Citizen, tror inte jag haft nån sedan dess. :eek:Konstigt då jag gillar märket och de verkar väldigt prisvärda. Måste ändras på vid tillfälle. :cigar:
 
Topp