• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tanken var att slippa appar, då kanske man ska köpa en BT-modell direkt?
Ja, jag upplever att radiosynk kan vara lite krångligt ibland och hade föredragit BT men det finns andra som fått sina klockor att synka varenda natt. Det är inte så att du bör undvika modeller med RC men om det finns två snarlika modeller där den ena har RC och den andra BT är det inget snack om vilket som är smidigast.

Tanken var att slippa appar, då kanske man ska köpa en BT-modell direkt?
Jag har ingen koll på om Citizen kör BT (blåtand) eller om det var GPS du tänkte på? Men om det var BT så kräver ju det en app också. GPS synkar ju verkligen supersmidigt, nackdelen är att det bara synkar under bar himmel. Det vill säga inte inomhus eller under tak, tunnlar osv.

Jag har ingen koll på om Citizen kör BT (blåtand) eller om det var GPS du tänkte på? Men om det var BT så kräver ju det en app också. GPS synkar ju verkligen supersmidigt, nackdelen är att det bara synkar under bar himmel. Det vill säga inte inomhus eller under tak, tunnlar osv.

Citizen har BT och det fungerar riktigt bra.
Problemet med gps-klockorna är att de tyvärr blir ganska stora.
Får se vad det blir, förmodligen nåt som impulsköps.

Vintage är alltid kul, och historiska klockor är alltid intressant tycker jag:)
Jag snubblade över historien kring "Citizen Homer Second Setting",(ni får googla själva) en klocka som delades ut inom JR (Japanska Järnvägen) under ´60-70 talet. En manuell klocka med hackande sekund, vilket var användbart när man ville synka klockan exakt. Den dyker upp på diverse auktioner och är alltid graverad på baklocket. Anledningen att jag snubblade över modellen var att jag letat en riktigt läsbar och mångsidig slitvarg, då är "issued" en tag att googla :)
homerrailroad1.jpg
Super clean design och väldigt lättläst. Nu har dessa förhållandevis enkla klockor sprungit iväg i pris och popularitet, så något moderna ligger närmare till hands både att hitta och ur monetär synpunkt...
en-citizen-as2050-10a.jpg

Eco-drive tillsammans med radiosynk och safirglas i ett väldigt spartanskt utförande. Även om typsnittet är ett annat och det är mycket som separera de två är arvet tydligt tycker jag.
dscf9826.jpg
Modellen heter AS2050-10A och kostar runt 3k
Skönt djup på denna modell!

Eagle 7 är Citizens motsvarighet till Seiko 5.
@wotan Precis :) Det lustiga är att Seiko 5 påstås ha siffran 5 efter antal komplikationer. Det vill säga, sekunder, minuter, timmar, dag och datum, samt tillägget Sport ;) Jag har tidigare försökt hitta styrkt info om just Eagle 7 konceptet utan riktig framgång, så det är fullt möjligt att det just är ett svar på Seikos 5:a, fast 7 är ju bättre, så vi kör på det :p (möjligen tänkte man, vi lägger till shockproof+parawater=7)

@wotan Precis :) Det lustiga är att Seiko 5 påstås ha siffran 5 efter antal komplikationer. Det vill säga, sekunder, minuter, timmar, dag och datum, samt tillägget Sport ;) Jag har tidigare försökt hitta styrkt info om just Eagle 7 konceptet utan riktig framgång, så det är fullt möjligt att det just är ett svar på Seikos 5:a, fast 7 är ju bättre, så vi kör på det :p (möjligen tänkte man, vi lägger till shockproof+parawater=7)

Jag trodde Seikos 5a stod för att man fick så mycket trots en billig klocka, vattentät, stötsäker, automatisk, dag och datum.
Inte alla klockor som erbjöd så mycket vid mitten på 60-talet när Sportsmatic 5 kom.
För övrigt var ju Ricoh bäst med sin 9a.

Även fast vi är i Citizen tråden... Som synes nedan finns det olika information beroende på var man letar...
En komplikation som på de nya "Seiko Retro Open heart 5: orna" är slopad är det gemensamma fönstret för dag/datum. Nu har dom bara en målad linje där. Annars är det ju ganska coolt att ett koncept som kom redan 1963 fortfarande är poppis, och dom senaste dykarna 5 Sports som ersätter SKX har ju dag/datum som det ska vara ;)

Seiko 5 is a collection of sport watches made by Seiko (the company).
From Seiko's web site, (jag får lita på att det stämmer) the 5 indicates 5 different attributes:

1. Automatic winding
  2. Day/date displayed in a single window
  3. Water resistance
  4. Recessed crown at the 4 o’clock position
  5. Durable case and bracelet

Då är man ägare till denna IGEN. Köpte en, sålde, köpte en ny igen... För bra för att inte ägas.. Eco-drive, gmt, 200m vattentät, grymt solid länk och lås (inge plåt lås utan robust stål). Samt 5+1års garanti (1 år extra vid registrering).. Storleken är riktigt bra på 41.5mm..:D
PicsArt_03-24-01.59.32.jpg
PicsArt_03-24-01.59.59.jpg
PicsArt_03-24-02.00.27.jpg
PicsArt_03-24-02.00.54.jpg

Tillbaka
Topp