• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hangarhunden

Cartier
Undrar om inte den här får följa med på skogstältningen om någon vecka...:)
IMG_20200901_162333_Bokeh__01__01.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tyckte den var fin och vill eventuellt h en själv? Eller vad menar du med din kommentar?
Jag menar att jag ser många som frågar efter ref nummer och inget annat i många trådar. Jag tänker mig att man som medlem på ett klockforum både borde passar på, och antagligen får bättre svar, om man frågar ägaren direkt om det man vill veta om klockan än att googla. Men är det bara ett ref nummer för att kunna leta bästa pris på egen hand är det förstås en annan sak. Sen tycker jag alltid det är trevligt att "klocksnacka" lite :)
Jag skrev ned lite reflektioner om just denna här https://klocksnack.se/threads/citiz...-ar5000-68a-japanska-tunnbröd-wis-dlx.137111/
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hur fungerar world time funktionen?
Man vrider "sin" zon till rätt tid på 24h ringen, så kan du läsa av tiden i alla andra zoner. Den är mao väldigt manuell och har ingenting med urverket att göra, förutom att gmt-visaren kan underlätta att hitta aktuell tid.

Edit: Ex. På bilden är klockan snart 9. Är ringen rätt och de är i Tokyo ser man snabbt att klockan är snart midnatt i London.
 
Senast ändrad:

Borone

Cartier
2-Faktor
@BarbaBaba - din AR5000-68A är grym, speciellt på läder!

Jag har just lagt vantarna på en annan supertunn ”världsmästare” från Citizen - en Diamond Flake.

Redan på 50- och 60-talet tävlade Citizen och Seiko om vem som kunde tillverka världens tunnaste mekaniska verk med sekundvisare (3-handsverk). 1960 släpptes Seiko Gold Feather och 1962 svarade Citizen med modellen Diamond Flake. Den hade då världens tunnaste mekaniska 3-handsverk på 2,75 mm - 0,2 mm tunnare än Seikos.

Ett par bilder på mitt exemplar.
A8960403-F812-4A10-86D9-20E87A779BA5.jpeg
9545C203-4948-4A88-8C73-6F8FC358E5DC.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@BarbaBaba - din AR5000-68A är grym, speciellt på läder!

Jag har just lagt vantarna på en annan supertunn ”världsmästare” från Citizen - en Diamond Flake.

Redan på 50- och 60-talet tävlade Citizen och Seiko om vem som kunde tillverka världens tunnaste mekaniska verk med sekundvisare (3-handsverk). 1960 släpptes Seiko Gold Feather och 1962 svarade Citizen med modellen Diamond Flake. Den hade då världens tunnaste mekaniska 3-handsverk på 2,75 mm - 0,2 mm tunnare än Seikos.

Ett par bilder på mitt exemplar.
A8960403-F812-4A10-86D9-20E87A779BA5.jpeg
9545C203-4948-4A88-8C73-6F8FC358E5DC.jpeg
Grattis! Kul att du hittat till Japanskt vintage, finns mycket kul ifrån Citizen, trigga @kuma-kun till lite fina bilder ;)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Den gamla damen trivs än... köpt 1996 om jag minns rätt, ny i butik. Armband har bytts några gånger och förra året fick den en täthetsservice. Nytt batteri för en halvtimma sedan. Enda problemen med denna är dels att kronan är lite liten och pillig, dels att vridringen flyttar sig lite lätt. Detta gör att repan som syns vid 8 minuter på vridringen är vid 13 minuter på glaset. Denna repa lyckades jag orsaka andra eller tredje dagen efter att jag köpt klockan. :)

DSC_0073.JPG
DSC_0074.JPG
 

Tobyponken

Cartier
Jag funderar på att köpa en Citizen NY0040 men kan inte bestämma mig om man ska gå på den med svart eller blå tavla? (Ilandsproblem :cool:) Har bara svarta klockor i samlingen för tillfället så borde bryta av med en blå men är inte den svarta aningen finare?
Posta gärna lite bilder med olika straps så man får se vad som passar. Tack på förhand!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag funderar på att köpa en Citizen NY0040 men kan inte bestämma mig om man ska gå på den med svart eller blå tavla? (Ilandsproblem :cool:) Har bara svarta klockor i samlingen för tillfället så borde bryta av med en blå men är inte den svarta aningen finare?
Posta gärna lite bilder med olika straps så man får se vad som passar. Tack på förhand!
Den ser säkert roligare ut under vattnet i blått...
 
Topp