• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

City

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
...och reveal! Svårt att gissa vad tavlan varit med om (originalglaset var repigt men helt) men finns vad som ser ut som svetsloppor på boetten och minutvisaren är en uppenbar specialare, så klockan har nog haft ett tufft liv. Uppfixad med hjälp av uris och forumprofil, går och vrider upp/ställer/växlar som en varm kniv genom smör. Supernöjd!
20220623_112534.jpg


20220623_112108.jpg
Grattis! Man blir ju bra nyfiken vad den varit med om. Jag har nog aldrig sett en där det bara står automatic på tavlan?
 

80-talet

Cartier
2-Faktor
...och reveal! Svårt att gissa vad tavlan varit med om (originalglaset var repigt men helt) men finns vad som ser ut som svetsloppor på boetten och timvisaren är en uppenbar specialare, så klockan har nog haft ett tufft liv. Uppfixad med hjälp av uris och forumprofil, går och vrider upp/ställer/växlar som en varm kniv genom smör. Supernöjd!
20220623_112534.jpg


20220623_112108.jpg

Förutom minutvisaren så är det där en riktig vinnare tycker jag. Ascool!!
 

jmalmsjo

Cartier
Har hittat en pytteliten gravyr på boettlocket på min klocka. Har någon sett nåt liknande på sin eller vet vad det betyder? Vad jag kan uttyda så står det 464/39650.
A623C8FB-A2DE-47C7-A258-1EC8E21D361B.jpeg
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Har hittat en pytteliten gravyr på boettlocket på min klocka. Har någon sett nåt liknande på sin eller vet vad det betyder? Vad jag kan uttyda så står det 464/39650.
A623C8FB-A2DE-47C7-A258-1EC8E21D361B.jpeg
Jag har det på mina med men även haft det på flera vintage. Det skulle kunna vara någon form av kod som urmakarna använder när de servat?
 

DrKlocka

Audemars
Har hittat en pytteliten gravyr på boettlocket på min klocka. Har någon sett nåt liknande på sin eller vet vad det betyder? Vad jag kan uttyda så står det 464/39650.
A623C8FB-A2DE-47C7-A258-1EC8E21D361B.jpeg
Kallades för ristnummer, helt enkelt butiken som ristade in sitt katalognummer. Användes för att hålla kolla på inventeringen och vid stöld var klockan märkt. Oftast ristades det in på baksidan av bandhornen. Har jobbat i en äldre butik där det gjordes så förr om åren.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Kallades för ristnummer, helt enkelt butiken som ristade in sitt katalognummer. Användes för att hålla kolla på inventeringen och vid stöld var klockan märkt. Oftast ristades det in på baksidan av bandhornen. Har jobbat i en äldre butik där det gjordes så förr om åren.
Riktigt roligt att veta, trodde det var någon form av nummer som urisar ristar in för att hålla koll på service.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Nu när du säger det.. skumt.
Det enda jag vet om klockan är att den legat orörd i 25+ år.
Den vänstra har jag historik på från när den köptes ny så den ska vara helt korrekt. City kan säkert ha gjort flera ändringar men jag har aldrig sett den kombination som du har.
 

foppa13

Cartier
Det undrar jag med haha! Jag är allmänt sliten och tänkte ta en paus så då kändes det rätt att minska samlingen. Jag kommer dock alltid älska City och har ju en kvar som sagt.
Som livet i övrigt så går intresset upp och ner, kanske är vettigt med en paus ibland för att hitta hem igen. Sen är ju endel av klockhobbyn också jakten, nya city och andra sköna klockor kommer dyka upp så snart är du där igen... 👍
 
Topp