• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Crossfit & relaterad träning.

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Du ligger bra i styrkemomenten @Luckyluciano. Mitt 1 rm i bs är 160kg och i fs 140kg, 3rm i bs är 150kg.... Den där vändningen förstod jag inte rikitgt :) Hänger du stången på bältet och vilar typ? :)
Kommer du köra open nästa år?

Angående skor som nån frågade om så växlar jag mellan 3 par, 1 par Nano, 1 par Reebok Oly Lifter och ett par Adidas lyftarskor :) Riktig materialsport det här
Tack. Då har jag bara ett ynka kg mer i fronten :D
Vet inte vad man ska kalla den typen av vändning. I strongman använder de axlebars där de drar upp stången och lägger den på bältet (iofs med mixat grepp). Vid bältet byter de greppet till pronerat och drar upp den sista biten genom att typ studsa upp den.
Fick för mig att testa lite random för det ser så lätt ut när de där dårarna gör det vilket det var också.
Köra Open lär jag definitivt göra, om jag signar upp mig för Open vet jag inte. Beror på hur bra flås man har i korta amraps med hög reps med låg vikt. Känns som majoriteten av passen är upplagda så :p
 
Tack. Då har jag bara ett ynka kg mer i fronten :D
Vet inte vad man ska kalla den typen av vändning. I strongman använder de axlebars där de drar upp stången och lägger den på bältet (iofs med mixat grepp). Vid bältet byter de greppet till pronerat och drar upp den sista biten genom att typ studsa upp den.
Fick för mig att testa lite random för det ser så lätt ut när de där dårarna gör det vilket det var också.
Köra Open lär jag definitivt göra, om jag signar upp mig för Open vet jag inte. Beror på hur bra flås man har i korta amraps med hög reps med låg vikt. Känns som majoriteten av passen är upplagda så :p
det låter ju besvärligare det där :)
jo men tyckte vikterna och nivån generellt gått upp ett par snäpp ifjol i och med att de införde 2 klasser, sen var det mer "skills"(ctb, muscleups osv) med kändes som också...
Kul och anmäla sig så man enkelt får en överblick hur man står sig mot ifjol :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
det låter ju besvärligare det där :)
jo men tyckte vikterna och nivån generellt gått upp ett par snäpp ifjol i och med att de införde 2 klasser, sen var det mer "skills"(ctb, muscleups osv) med kändes som också...
Kul och anmäla sig så man enkelt får en överblick hur man står sig mot ifjol :)
Generellt så blir ju alla starkare och starkare. Framförallt olympiska lyft höjs fram i styrkemomenten vilket märks på vikterna i metcons medans gymnastik är fortfarande samma basövningar på tävling och nya övningar används mest som skills att öva på vid sidan om men man vet ju aldrig med crossfit, de brukar ju röra runt i grytan så fort det börjar bli en comfortzone.

15.2 (14.2)
Ohs/ctb eventet är bland de vidrigare jag kört. Armarna domnar bort, händerna slits upp och av obalanser börjar man dra ojämnt osv. Vidrigt pass. Hatar såna pass där man dör på allt annat förutom flåset. :shifty:
 
Generellt så blir ju alla starkare och starkare. Framförallt olympiska lyft höjs fram i styrkemomenten vilket märks på vikterna i metcons medans gymnastik är fortfarande samma basövningar på tävling och nya övningar används mest som skills att öva på vid sidan om men man vet ju aldrig med crossfit, de brukar ju röra runt i grytan så fort det börjar bli en comfortzone.

15.2 (14.2)
Ohs/ctb eventet är bland de vidrigare jag kört. Armarna domnar bort, händerna slits upp och av obalanser börjar man dra ojämnt osv. Vidrigt pass. Hatar såna pass där man dör på allt annat förutom flåset. :shifty:
ja det har du rätt i, alla har blivit ruskigt starka känns det som, nivån stiger väldigt mycket hela tiden, framför allt på herrsidan där konkurrensen är mördande inte bara på elitnivå utan även på motionärsnivå...

15.2 var grymt jobbig, där hade jag min begränsning i ctb så kom inte sådär jättelångt som man hade velat.. 15.5 Tyckte jag var värst! pust... Den var brutal
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
ja det har du rätt i, alla har blivit ruskigt starka känns det som, nivån stiger väldigt mycket hela tiden, framför allt på herrsidan där konkurrensen är mördande inte bara på elitnivå utan även på motionärsnivå...

15.2 var grymt jobbig, där hade jag min begränsning i ctb så kom inte sådär jättelångt som man hade velat.. 15.5 Tyckte jag var värst! pust... Den var brutal
15.5 är ju klassisk crossfit som det ska kännas. Svida på flåset och mjölksyran medans jag ogillade 15.2/14.2 just för att det inte är flåset eller mjölksyran man dör på. Sånt som är kul. Konkurrens är bra ;)
 

romanov

Cartier
2rm böj på 161kg ikväll. (personbästa)
image.jpeg


Testade någon form av highhang powerclean igår eller snarare den typen av vändning de använder i strongmanträning.
130kg i powerclean eller vad man ska kalla det kom upp. (7,5kg mer än min vanliga vändning och 20kg mer än min vanliga styrkevändnig)
image.jpeg

Man drar alltså stången från marken till bältet och från bältet upp till axlarna.
Jag undrar om detta skulle vara godkänt som vändningsmoment i en tävling där ett event är 1rm ground to overhead anyhow.

Vore kul att testa continental clean med en axle bar som de kör med på strongman :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag har vilat från träning sedan i tisdags då jag har varit halvkrasslig (hosta), igår med halsont. Det har inte varit så att jag har varit orkeslös, utan jag har avstått därför att jag inte har varit helt 100% - men i morse kände jag mig helt frisk.

Fråga. Är det safe att köra idag?
 

romanov

Cartier
Jag har vilat från träning sedan i tisdags då jag har varit halvkrasslig (hosta), igår med halsont. Det har inte varit så att jag har varit orkeslös, utan jag har avstått därför att jag inte har varit helt 100% - men i morse kände jag mig helt frisk.

Fråga. Är det safe att köra idag?
Det är nog bäst att lyssna på sin egna kropp.
Känns det bra så är det bara att köra skulle jag säga :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Var kan jag köpa en bra foamroller och en liten boll, likt en sån där hård liten avocado boll som kommer åt ställen som inte rollern klarar?
 

joca

Patek
2-Faktor
Foamroller hittar du överallt, t.ex. MM-sport, Gymgrossisten, shapenation, XXL, CDON, Budo fitness, Sportamore, Stadium, Intersport.

Vilken du ska köpa skulle jag säga är personligt :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Vore kul att testa continental clean med en axle bar som de kör med på strongman :)
Nice fick man ett namn på övningen också. Hade lätt testat med en axlebar om jag hade en ordentlig. Har bara en från rogue. Keff. Spänner man fast klämmorna så sitter de inte fast ordentligt. Plus att det är tävlingstång så vikt får knappt plats.
Var kan jag köpa en bra foamroller och en liten boll, likt en sån där hård liten avocado boll som kommer åt ställen som inte rollern klarar?
De mesta är ju mjukt skit. Bara hittat en plågsam jävel jag gillar och det är den svarta från exceedperformance. Dock finns det tre-fyra olika hårdhet på den och har ingen aning om vilken det är jag har.
Boll från hefitness på Sveavägen. Billig, lagom hård och glider inte iväg som vissa skräpbollar
 

snoozarn

Patek
2-Faktor

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ni som kör crossfit, en fundering?
Jag är funktionell-man, och min mek är gammal (likamed tidigare, han är ett barn) "kroppsbyggare". Vi satt och snackade crossfit häromdagen och en grej kom upp.
Är det inte jävligt lätt för nybörjare (och folk som går på hårt) att göra illa sig då man ska köra riktigt högt tempo? Amraps typ?
Jag är personligen av den uppfattningen att det inte finns några "olämliga" övningar så länge man har lagom vikt,men vissa övningar jag kör skulle fan rycka loss kroppsdelar om jag förökte göra dem fort.
Tankar kring detta?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Ni som kör crossfit, en fundering?
Jag är funktionell-man, och min mek är gammal (likamed tidigare, han är ett barn) "kroppsbyggare". Vi satt och snackade crossfit häromdagen och en grej kom upp.
Är det inte jävligt lätt för nybörjare (och folk som går på hårt) att göra illa sig då man ska köra riktigt högt tempo? Amraps typ?
Jag är personligen av den uppfattningen att det inte finns några "olämliga" övningar så länge man har lagom vikt,men vissa övningar jag kör skulle fan rycka loss kroppsdelar om jag förökte göra dem fort.
Tankar kring detta?
Jag skulle säga att man inte ska köra vissa övningar i amraps eller med tunga vikter först än man behärskar tekniken i övningarna men precis som i allting kring styrketräning så finns det coacher som är mindre bra och skiter i detta och dumdristiga nybörjare som struntar i det. Som träningsform är det inget fel på men den som tränar och coachen har ett ansvar att se till så att det lyfts korrekt.
Precis som i styrkelyft, tyngdlyftning och bodybuilding osv
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag skulle säga att man inte ska köra vissa övningar i amraps eller med tunga vikter först än man behärskar tekniken i övningarna men precis som i allting kring styrketräning så finns det coacher som är mindre bra och skiter i detta och dumdristiga nybörjare som struntar i det. Som träningsform är det inget fel på men den som tränar och coachen har ett ansvar att se till så att det lyfts korrekt.
Precis som i styrkelyft, tyngdlyftning och bodybuilding osv
Låter rimligt. Enhandsving med flygande byte med 32 ska man inte heller göra med fel teknik.

Om jag tolkar dig rätt så rekommenderar du att de som börjar med crossfit bör ha rätt mycket coachning i början, och inte youtube-träna?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Låter rimligt. Enhandsving med flygande byte med 32 ska man inte heller göra med fel teknik.

Om jag tolkar dig rätt så rekommenderar du att de som börjar med crossfit bör ha rätt mycket coachning i början, och inte youtube-träna?
Jag skulle säga både och. Jag hade tekniken sen innan i det mesta utom olympiska lyft. Fick ju hjälp med småsaker men för det mesta så visste inte coacherna ens vad de pratade om när det kom till tyngdlyftningen.
Man hade ju själv en del ques i huvudet från diverse utbildningar som var till hjälp men framförallt har min teknik utvecklats av att ständigt kolla youtube och studera professionella tyngdlyftares teknik, kolla på klipp från proffs om tekniktips och framförallt det många missar så har jag framstått som ett fån med kameran.
Filmar, saktar ner i slowmotion och studerar i detalj så man ser vilka fel man gör av det man lärt sig och arbetar bort dom.

Vill man bara träna crossfit för att det är kul och struntar i tekniken så kan det bli farligt snabbt. Ser allt för många nybörjare som man undrar varför inte rygg och armar gått i bitar ännu
 

matage

Omega
Typiskt ett sånt pass jag skulle behöva nu men som förmodligen skulle ta livet av mig efter en lång styrkeperiod följt av överarbete/resor och mancolds...
Skulle nog föredra en WOD med högreps tunga KBS, Böj och Farmers Carry just nu ;)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Typiskt ett sånt pass jag skulle behöva nu men som förmodligen skulle ta livet av mig efter en lång styrkeperiod följt av överarbete/resor och mancolds...
Skulle nog föredra en WOD med högreps tunga KBS, Böj och Farmers Carry just nu ;)
Passet är inte så jobbigt, mest mentalt att komma in på runda fyra och börja med 40 jäkla burpeeboxjumps igen. :) kör och håll ett jämnt men lugnt tempo om du vill mjukstarta kroppen efter lång styrkeperiod
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Dagens..
Amrap 30min
15-12-10-8-6
Push-ups
Sit-ups
Jumping air-squats
500m löpning
Boxjumps 60cm
Toes 2 bar
Ring dips
500m löpning
Pull-ups
Pushpress
Thrusters
500m löpning

Blev en jävla massa löpning.. Jobbigt men enkelt på samma gång :D
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Känns som att det bara är du som uppdaterar @Luckyluciano så jag skriver lite stats så det inte ser så tomt ut :)
Hade tidigare bara dragit 75 i snatch, men tog samma vikt i powersnatch häromveckan. Kändes lätt. Borde klara 80 i full snatch. Väger 74 (tror jag).
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Känns som att det bara är du som uppdaterar @Luckyluciano så jag skriver lite stats så det inte ser så tomt ut :)
Hade tidigare bara dragit 75 i snatch, men tog samma vikt i powersnatch häromveckan. Kändes lätt. Borde klara 80 i full snatch. Väger 74 (tror jag).
Grymt!! Det borde du definitivt :) har 7.5kg lägre i power än full. Varit på väg upp med ytterligare 2.5kg men tappa fram den två gånger under själva ställa sig momentet. Dålig bounce i botten
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Grymt!! Det borde du definitivt :) har 7.5kg lägre i power än full. Varit på väg upp med ytterligare 2.5kg men tappa fram den två gånger under själva ställa sig momentet. Dålig bounce i botten
Det gäller att rycka på "bra dagar". Vissa dagar känns det som att man kan ta hur mycket som helst :) Hade varit kul om vi kunde få upp lite klipp också.
 
Topp