• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dålig/bra polering tråden

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
52C8BCDD-6F4E-42BC-A64E-151A6BFF0458.png

Förresten, är den blank i kanten på borstade biten i mitten där, eller är det bara bilden som spökar?
Haha det är bara vi nördar som kan zooma in och anmärka på en liten mm :p
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Känns inte som bra reklam för polering. Om jag bara bedömmer utifrån bilden hade jag aldrig valt att polera, ser ju bara ut att vara normalt slitage.
Har man inte slip och poleringsskivor/band är det omöjligt att hålla plana ytor helt plana. Sedan kan det i många fall bli helt ok ändå, men man måste vara beredd på att tappa lite av skärpan.
 

Ted Bogus

Breitling
En notering jag har gjort är att man bytt vinkling på borstingen på Rolex bandhorn, något vissa som polerar verkar missa. Kan det vara så att man borstar maxi case rakt (i armbandets riktning) medan det tidigare boetten borstades i 45 graders vinkel? Jag har sett några femsiffriga Subar och Dwellers med rak polering, vilket i mina ögon ser knasigt ut.

Jag har servat Rolex på Rob, med uppmaningen att vara snäll vid poleringen och är supernöjd. Skarpa kanter och ordning på vinklarna. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En notering jag har gjort är att man bytt vinkling på borstingen på Rolex bandhorn, något vissa som polerar verkar missa. Kan det vara så att man borstar maxi case rakt (i armbandets riktning) medan det tidigare boetten borstades i 45 graders vinkel? Jag har sett några femsiffriga Subar och Dwellers med rak polering, vilket i mina ögon ser knasigt ut.

Jag har servat Rolex på Rob, med uppmaningen att vara snäll vid poleringen och är supernöjd. Skarpa kanter och ordning på vinklarna. :)
Rob har aldrig haft koll på vinklarna.
 

stract

Breitling
Hittade två exempel på c24 igår som definitivt går in under kategori: sämre....
Må dessa boetter vila i frid
 

Bilagor

  • 1EA7578B-8056-4F1F-8C81-FB27274D4047.png
    1EA7578B-8056-4F1F-8C81-FB27274D4047.png
    213.2 KB · Visningar: 13
  • 883B1451-3077-4940-AD43-DD1B98F7BB13.png
    883B1451-3077-4940-AD43-DD1B98F7BB13.png
    223.2 KB · Visningar: 13
  • B9BA1897-7DD1-4B4F-9E8B-65640AA36155.png
    B9BA1897-7DD1-4B4F-9E8B-65640AA36155.png
    262 KB · Visningar: 12
  • 3DD3D42B-EB36-4C48-B0C4-ED73AFFAF5FD.png
    3DD3D42B-EB36-4C48-B0C4-ED73AFFAF5FD.png
    267.4 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Visst har denna fått sig en liten polering? Typ inga repor på claspen, mjuk vridring, borstningen på bandhornen. Ser väl ut att vara en rätt hyfsad polering isåfall?
3B42E9B6-FE0A-474C-B486-99DCC9D68AED.jpeg

7091D4C4-C752-415A-A274-0073FADBB0C4.jpeg

99B5E497-F3B0-4196-87CC-9EBAE6A60933.jpeg

42329FD1-965C-461F-B05D-7245F6847F4C.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Visst har denna fått sig en liten polering? Typ inga repor på claspen, mjuk vridring, borstningen på bandhornen. Ser väl ut att vara en rätt hyfsad polering isåfall?
3B42E9B6-FE0A-474C-B486-99DCC9D68AED.jpeg

7091D4C4-C752-415A-A274-0073FADBB0C4.jpeg

99B5E497-F3B0-4196-87CC-9EBAE6A60933.jpeg

42329FD1-965C-461F-B05D-7245F6847F4C.jpeg
Ska du köpa/sälja eller bara för lärningssyfte?
Kan tycka att det är lite spliting hairs när klockan är så här pass fin, om den inte beskrivs som NOS spelar det väl egentligen ingen roll om den är polerad eller inte? :)
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Reagerar lite på den polerade delen av vridringen och riktningen på borstningen på ovansida bandhorn. De kanske inte var bättre från fabrik? Hm.
Den är garanterat nyskuren. Det börjar bli ett ganska vanligt förekommande fenomen att personer utrustade med lapping machine 'försöker lite för mkt' när de ska polera fasningarna på femsiffriga Rolex utan lugghål.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den är garanterat nyskuren. Det börjar bli ett ganska vanligt förekommande fenomen att personer utrustade med lapping machine försöker 'lite för mkt' när de ska polera fasningarna på femsiffriga Rolex utan lugghål.
Dock ett utmärkt sätt att rädda metall genom att lägga en fasning. Sedan kan det säkert överanvändas också.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ska du köpa/sälja eller bara för lärningssyfte?
Kan tycka att det är lite spliting hairs när klockan är så här pass fin, om den inte beskrivs som NOS spelar det väl egentligen ingen roll om den är polerad eller inte? :)
Kan väl på det stora hela hålla med, dock blir det mer uppenbart i verkligheten än på bild om en polering känns bra eller inte. Man vet liksom vad man får om den bedöms som opolerad. Men nu ser den ju överlag väldigt bra ut även om det är så som @Sivlia skriver att den är nyskuren så visst, det spelar väl ingen större roll. Det är en bekant till mig som är sugen så försöker hjälpa honom det lilla jag kan :)
Den är garanterat nyskuren. Det börjar bli ett ganska vanligt förekommande fenomen att personer utrustade med lapping machine 'försöker lite för mkt' när de ska polera fasningarna på femsiffriga Rolex utan lugghål.
Bra att veta! Tack för input!
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Kan väl på det stora hela hålla med, dock blir det mer uppenbart i verkligheten än på bild om en polering känns bra eller inte. Man vet liksom vad man får om den bedöms som opolerad. Men nu ser den ju överlag väldigt bra ut även om det är så som @Sivlia skriver att den är nyskuren så visst, det spelar väl ingen större roll. Det är en bekant till mig som är sugen så försöker hjälpa honom det lilla jag kan :)

Bra att veta! Tack för input!
Det @Sivlia är inne på och som kan vara bra att veta är att fasningarna på bandhornen inte är så skarpa på femsiffriga utan lugghål (F-serie och framåt?) som de med lugghål. Den du postade har väldigt skarpa och breda bevels och även om det är snyggt så är det inte korrekt för årsmodellen. Därav nyhyvlad.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Det @Sivlia är inne på och som kan vara bra att veta är att fasningarna på bandhornen inte är så skarpa på femsiffriga utan lugghål (F-serie och framåt?) som de med lugghål. Den du postade har väldigt skarpa och breda bevels och även om det är snyggt så är det inte korrekt för årsmodellen. Därav nyhyvlad.
Hänger med! Tack. Antog att de ändå var ok/eller att de såg lite överdrivna ut på bild
 
Topp