• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dålig/bra polering tråden

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
En detalj som ingen nämner är att fabriksfinishen görs del för del innan länken är monterad. Hur bra kan ens slutresultatet bli när förutsättningarna är annorlunda?

Rätta mig gärna om jag har fel.


Då Får väl plocka isär den och polera del för del då om så krävs. Går man ut och säljer en tjänst så som polering får man ju se till att uppnå ett drägligt resultat. Speciellt som ad, verktyg lär ju finnas att tillgå..
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Då Får väl plocka isär den och polera del för del då om så krävs. Går man ut och säljer en tjänst så som polering får man ju se till att uppnå ett drägligt resultat. Speciellt som ad, verktyg lär ju finnas att tillgå..
Det fungerar inte så. Varken AD eller RCS polerar individuella länkbitar. Det här är min uppfattning, sen finns det säkert undantag.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
7D88EE54-6168-4674-A6ED-C3987AB94C6D.png
1121A593-AFD6-4BB2-A0A6-A781004B17DA.png
BE0D85E9-E7C3-4A35-A299-4EF8FBE0FAE0.png
EF110E22-5A9D-46C4-B32A-919F273EF1E2.png
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Positivt är att den är försktigt polerad, inget onödigt material har slipats bort. Alla blanka partier ser riktigt fina ut och likväl boettens borstning. Däremot ser inte borstningen på länken så rolig ut, den ser faktiskt till och med lite sneborstad ut på vissa ställen?

Villig hålla med, aldrig iof ägt någon rolex men skulle nästan påstå resultat när jag borstat länkar (högst amatörmässigt) blir något liknande eller faktiskt mer rakt sett till dessa bilder. Och då är detta ändå en klocka för en avsevärd summa och inlämnad till AD.

Har jag lärt mig något i denna tråd så är det att lära sig uppskatta repor i det mån de sitter på en premium/högre värde klocka :blackeye:
 

poormans

Rolex
det är fortfarande en ny klocka som är i produktion om någon absolut vill ha en opolerad kan man ju köpa nytt

tycker det är mer intressant hur de lyckas med tex smala skuldror på tex en tidig 16750 eller liknande
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Mycket bra @Bas
Sen är det väl försumbart om det nu tappas vitguld. Marknadsvärde på guldet är ju typ 370kr grammet så det är nog inte så mycket att bry sig om.
 
  • Like
Reactions: Bas

Bas

Patek
52C8BCDD-6F4E-42BC-A64E-151A6BFF0458.png

Förresten, är den blank i kanten på borstade biten i mitten där, eller är det bara bilden som spökar?

Jag la märke till samma länkbit som du nämner på bilden, men nu är jag inifrån klockan några dagar så kan inte kolla tyvärr.

Tycker den blev riktig bra mot hur den var från början och efter första poleringen. Perfekt blir det aldrig.

Efter första poleringen så vägde klockan exakt lika mycket som innan 286.47g
Ska väga den när jag är hemma igen, men så skitnödig är jag inte gällande något gram :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag la märke till samma länkbit som du nämner på bilden, men nu är jag inifrån klockan några dagar så kan inte kolla tyvärr.

Tycker den blev riktig bra mot hur den var från början och efter första poleringen. Perfekt blir det aldrig.

Efter första poleringen så vägde klockan exakt lika mycket som innan 286.47g
Ska väga den när jag är hemma igen, men så skitnödig är jag inte gällande något gram :)

Jag tycker du gär rätt i att inte bry dig angående något försvinnande gram.
Guldet i sig är inte det dyra. Det dyra är att den sitter på en klocka och värdet på mängden är nästan obefintlig i förhållandet.
Hade det varit en guldtacka som polerades, så är det en annan femma.

För att göra det enkelt så kan man alltid se vad en klocka i stål kostar och vad samma klocka kostar i guld.
Ett sjuhelvetes guldpris blir det. Är det grundämnet guld man vill år så bör man inte investera guldet samman med en klocka.
Är det lystern som man vill åt, så är det inte lika noga om något gram har försvunnit.
 
  • Like
Reactions: Bas
Topp