• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dålig/bra polering tråden

Bas

Patek
Tillför:

”Hej!

Man kan lämna in en AP till Nymans och be dem skicka klockan till AP:s servicecenter i Europa och få ett kostnadsförslag på polering och eventuella åtgärder. Täthetsservice görs alltid i samband med polering.”

Vi är här för att lära av varandra, ha en trevlig ton och jobba på KS-andan Bas<3
Skulle du tillfört direkt så skulle vi ju hållt focus i tråden. Du har rätt att det är bättre att vara tyst än att uttala sig om man inte riktigt vet 100%. Men tänkte att gonza skulle kolla upp det så han inte skulle få en chock.

My bad tog det fel. One love :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Skulle du tillfört direkt så skulle vi ju hållt focus i tråden. Du har rätt att det är bättre att vara tyst än att uttala sig om man inte riktigt vet 100%. Men tänkte att gonza skulle kolla upp det så han inte skulle få en chock.

My bad tog det fel. One love :)
Ingen fara:) Gonza och jag har redan pratat innan han frågade här men han vill gärna se lite bildexempel!
 

Bas

Patek
Ingen fara:) Gonza och jag har redan pratat innan han frågade här men han vill gärna se lite bildexempel!

Jag valde att skicka min sub till nymans för polering. Får tillbaka den nästa vecka. Tänkt lägga ut lite före efter bilder då många tvekar på nymans polering. Ingen AP men endå.
Att skicka till Rolex för polering och tvingas på en service var inget alternativ denna gången.
 

gonza

Panerai
Jag valde att skicka min sub till nymans för polering. Får tillbaka den nästa vecka. Tänkt lägga ut lite före efter bilder då många tvekar på nymans polering. Ingen AP men endå.
Att skicka till Rolex för polering och tvingas på en service var inget alternativ denna gången.
Snyggt, det ser jag fram emot!
 

Skogstomten

Breitling
2-Faktor
Vad säger ni om denna? bra eller dåligt?


IMG1 - kopia.jpg

IMG2 - kopia.jpg

IMG3 - kopia.jpg

IMG4 - kopia.jpg
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag valde att skicka min sub till nymans för polering. Får tillbaka den nästa vecka. Tänkt lägga ut lite före efter bilder då många tvekar på nymans polering. Ingen AP men endå.
Att skicka till Rolex för polering och tvingas på en service var inget alternativ denna gången.
Blev du nöjd med poleringen?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Boett ja, men inte länken.
Tänkte slänga upp lite bilder snart.
Peder vill göra om det men vettefan.
Har fått ett bra pris hos en handlare så spelar ingen roll nu.

Peder på nymans kan inte polera. Den som vill ha färska bilder och se hans svar kan skicka PM till mig.
Tack för informationen. Min guldsub drar till sig hairlines som bin dras till honung så inte omöjligt att jag kommer vilja fräscha upp den i framtiden. Tråkigt om de inte är konsekventa men boetten är det viktigaste åtminstone.
 

Bas

Patek
Mkt intressant, släng upp lite bilder här så vi får se. :)
Absolut, gör det lite senare.
Tanken var att göra en egen tråd efter att ha fått en smäll på fingrarna när jag uttalade mig att svensk AD inte kan polera.
Nu har jag ju bevis, han använde ju lapping machine osv.
Men han erkände att han inte kunde göra det lika bra som Rolex.
Tack för informationen. Min guldsub drar till sig hairlines som bin dras till honung så inte omöjligt att jag kommer vilja fräscha upp den i framtiden. Tråkigt om de inte är konsekventa men boetten är det viktigaste åtminstone.
Skicka den till Rolex är mitt tips :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Lite hårt att outa en fantastisk urmakare rakt av. Att resultatet inte blir spick and span á RSC och du inte är nöjd har jag full förståelse för. Men kunskapen att polera är inte hela delen om du frågar mig :)
CNC-raka ytor och exakt rätt grit på borstning får du hos de som sysslar med laser och renoveringar som ABC, loboratorio portanova. Tom. RSC Asien.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Lite hårt att outa en fantastisk urmakare rakt av. Att resultatet inte blir spick and span á RSC och du inte är nöjd har jag full förståelse för. Men kunskapen att polera är inte hela delen om du frågar mig :)
CNC-raka ytor och exakt rätt grit på borstning får du hos de som sysslar med laser och renoveringar som ABC, loboratorio portanova. Tom. RSC Asien.

Han har ju bara delat med sig utav sin erfarenhet? Inte mer än så :) och det är väl väldigt relevant då det just gäller poleringen av klockor. Vilket detta forum bygger på, klockor alltså :)
 

Bas

Patek
Lite hårt att outa en fantastisk urmakare rakt av. Att resultatet inte blir spick and span á RSC och du inte är nöjd har jag full förståelse för. Men kunskapen att polera är inte hela delen om du frågar mig :)
CNC-raka ytor och exakt rätt grit på borstning får du hos de som sysslar med laser och renoveringar som ABC, loboratorio portanova. Tom. RSC Asien.
Två smurfar blev likadana samtidigt.
Hans kunskaper som urmakare har jag inte ifrågasatt alls.
Jätte trevlig och ärlig kille. Inget ont att säga mer än att borstningen blev galen
 
Senast ändrad:

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Två smurfar blev likadana samtidigt.
Hans kunskaper som urmakare har jag inte ifrågasatt alls.
Jätte trevlig och ärlig kille. Inget ont att säga mer än att borstningen blev galen
Borstning är knepigt, ah just det vitguld ja. Vet av erfarenhet att hans yttersta mening är att inte ta något material, mest blanka upp och borsta för att få bort märken. Men det är ju bra om du får veta innan... Man måste ta av en liten del för att få en riktigt djup klar borstning.
Personligen skulle jag absolut inte polera en klocka som din förens det var dags för service hos RSC :)
 

Bas

Patek
Borstning är knepigt, ah just det vitguld ja. Vet av erfarenhet att hans yttersta mening är att inte ta något material, mest blanka upp och borsta för att få bort märken. Men det är ju bra om du får veta innan... Man måste ta av en liten del för att få en riktigt djup klar borstning.
Personligen skulle jag absolut inte polera en klocka som din förens det var dags för service hos RSC :)
Ärligt talat så kanske jag ska ta tillbaka mitt uttalande. Han kanske bara hade en dålig dag. Han sa att han inte tryckte så hårt för att inte ta bort material ja.

Det ser olika ut i olika vinklar men endå inte godkänt. Jag hoppade polering på dom plana polerade delarna av boetten.
Borstningen blev bra på boett så förstår inte varför resultatet inte var likadant på länken.

Urverket är i fint skick så att skicka till Rolex var aldrig ett alternativ då man måste serva den samtidigt.

Nu är frågan om man ska låta han fixa det eller låta den vara.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Okej här kommer några okej bilder.
Vad säger ni? Hiss eller diss?
@vaniljglass @Tomas Eriksson @JLW @Widowmaker
BBB96EC9-FA64-4BB5-8DFE-4784F13B1E85.jpeg

CE12FA04-0559-41C7-9FDB-3BA32FFC8E5C.jpeg

D94E4A8F-E9CE-46D7-9BFE-7E81592BC076.jpeg

3D396E89-8650-4B5C-98BE-3D9E1DA899D7.jpeg

1FB307AF-D6DC-4E4A-B92C-FD831E73A43E.jpeg

956C6980-05A7-450C-8DC5-5F231A7EA96F.jpeg

Ska man ge honom ett nytt försök?
Positivt är att den är försktigt polerad, inget onödigt material har slipats bort. Alla blanka partier ser riktigt fina ut och likväl boettens borstning. Däremot ser inte borstningen på länken så rolig ut, den ser faktiskt till och med lite sneborstad ut på vissa ställen?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite hårt att outa en fantastisk urmakare rakt av. Att resultatet inte blir spick and span á RSC och du inte är nöjd har jag full förståelse för. Men kunskapen att polera är inte hela delen om du frågar mig :)
CNC-raka ytor och exakt rätt grit på borstning får du hos de som sysslar med laser och renoveringar som ABC, loboratorio portanova. Tom. RSC Asien.
Okunnig eller jobbar du på Nymans? Var ju ytterst relevant och viktig information att uppmärksamma.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
En detalj som ingen nämner är att fabriksfinishen görs del för del innan länken är monterad. Hur bra kan ens slutresultatet bli när förutsättningarna är annorlunda?

Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Topp