• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dålig/bra polering tråden

Någon som har kunskap att uttala sig om denna klocka?
Bra/dålig polering?

Inte mina bilder!

Tacksam för svar!
Bas

342FAF17-B92B-4253-AEEF-7D2490EFEBCB.jpeg

07E7F0BA-A641-45DA-9E75-C46B6E629C9F.jpeg

054B0C3C-E3E2-409F-A0E3-5EDB346000ED.jpeg

9822BA09-320C-40E2-A04A-B12C98E8F9D1.jpeg
Proportionerna ser rätt ut.
Men för dåliga bilder för att kunna avgöra.
Säg åt han att lägg skiten på bordet och ta kort istället för att hålla i.

Jag ska titta på klockan runt 18 tiden.
Tar nya bra bilder då!
Tycker den ser rätt bra ut, men är ju klart lättast att se irl. Har du känt på en opolerad och studerat den glömmer man inte vilken finish och planhet ytorna skall ha. Studera hur borstningen ser ut, perfekt parallella linjer och inte sneda. Kan du sedan inte se någon skillnad är den tillräckligt bra.

Och precis som @Aurum sade, känslan.
Du skall kunna spegla dig även i de minsta polerade partierna.
Det borstade skall ha en obeskrivlig känsla, Det är på en helt annan nivå mot allt annat. Och den skall glimma i länken på ett helt fantastiskt vis i solsken.

• Like
Reactions: Bas
Tycker den ser rätt bra ut, men är ju klart lättast att se irl. Har du känt på en opolerad och studerat den glömmer man inte vilken finish och planhet ytorna skall ha. Studera hur borstningen ser ut, perfekt parallella linjer och inte sneda. Kan du sedan inte se någon skillnad är den tillräckligt bra.

Tack för ditt svar! Väldigt uppskattat.
Jag har iof studerat en i princip ny för inte så länge sedan och minns det du nämner men kan jag förvänta mig samma känsla av en 10+ årig klocka?

Perfekt. Alla fasningar vill vi se. Inga coola bilder utan bara fasningar på boett, bezel och länk. Rakt upp och ned :D
Haha inga problem!

Tack för ditt svar! Väldigt uppskattat.
Jag har iof studerat en i princip ny för inte så länge sedan och minns det du nämner men kan jag förvänta mig samma känsla av en 10+ årig klocka?

Haha inga problem!
Beror på vad du letar efter och hur petig du är. Så länge polering är bra gjord ser jag inga problem. Tyvärr är det få som klarar denna polering tillräckligt bra för min egen smak. Nymans verkar inte riktigt vara där tex. Är ju faktiskt du som avgör vad du vill ha och betala för. Min bror har två lite äldre jag är osäker på om de är polerade, tror länkarna är lätt förbättrade men då jag känner mig så osäker är de tillräckligt bra. För egen del får de gärna vara lite repade bara ytorna är plana. Ger klockan en råhet som snabbt förstörs om poleringen inte är tillräckligt bra. Galenskapen får ju inte gå för långt heller, tycker det blir lite väl överdrivet här ibland.

Beror på vad du letar efter och hur petig du är. Så länge polering är bra gjord ser jag inga problem. Tyvärr är det få som klarar denna polering tillräckligt bra för min egen smak. Nymans verkar inte riktigt vara där tex. Är ju faktiskt du som avgör vad du vill ha och betala för. Min bror har två jag är osäkra på om de är polerade, tror länkarna är lätt förbättrade men då jag känner mig så osäker är de tillräckligt bra. Galenskapen får ju inte gå för långt, tycker det blir lite väl överdrivet här ibland.
Jag vill egentligen bara försäkra mig att den inte är fulpolerad. Är poleringen bra gjort så spelar det ingen roll som du säger.
Men jag ska studera den ordentligt och se vad hjärtat säger helt enkelt.

Jag vill egentligen bara försäkra mig att den inte är fulpolerad. Är poleringen bra gjort så spelar det ingen roll som du säger.
Men jag ska studera den ordentligt och se vad hjärtat säger helt enkelt.

Kanske överflödigt (du vet säkert redan) men skruvarna ska vara nersänkta en aning i glasringen.

• Like
Här kommer lite bättre bilder tagna av mig.
Den känns hyfsat skarp i kanterna, polering har den fått, inget snack om saken!
I mina ögon ser borstningen bra ut, är det någon som kan se något jag inte ser?
B153C4F0-B1DD-4066-813E-67D2EE0DBE46.jpeg

59E6860D-A3D6-4231-9DF2-46F119DC4084.jpeg

EE98E4B7-26AA-4739-83B5-A62CE1643A5B.jpeg

292B5964-F031-4D50-80C8-E05F928E7155.jpeg

A521DCA7-4327-423C-830C-8296412F1B76.jpeg

6B9CA3F1-EF9E-427A-BA70-F2ED18325FC7.jpeg

B00EF9CA-EF5B-481C-9B4E-8A9D51387E36.jpeg

@Götlaborg @Aurum
Har ni tid att slänga ett öga på bilderna så skulle jag uppskatta det. //Bas

Här kommer lite bättre bilder tagna av mig.
Den känns hyfsat skarp i kanterna, polering har den fått, inget snack om saken!
I mina ögon ser borstningen bra ut, är det någon som kan se något jag inte ser?
B153C4F0-B1DD-4066-813E-67D2EE0DBE46.jpeg

59E6860D-A3D6-4231-9DF2-46F119DC4084.jpeg

EE98E4B7-26AA-4739-83B5-A62CE1643A5B.jpeg

292B5964-F031-4D50-80C8-E05F928E7155.jpeg

A521DCA7-4327-423C-830C-8296412F1B76.jpeg

6B9CA3F1-EF9E-427A-BA70-F2ED18325FC7.jpeg

B00EF9CA-EF5B-481C-9B4E-8A9D51387E36.jpeg

@Götlaborg @Aurum
Har ni tid att slänga ett öga på bilderna så skulle jag uppskatta det. //Bas
Ligger skruvskallarna på glasringen i olika höjd?

Vad jag kan se så ligger alla jämt förutom en vid skruv kl 10.
Kan känna hålet på alla utom den skruven.
Udda. Bara det inte är ringen som är snedslipad men då borde man se detta på andra sätt med. Skruvarna dras med momentnycklar om det är en AD som varit på den. Skicket är ju inte mint men ytorna såg iaf plana ut. Kan inte detaljerna tillräckligt bra för att avgöra om ytan är tillräckligt grov eller om fasningarna skall vara skarpare. Tyckte fasningarna såg lite runda ut. Skicket i sig är helt ok för min del, men det är en dyr och ny klocka så det handlar om prisvärdheten och din känsla.

• Like
Jag är petig så jag hade vandrat vidare. Gillar inte att skruvarna på framsidan är dragna så att de ligger emot glasringen. Hade man använt mothåll hade de suttit perfekt. Sen så verkar det vara något med iaf minst en skruv som sitter lite fel i höjdled. Ogillar också att glasringens polerade del saknar sina skarpa kanter.

Ett tydligt exempel på när KS är som bäst, tacksam för era svar! :)
Jag får suga på den karamellen över helgen.
Men vill nog ha en i nästan perfekt skick!

En fråga jag kom att tänka på:
Varför är det så mycket fokus på icke polering på vintage rolex men inte på vintage speedy? (Tänker på vad som är hett just nu på vintagemarknaden.)
Är det på grund av tjockare lugs? Eller är det bara en känsla jag har fått?

Tillbaka
Topp