• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

tack för tips med clicken!

skruvad ur balansen och rengjorde i bensin men när jag stoppar tillbaka den rör den sig inte längre :(
Någon som ser jag gjort för fel?

Bilagor

• Screenshot_20180430-214039.png
    Screenshot_20180430-214039.png
    402.2 KB · Visningar: 4
Balansen har en lite juvel som puttar på gånghaken och hamnar den på fel sida när man installerar balansen så snurrar inte balansen så lossa skruven och bänd upp balasen lite och med en pincett lyft över balanshjulet så den hamnar på rätt sida.

Har kollat igenom mitt förråd av gamla verk men icke, 2086 var närmast, visserligen har jag ett 1883 verk men vill ju inte slakta en fin City-dykare ;) även om den ligger i träda just nu, knasigt minutrör :mad:
Visserligen en liknade flärp men den ser större ut än 1883 verket . Får väl chansa å ta hem en från kusin vitamin . Står lite lustigt att det är en skruv.

Great success!
Nu går klockan betydligt bättre, hållit tiden över senaste 12 timmar och jag är orimligt nöjd

Nästa steg är att fixa ett nytt glas, och jag skulle behöva lite råd från er, har bara bytt plexiglas förr så känner mig lite osäker.
Glaset som satt i är supertunnt, 1,54 mm (eller är det normalt?) och var alldeles krossat så har inte kunnat mäta storleken på det tyvärr.
Fasningen på boetten på glaset suttit är 28,98 mm i diameter.
Vilken storlek på glas bör jag beställa? Jättetacksam för er hjälp!

Bilagor

• IMG_20180501_103502.jpg
    IMG_20180501_103502.jpg
    57.8 KB · Visningar: 3
  • IMG_20180501_114510.jpg
    IMG_20180501_114510.jpg
    65.6 KB · Visningar: 1
  • IMG_20180501_114652.jpg
    IMG_20180501_114652.jpg
    103.8 KB · Visningar: 1
Great success!
Nu går klockan betydligt bättre, hållit tiden över senaste 12 timmar och jag är orimligt nöjd

Nästa steg är att fixa ett nytt glas, och jag skulle behöva lite råd från er, har bara bytt plexiglas förr så känner mig lite osäker.
Glaset som satt i är supertunnt, 1,54 mm (eller är det normalt?) och var alldeles krossat så har inte kunnat mäta storleken på det tyvärr.
Fasningen på boetten på glaset suttit är 28,98 mm i diameter.
Vilken storlek på glas bör jag beställa? Jättetacksam för er hjälp!
1,5 mm glas bör nog funka. 29 mm i diameter. Men för säkerhets skull skulle jag ta ett glas på 29,2 oxå. Om det är på packningen du mäter. Annars måste du ha en nylonpackning oxå.

1,5 mm glas bör nog funka. 29 mm i diameter. Men för säkerhets skull skulle jag ta ett glas på 29,2 oxå. Om det är på packningen du mäter. Annars måste du ha en nylonpackning oxå.
Okej!
Ja det var på packningen jag mätte. Får bli en beställning på cousins då antar jag, eller finns det något annat bra ställe att handla från?

Tack för att du kollade!
Inte direkt dyrt, 0,7 GBP för noname och 1,7 GBP för Sternkreuz :)
Hade trott det skulle vara värre än så!
Är det någon skillnad i kvalitet tro, någon med erfarenhet?

Ursäkta mina många nybörjarfrågor men jag har stött på ett annat problem..
Tänkte sätta tillbaka verket i boetten efter tvätt, men när jag sätter i bommen och ska skruva i skruven jag lossade för att få ut bommen så roterar bara skruven och bommen går inte att fixera. Ska bommen vara i något särskilt läge när skruven skruvas i?

Ursäkta mina många nybörjarfrågor men jag har stött på ett annat problem..
Tänkte sätta tillbaka verket i boetten efter tvätt, men när jag sätter i bommen och ska skruva i skruven jag lossade för att få ut bommen så roterar bara skruven och bommen går inte att fixera. Ska bommen vara i något särskilt läge när skruven skruvas i?
Låter som om skruven lossnat från ställarmen, tror jag det heter, har den lossnat brukar det tyvärr bara vara att riva bort tavla o visare igen och få den på plats.

Låter som om skruven lossnat från ställarmen, tror jag det heter, har den lossnat brukar det tyvärr bara vara att riva bort tavla o visare igen och få den på plats.
hmm det var dåliga nyheter..
hade aldrig av den innan, det enda jag gjort är att ta ur balansen och lossa skruven till bommen och ta ut den.
Vad gör ställarmen..?

hade aldrig av den innan, det enda jag gjort är att ta ur balansen och lossa skruven till bommen och ta ut den.
Vad gör ställarmen..?
Om det är så är du inte den första det händer för, lite svårt att förklara, titta lite på den här bilden, lite rörig men men.
keyless.works.detail.3.jpg

det är set lever screw som troligen har gängats ur, man behöver bara skruva max 1 -1 1/2 varv.

Senast ändrad:
Vad gör ställarmen..?
Det är regelskruven som lossnat från regeln som håller fast uppdragsaxeln. Du måste ta loss visare och tavla för att ordna till det.

Om det är så är du inte den första det händer för, lite svårt att förklara, titta lite på den här bilden, lite rörig men men.
keyless.works.detail.3.jpg

det är set lever screw som troligen har gängats ur, man behöver bara skruva max 1 -1 1/2 varv.

Det är regelskruven som lossnat från regeln som håller fast uppdragsaxeln. Du måste ta loss visare och tavla för att ordna till det.

Aha okej, jag har helt enkelt skruvat ut skruven för långt.
Trist med fler moment, oroar mig varje gång att jag ska ha sönder något men det blir bra träning åtminstone!
Tack för hjälp!

Aha okej, jag har helt enkelt skruvat ut skruven för långt.
Trist med fler moment, oroar mig varje gång att jag ska ha sönder något men det blir bra träning åtminstone!
Tack för hjälp!
Som sagt du är inte ensam om det, verken har ju olika konstruktioner, ibland räcker det med att skruva lite grann och sedan trycka på skruven, kan vara fjädrande, ibland inte, man får känna sig fram, men övning ger färdighet brukar man väl säga.

Som sagt du är inte ensam om det, verken har ju olika konstruktioner, ibland räcker det med att skruva lite grann och sedan trycka på skruven, kan vara fjädrande, ibland inte, man får känna sig fram, men övning ger färdighet brukar man väl säga.

Lyckad insats, fick av visare och tavla, såg direkt felet. Skruvade ihop, satte tillbaka tavla och visare utan några större olyckor.
Tack så mycket för er hjälp, ovärderligt för en nybörjarklåpare som mig! :)

Lite bättre i a f, verkar inte vara den vanligaste Eternan direkt, har inte hittat en likadan än, men tror inte det är en fake för det:eek:undrar om visarna är original.
02.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp