ittam
Guld
Inte många som servar stämgaffelverk har jag förstått, så arbetslös kommer du inte bli..
De har sina unika lösningar som jag finner mycket spännande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Inte många som servar stämgaffelverk har jag förstått, så arbetslös kommer du inte bli..
De har sina unika lösningar som jag finner mycket spännande.
Visserligen en liknade flärp men den ser större ut än 1883 verket . Får väl chansa å ta hem en från kusin vitamin . Står lite lustigt att det är en skruv.Har kollat igenom mitt förråd av gamla verk men icke, 2086 var närmast, visserligen har jag ett 1883 verk men vill ju inte slakta en fin City-dykareäven om den ligger i träda just nu, knasigt minutrör
![]()
Kan intyga det, har en Bulova Accutron som jag efter en hel del letande fick skicka till Tyskland för service...Inte många som servar stämgaffelverk har jag förstått, så arbetslös kommer du inte bli..
Inte dåligt att våga sig på det. Vad är det för verk du skruvar i ?Kan bara hålla med. Jag håller långsamt på att lära mig serva stämgaffelverk och utan originalfilmerna på Youtube vore det ganska svårt.
Finns tydligen kunnigt folk på forumetKan intyga det, har en Bulova Accutron som jag efter en hel del letande fick skicka till Tyskland för service...
Jag har många att välja bland men denna är ett Bulova 218.Inte dåligt att våga sig på det. Vad är det för verk du skruvar i ?
Finns tydligen kunnigt folk på forumet![]()
Jag har många att välja bland men denna är ett Bulova 218.
Har inte kommit så långt att jag kan ta på mig sådana jobb ännu, man har en del mekaniska lösningar som man måste träna in men det svåra är själva stämgaffelinställning då det kräver mycket noga reglering för att de skal gå bra.Önskar att jag vetat det tidigare
Mitt är ett 214H iaf
1,5 mm glas bör nog funka. 29 mm i diameter. Men för säkerhets skull skulle jag ta ett glas på 29,2 oxå. Om det är på packningen du mäter. Annars måste du ha en nylonpackning oxå.Great success!
Nu går klockan betydligt bättre, hållit tiden över senaste 12 timmar och jag är orimligt nöjd
Nästa steg är att fixa ett nytt glas, och jag skulle behöva lite råd från er, har bara bytt plexiglas förr så känner mig lite osäker.
Glaset som satt i är supertunnt, 1,54 mm (eller är det normalt?) och var alldeles krossat så har inte kunnat mäta storleken på det tyvärr.
Fasningen på boetten på glaset suttit är 28,98 mm i diameter.
Vilken storlek på glas bör jag beställa? Jättetacksam för er hjälp!
Okej!1,5 mm glas bör nog funka. 29 mm i diameter. Men för säkerhets skull skulle jag ta ett glas på 29,2 oxå. Om det är på packningen du mäter. Annars måste du ha en nylonpackning oxå.
Kanske finns några på forumet som kan ha ett glas) Kan kolla i mina lådor men osäker om jag har nåt 290 eller 292 glas.Okej!
Ja det var på packningen jag mätte. Får bli en beställning på cousins då antar jag, eller finns det något annat bra ställe att handla från?
Låter som om skruven lossnat från ställarmen, tror jag det heter, har den lossnat brukar det tyvärr bara vara att riva bort tavla o visare igen och få den på plats.Ursäkta mina många nybörjarfrågor men jag har stött på ett annat problem..
Tänkte sätta tillbaka verket i boetten efter tvätt, men när jag sätter i bommen och ska skruva i skruven jag lossade för att få ut bommen så roterar bara skruven och bommen går inte att fixera. Ska bommen vara i något särskilt läge när skruven skruvas i?
hmm det var dåliga nyheter..Låter som om skruven lossnat från ställarmen, tror jag det heter, har den lossnat brukar det tyvärr bara vara att riva bort tavla o visare igen och få den på plats.
Om det är så är du inte den första det händer för, lite svårt att förklara, titta lite på den här bilden, lite rörig men men.hmm det var dåliga nyheter..
hade aldrig av den innan, det enda jag gjort är att ta ur balansen och lossa skruven till bommen och ta ut den.
Vad gör ställarmen..?
Det är regelskruven som lossnat från regeln som håller fast uppdragsaxeln. Du måste ta loss visare och tavla för att ordna till det.hmm det var dåliga nyheter..
hade aldrig av den innan, det enda jag gjort är att ta ur balansen och lossa skruven till bommen och ta ut den.
Vad gör ställarmen..?
Om det är så är du inte den första det händer för, lite svårt att förklara, titta lite på den här bilden, lite rörig men men.
![]()
det är set lever screw som troligen har gängats ur, man behöver bara skruva max 1 -1 1/2 varv.
Det är regelskruven som lossnat från regeln som håller fast uppdragsaxeln. Du måste ta loss visare och tavla för att ordna till det.
Som sagt du är inte ensam om det, verken har ju olika konstruktioner, ibland räcker det med att skruva lite grann och sedan trycka på skruven, kan vara fjädrande, ibland inte, man får känna sig fram, men övning ger färdighet brukar man väl säga.Aha okej, jag har helt enkelt skruvat ut skruven för långt.
Trist med fler moment, oroar mig varje gång att jag ska ha sönder något men det blir bra träning åtminstone!
Tack för hjälp!
Som sagt du är inte ensam om det, verken har ju olika konstruktioner, ibland räcker det med att skruva lite grann och sedan trycka på skruven, kan vara fjädrande, ibland inte, man får känna sig fram, men övning ger färdighet brukar man väl säga.
Snyggt! Har f.ö. endast plexiglas i hyllorna, skruvar inget annatLyckad insats, fick av visare och tavla, såg direkt felet. Skruvade ihop, satte tillbaka tavla och visare utan några större olyckor.
Tack så mycket för er hjälp, ovärderligt för en nybörjarklåpare som mig!![]()
Mycket godsaker därSåg ett tips på vintageavdelningen men tyckte det såg ut som fina verktyg så lånar tipset och lägger upp det här med. Vid objekt 300 börjar de dyka upp.
http://ostv.auction2000.se/auk/w.objectlist?inC=OSTV&inA=20180424_1337