• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Ajdå. Har sett den modellen . Har ett par tre eterna verk men vet inte om nån av dom kan ha en sådan fjäder. Sitter en sån på 1412U verket jag har här . Men tror inte @ANALOGUE glad om jag norpar den :) Är den skruvad så kanske du kan byta den till en incabloc?
Tror inte heller han skulle bli glad :) har hittat ett damverk med ett 1405 som kanske passar, det är bara fjädern jag behöver och dom har samma art.nr.
 
Jaha då var den sönderplockad. Och felet hittat. Det är hjulet innan timhjulet som är nästan helt rent från kuggar. Tyvärr var mitt reservdelsverk oxå trasigt just där. Känsligt verkar det som. Finns lite delar på cousisnuk. Men vad heter detta lilla hjul tro? Manualen gav inget mer än vad delarna heter. file:///C:/Users/X240/Downloads/EAS%20900.231_movement_manual.pdf
DSC09676.JPG
DSC09678.JPG

Det är detta hjul som är trasigt.
trasigt hjul.jpg
Kan det vara 453.1? Fast jag har ingen aning här!
FF83BA14-F289-45C8-A6E7-148A36E88729.jpeg
 
Ajdå. Har sett den modellen . Har ett par tre eterna verk men vet inte om nån av dom kan ha en sådan fjäder. Sitter en sån på 1412U verket jag har här . Men tror inte @ANALOGUE glad om jag norpar den :) Är den skruvad så kanske du kan byta den till en incabloc?
Haha behåller gärna väsentliga delar ;)
Å andra sidan berättade alltid farsan att han som ung när han meckade med moppen alltid fick nån mutter eller dylikt över, som han samlade i en glaslåda - som blev rätt full efter ett tag... Så kanske går bra ändå... :D
 
Kanske kan plocka ur hjulen imorgon och lägga dom ovanpå bilden. På så sätt utesluta vikla som är okej. Så göra jag. Ska rota lite i skrotlådan oxå. Har för mig jag kan ha ett verk eller lösa delar till .
Verkar vara minuthjulet som är trasigt. Tydligen rätt vanligt att den går sönder om det går lite trögt . Finns dock på cousinsuk .
 
Du ser ut att ha rätt i det, skarpögt sett, tack!
Antar att räta ut en spiral ligger en bit upp på svårighetsskalan..?
Inte säkert du behöver rätta ut den. Gissar att den är kladdig av olja eller magnetisk. En rengöring tror jag räcker.

Tänkte försöka ge mig pa en rengöring, aldrig gjort det förr sa lite halvnervöst.
Om jag bara vill göra en lagbudgetinsats, räcker det att köpa bensin, en finare pensel och sen använda glasburkar (en för tvätt, en för skölj) och sen tork pa ett kaffefilter?
Har för mig att det är sa jag sett det göras här pa forumet förut.
 
Tänkte försöka ge mig pa en rengöring, aldrig gjort det förr sa lite halvnervöst.
Om jag bara vill göra en lagbudgetinsats, räcker det att köpa bensin, en finare pensel och sen använda glasburkar (en för tvätt, en för skölj) och sen tork pa ett kaffefilter?
Har för mig att det är sa jag sett det göras här pa forumet förut.

Pensel låter lite grovt för en spiral kan jag tycka. Risken att den fastar och du kröker spiralen.
Har du något att blåsa lite luft med? Antar att du saknar dammpust? Kanske en sådan där röd renspolningsblåsa för öron? :)
Sätt ner i vätskan och ge ett långsamt lätt tryck så det formas små bubblor.
 
Använer pensel ibland om det är väldigt oljigt. Men man får vara lätt på hand. Och ha en mjuk pensel. Räcker nog med att lägga den i bensin en stund. Och blåsa torrt
 
Pensel låter lite grovt för en spiral kan jag tycka. Risken att den fastar och du kröker spiralen.
Har du något att blåsa lite luft med? Antar att du saknar dammpust? Kanske en sådan där röd renspolningsblåsa för öron? :)
Sätt ner i vätskan och ge ett långsamt lätt tryck så det formas små bubblor.
Använer pensel ibland om det är väldigt oljigt. Men man får vara lätt på hand. Och ha en mjuk pensel. Räcker nog med att lägga den i bensin en stund. Och blåsa torrt

Tack för era svar, uppskattas mycket :)
Dammpust har jag, far ta till den om inte bara blötläggning räcker till.
Maste dock säga att spiralen ser "ren" ut, kan inte se nagra klibbrester fran gammal olja eller sa, men det kanske inte alltid är synbart med lupp?
 
Man brukar känna det om man petar ihop spiralen och släpper den. Om den går ut igen så funkar den. Kan vara svårt att få den ren imellanåt. Aceton är nödlösning för att få den riktigt ren. Men det är sista utvägen . Kan fixa ett par bilder.
 
Ungefär så här gör jag. Nu är detta ett skitbalans men princip samma . Tvättar och så petar jag till spiralen så den slår ihop . Går den ut till ursprungsläget igen är den ren. Fastnar den ihopklibbad är den smutsig eller magnetiskt. Eller feljusterad. Men det ser du om du lyfter den och lägger ner den i juvelen. Lite svårt att ta bild samtidigt som jag petar så ha förstående för att det inte blev så bra eller att korntången hamnar exakt där den ska. En tandpetare funkar fint att peta med oxå. Kanske t.o.m bättre .
DSC09679.JPG
DSC09680.JPG
DSC09681.JPG
 
Nån som har ett skrot AS1748/49 1883 eller samma serie. Köpte delar från England men dom har inte dykt upp. Behöver det lilla blecket som håller fast rotor. Det är det enda som saknas nu.
 
Nu är äntligen urverket klar till DS-2 PH-1000 dykaren och jag skall nu sätta på urtavlan och visare.

1000446.jpg

Många små repor som skvallrar om tidigare servicejobb och om hur frustrerande det lilla hjulet upptill kan vara om man inte vet hur den skall ligga. Så kolla noga om ni funderar på att serva ett kaliber 25-651 så allt ligger som i bilden ovan.

Ett annat tips när ni har en klocka med delad bom för kronan är att köpa en skrotklocka med ett urverk ur samma familj (25-66 familjen) och använda dess bom och krona med stel axel så kommer det underlätta ofantligt mycket när ni testar datum och uppdrag samt huruvida minutröret slirar eller inte.

En del som är nya på urverk kanske undrar vad den lilla folien runt timhjulet är till för och hur den är uppböjd runt kanten. Den är där för att hålla timhjulet på plats med friktion mot urtavlans undersida så inte timhjulet lossar när klockan är upp och ned. Det händer nämligen och när sedan klockan är rätt sida upp igen går timhjulet ner igen men visarna är nu inte längre synkade mot varandra korrekt. Går inte timhjulet ned igen kommer timvisaren att sluta gå runt.
 
Senast ändrad:
hmm skulle inte ha vridit upp verket innan jag gick till jobbet i morse, korkat.
visst kan man "släppa på" fjädern på något vis för att lösa ut kraften?
lust att skruva nu :p
eller ska jag kanske vara tålmodig?
verket är ett eta peseux 7040
 
Nån som har ett skrot AS1748/49 1883 eller samma serie. Köpte delar från England men dom har inte dykt upp. Behöver det lilla blecket som håller fast rotor. Det är det enda som saknas nu.
Har kollat igenom mitt förråd av gamla verk men icke, 2086 var närmast, visserligen har jag ett 1883 verk men vill ju inte slakta en fin City-dykare ;) även om den ligger i träda just nu, knasigt minutrör :mad:
 
Tillbaka
Topp