• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tyvärr andra saker att än tavlan att bekymra sig över, rost :arghh: bommen sitter fast i muffhjulet och en skruv sitter som bombat, får nog prova med Alun, för första gången.
2.jpg
Inte så kul för dig kanske men spännande! Jag körde citronsyra på rost vilket funkade ok!

Sån tur hade jag inte och som sagt vore lite märkligt av flera anledningar om det hade varit så. Försökte ta en bild där man ser att springan är en illusion :) Har beställt en stor doseringsspruta på 60ml för att försöka trycka ut plexit men min gissning är att pushers läcker som såll :)
IMG_20180424_205852.jpg
Update för den som följde mitt gråtande över att jag inte fick ut verket. Fick inte bort glaset med en stor spruta men det var tur för det skulle ut genom baklocket som vanligt och varken pushers eller tavla var i vägen. Det var bara det att verket med åren verkligen fastnat i boett/glas. Lite som när man satt upp något på en vägg tight emot och så ska man ta ner det och skruvar ut alla skruvar och skiten sitter kvar utan hjälp! tills att man ger den en rejäl stöt och allt lossnar med ett knak. Fick bända rätt hårt på veret och till slut gav det vika och då var det inga problem längre. Lyckades sen fixa det jag skulle fixa med gott resultat. Tack för all hjälp som vanligt!

Update för den som följde mitt gråtande över att jag inte fick ut verket. Fick inte bort glaset med en stor spruta men det var tur för det skulle ut genom baklocket som vanligt och varken pushers eller tavla var i vägen. Det var bara det att verket med åren verkligen fastnat i boett/glas. Lite som när man satt upp något på en vägg tight emot och så ska man ta ner det och skruvar ut alla skruvar och skiten sitter kvar utan hjälp! tills att man ger den en rejäl stöt och allt lossnar med ett knak. Fick bända rätt hårt på veret och till slut gav det vika och då var det inga problem längre. Lyckades sen fixa det jag skulle fixa med gott resultat. Tack för all hjälp som vanligt!

Trägen vinner!

En svår nöt att knäcka! Enligt min erfarenhet är våld väldigt väldigt sällan lösningen när det kommer till urmakeri. Man tror att man skall trycka till lite extra och då går något sönder istället ..

Trägen vinner!

En svår nöt att knäcka! Enligt min erfarenhet är våld väldigt väldigt sällan lösningen när det kommer till urmakeri. Man tror att man skall trycka till lite extra och då går något sönder istället ..
Exakt min tanke och då jag nyligen lyckades paja en grej så var jag kanske extra rädd. Men nya problem uppstår varje gång jag meckar men så är det ju såklart som glas novis och amatör :)

Någon som befinner sig i lund och vill hjälpa mig att stänga ett boettlock? Stjärnurmakarna ville ha flera hundralappar, snackade om att jag behövde byta packningar och en massa skit.

Vill inte starta en ny tråd så jag testar att skriva är först.
Jag har en mekanisk Seiko som ingen går att dra upp längre. Känns som att den har fastnat i fullt uppdraget läge (men urverket går inte). Tar man ut bom och krona hoppar verket igång en kort stund.

Jag har inget emot att pilla lite själv eftersom klockan inte kostade många kronor. Någon som har tips?

Jag har en mekanisk Seiko som ingen går att dra upp längre. Känns som att den har fastnat i fullt uppdraget läge (men urverket går inte). Tar man ut bom och krona hoppar verket igång en kort stund.

Jag har inget emot att pilla lite själv eftersom klockan inte kostade många kronor. Någon som har tips?
Kan vara något skräp i urverket eller bara behöver service ,har varit med om att gammal stelnad olja och fett ställer till det så.

Tänkte faktiskt göra ett sådan inlägg om den allmänna "myten" om att folk dragit kronan för långt eller fastnat i fullt uppdraget läge. Känns inte helt ovanligt att det är för att något blockerar gångmekanismen antingen med oljor/smuts som @Beo svarade men oxå prylar som inte ska vara där :)

Här är tre olika exempel som jag har hittat i verk som stått stilla. Ett As 1700/01, ett omega cal 601 och ett cal 613. Tror ni kan se alla "aliens" på bilderna :)

F.ö. lyckades jag öppna en Omega Cosmic igår med hjälp av en 60ml dosspruta och en plastpåse :) POOOF!! sa det! @Martin Lovasz och jag tror @alexndr gjorde det nyligen oxå?

IMG_20180408_225926.jpg

IMG_20180426_174254.jpg
Screenshot_20180207-214750.png

Tänkte faktiskt göra ett sådan inlägg om den allmänna "myten" om att folk dragit kronan för långt eller fastnat i fullt uppdraget läge. Känns inte helt ovanligt att det är för att något blockerar gångmekanismen antingen med oljor/smuts som @Beo svarade men oxå prylar som inte ska vara där :)

Här är tre olika exempel som jag har hittat i verk som stått stilla. Ett As 1700/01, ett omega cal 601 och ett cal 613. Tror ni kan se alla "aliens" på bilderna :)

F.ö. lyckades jag öppna en Omega Cosmic igår med hjälp av en 60ml dosspruta och en plastpåse :) POOOF!! sa det! @Martin Lovasz och jag tror @alexndr gjorde det nyligen oxå?

IMG_20180408_225926.jpg

IMG_20180426_174254.jpg
Screenshot_20180207-214750.png
Vafan! Har jag gått på en urban myth!? o_O

• Like
Reactions: Beo
Vet inte om jag får posta min fråga här eftersom jag inte fixat och trixat speciellt mycket själv med klockor. (Än så länge.)

Jag har tagit över en del av min fars klocksamling och hittade en Atlantic som har en fin boett och en riktigt fin tavla. Men den verkar ha levt ett hårt liv. Timvisaren har en intressant vinkel. I övrigt tycker jag visarna är fina. Går det att rikta visaren och kan man göra det själv? Eller krävs det specialverktyg?

_DSC4365 Edited.jpg

Jag försöker hitta visare till den här Atlanticen. Jag tror verket är ett AS 1188 (eller AS 1189). Enligt ranfft ska visarna vara 1.50 x 0.85mm. Dock kan jag inte hitta några sådana. Däremot hittar jag Ø0.70 / Ø1.20 respektive Ø0.90 / Ø1.50mm där den senare finns i bättre längd. Vad ska man göra? Kan man ta ned hålet på 0,90 till 0,85?

En delseger följs av ett bakslag, Jösses, hur dum får man vara, la ner verkplattan i a-lösningen, kom tillbaka efter ca: 5 min. det bubblade på litegrann, sen slog det mig att j****r jag har ju inte plockat bort incablocket :banghead::oops::arghh: vilket jag inte behöver nu, det är borta.
Lova att inte garva ;)

En delseger följs av ett bakslag, Jösses, hur dum får man vara, la ner verkplattan i a-lösningen, kom tillbaka efter ca: 5 min. det bubblade på litegrann, sen slog det mig att j****r jag har ju inte plockat bort incablocket :banghead::oops::arghh: vilket jag inte behöver nu, det är borta.
Lova att inte garva ;)
Jäklar gick det så snabbt . Som tur är peppar peppar har jag klarat mig från att använda alun på såna plattor.

Jäklar gick det så snabbt . Som tur är peppar peppar har jag klarat mig från att använda alun på såna plattor.
Japp, det är ju inte så mkt material i själva fjädern, resten är ju kvar, angående bommen undrar jag om det finns nån ersättning för originalet, svår fråga, men har inte ETA nånting med Eterna att göra? och nu måste man försöka hitta ett incabloc också:arghh:

Jag försöker hitta visare till den här Atlanticen. Jag tror verket är ett AS 1188 (eller AS 1189). Enligt ranfft ska visarna vara 1.50 x 0.85mm. Dock kan jag inte hitta några sådana. Däremot hittar jag Ø0.70 / Ø1.20 respektive Ø0.90 / Ø1.50mm där den senare finns i bättre längd. Vad ska man göra? Kan man ta ned hålet på 0,90 till 0,85?
Personligen troe jag att det enklaste är att klicka hem en skrotig Atlantic med samma visare feån Tratten :)

Japp, det är ju inte så mkt material i själva fjädern, resten är ju kvar, angående bommen undrar jag om det finns nån ersättning för originalet, svår fråga, men har inte ETA nånting med Eterna att göra? och nu måste man försöka hitta ett incabloc också:arghh:
Kan kolla vad det står för nöffror i DCN boken.

ETA 852,854,858,859 ska funka. finns på windingstems.com

Jaha. bommen är i a f ute ur verkplattan, m-hjulet gick inte att rädda, uppdragshjulet ser ut att ha klarat sig, börjar kännas lite mission impossible just nu.

Liten uppdatering, skruven är ute ur verkplattan i a f, det blev mekanisk nötning, av någon anledning hände inte nånting med A-lösningen, provade att borra (1 mm) ur skruven:nailbiting: hände inget, provade med ett frässtift i samma dimension, tog två sekunder, men nu har man ett hål och inga gängor, hitta gängtapp nästa. Har i a f hittat ett uppdragshjul o bom, hoppas dom passar nu, muffhjul och para choc ( tror jag det heter ) kvar, kan bli svårare.

• Like
Reactions: Beo
Liten uppdatering, skruven är ute ur verkplattan i a f, det blev mekanisk nötning, av någon anledning hände inte nånting med A-lösningen, provade att borra (1 mm) ur skruven:nailbiting: hände inget, provade med ett frässtift i samma dimension, tog två sekunder, men nu har man ett hål och inga gängor, hitta gängtapp nästa. Har i a f hittat ett uppdragshjul o bom, hoppas dom passar nu, muffhjul och para choc ( tror jag det heter ) kvar, kan bli svårare.
Skulle gett dig till tåls lite. Värme gör att det funkar bättre och löser upp alun pulvret. Kan ta 1-2 dygn om det behövs. Incabloc fjädern borde du kunna hitta? Om det är ett sånt?

Hej Fixers!
Jag var nog lite snabb att jubla över mitt senaste fynd, TEVO ana-digi-dykaren. Verket vill inte riktigt fungera som det ska. Men som tur är så är det inte den digital delen som stular utan den analoga och visarna som inte vill hänga med. Dessutom fungerar det inte att ställa visarna så det är antagligen något i det mekaniska som felar.

Så frågan är;
Hur svårmekade är ESA 900.231 verken?

Har för mig att @rogart-63 uttryck agg mot att skryva i detta verk. @Martin Lovasz har jag också för mig också jobbat med dessa ömtåliga ting.

Och fråga två; är det någon som har ett icke fungerande verk, eller delvis fungerande och kan tänka att sälja. Skicka ett pm i så fall.

Tacksam för den hjälp jag kan få.

E9AF7AD6-7EAA-4593-BF15-E4E67DD79FE0.jpeg
EF68ABD0-8C2A-432C-8F7E-36441821A5C3.jpeg
Jaha då var den sönderplockad. Och felet hittat. Det är hjulet innan timhjulet som är nästan helt rent från kuggar. Tyvärr var mitt reservdelsverk oxå trasigt just där. Känsligt verkar det som. Finns lite delar på cousisnuk. Men vad heter detta lilla hjul tro? Manualen gav inget mer än vad delarna heter. file:///C:/Users/X240/Downloads/EAS%20900.231_movement_manual.pdf
DSC09676.JPG
DSC09678.JPG

Det är detta hjul som är trasigt.
trasigt hjul.jpg

Skulle gett dig till tåls lite. Värme gör att det funkar bättre och löser upp alun pulvret. Kan ta 1-2 dygn om det behövs. Incabloc fjädern borde du kunna hitta? Om det är ett sånt?
Trodde också det, löste upp pulvret i varmt vatten i ett lab-glas lr vad det heter, och ställde det på kaffebryggarn, med bommen kvar fräste det ganska bra men inget från skruven, där av borrningen, så här ser stötsäkringen ut:
para choc.jpg

Trodde också det, löste upp pulvret i varmt vatten i ett lab-glas lr vad det heter, och ställde det på kaffebryggarn, med bommen kvar fräste det ganska bra men inget från skruven, där av borrningen, så här ser stötsäkringen ut:
para choc.jpg
Ajdå. Har sett den modellen . Har ett par tre eterna verk men vet inte om nån av dom kan ha en sådan fjäder. Sitter en sån på 1412U verket jag har här . Men tror inte @ANALOGUE glad om jag norpar den :) Är den skruvad så kanske du kan byta den till en incabloc?

Tillbaka
Topp