Psykel
Pandion
Grymt smart att söka på patent! Har ett gäng flexlänkar hemma som är för långa.Kan detta hjälpa? Ska tydligen gå att korta https://patents.google.com/patent/US2249086
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grymt smart att söka på patent! Har ett gäng flexlänkar hemma som är för långa.Kan detta hjälpa? Ska tydligen gå att korta https://patents.google.com/patent/US2249086
"Vanliga" flexlänkar typ fixoflex brukar vara rätt enkla att korta av. Sitter en sprint i varje ände man kan peta ut. Ska finnas en tråd om det nånstans.Grymt smart att söka på patent! Har ett gäng flexlänkar hemma som är för långa.
350:- inkl moms o frakt hos Ånge, 85:- hos Cousins men vad är frakten hos dom? 1,80 är bredden, 0,155 tjockleken, 420 längden? men 13?Ser ut att kunna stämma rätt bra . Kolla i Prima boken. Där står det 180 X 13 x 016 x 400 . Troligen finns ingen 0,16 eller 400 lång så det bör funka fint.
Shit det var viss skillnad det.350:- inkl moms o frakt hos Ånge, 85:- hos Cousins men vad är frakten hos dom? 1,80 är bredden, 0,155 tjockleken, 420 längden? men 13?
130:- ska det visst kosta med billigaste frakten, svarar själv på vad måtten betyderShit det var viss skillnad det.. cousisnuk har typ 30:- i frakt om du beställer under £30 . Sen blir det 120:-
Från Cousins med billigaste frakten blir det 130:-130:- från Ånge? Isåfall blir det ju rätt lite skillnad.
Loctite gänglåsning funkar utmärkt! Rekommenderar dock att du plockar ur kronan med bom och allt och inte limmar den när den sitter på. Risk att du limmar fast den, liksom!Hilfe!
Skulle ställa mina dinkor efter en resa - och min 7734 var sjukt trög att ställa, sen lossnade kronan. Gängorna verkar okej, men den skruvas av såfort man försöker vrida moturs, vad göra? Loctite i gängorna?![]()
![]()
Alright, får väl göra ett försök - är det ett dyrt ingrepp annars?Loctite gänglåsning funkar utmärkt! Rekommenderar dock att du plockar ur kronan med bom och allt och inte limmar den när den sitter på. Risk att du limmar fast den, liksom!![]()
Skruva av baklocket, sen behöver du förmodligen en riktigt pluttig skruvmejsel för att lossa kronan. Skruva av kronan från bommen, i med lite gänglåsning (bästa är nog att doppa en knappnål i gänglåsningen och stryka på gängorna i kronan), skruva på kronan på bomen, låt verka. Sen i med bomen, skruva åt skruven, på med locket.Alright, får väl göra ett försök - är det ett dyrt ingrepp annars?
Inget @Martin Lovasz , @rogart-63 eller någon annan vågar sig på? Behöver inte service eller så annars, utan det är bara kronan som strular.![]()
Jag skulle skippat loctite till att börja med och ta ut bommen som psykel säger. Sätta den i en pinvice och sedan skruva på hårt. Funkar inte det så ta gänglåsning.Alright, får väl göra ett försök - är det ett dyrt ingrepp annars?
Inget @Martin Lovasz , @rogart-63 eller någon annan vågar sig på? Behöver inte service eller så annars, utan det är bara kronan som strular.![]()
Kostar nog mer att skicka fram och åter än att gå in till en urmakare. Ingen svår operation direkt . Valjoux 7734 har en lite knapp. Dock kan du behöva trycka till den när du sätter tillbaka oxå. Men gör det bara om du är säker på det.Alright, får väl göra ett försök - är det ett dyrt ingrepp annars?
Det är väldigt lätt att trycka för hårt också, då måste tavla och visare tas bort. Hände mig en gång trots att jag inte tryckte särskilt hårt. Om du helt saknar erfarenhet av att skruva är det nog bäst att lämna iväg denKostar nog mer att skicka fram och åter än att gå in till en urmakare. Ingen svår operation direkt . Valjoux 7734 har en lite knapp. Dock kan du behöva trycka till den när du sätter tillbaka oxå. Men gör det bara om du är säker på det.
Nån som har haft med watchguy att göra? Fråga honom om han hade lite delar till en AS1883 och det hade han. Tyvärr kom dom bort på vägen. Fick inget tillbaka utan fick stå för den kostnaden själv. Sen när jag fråga honom om en balans eller egentligen bara en spiral till en Lemania 3000 så sa han att jag skulle ge honom ett bud. Så med tanke på att det kom bort förra gången så la jag kanske ett skambud på £5 . Det godtog han. Men när jag fick balansen stod det inget på asken och det var fel balans. Så då skulle jag skicka tillbaka så skulle jag få pengar tillbaka.
Men jag har nog en spiral ska kolla imorgon säger han då. Idag fick jag en bild och visst kan det vara rätt denna gång . Men nu kallar han det för insult att jag bjöd £5 första gången och vill ha £50 för en spiral . Vilket jag tycker är en insult om något. Känns nästan som han gjort allt med flit.
Helt otroligt .
Det är en lätt operation, om man kan, har man aldrig gjort det kan det vara svårt, du skriver sjukt trög, känns som om det är något mer som kanske inte står rätt till i verket, oljorna kan ha torkat t.ex.Hilfe!
Skulle ställa mina dinkor efter en resa - och min 7734 var sjukt trög att ställa, sen lossnade kronan. Gängorna verkar okej, men den skruvas av såfort man försöker vrida moturs, vad göra? Loctite i gängorna?![]()
![]()
Kan va så, läste något om kladdig O-ring någonstans också?Det är en lätt operation, om man kan, har man aldrig gjort det kan det vara svårt, du skriver sjukt trög, känns som om det är något mer som kanske inte står rätt till i verket, oljorna kan ha torkat t.ex.
Det låter också som något det kan bero på, kan du få tag på bommen, ibland står den ut utanför kronhalsen i ställ-läget, med en liten tång och vrida den, går den lätt då kan det vara det du skrev.Kan va så, läste något om kladdig O-ring någonstans också?
Till saken hör att den inte känns ett dugg trög vid uppdrag.![]()
Jag ska göra en insats när jag kommer hem!Det låter också som något det kan bero på, kan du få tag på bommen, ibland står den ut utanför kronhalsen i ställ-läget, med en liten tång och vrida den, går den lätt då kan det vara det du skrev.
Låter svajjigt! Har inte haft med personen att göra och kanske ska undvika det låter det somNån som har haft med watchguy att göra? Fråga honom om han hade lite delar till en AS1883 och det hade han. Tyvärr kom dom bort på vägen. Fick inget tillbaka utan fick stå för den kostnaden själv. Sen när jag fråga honom om en balans eller egentligen bara en spiral till en Lemania 3000 så sa han att jag skulle ge honom ett bud. Så med tanke på att det kom bort förra gången så la jag kanske ett skambud på £5 . Det godtog han. Men när jag fick balansen stod det inget på asken och det var fel balans. Så då skulle jag skicka tillbaka så skulle jag få pengar tillbaka.
Men jag har nog en spiral ska kolla imorgon säger han då. Idag fick jag en bild och visst kan det vara rätt denna gång . Men nu kallar han det för insult att jag bjöd £5 första gången och vill ha £50 för en spiral . Vilket jag tycker är en insult om något. Känns nästan som han gjort allt med flit.
Helt otroligt .
Tack för tipset!Går det inte korta den . Och ta bort den biten . Vet dock inte hur ?
Haha bra jobbat!Tack för tipset!
Jag har faktiskt lyckats korta, utan verktyg, och jag har tummen mitt i hand..
Man behövde ta bort två länkbitar då det var ett spår till större hål på vardera sida på varannan länkbitar (se bild)
![]()
Kul då jag tycker länken är snygg
![]()
Nu behövs en tvätt...
![]()
Tack! Rätt nöjdHaha bra jobbat!
Tja! Nu önskar jag lite bra tips o trix igen! Gjorde ett nytt försök på haltningen då jag tidigare lyckades försämra utgångsläget på 2.2 till 7.5!! Tog av all igen och la dit juvelen så den verkligen var i mitten av banking pins, la balansarmen plus hårfjärdern ovanpå och märkte med penna var hårfjäder skulle fästas på balanshjulet. Nu kom jag ner till 3.3. finns något bättre sätt?? Jag antar att jag kan ta av igen nu och fortsätta åt det hållet jag gjorde men det ser inte ut som juvelen på balansen kan bli mer centrerat inom banking pins som det e nuSkulle justera haltningen på ett 28-15. Startade med 2.2 och fick 7.5 på första försöket.. haha måste mätt med något annat än ögonen! Då får man göra om! Tycker fortfarande att det är läskigt och pilligt!![]()
![]()
![]()
Kolla denna!Tja! Nu önskar jag lite bra tips o trix igen! Gjorde ett nytt försök på haltningen då jag tidigare lyckades försämra utgångsläget på 2.2 till 7.5!! Tog av all igen och la dit juvelen så den verkligen var i mitten av banking pins, la balansarmen plus hårfjärdern ovanpå och märkte med penna var hårfjäder skulle fästas på balanshjulet. Nu kom jag ner till 3.3. finns något bättre sätt?? Jag antar att jag kan ta av igen nu och fortsätta åt det hållet jag gjorde men det ser inte ut som juvelen på balansen kan bli mer centrerat inom banking pins som det e nuNågot tips? Hur gör ni? Tack som vanligt!!
![]()
Tack men det är ju precis så jag gör!Kolla denna!
Ser dock inte helt ofarligt ut!!!!
Skitkul jobb!höll på med min vostok 2209 i 2.5 timme med på och av med balansen innan jag till slut hamnade på 0.2 i halningenTja! Nu önskar jag lite bra tips o trix igen! Gjorde ett nytt försök på haltningen då jag tidigare lyckades försämra utgångsläget på 2.2 till 7.5!! Tog av all igen och la dit juvelen så den verkligen var i mitten av banking pins, la balansarmen plus hårfjärdern ovanpå och märkte med penna var hårfjäder skulle fästas på balanshjulet. Nu kom jag ner till 3.3. finns något bättre sätt?? Jag antar att jag kan ta av igen nu och fortsätta åt det hållet jag gjorde men det ser inte ut som juvelen på balansen kan bli mer centrerat inom banking pins som det e nuNågot tips? Hur gör ni? Tack som vanligt!!
![]()
Såg du hur han justera vid 6min in? Med mejsel i den lilla skåran! Det verkar svårt, du är imponerande säker på handen!Tack men det är ju precis så jag gör!
Har lyckats first try på ett cal 320 inom 0,2 men det var nog bonnröta bara att det blev så rätt på första justering?