• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hitta en skruv med 1,6-1,7 mm skalle. Kan det funka? Dock ganska hög.
Jo det är sant om man klämmer den direkt i gängorna , Men om man gör en lite hållare till skruven med 1,2 mm gänga i så man kan gänga in den i så kan man svarva av skallen. En himla massa jobb men det går.
Tack för att du har kollat gömmorna :) men jag ska klura lite, och så va det där med en svarv också, inget man går och köper direkt :(

Är det meningen att man ska öppna denna på något smidigt sätt för stt olja?
IMG_20180512_162341.jpg

Tack för att du har kollat gömmorna :) men jag ska klura lite, och så va det där med en svarv också, inget man går och köper direkt :(
Har du ingen pin vice? Fila ner en skruv hur enkelt som helst utan att behöva dra åt särskilt hårt . Dock försvann spåret så det blir svårt att sätta dit den.

Har du ingen pin vice? Fila ner en skruv hur enkelt som helst utan att behöva dra åt särskilt hårt . Dock försvann spåret så det blir svårt att sätta dit den.
Har några Pin vice i olika storlekar och jag har tänkt i dom banorna också, och kommer fram till att spåret försvinner, lite svårt att tillverka nya spår dock, och att skruva dit dom sedan, men som sagt klurar vidare.

IMAG2788.jpg

Har nu klockan hemma och höll på att fixa glaset när jag ser att plastringen som håller glaset på plats är trasigt. Finns det möjlighet att hitta ersättare någonstans och kanske möjligen glas? Det är ju ovalt.
I övrigt så var urtavlan i bättre skick än väntat.

IMAG2788.jpg

Har nu klockan hemma och höll på att fixa glaset när jag ser att plastringen som håller glaset på plats är trasigt. Finns det möjlighet att hitta ersättare någonstans och kanske möjligen glas? Det är ju ovalt.
I övrigt så var urtavlan i bättre skick än väntat.
Ovala glas växer inte på träd precis . Kolla på cousinsuk. Plastringen kan det ev gå med en rund . Finns oxå på cousinsuk .

Lite Quartz fix har det varit för mig!
10kr på loppis, gick ej med nytt batteri! Så fram med lupp och se där ena tråden från spolen satt ej fast i lösningen på kretskortet, så löda sen gick den igång!
8266DE31-963E-4224-9214-30459F87A88D.jpeg

Och @Fadershan bistod med glas, tackar för det!
037D6D8F-5BCF-491A-856E-56BB2CD2B762.jpeg

Knappas försvarbart att lägga tid på kanske? Men var kul att få igång!
Och det blev rengjort och oljat med!

Bilagor

• 45FF16EF-66F6-49C5-9E43-53220B272109.jpeg
    45FF16EF-66F6-49C5-9E43-53220B272109.jpeg
    124 KB · Visningar: 1
T
Lite Quartz fix har det varit för mig!
10kr på loppis, gick ej med nytt batteri! Så fram med lupp och se där ena tråden från spolen satt ej fast i lösningen på kretskortet, så löda sen gick den igång!
8266DE31-963E-4224-9214-30459F87A88D.jpeg

Och @Fadershan bistod med glas, tackar för det!
037D6D8F-5BCF-491A-856E-56BB2CD2B762.jpeg

Knappas försvarbart att lägga tid på kanske? Men var kul att få igång!
Och det blev rengjort och oljat med!
Revligt, blev bra! :)

Det ser ju inget vidare ut men vad gör man, ännu ett bakslag, mainspringeländet gick av när jag snurrade upp den på fjäderverkyget :arghh:
ser ut som om det var originalfjäden, lite brunaktig, ej rost, verkar vara rätt vanligt då har jag läst, ut å jaga igen då.
P1090955.JPG

Som jag skrivit tidigare så tar jag numera aldrig ut fjädern utan plockar av locket till trumman och kör trumman i ultraljudstvätten och tar bort all synlig smuts med en fiberborste och Rodico och sedan oljar med 941 olja och det har visat sig fungera mycket bra.

Det är en kompromiss men gamla fjädrar går allt som oftast sönder när man virar dem så man kanske får lite kortare reserv men den finare olja gör att fjäder går mjukt när man drar upp då äldre fjädrar blir styvare och sprödare med åren och det vanliga fettet gör dem tröga att dra upp.

Senast ändrad:
Som jag skrivit tidigare så tar jag numera aldrig ut fjädern utan plockar av locket till trumman och kör trumman i ultraljudstvätten och tar bort all synlig smuts med en fiberborste och Rodico och sedan oljar med 941 olja och det har visat sig fungera mycket bra.

Det är en kompromiss men gamla fjädrar går allt som oftast sönder när man virar dem så man kanske får lite kortare reserv och den finare olja gör att fjäder går mjukt när man drar upp då äldre fjädrar blir styvare och sprödare med åren och det vanliga fettet gör dem tröga att dra upp.
Synd att jag inte läste det innan, kan ju ha legat i trumman sedan -49 så inte så konstigt kanske, den såg inte ut att må så bra direkt, ingen s-form på den inte, men kanske gamla fjädrar inte har den formen.

Synd att jag inte läste det innan, kan ju ha legat i trumman sedan -49 så inte så konstigt kanske, den såg inte ut att må så bra direkt, ingen s-form på den inte, men kanske gamla fjädrar inte har den formen.
S formen kom med stålfjädrarna på 50-talet och kallas även "Unbreakable"... De har en bättre kraftkurva så de ger jämnare gång genom hela uppdraget. Så din är av den äldre typen som bara är en spiral och dessa är särskilt svaga i de båda ändorna men är lättare att jobba med och förblir lite mjukare än stålfjädrarna.

Ser ut att kunna stämma rätt bra . Kolla i Prima boken. Där står det 180 X 13 x 016 x 400 . Troligen finns ingen 0,16 eller 400 lång så det bör funka fint.
Har skickat ett mail till Ånge och frågat dom om fjäder, hittade förresten M1,2-spårskruv m försänkt skalle på Ebay så jag beställde hem ett gäng småskruv, 1,2-1,4 kan ju va bra att ha.

Hej alla kompetenta hemmafixare!
Jag har en JB-flexlänk. Den är tyvärr trasig då "piggen" åkt ut hålet... Ngn som har en aning om huruvida jag kan fixa det, och isf hur?
IMG_20180514_064301.jpg
IMG_20180514_064251.jpg

Tillbaka
Topp