• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Jo men det är nog dom på balans hjulet, kanske?
Korrekt såklart :)Tror du man kan lyfta spiralen lite och olja eller är denna juvel tvådelad oxå?
IMG_20180510_161609.jpg

Korrekt såklart :)Tror du man kan lyfta spiralen lite och olja eller är denna juvel tvådelad oxå?
IMG_20180510_161609.jpg
Har läst om auto oiler tror jag det heter borde väll funka har du det, eller skruva som igelkottar parar sig, mycket försiktigt mellan spiralen kanske?
Är väll svårt att få oljan ner i juvelen med vanlig oljare, vet jag helt ”amatörmässigt” har petat olja på tapen på balansen istället nån gång! Då genom att haft den hängande och hållit hjulet då så inte oljan träffar spiralen!

Senast ändrad:
Sen om mina idéer verkar för kreativa @Fadershan, så dras jag med ADHD så sena nätter, dålig impulskontroll och fixering vid att lösa saker. Är min drivkraft ibland, kan orsaka kostnader som får kallad ”läropengar”. Har hänt ;)
Men oj vad denna hobby är kul och få verken att gå hyfsat, för 30-40tals får man ju ha rimliga förväntningar!

Sen om mina idéer verkar för kreativa @Fadershan, så dras jag med ADHD så sena nätter, dålig impulskontroll och fixering vid att lösa saker. Är min drivkraft ibland, kan orsaka kostnader som får kallad ”läropengar”. Har hänt ;)
Men oj vad denna hobby är kul och få verken att gå hyfsat, för 30-40tals får man ju ha rimliga förväntningar!
Nej då! Jag skruvade iofs bort skiten och oljade.. dock var hårfjädern så spröd att den gick av vid fästet.. så då var allt arbete förgäves då :) Dessa tillfällen är inte lika kul.

Glas till denna, 34,1 mm, någon kanske har ett liggande?
ASU Marin1.jpg

Och nej har inte hittat visare, bara Photoshop :wideyed: men det borde väl va något liknande.
Kusinen till din har såna här visare. Väldigt lika tavla, bara lite som skiljer. Antagligen samma boett. I övrigt kan jag också ha ett glas. Skicka PM om jag ska kolla.

Edit; en bild kan ju vara bra att bifoga. :)
73252B08-16D7-4A1D-88CF-E4B0C3D82DA7.jpeg

Problemet är nog att nu blir spiralen för kort tror jag. Och så saknar du den där böjningen om du inte fixat till den på den gamla kvarvarande delen.
Exakt! nä testade utan att böja till den först då jag ändå var kort på fjäder :) Jädra skitverk i övrigt faktiskt men sitter i en rätt snygg tank. Man borde lämna det här och gå vidare men man vill ju hemskt gärna inte känna att arbete varit förgäves :) har hittat en cal 97 i samma familj på auktion som jag ska försöka knipa billigt för att testa med.

Exakt! nä testade utan att böja till den först då jag ändå var kort på fjäder :) Jädra skitverk i övrigt faktiskt men sitter i en rätt snygg tank. Man borde lämna det här och gå vidare men man vill ju hemskt gärna inte känna att arbete varit förgäves :) har hittat en cal 97 i samma familj på auktion som jag ska försöka knipa billigt för att testa med.
Nä det är en svår gräns att ta. Håller med man vill så gärna gå i mål!

För att polera insidan av glaset??
Här är projektet . Det gamla glaset var riktigt illa och massa sprickor. Här är glaset på tanken. Tanken var att det ska bli bättre. Vi har letat nya glas jag och @MOL utan att hitta nåt som passar. Så skred till verket. Och gjorde en mall av gips. Och en plugg i putty silikon massa att forma det invändigt med. Först tog jag en större skiva men det blev inget bra då jag inte fick ner den helt i formen. Så slipa till ett glas i samma storlek som det gamla glaset. Och så kapa jag bort den gamla överdelen och la på den nya glaset och sen byggt upp med akryl runt kanten mot den gamla underdelen. Samma som man använder i proteser och naglar. Det var där jag fick in akryl på det nya glaset som jag fick polera bort med topsen. Det ska bli spännande å se om glaset passar i boetten.
85F4D46A-9BA9-40CF-B8D1-E2D71A218D3F.jpeg

DSC09736.JPG
DSC09737.JPG
DSC09738.JPG
IMG_20180510_175713.jpg

Senast ändrad:
Här är projektet . Det gamla glaset var riktigt illa och massa sprickor. Här är glaset på tanken. Tanken var att det ska bli bättre. Vi har letat nya glas jag och @MOL utan att hitta nåt som passar. Så skred till verket. Och gjorde en mall av gips. Och en plugg i putty silikon massa att forma det invändigt med. Först tog jag en större skiva men det blev inget bra då jag inte fick ner den helt i formen. Så slipa till ett glas i samma storlek som det gamla glaset. Och så kapa jag bort den gamla överdelen och la på den nya glaset och sen byggt upp med akryl runt kanten mot den gamla underdelen. Samma som man använder i proteser och naglar. Det var där jag fick in akryl på det nya glaset som jag fick polera bort med topsen. Det ska bli spännande å se om glaset passar i boetten.
85F4D46A-9BA9-40CF-B8D1-E2D71A218D3F.jpeg

DSC09736.JPG
DSC09737.JPG
DSC09738.JPG
IMG_20180510_175713.jpg
Cooolt! Avancerat fix!

Här var mitt tankprojekt som gick sådär i väntan på att hitta en ny balans :)
IMG_20180510_103450.jpg

Har äntligen fått hem dom små gängtappar jag beställde, (M 1,2) gick bra att gänga, men lite värre att hitta en passande skruv:mad:
har gått igenom skruvlagret men inget passade:arghh: några hade rätt gäng men skruvskallarna är för stora/höga, tycker att någon skulle ha passat.
P1090950.JPG

Har äntligen fått hem dom små gängtappar jag beställde, (M 1,2) gick bra att gänga, men lite värre att hitta en passande skruv:mad:
har gått igenom skruvlagret men inget passade:arghh: några hade rätt gäng men skruvskallarna är för stora/höga, tycker att någon skulle ha passat.
P1090950.JPG
Fila eller svarva ner skallen

P1090950.JPG
Det är nog lite av problemet . Ju större gängan blir desto större blir skallen på skruven :)

Exakt. Diametern finns lite att spela på men höjden är problemet, platt tavla, kupad hade varit bättre.

Gäller bara att hitta en svarv också, finns ju bara ett sätt att hålla i skruven och det är på gängorna, och då tar dom stryk.
Hitta en skruv med 1,6-1,7 mm skalle. Kan det funka? Dock ganska hög.
Jo det är sant om man klämmer den direkt i gängorna , Men om man gör en lite hållare till skruven med 1,2 mm gänga i så man kan gänga in den i så kan man svarva av skallen. En himla massa jobb men det går.

Tillbaka
Topp