• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Skulle inte våga heller. Möjligen under förstoring att man kan försiktigt pilla bort bit för bit. Typ mikroskop.
Ja, det kanske är möjligt. Men jag ska nog inte pilla mer nu. Kan bara sluta på ett sätt, i tårar och ånger! :arghh:

Det mesta är nog ändå inte synligt. Har dock lite skit kvar mellan boett och glas som jag inte får bort. Vill inte trycka ur glaset då det antagligen är limmat. Men på det stora hela blev det bra. Gäller bara att hitta ett passande 22 mm band. Hade bara 20 mm hemma.
84C73747-E3FB-49B1-B684-B7E9FDD8372D.jpeg
 
Håller på att städa en tavla och behöver lite tips för att få bort den kladdiga svarta kanten på tavlan. Tror inte att tavlan är speciellt skadad utan det är något slags kladdigt massa som bildats genom åren. Rodico fungerar inte, men frågan är vad jag vågar använda? Är såklart rädd att t ex alkohol ska skada lack. Tips mottages!
C3A17105-3C2F-47FE-8886-C670CE798FCE.jpeg
Ljummet vatten och diskmedel, saliv :wtf: brukar vara bra, är det en konstig skugga på nedre halvan av tavlan eller, ser ut som någon har ritat med blyerts på den o_O
 
Har en liten Tidena-dykare som behöver ny balans, den gamla är trasig tyvärr.
Urverket är ett FHF 974, vet inte var eller om man kan få tag i en ny balans, är det någon som har en över eller vet om något annat urverk har kompatibla delar?
 
Senast ändrad:
Fick in en Omega 501 för koll av rotorn då den förmodligen lät en del och inte heller drar upp fjädern.
1000466.jpg
Tyvärr är det inte rotorn som är lös utan bara lite sliten men den fungerar som den skall och drar runt mekaniken men som synes på bilden ser man hur reduktionshjulets (470.1432) alla kuggar är bortslipade. och då kan inte rotorn dra upp fjädern.
 
Senast ändrad:
Fick in en Omega 501 för koll av rotorn då den förmodligen lät en del och inte heller drar upp fjädern.
1000466.jpg
Tyvärr är det inte rotorn som är lös utan bara lite sliten men den fungerar som den skall och drar runt mekaniken men som synes på bilden ser man hur reduktionshjulets (470.1432) alla kuggar är bortslipade. och då kan inte rotorn dra upp fjädern.
Berätta för en novis vad det beror på att endast ETT hjul blivit så slitet?
 
Berätta för en novis vad det beror på att endast ETT hjul blivit så slitet?
Bra fråga, först trodde jag att det var fel på frikopplingen som sitter på spärrhjulet fast den tycks fungera som den skall och släpper när man drar upp fjädern med kronan men skulle den låsa sig så drar man runt rotorn och det skulle kunna orsaka detta.

Annars är designen dålig då rotorn drar runt med stor kraft och den driver ett litet hjul som sedan driver de yttre kuggarna med samma kraft som rotorn drar runt på mot det söndriga hjulet, sedan drar detta hjul mot det stora hjulet som drar runt spärrhjulet.

Är då fjädern smutsig och trög som denna är så blir friktionen mycket hög när då rotor drar runt det lilla hjulet som blir en rasp som sliter ner kuggarna. Hade det lilla hjulet varit ett fast hjul hade detta inte hänt men då rotorn bara drar upp åt ena hållet är hjulet frikopplande i andra riktningen så hjulet kan hoppa över kuggarna på det söndriga hjulet samtidigt som den ligger med stor friktion och dess kuggar är bra mycket starkare än de den drar mot.

Allt detta är på grund av att man inte brytt sig om att serva klockan helt enkelt men använt den trots detta.
 
Senast ändrad:
Bra fråga, först trodde jag att det var fel på frikopplingen som sitter på spärrhjulet men den tycks fungera som den skall och släpper när man drar upp fjädern med kronan men skulle den låsa sig så drar man runt rotorn och det skulle kunna orsaka detta.

Annars är designen dålig då rotorn drar runt med stor kraft och den driver ett litet hjul som sedan driver de yttre kuggarna med samma kraft som rotorn drar runt på mot det söndriga hjulet, sedan drar detta hjul mot det stora hjulet som drar runt spärrhjulet.

Är då fjädern smutsig och trög som denna är så blir friktionen mycket hög när då rotor drar runt det lilla hjulet som blir en rasp som sliter ner kuggarna. Hade det lilla hjulet varit ett fast hjul hade detta inte hänt men då rotorn bara drar upp åt ena hållet är hjulet frikopplande i andra riktningen så hjulet kan hoppa över kuggarna på det söndriga hjulet samtidigt som den ligger med stor friktion och dess kuggar är bra mycket starkare än de den drar mot.

Allt detta är på grund av att man inte brytt sig om att serva klockan helt enkelt men använt den trots detta.
Tror jag förstår det hela, och att man skall serva sina klockor i tid...
 
Tyvärr är det så att när en fin klocka börjar fungera dåligt så läggs den ut på t ex Tradera och köps av en glad klocksamlare här på forumet som hoppas att det är ett enkelt fel så synden förs liksom vidare. Det är alltså inte den nuvarande ägarens fel.
Menade heller inte att det alltid är ägaren som slarvat, köper ju själv klockor som går dåligt, eller inte alls. Och ibland får man bita i det sura äpplet:(,
 
Var sjutton hittar man en skruv som är 0,80 med skalle runt 2,0.2,1 mm som passar till en omega 26,5 . Ser så b ut att sätta dit en seikoskruv även om den passar hyfs :p. Har letat runt bland mina skruvar utan att hitta nåt som passar. Måste vara hyfsat lång oxå då den går ner i bottenplattan. Och låg skalle.
 
Senast ändrad:
Någon som har dubbletter till salu av Bergeon 30080 mejslar 1,0 och 2,0 i matchande fina skick så jag kan komplettera detta ställ? Cousins har bara det nya utförandet och på bukten är det ockerpriser.
F49BA9BD-5CE8-461B-8125-A9DA7DE9209E.jpeg
 
Nu ska jag krypa till korset igen och erkänna ett rookie mistake som någon kanske lär sig av. Hade ett 28-15 som kombtill mig som defekt/gick ej. Hakstenarna/pallet fork verkade fastna.. mmonterade isär, tvätta satte ihop och det gick skapligt med hög haltning. Tog 4-5 försök med av o på med härfjädern för att få till hygglig haltning. Skulle slutföra och satte tbx även ställmekanismen och verket stannar och är allmänt trögt. Börjar felsöka och monterar ner hela jäkla gångmekanismen och ska inte berätta hur lång tid det togg för mig att finna felet. Trodde först jag hade skeva gånghjul osv. Felet var en för lång skruv i ställmekanismen som gick under på andra sidan och tryckte till fjädertrumman..dumt! Nu går det toppen! 290amp och jämnt och fint :)

Finn ett fel:
IMG_20180520_134417.jpg

Ovansidan
IMG_20180520_134829.jpg
 
Tillbaka
Topp