• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Visare tror jag de flesta kan lyckas med med ett acceptabelt resultat om man gör det enligt instruktion. Index är tycker jag är bra smycket svårare att få jämnt och snyggt.

Tänkte det var overkill att starta ny tråd för att ställa enkel fråga.

Jag ska byta länk mot ett annat band på min SARB035 för första gången och vill minnas att när jag köpte den så sa herren i butiken att man skulle vara försiktig med... Ja, vad man ska vara försiktig med kommer jag inte ihåg :bookworm: Finns det några pointers som är uppenbart att man ska tänka på när man byter band? Vad är vanliga nybörjarmisstag?

Tänkte det var overkill att starta ny tråd för att ställa enkel fråga.

Jag ska byta länk mot ett annat band på min SARB035 för första gången och vill minnas att när jag köpte den så sa herren i butiken att man skulle vara försiktig med... Ja, vad man ska vara försiktig med kommer jag inte ihåg :bookworm: Finns det några pointers som är uppenbart att man ska tänka på när man byter band? Vad är vanliga nybörjarmisstag?
Det man ska vara rädd för det är att bandstiften flyger iväg, eller att man slinter och repar klockan, men tar du det lugnt så borde det gå smärtfritt!

Toppenbra! Och själva verktyget/n, är det något som man får åka till en handlare för att köpa? Jag köpte ett armband och glad i hågen kom jag hem och insåg att jag inte hade minsta möjlighet att byta själv utan verktyg.

Ett tips!
Köpte en fjäder via EBay till ett Eta930, fanns ej på kusinen!
Köpte 17/5 och fick det idag!
Med detta visitkort, kan kanske vara bra om man inte hittar delen!
74BF6DDE-243E-4D5D-B6DB-821BB3A9A1DB.jpeg

Skruva max ett varv på skruven (röd) och prova att lossa bommen, ev trycka lite på den (skruven), man ska vara försiktig med att skruva för mkt på den, kan lossna = inte bra.
Skruva bort dom "gröna" skruvarna, sedan bör verket vara löst, vilken caliber vet jag ej.
19bj8498.jpg

Skruva max ett varv på skruven (röd) och prova att lossa bommen, ev trycka lite på den (skruven), man ska vara försiktig med att skruva för mkt på den, kan lossna = inte bra.
Skruva bort dom "gröna" skruvarna, sedan bör verket vara löst, vilken caliber vet jag ej.
19bj8498.jpg
Done and done - men verket sitter fortsatt kvar - har jag missat nåt? :nailbiting:

Absolut! Nej, tror bestämt att de här arcadiaverken satt i gamla DH-klockor. :)
E40DB1E6-358F-400E-9878-F0B49CBCDF56.jpeg
Det där såg ju trevligt ut, står det D H på baksidan, det står väl för Deutsche Heer va, men det ska väl vara en centrum sekund på den där antar jag, den där lilla metallflärpen som ser illa tilltygad ska nog ligga emot det lilla kugghjulet i mitten.

Det där såg ju trevligt ut, står det D H på baksidan, det står väl för Deutsche Heer va, men det ska väl vara en centrum sekund på den där antar jag, den där lilla metallflärpen som ser illa tilltygad ska nog ligga emot det lilla kugghjulet i mitten.
De arcadiamärkta klockor jag sett med ett verk som ser ut som detta (vet frf inte kaliber) har haft subsekund och suttit i 31mm tyska krigare - Detta känns helt klart som nåt slags specialbygge! Ser inte ut att finnas plats till en sekundvisare på "visarpelaren" heller, utan ser ut som minutvisaren är hela vägen upp. Tack, tycker också den såg trevlig ut, väl värd en service i framtiden! :)

De arcadiamärkta klockor jag sett med ett verk som ser ut som detta (vet frf inte kaliber) har haft subsekund och suttit i 31mm tyska krigare - Detta känns helt klart som nåt slags specialbygge! Ser inte ut att finnas plats till en sekundvisare på "visarpelaren" heller, utan ser ut som minutvisaren är hela vägen upp. Tack, tycker också den såg trevlig ut, väl värd en service i framtiden! :)
Låter skumt :wideyed: ser du inga siffror/bokstäver under balansen, kan vara någon version av A S.

Saknas ett hjul . Och den lilla flärpen ska sitta ovanpå sekundhjulet eller axlen . Står stilla i huvudet så kommer inte ihåg vad det heter . Typ Tissot 27-23 .
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Tissot_27_023

Nån som har ett 29,2 glas liggande? Typ vanlig höjd utan tension ring.

3av3 på förfrågningar, bra med ett plexilager! Men av någon oklar anledning så har jag sällan till de klockor jag piöular med. Någon som har ett 31.6 armerat normalglas över att sälja mig, blir så omständligt och dyrt från kusinerna och brukar försöka samla på mig en lista därifrån. Alt om någon gör en beställning idag kan jag gärna haka på med ett glas då med guldring :)

Hej fixers!

Hade ni hittat glas? Jag kanske har hemma, kan kolla om ni vill.

Saknas ett hjul . Och den lilla flärpen ska sitta ovanpå sekundhjulet eller axlen . Står stilla i huvudet så kommer inte ihåg vad det heter . Typ Tissot 27-23 .
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Tissot_27_023
M a o ska det sitta ett hjul här i s f ? borde tänkt på det med tanke på att Eternan (852) jag håller på med har liknande konstruktion, men borde inte axeln som sitter i mitten lossna när det inte finns något som håller den på plats?
19bj8498k.jpg

M a o ska det sitta ett hjul här i s f ? borde tänkt på det med tanke på att Eternan (852) jag håller på med har liknande konstruktion, men borde inte axeln som sitter i mitten lossna när det inte finns något som håller den på plats?
19bj8498k.jpg
Tycker det man . Men lite rost eller sitter det kvar nåt från sekundvisaren kanske

20180525_140730.jpg
Jag har ett dilemma! Klickade nyligen hem den här 54an och ska städa upp den lite. Boett och glas skall till nyskick men jag är kluven med tavlan. Tavlan är i riktigt gott skick men jag vet att dessa bullseye modeller har en tendes till att börja flagna ordentligt i centerfärgen. Det är lite microdamm som har börjat gnaga lite men det ser fint ut med blotta ögat. Jag vill ha lite vintage/patina look men inte så att det ser risigt ut. Nu har jag fått erbjudande om en gratis restaurering/repaint av urtavlan, av en grym urmaka
20180522_191037.jpg
re. Men jag vet inte, puristen i mig vill låta den va, men "nyskick" är ju såklart nice. Vad skulle ni gjort? Hjälp

20180525_140730.jpg
Jag har ett dilemma! Klickade nyligen hem den här 54an och ska städa upp den lite. Boett och glas skall till nyskick men jag är kluven med tavlan. Tavlan är i riktigt gott skick men jag vet att dessa bullseye modeller har en tendes till att börja flagna ordentligt i centerfärgen. Det är lite microdamm som har börjat gnaga lite men det ser fint ut med blotta ögat. Jag vill ha lite vintage/patina look men inte så att det ser risigt ut. Nu har jag fått erbjudande om en gratis restaurering/repaint av urtavlan, av en grym urmaka
20180522_191037.jpg
re. Men jag vet inte, puristen i mig vill låta den va, men "nyskick" är ju såklart nice. Vad skulle ni gjort? Hjälp
Grattis till fin klocka!jag hade låtit tavlan vara faktiskt men polerat upp glaset.

20180525_140730.jpg
20180522_191037.jpg
Byt eller putsa upp glaset, serva verket, men låt resten vara, alla får ju göra som dom vill med sina ägodelar, men förstöra en vacker vintage klocka, inte vad jag skulle göra.

20180525_140730.jpg
20180522_191037.jpg
Solklart låt vara i min värld! :) Fin!

Tillbaka
Topp