Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Superfin klocka med precis lagom patina enligt mig!Jag har ett dilemma! Klickade nyligen hem den här 54an och ska städa upp den lite. Boett och glas skall till nyskick men jag är kluven med tavlan. Tavlan är i riktigt gott skick men jag vet att dessa bullseye modeller har en tendes till att börja flagna ordentligt i centerfärgen. Det är lite microdamm som har börjat gnaga lite men det ser fint ut med blotta ögat. Jag vill ha lite vintage/patina look men inte så att det ser risigt ut. Nu har jag fått erbjudande om en gratis restaurering/repaint av urtavlan, av en grym urmaka
re. Men jag vet inte, puristen i mig vill låta den va, men "nyskick" är ju såklart nice. Vad skulle ni gjort? Hjälp![]()
För att sätta din klockas patina i lite perspektiv ska du kolla ruinromantiker-trådenJag har ett dilemma! Klickade nyligen hem den här 54an och ska städa upp den lite. Boett och glas skall till nyskick men jag är kluven med tavlan. Tavlan är i riktigt gott skick men jag vet att dessa bullseye modeller har en tendes till att börja flagna ordentligt i centerfärgen. Det är lite microdamm som har börjat gnaga lite men det ser fint ut med blotta ögat. Jag vill ha lite vintage/patina look men inte så att det ser risigt ut. Nu har jag fått erbjudande om en gratis restaurering/repaint av urtavlan, av en grym urmaka
re. Men jag vet inte, puristen i mig vill låta den va, men "nyskick" är ju såklart nice. Vad skulle ni gjort? Hjälp![]()
Haha. Ja då får man ju perspektiv på detFör att sätta din klockas patina i lite perspektiv ska du kolla ruinromantiker-tråden
https://klocksnack.se/threads/den-stora-ruinromantiker-tråden.58074/
Här snackar vi riktiga skönheter!![]()
Superfin klocka med precis lagom patina enligt mig!
Tror de flesta är purister här och skulle bevara så mycket som går av den fina patinan på klockan. Jag skulle i alla fall gör det. Bytt eller polerat glaset gör ju de flesta och det hade även jag gjort men de flest väljer nog att inte polera boetten. Renoveringar av tavlor blir sällan bra men det finns såklart undantag. Det är speciellt när en tavla blir ommålad/omtryckt som resultatet blir dåligt och förstör hela den annars så positiva känslan med ett vintageur. Själv tycker jag att det kan vara ok att avlägsna lack som ger ett tavlan ett skadat intryck och ersätta med ny, utan att kladda med ny färg och nytt tryck. Men att bara få bort lacken och inget annat är lite av en rysk-roulette.
Jag blir nyfiken på denna grymme urmakares skicklighet, har du något exempel att dela med dig av?
Om lacken kan avlägsnas utan att skada tavlan i övrigt så kommer den troligen bli något vitare. Jag skulle dock låta denna vara . Synd att du inte har några bilder. Finns det inga bilder på nätet, någonstans?Ganska rungande nej här på forumet ser jag. Var det svaret jag ville ha faktiskt. Ju mer jag tänker på det desto självklarare blir det att behålla patinan. Ska fråga honom om en omlackering skulle gå för att bevara den i det skicket den är nu. Tror dock att det blir ett nytt glas och polerad boett. Behåller det gamla glaset i lådan så kan man alltid slänga på det. Tror att den här tavlan har varit vitare från början men gillar den gräddvita färgen den har fått. Jag har tyvärr inga bilder på hans verk men han är urmakare i Birmingham och har 50 år under bältet.
Ja det är ju lite trist ifall den tappar mycket av det gräddvita. Får se vad han tror om den när han får den. Det går kanske att ha pigment i lacken annars?Om lacken kan avlägsnas utan att skada tavlan i övrigt så kommer den troligen bli något vitare. Jag skulle dock låta denna vara . Synd att du inte har några bilder. Finns det inga bilder på nätet, någonstans?
Farfarsklocka har lite exempel på sin sida om hur det kan bil vid ersättning av lack.
http://www.farfarsklocka.se/empty_14.html
Ja det är klart att det går, men det blir ju också lite av en chansning precis som att ta bort lacken är en chansning.Ja det är ju lite trist ifall den tappar mycket av det gräddvita. Får se vad han tror om den när han får den. Det går kanske att ha pigment i lacken annars?
Skulle inte ens polera boetten om klockan var min. En rengörning och borttagning av gammal DNA räcker långt. En service och ett nytt glas. Glas ska du montera ett original glas. Inget annat. Ett snyggt band och den kommer se kanon ut.Ganska rungande nej här på forumet ser jag. Var det svaret jag ville ha faktiskt. Ju mer jag tänker på det desto självklarare blir det att behålla patinan. Ska fråga honom om en omlackering skulle gå för att bevara den i det skicket den är nu. Tror dock att det blir ett nytt glas och polerad boett. Behåller det gamla glaset i lådan så kan man alltid slänga på det. Tror att den här tavlan har varit vitare från början men gillar den gräddvita färgen den har fått. Jag har tyvärr inga bilder på hans verk men han är urmakare i Birmingham och har 50 år under bältet.
Rätt batteri ? Är det när den är på väg att växla datum som den hoppar tillbaka?Har en omega speedmaster 200m (pre bond) quartz modell som jag gillar väldigt mycket. Den har alltid fungerat jättebra och har inte haft några problem med den. Nu när jag satte i nytt batteri efter att den vilat en stund utan batteri ca 6 mån, så hoppar timvisaren bak 1 timme varje gång den hamnar på 11:45, då hoppar den tillbaka till 10:45. Den kommer aldrig förbi 11,45 utan hoppar bara tillbaka till 10,45 igen.
Någon som vet vad detta kan bero på eller vad som skulle behövas för att fixa detta samt om det är dyrt?
Tack!!!!
Har för mig det sitter ett 373 batteri i den . Lite ovanligt . Om den som byte satte fel kan det låsa datumhjulet . Bara en tanke. Eller nåt billigt skit batteriVar inte jag som satte i det betalade för att få nytt batteri och nya packningar, tror du det kan bero på det?
Tack för svar ska kolla upp det!Har för mig det sitter ett 373 batteri i den . Lite ovanligt . Om den som byte satte fel kan det låsa datumhjulet . Bara en tanke. Eller nåt billigt skit batteri
Ja det blir självklart orginalglas/band/spänne . Jag är ju dock svag för polerat rostfritt i kombination med vintagetavla. Snyggt med blandningen gammal/nytt tycker jagSkulle inte ens polera boetten om klockan var min. En rengörning och borttagning av gammal DNA räcker långt. En service och ett nytt glas. Glas ska du montera ett original glas. Inget annat. Ett snyggt band och den kommer se kanon ut.
Gå bara varsamt fram, polera inte sönder en fin klocka.Ja det blir självklart orginalglas/band/spänne . Jag är ju dock svag för polerat rostfritt i kombination med vintagetavla. Snyggt med blandningen gammal/nytt tycker jag![]()
Det blir en light polering tack för tipsen!Gå bara varsamt fram, polera inte sönder en fin klocka.
Fick du ihop den igen? Har fixat en sån för nån vecka sen. Fick den faktiskt att gå rätt hyfs. Dock var fjädern slut och själva stopp pinnen av . Så det fick bli en liten specialare. Knacka ut den gamla och tryckte i en ny pinne . I form av en lite bit från en oljesticka. Funka ypperligt .Hej!
Köpte denna på tradera, säljarens bild.
![]()
Föll för charmen!
Är ett Pin Lever Verk, med mycket olja i. Spiralen klibbar fint tror det är stora problemet nu, så skall tvätta det!
Men hur oljar man sedan det rätt?
Tänker om det är några skillnader mot vanliga verk med juvel lagringar,
Detta har bara metall !
Va klurig lösning!Fick du ihop den igen? Har fixat en sån för nån vecka sen. Fick den faktiskt att gå rätt hyfs. Dock var fjädern slut och själva stopp pinnen av . Så det fick bli en liten specialare. knacka ut den gamla och tryckte i en ny pinne . I form av en lite bit från en oljesticka. funka ypperligt .
Tror du kan mäta dig fram. Fråga annars på new digital watch forum. Om du vill kan jag slänga upp en fråga där? Är medlem men skriver sällan eller aldrig. http://www.newdwf.com/Köpte den här för en ringa penning idag.
Är det nån som har en susning om vilka batterier som sitter i. Jag måste se om jag kan få igång den.
![]()
![]()
För att öppna fjäderhus?Straffar sig att köpa billigt skitHade precis börjat gilla den så spricker den i 2 delar. Barrel verktyg från cousinsuk. Undrar om Bergeon är bättre plast?
![]()
Stänga fjäderhus. Har gjort det med fingrarna innan och det funkar ju. Men detta är smidigt . Lägger den på nederdelen. Oljar och lägger på locket. Sen sätter man ovandelen på och trycker till. Behöver inte ens ta i den med fingrarna utan bara ta korntången och lägga den tillrätta i verket. Kladda massa med Rodico och sånt innan för att få den ren från kladd m.m . Får bli en Bergeon nästa beställning.För att öppna fjäderhus?
Har aldrig sett nått sånt förutStraffar sig att köpa billigt skitHade precis börjat gilla den så spricker den i 2 delar. Barrel verktyg från cousinsuk. Undrar om Bergeon är bättre plast?
![]()
Kan testa . Det går säkert sätta ett stift eller skruv rakt igenom så länge . Den går ju använda om man håller ihop delarna.Har aldrig sett nått sånt förutmen prova med att limma med Loctite, är ju inget precisionsverktyg direkt.
Min bergeon sprack också! :/Straffar sig att köpa billigt skitHade precis börjat gilla den så spricker den i 2 delar. Barrel verktyg från cousinsuk. Undrar om Bergeon är bättre plast?
![]()
Snyggt!![]()
Fjäderhusstängare svarvar man ju själv![]()