• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Spenderade gårdagskvällen med att göra ett glas till mitt tankprojekt. Gamla glaset vara ganska illa inpassat, fult limmat och gulnat.

Hittade ett mindre avsnitt om det i en av Frieds böcker. Han rekommenderar att man klipper till en skiva lite större än boetten och värmer den med spritlampan. Därefter formar man den över boetten. Klipper därefter till den och filar sista biten.

Jag ersatte spritlampan med en värmepistol från Clas annars jobbade jag efter de instruktionerna.
Roligt att jobba i nya material. Första försöket smälte hela plattan över boetten. Ganska bra passform men det blev en massa bubblor i glaset. Inte så snyggt.
C2E14EC2-E8A4-4688-B629-C4F44039940A.jpeg

När jag väl hittat lagom nivå på värme var det ganska enkelt. Blev ett litet avtryck i glaset mot boetten. Perfekt markering för att kunna se passformen på glaset. Jag har även sett att man bör fylla upp tomrummet i boetten för att glaset inte skall bukta inåt vid uppvärmning. Jag gjorde inte det. Får se om det duger ändå eller om visarna kommer gå i glaset. Buktningen är väldigt svag men eventuellt att jag får passa om lite.
2A7BC0CC-C11E-42B5-9EB8-F6DB3F285F00.jpeg

Som någon skrivit tidigare står det att man skall kunna klippa i glaset men att det spricker då. Jag håller med om det. Jag skar med kniv och bröt istället. Sista biten använde jag en av mina urmakarfilar väldigt försiktigt. Slutligen ”bröt” jag kanten med filen och gick över det med Autosol. Bra resultat tycker jag. Återstår att försöka limma det snyggt.
576F4B14-41CB-482E-99F2-D388E94389A7.jpeg

Senast ändrad:
Ingen som sitter på en zodiac 72-88 verk eller klocka. Sket sig med en klocka jag hade på G. Har ett Zodiac 86 verk med trasigt fjäderhus. Och det verkar helt omöjligt att hitta delar. Fjädertrumman är av "do not open" typen. Plus att den jag har saknar en tand. Och har trasig fjäder.
Är det samma fjäderhus som i 72b?

Spenderade gårdagskvällen med att göra ett glas till mitt tankprojekt. Gamla glaset vara ganska illa inpassat, fult limmat och gulnat.

Hittade ett mindre avsnitt om det i en av Frieds böcker. Han rekommenderar att man klipper till en skiva lite större än boetten och värmer den med spritlampan. Därefter formar man den över boetten. Klipper därefter till den och filar sista biten.

Jag ersatte spritlampan med en värmepistol från Clas annars jobbade jag efter de instruktionerna.
Roligt att jobba i nya material. Första försöket smälte hela plattan över boetten. Ganska bra passform men det blev en massa bubblor i glaset. Inte så snyggt.

När jag väl hittat lagom nivå på värme var det ganska enkelt. Blev ett litet avtryck i glaset mot boetten. Perfekt markering för att kunna se passformen på glaset. Jag har även sett att man bör fylla upp tomrummet i boetten för att glaset inte skall bukta inåt vid uppvärmning. Jag gjorde inte det. Får se om det duger ändå eller om visarna kommer gå i glaset. Buktningen är väldigt svag men eventuellt att jag får passa om lite.

Som någon skrivit tidigare står det att man skall kunna klippa i glaset men att det spricker då. Jag håller med om det. Jag skar med kniv och bröt istället. Sista biten använde jag en av mina urmakarfilar väldigt försiktigt. Slutligen ”bröt” jag kanten med filen och gick över det med Autosol. Bra resultat tycker jag. Återstår att försöka limma det snyggt.
Snyggt jobbat. Brukar värma plasten i ugnen. Typ 100-150 grader. Och sen ta dom med tången . Har gjort några men då gjort en mall i gips efter det gamla glaset.

Snyggt jobbat och bra instruktion! Återkom gärna med fler bilder när du e klar! :)

Hittade en fin klocka med 72 verk . Men bra tips på forum som jag ska kolla lite på. Faktiskt inte sett innan. Får skaffa konto.
Kul att man kanske kunde hjälpa, men du har bra koll på zodiac? Jag har en med ett 72 urverk som jag dock inte bär så mycket längre då den är stenhård att vrida upp manuellt. dock går den bra med automat uppvridning, men har jag förstått rätt att det handlar om fjädern som torkat och därför är den tung att vrida upp? Bär den inte mer då jag inte vill förstöra den men har inte skickat på någon service då jag förstått det som att det är både jobbigt och svårt att serva dessa pågrund av brist på delar.

Kul att man kanske kunde hjälpa, men du har bra koll på zodiac? Jag har en med ett 72 urverk som jag dock inte bär så mycket längre då den är stenhård att vrida upp manuellt. dock går den bra med automat uppvridning, men har jag förstått rätt att det handlar om fjädern som torkat och därför är den tung att vrida upp? Bär den inte mer då jag inte vill förstöra den men har inte skickat på någon service då jag förstått det som att det är både jobbigt och svårt att serva dessa pågrund av brist på delar.
ingen koll direkt på Zodiac . Stött på ett par stycken. Problemet är som du säger fjäderhuset. Men kanske kan det bero på vändhjul och sånt oxå. Fruktansvärt dum kontruktion på trumman . Väggarna är så tunna och är pressade in över underdelen. Så även om man får ut fjädern så får man inte ihop den igen. Tanken var väl att dom skulle bytas vid service. Men delar tar slut hos urmakare och tillverkare. När sen samlare och vanliga dödliga vill serva eller fixa sina dyrgripar finns det inga delar att tillgå.
http://www.vintagezodiacs.com/zforums/index.php?topic=2134.0

Senast ändrad:
Nån som vet vad dessa kallas eller heter? Brukar använda dom när jag kortar av skruvar. Gamla verktyg jag fixat till med nytt skaft. Gjorde ett lite fult hål i den ena men den funkar fint ändå.
DSC09863.JPG
DSC09862.JPG
DSC09861.JPG

Byte av bom och krona på en "Connie" igår. Nya oljekopparna glänser fint. De glänste inte lika mycket efter att jag skulle fylla upp ny 9501 fett från sprutan (vänster bildkant). Verkar som fettet klumpat ihop sig. Först kom inget, sedan kom inget, därefter kom nästan allt. Tråkigt nog ingen bild på det ..
IMG_7761.JPG

Gick ju bra tycker jag :) Och tur var väl det med tanke på att glaset jag hade sönder kostade nästan lika mycket som klockan. Men med lite puts, nytt glas och lite fejjande så är den i liiiite bättre skick nu också.
88F5E783-E4FD-429F-A63F-C1DD2E9B4BBB.jpeg

Var hittade du glaset? Tycker det är ganska svårt att komma över glas till gamla Seikos. Att tråla på eBay går väldigt långsamt.

Var hittade du glaset? Tycker det är ganska svårt att komma över glas till gamla Seikos. Att tråla på eBay går väldigt långsamt.
Fanns en säljare på eBay som hade två, seikolady, men hon är svindyr. Hon sålde en och jag prutade på den andra och hon nobbade. Sen re-listade hon för 10usd mindre och jag knep den för jag hittade ingen annan och inte urmakarna heller :p Tyvärr blir glasen ovanligare och kostar därefter numer. Fick betala 50usd för att fixa en klocka jag köpte för 85usd :D Jag har en till first-series som behöver glas och den enda jag hittat som har ett är samma säljare, får se om jag kryper till korset en gång till. Frågan jag ställer mig om det alls är möjligt att få tillbaka pengarna om man skulle få för sig att sälja dem? Tveksamt om man kan sälja 70-talare för 150usd.

Edit: En sak som hjälper mycket är om man vet referensnumret på reservdelen. Säljare är generellt sett urusla på att veta till vilken modell eller referens delen passar till.

Senast ändrad:
Har en gammal unimat 3. Funkar okej till visa grejor. Men istället för att bygga om så kanske en urmakare svarv vore bättre. Men vad finns det för värde i dessa gamla unimat 3 idag . Inte min men en likadan. Min slid i sidled är lite glapp . Undar och den går att justera bort glappet på nåt sätt.
unimat3-lathe-002.jpg

Tillbaka
Topp