• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Ajaj mardrömmen. Har aldrig hänt mig men befarar det varje gång. Hade tur en gång när det var lite spänning kvar, allt snurrade vilt men ingen skada som tur var. Skönt att du hade delar, annars mycket frustration
Sket sig. Men cousinsuk har en trumma med lock för överkommligt pris. Den smällen man får ta ibland. Knöla till friktionsdrivet och hjulet oxå. Det är värre å hitta. Tror ändå jag behövde byta det. Då visarna snurra alldeles för lätt .
 

rogart-63

Patek
Moddat en bussning till väggur för att byta ut ett mycket slitet lager i fjäderhusbryggan.
20180616_154338.jpg


Resultatet:
20180616_155959.jpg
Bra jobbat. Ser ut att vara ett litet verk? Desto värre. Har satt ditt juveler några gånger då det varit för slitet.
 

Fadershan

Patek
E säkert en vecka sen jag fick tid för lite klockfix.. men när man kommer hem 19:30 från jobb o ska lägga kidz är det inte alltid man pallar serva klockor. Så nu gör jag småfix vilket e rätt trevligt. Lätt borstar upp en skindiver och tvättar boett, byter till ett dykarplexi och ska smålaga tavlan i kanterna där färg släppt. Uppdaterar med någon efterbild sen :)
IMG_20180618_202640.jpg
IMG_20180618_201406.jpg
IMG_20180618_201401.jpg
 

Fadershan

Patek
E säkert en vecka sen jag fick tid för lite klockfix.. men när man kommer hem 19:30 från jobb o ska lägga kidz är det inte alltid man pallar serva klockor. Så nu gör jag småfix vilket e rätt trevligt. Lätt borstar upp en skindiver och tvättar boett, byter till ett dykarplexi och ska smålaga tavlan i kanterna där färg släppt. Uppdaterar med någon efterbild sen :)
IMG_20180618_202640.jpg
IMG_20180618_201406.jpg
IMG_20180618_201401.jpg
IMG_20180618_205539.jpg
IMG_20180618_205601.jpg
 

rogart-63

Patek
Glömde du eller ville du leva lite on the wild side? ;) F.ö. undrade jag vem det var med den avataren.. lurigt Rogart! :)
Jag glömde. Den stod still helt när jag skulle plocka isär den. Så tog bara av skuven på spärrhjulet och kazoom:banghead: . Så landa hjulet på bänken och den släppte all spänning på en hundradels sekund. Såg inte förödelsen förrän när jag kolla delarna i mikroskopet. Som tur är verkar det mesta klarat sig förutom fjäderhuset och friktionshjulet. Tur att det var lite dåligt innan annars kanske det gått sönder mer delar.
 

kalle71

Omega
IMG_20180618_233244.jpg
Vet inte om jag får posta min fråga här eftersom jag inte fixat och trixat speciellt mycket själv med klockor. (Än så länge.)

Jag har tagit över en del av min fars klocksamling och hittade en Atlantic som har en fin boett och en riktigt fin tavla. Men den verkar ha levt ett hårt liv. Timvisaren har en intressant vinkel. I övrigt tycker jag visarna är fina. Går det att rikta visaren och kan man göra det själv? Eller krävs det specialverktyg?

_DSC4365 Edited.jpg
Med nya visare från en snäll själ på forumet vågade jag mig på att böja orginal timvisare. Det gick.

Problemet är att sekundvisaren precis nuddar minutvisaren. Misstänker att det är minutvisaren som ska vara lite närmare tavlan i ytterkant.

Sekundvisaren ska vara lite böjd nedåt i spetsen. Samtidigt får inte spetsen på minutvisaren gå för lågt då den tar i index.

Hur ska man gå tillväga för justera visarna så de ligger i plan med tavlan? Vad ska jag hålla visarna med? Kan man fixa det utan att ta lös visarna?
 

rogart-63

Patek
Behöver du lyfta sekundvisaren . Gör det med en tandpetare. Ta det vackert .Lite mer än den ska upp . Då den går tillbaka
Ser bra ut annars .
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
IMG_20180618_233244.jpg

Med nya visare från en snäll själ på forumet vågade jag mig på att böja orginal timvisare. Det gick.

Problemet är att sekundvisaren precis nuddar minutvisaren. Misstänker att det är minutvisaren som ska vara lite närmare tavlan i ytterkant.

Sekundvisaren ska vara lite böjd nedåt i spetsen. Samtidigt får inte spetsen på minutvisaren gå för lågt då den tar i index.

Hur ska man gå tillväga för justera visarna så de ligger i plan med tavlan? Vad ska jag hålla visarna med? Kan man fixa det utan att ta lös visarna?

Generellt skulle jag säga att man behöver plocka av visarna om man skall böja till dem. Min erfarenhet är att de andra visarna och deras montering påverkas om man försöker böja dem för mycket när de är monterade. Jag brukar hålla mina med en plastpincett. Yttersta försiktighet råder. Gammal lysmassa har en tendens att spricka så fort man tittar på den ..
 
  • Like
Reactions: Beo

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Denna lilla godingen kom på en relax-spa hos mig. Får distrahera mig med den tills postnord släpper donatorverk som de fängslat nu i över två månader.
20180618_200623.jpg
Ja PostNord, jag beställde från Ukraina för 120kr dom ville ha 280kr i avgifter! Så lät det vara, tre veckor efter att jag sett det returneras låg det i postlådan ? ;) ?. Lång leverans, men billig!
 

differo

Cartier
Ja PostNord, jag beställde från Ukraina för 120kr dom ville ha 280kr i avgifter! Så lät det vara, tre veckor efter att jag sett det returneras låg det i postlådan ? ;) ?. Lång leverans, men billig!
Jag skickade 'kompletterande uppgifter' tre gånger till tre olika ställen, paketet har ankommit till Sverige 17 april. Jag betalar gärna såklart, men detta är ju makalöst - tänk om mitt jobb skulle bete sig så mot sina kunder? då är det bara att börja börja skriva CV..
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Jag skickade 'kompletterande uppgifter' tre gånger till tre olika ställen, paketet har ankommit till Sverige 17 april. Jag betalar gärna såklart, men detta är ju makalöst - tänk om mitt jobb skulle bete sig så mot sina kunder? då är det bara att börja börja skriva CV..
Nä det är makalöst!
Jag ringde och påpekade att avgiften var för hög, hon som tog emot höll med gjorde ärende för att lösa det!
Efter några dagar kom sms med samma avgift som innan! Gav då upp!
 
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
Denna lilla godingen kom på en relax-spa hos mig. Får distrahera mig med den tills postnord släpper donatorverk som de fängslat nu i över två månader.
20180618_200623.jpg
Jag skickade 'kompletterande uppgifter' tre gånger till tre olika ställen, paketet har ankommit till Sverige 17 april. Jag betalar gärna såklart, men detta är ju makalöst - tänk om mitt jobb skulle bete sig så mot sina kunder? då är det bara att börja börja skriva CV..
Nä det är makalöst!
Jag ringde och påpekade att avgiften var för hög, hon som tog emot höll med gjorde ärende för att lösa det!
Efter några dagar kom sms med samma avgift som innan! Gav då upp!
Postnord har stenkoll nu!slarvat bort ett donatorverk från Ukraina och cykel reservdelar på en månad!!!!:banghead:företaget utan ansvar....:arghh:inte en ursäkt ens,bara att jag som motagare inte kan göra nån reklamation?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Spenderade gårdagskvällen med att göra ett glas till mitt tankprojekt. Gamla glaset vara ganska illa inpassat, fult limmat och gulnat.

Hittade ett mindre avsnitt om det i en av Frieds böcker. Han rekommenderar att man klipper till en skiva lite större än boetten och värmer den med spritlampan. Därefter formar man den över boetten. Klipper därefter till den och filar sista biten.

Jag ersatte spritlampan med en värmepistol från Clas annars jobbade jag efter de instruktionerna.
Roligt att jobba i nya material. Första försöket smälte hela plattan över boetten. Ganska bra passform men det blev en massa bubblor i glaset. Inte så snyggt.
C2E14EC2-E8A4-4688-B629-C4F44039940A.jpeg

När jag väl hittat lagom nivå på värme var det ganska enkelt. Blev ett litet avtryck i glaset mot boetten. Perfekt markering för att kunna se passformen på glaset. Jag har även sett att man bör fylla upp tomrummet i boetten för att glaset inte skall bukta inåt vid uppvärmning. Jag gjorde inte det. Får se om det duger ändå eller om visarna kommer gå i glaset. Buktningen är väldigt svag men eventuellt att jag får passa om lite.
2A7BC0CC-C11E-42B5-9EB8-F6DB3F285F00.jpeg

Som någon skrivit tidigare står det att man skall kunna klippa i glaset men att det spricker då. Jag håller med om det. Jag skar med kniv och bröt istället. Sista biten använde jag en av mina urmakarfilar väldigt försiktigt. Slutligen ”bröt” jag kanten med filen och gick över det med Autosol. Bra resultat tycker jag. Återstår att försöka limma det snyggt.
576F4B14-41CB-482E-99F2-D388E94389A7.jpeg

Limmade glaset igår. Hade en 5 år gammal tub lim som jag trodde torkat men icke! Smart konstruerad med nålen i korken.
2903D7B0-3A9F-401E-AB42-0ABA4C7B6C92.jpeg


Resultatet blev inte 100% perfekt men absolut ok! Lyckades minimera limspill på ett bra sätt sätt tycker jag. Testade att lägga boetten med glas över tavlan och jag tror det kan bli bra.
6F6943FF-8814-4BB8-8080-3C5B918E85E0.jpeg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Limmade glaset igår. Hade en 5 år gammal tub lim som jag trodde torkat men icke! Smart konstruerad med nålen i korken.
2903D7B0-3A9F-401E-AB42-0ABA4C7B6C92.jpeg


Resultatet blev inte 100% perfekt men absolut ok! Lyckades minimera limspill på ett bra sätt sätt tycker jag. Testade att lägga boetten med glas över tavlan och jag tror det kan bli bra.
6F6943FF-8814-4BB8-8080-3C5B918E85E0.jpeg
snyggt! Ser riktigt bra ut tycker jag!
 

Fadershan

Patek
Limmade glaset igår. Hade en 5 år gammal tub lim som jag trodde torkat men icke! Smart konstruerad med nålen i korken.
2903D7B0-3A9F-401E-AB42-0ABA4C7B6C92.jpeg


Resultatet blev inte 100% perfekt men absolut ok! Lyckades minimera limspill på ett bra sätt sätt tycker jag. Testade att lägga boetten med glas över tavlan och jag tror det kan bli bra.
6F6943FF-8814-4BB8-8080-3C5B918E85E0.jpeg
Blir ju fin fint det där alex!
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Kanske är fel tråd att fråga i, men är det någon här som är kunnig på manuella Tissot verk från ca 70tal och är villig att ta sig an och börja serva en dinka? Har nämligen en tissot pr516 som tagigt in vatten vid tvätt av händer. farfars ur i Stockholm har sommar stängt och därför kollar jag med er. Skickar gärna iväg dinkan för att bli öppnad och urtorkad på kort tid men betalar även för en service som kan bli klar till slutet av sommaren :) Hoppas man inte gör ett hel galet inlägg i denna tråd
 

differo

Cartier
Kanske är fel tråd att fråga i, men är det någon här som är kunnig på manuella Tissot verk från ca 70tal och är villig att ta sig an och börja serva en dinka? Har nämligen en tissot pr516 som tagigt in vatten vid tvätt av händer. farfars ur i Stockholm har sommar stängt och därför kollar jag med er. Skickar gärna iväg dinkan för att bli öppnad och urtorkad på kort tid men betalar även för en service som kan bli klar till slutet av sommaren :) Hoppas man inte gör ett hel galet inlägg i denna tråd
Någon kan säkert hjälpa dig,det var rätt tråd:) själv har jag tyvärr för många i kön redan annars hade jag gärna hjälpt.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Någon kan säkert hjälpa dig,det var rätt tråd:) själv har jag tyvärr för många i kön redan annars hade jag gärna hjälpt.
Bra bra, förstår att kön är lång. men tusan att detta skedde. index och tavla var riktigt bra men nu börjar det synas grönt smul på index, själv har jag inte verktyg att öppna boetten med så kan inte få den torr :/ samt att man är vid sommarstället så har inte några grejer att försöka få upp den med.
 
Topp