• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tänkte slänga in en liten snabbfråga... Jag är lite sugen på att plocka ihop något eget ifrån delar, men blir inte helt klok på hur man vet om case och verk kommer passa... Sitter och kikar på Vostok-case för dom är billiga och ser ut som jag vill att dom skall se ut, men tyvärr verkar dom ha en udda storlek på verk (24mm), som inte lirar med de kvartsverk (vill ha något som inte behövs dras upp och kostar mindre än en öl på krogen typ) från Hattori och Miyota jag kikat på. Hur fasen ska man veta??
 

rogart-63

Patek
Tänkte slänga in en liten snabbfråga... Jag är lite sugen på att plocka ihop något eget ifrån delar, men blir inte helt klok på hur man vet om case och verk kommer passa... Sitter och kikar på Vostok-case för dom är billiga och ser ut som jag vill att dom skall se ut, men tyvärr verkar dom ha en udda storlek på verk (24mm), som inte lirar med de kvartsverk (vill ha något som inte behövs dras upp och kostar mindre än en öl på krogen typ) från Hattori och Miyota jag kikat på. Hur fasen ska man veta??
Det lär nog bli krångligt . Finns quartz ryss verk . Kanske skaffa en quartz Vostok klocka.
 
Det lär nog bli krångligt . Finns quartz ryss verk . Kanske skaffa en quartz Vostok klocka.
Jag formulerar om mig lite:
Hur fasen ska man veta om sitt verk passar i sitt case? Om vi säger att jag bestämt mig för ett Miyota 2115 som är 10 ½ Linjer stort. Passar alla case som då är angivet att dom är 10½ linjer? Jag tycker det borde vara mer som spelar roll för passformen än diametern?
 

rogart-63

Patek
Jag formulerar om mig lite:
Hur fasen ska man veta om sitt verk passar i sitt case? Om vi säger att jag bestämt mig för ett Miyota 2115 som är 10 ½ Linjer stort. Passar alla case som då är angivet att dom är 10½ linjer? Jag tycker det borde vara mer som spelar roll för passformen än diametern?
Diametern på verket är inte lika viktigt som höjden mellan tavla och bom . Sen är ju storlek på visare viktigt. Höjd på timhjul och minuthjul är ju oxå en fråga . Vad har du tänkt sig för visare t.e.x . Datum eller inte datum är ju och en fråga . Sen sitter tavelfötterna på olika ställen på olika verk .
 
Diametern på verket är inte lika viktigt som höjden mellan tavla och bom . Sen är ju storlek på visare viktigt. Höjd på timhjul och minuthjul är ju oxå en fråga . Vad har du tänkt sig för visare t.e.x . Datum eller inte datum är ju och en fråga . Sen sitter tavelfötterna på olika ställen på olika verk .

Tänkte försöka snickra ihop något med detta. Spelar dock ingen roll vad det är för verk egentligen då jag bara är ute efter estetiken + praktikaliteten i kvartsverk.
upload_2018-6-12_15-12-43.png


upload_2018-6-12_15-13-0.png

upload_2018-6-12_15-13-20.png


Sedan tänkte jag försöka hitta ett case och en bezel i stil med detta, helst 22mm mellan lugsen:
upload_2018-6-12_15-14-37.png


Gillar enkelheten i det och gärna att den är lite redig och robust.

Tavla funderar jag fortfarande på... Är sugen på en tavla i mässing, vore toppen om man kunde hitta blå visare till det, var egentligen därför jag var inne och snurrade på Vostok, dom har sjukt snygga blånerade visare på Meranom :D
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Tänkte försöka snickra ihop något med detta. Spelar dock ingen roll vad det är för verk egentligen då jag bara är ute efter estetiken + praktikaliteten i kvartsverk.
upload_2018-6-12_15-12-43.png


upload_2018-6-12_15-13-0.png

upload_2018-6-12_15-13-20.png


Sedan tänkte jag försöka hitta ett case och en bezel i stil med detta:
upload_2018-6-12_15-14-37.png


Gillar enkelheten i det och gärna att den är lite redig och robust.

Tavla funderar jag fortfarande på...
Går ju alltid sätta tavlan med dialdots . fördel annars är att använda ett ETA 995 verk Dom är enkla att hitta tavlor till.
En idé är att använda ett CWC G10 boett med 955.114 verk och ETA tavla. Har gjort nåt liknande . Fast jag använde en fat G10. Ett G10 boett kan du säkert hitta billigt på ebay.
 
Går ju alltid sätta tavlan med dialdots . fördel annars är att använda ett ETA 995 verk Dom är enkla att hitta tavlor till.
En idé är att använda ett CWC G10 boett med 955.114 verk och ETA tavla. Har gjort nåt liknande . Fast jag använde en fat G10. Ett G10 boett kan du säkert hitta billigt på ebay.
Hmm... Kanske lättare att bara köpa allt från Meranom och bygga ihop en custom-vostok även fast det blir ett mekaniskt verk då. Så får man spara på det knepiga detektivarbetet till ett senare skede. :pompus:
 

rogart-63

Patek
Nån som har en fjäder som är 1,20 x 0.10 x 8-8,5 mm och 230-240 mm . Eller i närheten . Viktigaste är bredden 1,20 . Sen om den är 0,09 eller 0,10 har nog ingen större betydelse. Har svårt att mäta den gamla exakt. Och den är säkert av gammal stål.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
saknar en skruv för att hålla verket på plats här
IMG_20180612_224114.jpg


tänkte därför beställa något skruv-kit, såg att det fanns några på ebay för ganska få kronor, alltid bra att ha.
Vilka storlekar är de vanligaste man behöver för vintageklockor tro?
 
D

Deleted member 13199

Guest
saknar en skruv för att hålla verket på plats här
IMG_20180612_224114.jpg


tänkte därför beställa något skruv-kit, såg att det fanns några på ebay för ganska få kronor, alltid bra att ha.
Vilka storlekar är de vanligaste man behöver för vintageklockor tro?
Hur kommer det sig att en urmakare skruvar igen en klocka utan skruv på plats, hade en gammal omega där skruv saknades helt och verket hade bara en skruv, det hade resulterat i att den med åren skavt så tavlan var skavd i kanterna
 

rogart-63

Patek
Hur kommer det sig att en urmakare skruvar igen en klocka utan skruv på plats, hade en gammal omega där skruv saknades helt och verket hade bara en skruv, det hade resulterat i att den med åren skavt så tavlan var skavd i kanterna
Det kan man undra? Han har väl tappat den och sen inte haft nån. Dåligt. En bra urmakare borde ha lite gamla skruvar liggande. Så han åtminstone kan sätta dit en liknande. Fixa en omega som sakna både skruv i bryggan och till verket. Sen hade dom tillverkat en ny hållare av en bit koppar.
Visst jag håller på med en eterna som har 3 skruvar till fjäderhusbryggan. Mittenskruven är gängpaj. Så den får klara sig utan mitten skruv. Hade väl varit snyggare med 3 skruvar.
 

Nero13

Panerai
Behöver lite hjälp. Jag kan inte riktigt bestämma mig renovera eller ej?
D9697507-B803-4B70-B4EE-A6A35701548C.jpeg

Klockan är ganska sliten och har polerats där det ska vara borstat. Tavlan är förstörd samt att visarna har oxiderat ganska mycket. Tankarna går i att renovera den med NOS tavla ö, service samt en lättare borstning och polering. Jag vet att orginal tavla är heligt men är det verkligen det när den ser ut såhär?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Behöver lite hjälp. Jag kan inte riktigt bestämma mig renovera eller ej?
D9697507-B803-4B70-B4EE-A6A35701548C.jpeg

Klockan är ganska sliten och har polerats där det ska vara borstat. Tavlan är förstörd samt att visarna har oxiderat ganska mycket. Tankarna går i att renovera den med NOS tavla ö, service samt en lättare borstning och polering. Jag vet att orginal tavla är heligt men är det verkligen det när den ser ut såhär?

Så det var du som knep den på Tratten?
Jag skulle fixat till borstningen. Resten skulle jag låtit vara. Riktigt charmig tavla tycker jag.
 

MrBeam

Cartier
Så det var du som knep den på Tratten?
Jag skulle fixat till borstningen. Resten skulle jag låtit vara. Riktigt charmig tavla tycker jag.
Hur kan man fixa till borstningen? Undrar, för jag håller på med en klocka som snart är klar som också har polerats där den ska vara borstad.

Annars väldigt fin klocka! Byta glas sen skulle jag vara nöjd!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Hur kan man fixa till borstningen? Undrar, för jag håller på med en klocka som snart är klar som också har polerats där den ska vara borstad.

Annars väldigt fin klocka! Byta glas sen skulle jag vara nöjd!

Glasfiberborste eller slipkloss skulle jag använda. Beroende på vilka detaljer det gäller är det inte alltid lätt att få det snyggt om man gör det på fri hand.
 

rogart-63

Patek
Så här kan det gå om man inte släpper ner fjädern när man skruvar isär :( AS1886 verk . Som tur är har jag en trumma till ett AS1748 . Ska vara samma . Sabba friktionshjulet oxå. Det hade jag oxå . Det var ändå slitet
DSC09901.JPG
DSC09900.JPG
 

differo

Cartier
Så här kan det gå om man inte släpper ner fjädern när man skruvar isär :( AS1886 verk . Som tur är har jag en trumma till ett AS1748 . Ska vara samma . Sabba friktionshjulet oxå. Det hade jag oxå . Det var ändå slitet
DSC09901.JPG
DSC09900.JPG
Ajaj mardrömmen. Har aldrig hänt mig men befarar det varje gång. Hade tur en gång när det var lite spänning kvar, allt snurrade vilt men ingen skada som tur var. Skönt att du hade delar, annars mycket frustration
 
Topp