• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Bra bra, förstår att kön är lång. men tusan att detta skedde. index och tavla var riktigt bra men nu börjar det synas grönt smul på index, själv har jag inte verktyg att öppna boetten med så kan inte få den torr :/ samt att man är vid sommarstället så har inte några grejer att försöka få upp den med.
Om rosten har börjat angripa så vill man så fort som möjligt stoppa och sanera det:/ tradigt, riktigt synd.

Kan man fråga en kortfråga här inne kanske?

Jag är intresserad av att byta armband på en av mina klockor, men jag är inte ett fan av den "klassiska stängningen", dvs bälteskänslan. Alla klockor jag har sitter på någon typ av viklås och jag skulle gärna ta med dessa viklås när jag byter armband. Finns det något enkelt/semi-enkelt sätt att som novis modda eventuella aftermarket-band för att kunna fästa det ordinarie viklåset?

Kan man fråga en kortfråga här inne kanske?

Jag är intresserad av att byta armband på en av mina klockor, men jag är inte ett fan av den "klassiska stängningen", dvs bälteskänslan. Alla klockor jag har sitter på någon typ av viklås och jag skulle gärna ta med dessa viklås när jag byter armband. Finns det något enkelt/semi-enkelt sätt att som novis modda eventuella aftermarket-band för att kunna fästa det ordinarie viklåset?
Hänger inte riktigt med. Är det ett viklås till läder du söker? Typ deployment lås?

Hänger inte riktigt med. Är det ett viklås till läder du söker? Typ deployment lås?
Nja, det jag undrar är nog egentligen om man på ett enkelt sätt kan modda ett band som är tänkt för vanliga lås till att ta viklås. Tänker att det blir svårt att hitta de som är till för viklås på en gång om man inte har järnkoll på hur stor handled man har!

Ja, typ. Den "enda" skillnaden jag ser är att jag har ett lås som suttit (sitter) på en länk som jag skulle vilja använda och det innebär ju att det är stift (bandstift?) i båda ändar av låset och inte en sån där trevlig ände som passar in i nya band med hål i, som typ ser ut som ett bälte. Å andra sidan kanske det är enklast med ett sånt där lås i alla fall. Tack så mycket för hjälpen! :)

Ja, typ. Den "enda" skillnaden jag ser är att jag har ett lås som suttit (sitter) på en länk som jag skulle vilja använda och det innebär ju att det är stift (bandstift?) i båda ändar av låset och inte en sån där trevlig ände som passar in i nya band med hål i, som typ ser ut som ett bälte. Å andra sidan kanske det är enklast med ett sånt där lås i alla fall. Tack så mycket för hjälpen! :)
Nu är jag med tror jag? Du har en länk med ett viklås? Det låset vill du flytta över till ett läder. Vet inte om det funkar. Dock finns det massa oilka viklås till läderband. https://www.cousinsuk.com/category/fittings-clasps-buckles-for-watch-straps

Nu kan man bidra till tråden, ett Tissot 781-1 urverk som har börjat rosta :/ annars ser jag inga märken av tidigare urmakare, kron-staven(heter så?) Är orange av rost. Vet inte om jag vågar att plocka av visarna då jag saknar ordentliga verktyg samt att jag redan böjt ett par Seiko visare. Vad tycker ni man ska göra?

IMG_20180624_175341.jpg
IMG_20180624_175331.jpg

Fukten börjar påverka bommen först och sedan verkhållarbrickor och dess skruvar och även spetsen på sekundpinnen. Man får även rost på kron- och spärr-hjul men i övrigt brukar det inte vara något problem. Nu har inte din modell brickor så fukten lägger sig runt basplattan och går in mellan den och de andra plattorna med det blir oftast bara lite missfärgning som lätt går bort med en fiberborste.

Fukten börjar påverka bommen först och sedan verkhållarbrickor och dess skruvar och även spetsen på sekundpinnen. Man får även rost på kron- och spärr-hjul men i övrigt brukar det inte vara något problem. Nu har inte din modell brickor så fukten lägger sig runt basplattan och går in mellan den och de andra plattorna med det blir oftast bara lite missfärgning som lätt går bort med en fiberborste.
Då förstår jag varför det är en "flåttig" yta runt ytre kanterna, tackar för förklaringen! vad tror du bör jag försöka få loss visare och tavla för att förhindra vidare korrosion eller är det onödigt och det räcker att lämna klockan så här innan man skickar vidare på service?

Visarna måste bändas upp i perfekt horisontalt läge så inte sekundpinnen går av som den lätt kan göra om det ligger rost mellan sekundvisarens hål och sekundpinnen så låt proffsen göra det om du är minsta osäker. Plastringen är svår att få helt perfekt igen då den drar in smuts i porerna så det skall du inte bry dig så mycket om utan man bara tvättar den och du kan även gå över den med en fiberborste.

Visarna måste bändas upp i perfekt horisontalt läge så inte sekundpinnen går av som den lätt kan göra om det ligger rost mellan sekundvisarens hål och sekundpinnen så låt proffsen göra det om du är minsta osäker. Plastringen är svår att få helt perfekt igen då den drar in smuts i porerna så det skall du inte bry dig så mycket om utan man bara tvättar den och du kan även gå över den med en fiberborste.
Okej, då lämnar jag det såhär :), men tusan det är ju kul att pilla. Är då här man börjar med allt och beställer verktyg samt massa gamla verk för att öva med hehe. tackar för hjälpen!

Ja, nu är det kört ser du. :)

Köp hem lite Rodico och rulla en lite boll över de ytor som har missfärgning på urtavlan och lägg gärna urverket i en liten burk med ris så fukten dras ur.

Urtavlan är klockan så den måste du föröka skydda så gott du kan medan urverk finns det massor av att ta delar från.

Ja, nu är det kört ser du. :)

Köp hem lite Rodico och rulla en lite boll över de ytor som har missfärgning på urtavlan och lägg gärna urverket i en liten burk med ris så fukten dras ur.

Urtavlan är klockan så den måste du föröka skydda så gott du kan medan urverk finns det massor av att ta delar från.
Är det cousinsuk som är stället att köpa sakerna ifrån? Jag kanske har hittat någon som är villig att ta över arbetet med denna klocka från mig. Men ska se om man får köpa hem några gamla ryssar då de verken verkar vara rätt minimala och lätta att hantera.

Ja Cousins är bra men du kan säker hitta saker som Rodico på ebay också.

Ryska urverk skall du undvika som pesten för de är inte bra för nya makare då de har hemska lösningar på en del mycket känsliga punkter och så är de så fula och grova att jobba på utan köp in lite billigt från Tradera.

Lite skrot auktioner som blir perfekta.
https://www.tradera.com/item/1917/314350627/-reparationsobjekt-klockor
https://www.tradera.com/item/1917/314533070/reparationsobjekt-mekaniska-herr-klockor-swiss-made

Hur mycket bör man spendera på dessa typer klockor? Men hur är gammla seiko verk att börja med? Det är inte samma problem med deras design som ryss verken?
De Seiko verk från 50-60-tal är helt okej men har ibland små ändstenar som sitter i speciella hållare men pyttesmå fjädrar så dessa skall du inte ta dig an. På 70-talet ändrade man på designen och gjorde sina verk med lager av tunna plattor på ovansidan och de kan var kluriga skall du veta. :)

Jag håller mig mest till Swiss made Certian och Tissot numera för jag är himla lat. :dead:

Den andra auktionen tippar jag går för 300-400kr och är ett rent fynd medan den första blir jag förvånad om den går över 100kr... Tänkte först buda hem den andra själv men Onsan nere till höger har tappat ett par ben. Annars är en Seven 0 Seven ett kap om man hittar en.

Senast ändrad:
De Seiko verken från 50-60-tal är helt okej men har ibland små ändstenar som sitter i speciella hållare men pyttesmå fjädrar så dessa skall du inte ta dig an. På 70-talet ändrade man på designen och gjorde sina verk med lager av tunna plattor på ovansidan och de kan var kluriga skall du veta. :)

Jag håller mig mest till Swiss made Certian och Tissot numera för jag är himla lat. :dead:

Den andra auktionen tippar jag går för 300-400kr och är ett rent fynd medan den första blir jag förvånad om den går över 100kr...
Låter som man ska gå för swiss, får se vad jag plockar upp för verk. Men ska hålla ett öga på vad verken på tradera ligger på innan hammar slås.

Låter som man ska gå för swiss, får se vad jag plockar upp för verk. Men ska hålla ett öga på vad verken på tradera ligger på innan hammar slås.
Martins råd är kloka och hade jag fått dem hade jag lyssnat och inte börjat med massa ryska klockor:) man lär sig dock så också och upplever enastående fröjd när man skruvat i swiss (eller japanskt) urverk. Helt annan nivå.

Martins råd är kloka och hade jag fått dem hade jag lyssnat och inte börjat med massa ryska klockor:) man lär sig dock så också och upplever enastående fröjd när man skruvat i swiss (eller japanskt) urverk. Helt annan nivå.

Undvik Timex också. Snäppet värre än ryssarna skulle jag säga.
Yep, kommer helt klart leta något schweiziskt. Vad rekommenderar ni att man ska skaffa för verktyg för att få en bas verktygslåda? Ska gå igenom de trådar som finns angående detta men är det något speciellt som kommer underlätta pillandet rejält?

Nu kan man bidra till tråden, ett Tissot 781-1 urverk som har börjat rosta :/ annars ser jag inga märken av tidigare urmakare, kron-staven(heter så?) Är orange av rost. Vet inte om jag vågar att plocka av visarna då jag saknar ordentliga verktyg samt att jag redan böjt ett par Seiko visare. Vad tycker ni man ska göra?

IMG_20180624_175341.jpg
IMG_20180624_175331.jpg
Låt den vara så som du har den där. Nu lär den torka iallafall. Tavlan lär klara sig om den inte har blivit jätteblött. Lägg en påse kiselgel ovanpå som hjälp att dra ur fukten. Annars kan du knappast göra nåt mer.

Låt den vara så som du har den där. Nu lär den torka iallafall. Tavlan lär klara sig om den inte har blivit jätteblött. Lägg en påse kiselgel ovanpå som hjälp att dra ur fukten. Annars kan du knappast göra nåt mer.
Yes, jag tog ur verket och lade den i en burk med en påse, nu får den ligga tills den hamnar hos en kunnig

Senast ändrad:
Finns inga riktigt bra kit tyvärr.

Denna har många grejer så man kan säker göra en del med dem.
http://www.watch-tool.de/html/kits.php?id=0100ab
Är det bättre att leta separata verktyg istället då? Eller typ hitta mejsel satser och sedan allt annat separat? Annars blir det ett kit + ett par klockor, sedan ska man rensa undan så man kan ha en mer permanent yta att pilla vid :) Fasen allt började med att man tog sig an att modda en Seiko som gjorde en villig att öppna denna och nu vill man ju fortsätta hehe

Tillbaka
Topp