• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Jag tycker jag får lära mig läxor mest hela tiden då tillvägagående sätt plötsligt visars sig utgöra en risk och så får man lära om. Man gör sönder någon del eller den försvinner men det är en del av hobbyn, inte roligt när det händer någon användares klocka dock och inte heller när det rör sig om en lite dyrare klocka.

Jag tycker jag får lära mig läxor mest hela tiden då tillvägagående sätt plötsligt visars sig utgöra en risk och så får man lära om. Man gör sönder någon del eller den försvinner men det är en del av hobbyn, inte roligt när det händer någon användares klocka dock och inte heller när det rör sig om en lite dyrare klocka.
Jag håller återigen med, jag är ju inte alls på samma nivå som du/ni är, men - när jag märkte att något va svårt, eller gick snett, då tror jag mig veta (hoppas) det till nästa gång och drar lärdom av det, att jag måste tänka till lite extra nästa gång, vid ett sånt moment!

Hoppas det hjälper mig i nästa projekt.

Hursomhelst, det här är så kul, jag vill bara hitta nästa verk att börja med (nu ska jag i och för sig inte överila mig själv, jag har ju några att avsluta först)

Tack alla som hjälper och ger input.

Vilken skillnad :eek: mekar med lite annat än klockor för tillfället, den skarpögde kanske ser en urverksdel på bilden.
delar.jpg

Typiskt. Den exakta uppdragsfjädern för den kalibern verkar inte lagerföras längre. Vilken dimension är lämpligast att reducera för att hitta en som finns? Längd, tjocklek, höjd?

Jag sålde två gamla AS 1187 och ett AS 1686 till @Beo och dessa använder samma fjäder så du kan fråga honom om du kan köpa loss en trumma med fjäder. Annars kan du se om de har samma fjäder men i 1.55 x 9.0 x 0.10 x 290mm utförande istället för 1.60 x 9.0 x 0.10 x 290mm.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo
Jag sålde två gamla AS 1187 och ett AS 1686 till @Beo och dessa använder samma fjäder så du kan fråga honom om du kan köpa loss en trumma med fjäder. Annars kan du se om de har samma fjäder men i 1.55 x 9.0 x 0.10 x 290mm utförande istället för 1.60 x 9.0 x 0.10 x 290mm.

Lite mindre höjd alltså? Japp, jag kollar om den finns.
Orginalfjädern är egentligen hel men det är inte mycket spänst kvar i den så en ny fjäder känns bäst.

Det är så många olika mått. Läser man cousinsuk så säger dom 1.60 x .105 x 280 x 8.5 . Kan du hitta nåt i närheten av dessa alla mått tror jag det funkar.
1.60 x .10 x 280 x 8.5 Non-Automatic denna bör funka.

Nu blev det knepigt. På första bilden är den barrel bridge @rogart-63 skickat till mig, som har rätt typ av gänga till kronhjulet.

På andra bilden är den barrel bridge som satt i klockan från början, som verkar vara fixad på på något konstigt sätt och som dessutom har "normal" gänga, alltså "fel" för kronhjulet.

På denna felaktiga brygga satt en bricka/bussning (rätt hög). Om jag nu monterar denna bussning på den rätta bryggan (skickad till mig) blir den motsattgängade skruven för kort och når inte ner till gängan.

Vad tycker ni jag ska göra. Skippa bussning etc på den riktiga bryggan med rätt typ av skruv/gänga, alltså montera kronhjulet "direkt" mot bryggan. Eller använda mig av den bryggan som satt i från början, fast skruven/gängan är fel.

(Jag har försökt titta och lista ut bussningens funktion men kan inte riktigt klura ut det, kanske bara en distans för att den längre skruven skall passa?)
IMG_1498.JPG

IMG_1499.JPG

Nu blev det knepigt. På första bilden är den barrel bridge @rogart-63 skickat till mig, som har rätt typ av gänga till kronhjulet.

På andra bilden är den barrel bridge som satt i klockan från början, som verkar vara fixad på på något konstigt sätt och som dessutom har "normal" gänga, alltså "fel" för kronhjulet.

På denna felaktiga brygga satt en bricka/bussning (rätt hög). Om jag nu monterar denna bussning på den rätta bryggan (skickad till mig) blir den motsattgängade skruven för kort och når inte ner till gängan.

Vad tycker ni jag ska göra. Skippa bussning etc på den riktiga bryggan med rätt typ av skruv/gänga, alltså montera kronhjulet "direkt" mot bryggan. Eller använda mig av den bryggan som satt i från början, fast skruven/gängan är fel.

(Jag har försökt titta och lista ut bussningens funktion men kan inte riktigt klura ut det, kanske bara en distans för att den längre skruven skall passa?)
IMG_1498.JPG

IMG_1499.JPG
Den bussning känns som den är fel? Den ska vara lika hög som själva uppsticket. Du måste ha den där annars funkar inte uppdraget. Kan kolla om jag har den i påsen. Du kan montera resten och sätt ditt den sen. Kan gå att slipa ner den men det är ju ett himla jobb? Tror dom slarvat bort den och det är därför dom gjort nån fulkonstruktion.

Den bussning känns som den är fel? Den ska vara lika hög som själva uppsticket. Du måste ha den där annars funkar inte uppdraget. Kan kolla om jag har den i påsen. Du kan montera resten och sätt ditt den sen. Kan gå att slipa ner den men det är ju ett himla jobb? Tror dom slarvat bort den och det är därför dom gjort nån fulkonstruktion.

Ja, slipningen borde kunna göras ganska enkelt. Spänn fast ringen i en "pin wise" (vad det nu heter på svenska) och slipa försiktigt med väldigt fint sandpapper.
Sen kanske de korrekta delarna egentligen vore att föredra.

Ja, slipningen borde kunna göras ganska enkelt. Spänn fast ringen i en "pin wise" (vad det nu heter på svenska) och slipa försiktigt med väldigt fint sandpapper.
Tyvärr saknades den oxå på den bryggan jag skicka. Har en bussning till en 1201 verk? Borde funka.

Tyvärr saknades den oxå på den bryggan jag skicka. Har en bussning till en 1201 verk? Borde funka.
Ja, bussningen är nog helt fel, säkert så att de har gjort någon fulkontruktion. Är lite frustrerad just nu, så pausar........ Får se hur jag går vidare, slipa eller annat. "1201 verk? Borde funka", jag tycker jag har uttömmt din generositet vid det här laget.

Var hittar man en skruv med 1 mm gänga? Någon har bytt ut den mot en för kort. Hitta en i skrotlådan men skallen var lite låg.
1 mm diameter gänga med 1,6 mm huvud som är 0,5 hög skalle 2 mm lång gänga cirkus. Please help me :)

Senast ändrad:
Var hittar man en skruv med 1 mm gänga? Någon har bytt ut den mot en för kort. Hitta en i skrotlådan men skallen var lite låg.
1 mm diameter gänga med 1,6 mm huvud som är 0,5 hög skalle 2 mm lång gänga cirkus. Please help me :)
Ledsen kompis vet inte hur jag ska mäta så smått ens en gång ;) Men har en liten skruvlåda där det närmsta är 1m diameter, längd total 1.8mm och 1.5mm bred skalle. Dock ej hög skalle. Är det där bryggan e tjockare i godset?

Tillbaka
Topp