• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Första gången jag jobbade på ett 552 flög sekundpinnen iväg och jag letade i dagar efter den. Startade på en annan klocka och tog tag i en lite boll Rodico och stack mig så blodet flöt och mycket riktigt, sekundpinnen hade landat på den och sedan hade jag bakat in den. :woot:

Skrev fel. Minuthjulet kommer i två höjder men den lägre finns bara till 25-652 då man var tvungen att skala av så mycket det bara gick i höjdled på grund av påbyggnaden av dagdiskens mekanism.

Jag har råkat ut för att det lilla kugghjulet som sitter på det större blir lös och då går det inte att ställa tiden. :)
Rotade lite i certina 25-66 delarna jag hade . Fanns några minutrör som var 230 och ett par andra 1,80 .

Ja sekundpinnen är lite pyttig och lömsk:eek:!för att inte tala om clickfjädern:arghh:!den måste man hantera försiktigt!!
Jag brukar låta clicken med fjäder sitta kvar när jag tvättar delarna och så lossar jag sedan skruven och ser så det är rent och oljar så slipper man att fjäder flyger iväg. Nu kan man inte göra det på alla kalibrar då skruven även är del av bryggans fäste.

Jag brukar låta clicken med fjäder sitta kvar när jag tvättar delarna och så lossar jag sedan skruven och ser så det är rent och oljar så slipper man att fjäder flyger iväg. Nu kan man inte göra det på alla kalibrar då skruven även är del av bryggans fäste.
Så har jag faktiskt gjort med det här verket,även tvättat automatbryggan ihopsatt med och så tar jag isär och smörjer det vid montaget..fel av mig?är nämligen nybörjare och provar mig fram:banghead:.

Så har jag faktiskt gjort med det här verket,även tvättat automatbryggan ihopsatt med och så tar jag isär och smörjer det vid montaget..fel av mig?är nämligen nybörjare och provar mig fram:banghead:.
Inte alls fel men man måste som sagt skruva isär och kolla så inga rester av gammal olja eller fett sitter kvar så det är egentligen ingen genväg men underlättar då man kan koncentrera sig på det man håller på med. En del urverk är det så man skall göra enligt tillverkaren och så gjorde urmakarna med kvartsverken där man då lossade datumhjul och kretskort först.

Inte alls fel men man måste som sagt skruva isär och kolla så inga rester av gammal olja eller fett sitter kvar så det är egentligen ingen genväg men underlättar då man kan koncentrera sig på det man håller på med. En del urverk är det så man skall göra enligt tillverkaren och så gjorde urmakarna med kvartsverken där man då lossade datumhjul och kretskort först.
Ja det förra 552 verket som jag servade så tog jag försiktigt isär bryggan och rassell så drog alla hjulen ur underdelen:arghh:!!!så då tvättade jag sen ca 1.5 timme senare hade jag provat mig fram hur hjulen skulle sitta:D.den här gången vet jag och tar isär för att som du säger ta bort eventuella rester.Inga genvägar som sen kan bli senvägar:bored:.

Har en ytterligare fråga föresten!är det möjligen någon som har en balans till ett As 1187/1194 verk att sälja?har nämligen ett verk som jag servat men sen gick det inte med tavla upp,det visade sig att tappen på balansaxeln var sliteno_O så om nån har en att avara så är jag intresserad.:)
20170708_172157.jpg

Har en ytterligare fråga föresten!är det möjligen någon som har en balans till ett As 1187/1194 verk att sälja?har nämligen ett verk som jag servat men sen gick det inte med tavla upp,det visade sig att tappen på balansaxeln var sliteno_O så om nån har en att avara så är jag intresserad.:)
20170708_172157.jpg
Kanske?

• Like
Reactions: Beo
kanon!

Det bästa sättet att identifiera tillverkaren av okända urverk är just regelfjädern som man ofta använde på flera av sina urverk.

20170708_172157.jpg
Ska kika hemmavid sen! Har varit på svensexa sen imorse och ska nu strax hem o självdö lite. Kollar imorrn! :) Har inte gått igenom lådan med delar jag köpte än så vet ej riktigt vad jag har.

20170708_172157.jpg

Testa balansaxelbyte annars. Urmakeriets största utmaning? Det finns inget utrymme för misstag. Nästan bra är inte gott nog.

Jag har gett mig på ett annat objekt, i väntan på ett "escape wheel" till AS verket.

Ingen click spring på plats. Den kan ju ha flugit, inget jag märkte, och jag var jätteförsiktig, mysko.

Kan man köpa, generic clicksprings på ngt sätt eller måste jag hitta en exakt till verket.
IMG_1487.JPG

Jag har gett mig på ett annat objekt, i väntan på ett "escape wheel" till AS verket.

Ingen click spring på plats. Den kan ju ha flugit, inget jag märkte, och jag var jätteförsiktig, mysko.

Kan man köpa, generic clicksprings på ngt sätt eller måste jag hitta en exakt till verket.
IMG_1487.JPG
Vad är det för verk ? Ser ut å stå ST 70. Ska stå FHF ST 96 tror jag . Har nog en sån jag kan lägga med i paketet.

Senast ändrad:
Vad är det för verk ? Ser ut å stå ST 70. Ska stå FHF ST 96 tror jag . Har nog en sån jag kan lägga med i paketet.
Jag vet inte riktigt vad det är för verk. Jag ser bara bilden nu, då jag sitter på bussen, och då ser jag bara "Olma..." etc. Jag får kolla när jag kommer hem i kväll. (var ser du eventuellt ST 70 någonstans, jag ser inte det på bilden)

Testar att fråga här också: Nån som sitter på en originalkrona till Certina DS med 25-36 verk? Gärna en passande boettpackning också. Tänkte ge mig på den under semestern nästa vecka.

IMG_1487.JPG
Ett tipps när man lossar "clicken" är att hålla emot fjädern med en tandpetare eller pegwood,det är så ledsamt när fjäder rackarna sprätter ivägo_O.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp