• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Jag vet inte riktigt vad det är för verk. Jag ser bara bilden nu, då jag sitter på bussen, och då ser jag bara "Olma..." etc. Jag får kolla när jag kommer hem i kväll. (var ser du eventuellt ST 70 någonstans, jag ser inte det på bilden)
Tyckte det stod 70 under balansen . Men tror inte det finns någon fhf ST 70?.
 
Det finns FHF-70 men den använder en lite annan bryggdesign men jag kan tänka mig att det står 741. De är alla väldigt närbesläktade så inte lätt utan att kolla på siffran.
 
Rotar lite bland delarna . Tror jag ska ha några 74-1 verk . Men om det finns någon clickfjäder? Hade ett par generic . Går att fixa till så dom funkar . Skickar med dom i brevet .
 
Inte den blekaste, där får nån mer kunnig flika in. @Martin Lovasz? Kan eventuellt behöva en med bom, dessutom. Nuvarande kronan är rätt trög när man ska ställa tiden, men kan ju bero på nåt annat.
Inte helt lätt att svara på då man sällan träffar på originalkronor på DS klockor men de jag mätt för 25-36 är på 5,4mm och har kort rör. Med 25-66 införde man delad axel och då fick kronorna ett långt rör.
1000327.jpg

Här är några 25-36 kronor (visst är de fina :)).
 
Jag skall bara förtydliga varför jag är lite osäker och det är så att tillverkarna ofta använde en storlek mindre på automater och urmakare tar det de har som ser ut att passa. Sedan vet jag inte om det skiljer på kronorna mellan 012 och 013 boetterna.
 
20170710_171253.jpg
Tada!:pNu tickar mitt As 1187 verk så fint i alla lägen!stort tack till @Martin Lovasz för reservdelar:).
Nu är det bara 2 saker som fattas....måste skaffa en timegrapher och sen klä dammsugarmunstycket med nylånstrumpa!!hur f..n kan 2 visare försvinna spårlöst!???:confused:
20170710_171216.jpg
 
Äger två 2750 men det är allt ETA jag har.. är iofs sanning med modifikation då det högst sannolikt sitter eta moddade verk i klockor som jag inte meckar med :)
Hitta ett gammalt ETA quartz verk. Ska kolla om det kan vara samma. Inte hundra på om jag ska göra så heller. håller på med denna. https://klocksnack.se/threads/rolex-oyster-perpetual-date-1500-mickey-mouse-1977.50899/page-3
Men då skivan inte får plats under tavlan har jag satt fast den i ett fast läge. Men sen fick jag en idé. Om jag kan fixa en datumram så kan jag kanske flytta hålet lite till höger och använda en ETA datumskiva.
 
image (4).jpeg
Ser ut så här med ETA disk.
image (3).jpeg

Med en special skiva under ser det ut så här. Problemet är att det inte får plats.
 
  • Like
Reactions: Beo
image (4).jpeg
Ser ut så här med ETA disk.
image (3).jpeg

Med en special skiva under ser det ut så här. Problemet är att det inte får plats.
ah ok, läste precis igenom tråden. Klurigt. Du menar att förskjuta datumhålet med hjälp kanterna på en datumram? Och och vad jag förstod finns ingen höjd att spela på heller, vad är det som inte får plats då - visarna som går i plexit eller verket i baklocket?
 
ah ok, läste precis igenom tråden. Klurigt. Du menar att förskjuta datumhålet med hjälp kanterna på en datumram? Och och vad jag förstod finns ingen höjd att spela på heller, vad är det som inte får plats då - visarna som går i plexit eller verket i baklocket?
lite speciellt bygge . Boetten är en rolex 1500 tror jag? Men hitta en 1500 eller liknande verk skulle ha kostat multum. Så använt ett ETA 2824-2 verk. Och dialdots på tavlan Det funkar okej. Problemet är höjden. Höjden från tavlan ner till mitten av bommen är lägre på rolex verket. Det gör att bommen med 2824-2 verket så kommer bommen ut i underkant kronhals. Jag har slipat sönder en kronhals som jag kommer svetsa fast i rätt läge. Kan ta lite bilder kanske. Men då datumet inte stämmer så har man tillverkat en lite tunn skiva som är tanken att limmas på befintlig datumskiva. probelet är att bägge får inte plats. Har löst det genom att ta bort ETA skivan och limma den tunna på baksidan av tavlan.
 
Jag är så j-la glad, jag har fått ihop "wheel train" etc, efter nytt escape wheel, från @rogart-63, allt "rullar" som det ska.

Har oljat huvudfjäder/hus, skall olja och montera vidare i morgon.

Hoppas resten går lika galant, jag ska ta det mycket lugnt och försiktigt.
IMG_1494.JPG
Fasiken vad kul! Visst är det härligt när man märker att man klarar det!? Det här forumets medlemmar är ovärderliga när man kört fast!
 
Tillbaka
Topp