Kan man köpa, generic clicksprings på ngt sätt
Cousins säljer påsar med blandade fjädrar. Hittar man bara en med rätt storlek borde det funka. Eventuellt med mindre korrigering. Orginaldel är väl i och för sig alltid bäst om det finns att tillgå.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan man köpa, generic clicksprings på ngt sätt
Har några Certina kronor . Men vilken storlek?Testar att fråga här också: Nån som sitter på en originalkrona till Certina DS med 25-36 verk? Gärna en passande boettpackning också. Tänkte ge mig på den under semestern nästa vecka.
Inte den blekaste, där får nån mer kunnig flika in. @Martin Lovasz? Kan eventuellt behöva en med bom, dessutom. Nuvarande kronan är rätt trög när man ska ställa tiden, men kan ju bero på nåt annat.Har några Certina kronor . Men vilken storlek?
Tyckte det stod 70 under balansen . Men tror inte det finns någon fhf ST 70?.Jag vet inte riktigt vad det är för verk. Jag ser bara bilden nu, då jag sitter på bussen, och då ser jag bara "Olma..." etc. Jag får kolla när jag kommer hem i kväll. (var ser du eventuellt ST 70 någonstans, jag ser inte det på bilden)
Ok, jag kollar när jag kommer hem.Tyckte det stod 70 under balansen . Men tror inte det finns någon fhf ST 70?.
Inte helt lätt att svara på då man sällan träffar på originalkronor på DS klockor men de jag mätt för 25-36 är på 5,4mm och har kort rör. Med 25-66 införde man delad axel och då fick kronorna ett långt rör.Inte den blekaste, där får nån mer kunnig flika in. @Martin Lovasz? Kan eventuellt behöva en med bom, dessutom. Nuvarande kronan är rätt trög när man ska ställa tiden, men kan ju bero på nåt annat.
Fick hjälp av frun med bästa tipset; dubbel nylonstrumpa på dammsugarröret och så lägsta fart på sugaren - hittar "alla" delarD gör jag hela tiden,.. så ligger jag på mage på golvet med ficklampa o ser dum ut![]()
Har ingen fru.Fick hjälp av frun med bästa tipset; dubbel nylonstrumpa på dammsugarröret och så lägsta fart på sugaren - hittar "alla" delar
Wow, smart!! Tack frugan!!Fick hjälp av frun med bästa tipset; dubbel nylonstrumpa på dammsugarröret och så lägsta fart på sugaren - hittar "alla" delar
Hahah ja de är inte gratis vill jag lova!Får skaffa mig en sådan när jag får råd.
Minutvisaren sitter fortfarande kvar . Eller resterna av den .Tada!![]()
Nu tickar mitt As 1187 verk så fint i alla lägen!stort tack till @Martin Lovasz för reservdelar
.
Nu är det bara 2 saker som fattas....måste skaffa en timegrapher och sen klä dammsugarmunstycket med nylånstrumpa!!hur f..n kan 2 visare försvinna spårlöst!???
![]()
Ja det är faktiskt resternaMinutvisaren sitter fortfarande kvar . Eller resterna av den .
Har ingen fru.
Minutvisaren sitter fortfarande kvar . Eller resterna av den .
Stämmer bra, fick slänga min sug för två dagar sedan.Så du har ingen dammsugare eller vadå?
Skall leta efter visare åt Beo.
Äger två 2750 men det är allt ETA jag har.. är iofs sanning med modifikation då det högst sannolikt sitter eta moddade verk i klockor som jag inte meckar medNån som har en ETA 2824-2 datumskiva liggande?
Hitta ett gammalt ETA quartz verk. Ska kolla om det kan vara samma. Inte hundra på om jag ska göra så heller. håller på med denna. https://klocksnack.se/threads/rolex-oyster-perpetual-date-1500-mickey-mouse-1977.50899/page-3Äger två 2750 men det är allt ETA jag har.. är iofs sanning med modifikation då det högst sannolikt sitter eta moddade verk i klockor som jag inte meckar med![]()
ah ok, läste precis igenom tråden. Klurigt. Du menar att förskjuta datumhålet med hjälp kanterna på en datumram? Och och vad jag förstod finns ingen höjd att spela på heller, vad är det som inte får plats då - visarna som går i plexit eller verket i baklocket?Ser ut så här med ETA disk.![]()
![]()
Med en special skiva under ser det ut så här. Problemet är att det inte får plats.
lite speciellt bygge . Boetten är en rolex 1500 tror jag? Men hitta en 1500 eller liknande verk skulle ha kostat multum. Så använt ett ETA 2824-2 verk. Och dialdots på tavlan Det funkar okej. Problemet är höjden. Höjden från tavlan ner till mitten av bommen är lägre på rolex verket. Det gör att bommen med 2824-2 verket så kommer bommen ut i underkant kronhals. Jag har slipat sönder en kronhals som jag kommer svetsa fast i rätt läge. Kan ta lite bilder kanske. Men då datumet inte stämmer så har man tillverkat en lite tunn skiva som är tanken att limmas på befintlig datumskiva. probelet är att bägge får inte plats. Har löst det genom att ta bort ETA skivan och limma den tunna på baksidan av tavlan.ah ok, läste precis igenom tråden. Klurigt. Du menar att förskjuta datumhålet med hjälp kanterna på en datumram? Och och vad jag förstod finns ingen höjd att spela på heller, vad är det som inte får plats då - visarna som går i plexit eller verket i baklocket?
Fasiken vad kul! Visst är det härligt när man märker att man klarar det!? Det här forumets medlemmar är ovärderliga när man kört fast!Jag är så j-la glad, jag har fått ihop "wheel train" etc, efter nytt escape wheel, från @rogart-63, allt "rullar" som det ska.
Har oljat huvudfjäder/hus, skall olja och montera vidare i morgon.
Hoppas resten går lika galant, jag ska ta det mycket lugnt och försiktigt.
![]()