• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Go' kväll panelen, är det kanske någon som sitter på en fjäder med följande mått?
1.20 x .12 x 340 x 10.5 Automatic

Limmade glaset igår. Hade en 5 år gammal tub lim som jag trodde torkat men icke! Smart konstruerad med nålen i korken.
2903D7B0-3A9F-401E-AB42-0ABA4C7B6C92.jpeg

Resultatet blev inte 100% perfekt men absolut ok! Lyckades minimera limspill på ett bra sätt sätt tycker jag. Testade att lägga boetten med glas över tavlan och jag tror det kan bli bra.
6F6943FF-8814-4BB8-8080-3C5B918E85E0.jpeg

Det här med mikroskop kan vara bra men kan också en humörsänkare av rang. Inspekterade min skrytsamma limning och inser att kupningen av glaset är för dålig och att limningen inte ligger an mot boettkanten alls på vissa ställen. Ett lätt tryck med tummen mot glaset och det for ut.

Placerade boetten med glaset på ett bleck som passar boettformen perfekt för att luggarna skall gå i hålen på blecket. Värmde med värmepistolen och strök rakt över glaset med en putspinne och lyckades forma glaset att passa bättre tycker jag.

fullsizeoutput_2b96.jpeg

fullsizeoutput_2b95.jpeg

Testade att trycka lite på glaset bakifrån och frågan är om jag ens behöver limma det nu.
Skulle vara intressant att se vilken teknik andra använder?

Sorry för spam men ännu så nöjd men köpet, vilken fröjd!
20180627_232042.jpg
20180627_232328.jpg

Kan bara instämma. När de väl fungerar som de skall så är de en fröjd att använda. Jag har ibland bråkat med fjädrar dock där änden inte riktigt sluter mot vev-axeln (vilket gör att fjädern bara slirar mot axeln när man vevar) och problem med att få in sista biten på automatfjädrar.

IMG_7884.JPG

Testade Mark Lovicks tips om att fetta in fjädern genom att dra den igenom en duk med Moebius 8300 som hålls i gapet på en korntång. Därefter suga upp överflöd med Rodico. Hur gör ni?

Senast ändrad:
Kan bara instämma. När de väl fungerar som de skall så är de en fröjd att använda. Jag har ibland bråkat med fjädrar dock där änden inte riktigt sluter mot vev-axeln (vilket gör att fjädern bara slirar mot axeln när man vevar) och problem med att få in sista biten på automatfjädrar.

IMG_7884.JPG

Testade Mark Lovicks tips om att fetta in fjädern genom att dra den igenom en duk med Moebius 8300 som hålls i gapet på en korntång. Därefter suga upp överflöd med Rodico. Hur gör ni?
Jag ska ärligt säga att jag typ aldrig bytt en trasig fjäder och när jag servar låter jag alltid fjädern vara kvar för på min första service någonsin tog jag ut den för att köra ala Marc Lovick men hade då sönder ändbiten på fjädern när jag skulle rulla in den med winder (fastnade i kanten). Så väntar med halvspänning på att byta en defekt fjäder så alla tips i de4nna tråd är värdefulla! :)

IMG_7884.JPG

Jag gör typ så, använder en bit papper (utan flisor) som jag har lite fett på och 'torkar av' fjädern med detta. Såg en annan video där de gjorde så - blir lagom kan jag tycka. Håller med om att axeln på veven kan vara smalare/tjockare så att det blir lite pilligt att får fjädern att haka sig rätt på den innan man vevar.

IMG_7884.JPG

Jag kör som Marc ungefär,funkar bra tycker jag.:)

Hur lätt är det att polera ett mineral glas?
Funkar det med polywatch även på dom?

Nope! :) Det är rätt slitigt faktiskt.. tkr iaf jag. Jag har slipat med ett pulver jag inte kmr på vad det heter men sök på polish mineral crystal. Är ett rödbrunt pulver du blandar med vatten.

Diamant pasta, cerium oxid och våtslipspapper. Något att polera med och massa blod, svett och tårar.

Fundera två gånger om det är värt det, jag gjorde det endast för att ersättning till just det glaset inte fanns.
Följ länken nedan så ser du hur jag räddade ett mineralglas på en Zodiac Sea Dragon. C:a 4 timmar och öm tumme kostade det. Fundera på om det är värt det.
Zodiac

Senast ändrad:
Tja! Har en fin bezel som jag inte vågar köra i ULT tillsammans med boetten.. meen hur får jag rent den? Har suttit en timme med pegwood och fått bort det värsta men mellan varje "hack" i bezeln e ju omöjligt. Tips? Wllee hade ni vågat ULT? -nää? :)
IMG_20180702_005033.jpg
IMG_20180702_005056.jpg

Tja! Har en fin bezel som jag inte vågar köra i ULT tillsammans med boetten.. meen hur får jag rent den? Har suttit en timme med pegwood och fått bort det värsta men mellan varje "hack" i bezeln e ju omöjligt. Tips? Wllee hade ni vågat ULT? -nää? :)
IMG_20180702_005033.jpg
IMG_20180702_005056.jpg
Vågar du inte blöta ner den alls? Annars tänker jag, diskmedel, vatten och en tandborste.

Vågar du inte blöta ner den alls? Annars tänker jag, diskmedel, vatten och en tandborste.
Va!? det e ju old school! Hehe jo det kanske jag vågar trots allt! Bezeln är i riktigt fint skick och var orolig för färgen på siffrorna samt lumeploppen kl 12. Får nog testa ändå eftersom jag gärna vill få bort allt DNA i "haceken" Tack :)

Coolt! Berätta mer. reagerar alun bara med skruven? trasigt huvud?
Alun funkar som en katylsator och det blir nån reaktion mellan det rostfria och stålskruven. Galvaniska strömmar så skruven rostar bort. Värme gör att det funkar bättre. Tror det är så iallafall ? Funkar iallafall. Skruvhuvudet är borta redan. Btw . Glaset blev perfekt. Sitter lagom högt och ser bra ut.

Initialt,mycket bra betygen för tysken. Tvättade förvisso bara en länk, men ren och fin blev den:) har två klockor på bänken som jag felsöker och urverken är redan tvättade och monterade så det kommer dröja lite för fullt testande. Den låter inte så farligt mycket om än lite lite mer än kjell. @Fadershan jag tänkte väl bara att jag skulle kunna spara lite tid genom att ha två burkar inne åt gången. Därav större modell. 3l har den. Sen kan det vara trevligt med lite långa saker som inte hade fått plats i min gamla lilla. Sedan tycker jag att den är riktigt snygg:) diggar det industriella utseendet med "stora" lampor och rattar. Saknar bara att texten är på tyska:)

Det enda jag saknar är handtag på sidorna som 3 liter modellen verkar ha. Det hade varit smidigt när man häller ut det gamla vattnet. Finns en 2 liters modell oxå.
Bottenplattan var inte färdig så den får stå ett tag till. Satt en bit skruv kvar . Men halva är borta iallafall

Initialt,mycket bra betygen för tysken. Tvättade förvisso bara en länk, men ren och fin blev den:) har två klockor på bänken som jag felsöker och urverken är redan tvättade och monterade så det kommer dröja lite för fullt testande. Den låter inte så farligt mycket om än lite lite mer än kjell. @Fadershan jag tänkte väl bara att jag skulle kunna spara lite tid genom att ha två burkar inne åt gången. Därav större modell. 3l har den. Sen kan det vara trevligt med lite långa saker som inte hade fått plats i min gamla lilla. Sedan tycker jag att den är riktigt snygg:) diggar det industriella utseendet med "stora" lampor och rattar. Saknar bara att texten är på tyska:)
Då kanske jag går på 2l versionen då för att vara lite svenskt lagom mittemellan :)
https://www.expondo.se/ulsonix-ultraljudsrengorare-2-liter-60-w-basic-eco-10050105

Tillbaka
Topp