• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Såhär:
IMG_9356.JPG
IMG_9357.JPG

Stora Kopparbergs Bruks-loggan (eftersom jag uppfostrat henne rätt), boett så crisp som de kan bli. Snygga boetten också, med borstad sida och blank glasring. NOS vattenbuffelband och originallåda och spänne. Originalkrona och glas såklart, sen är det 1030-verk i den också.
Blir hon inte glad för den nu, så kan hon i alla fall komma ihåg farsgubben och hans klockor.
Vilken snäll far hon har :)

Sådana här jobb vill man inte göra åt kunder, vansinnigt tidskrävande!
Men, när mitt vackra barn fyller 18 så lägger jag gärna ned tiden.
Vanlig, trist förtjänstgravyr läggs i med guldlod.
IMG_9178.JPG

Lite slip visar att jag missade en bit. Fuck.
IMG_9352.JPG

Mera lod.
IMG_9353.JPG

Fixar ytan.
IMG_9354.JPG

Och ny gravyr.
IMG_9355.JPG

Sådär!
Eftersom jag inte är lika bra som @curler2 så matchar lodet inte exakt färgen på boetten, men med ny gravyr så märks det knappt.
Snyggt slutresultat, @Strindberg !
Jag använder sällan slaglod för att ta bort gravyr, iaf om det kan undvikas. Driver hellre igen den med kulpiska och polerstål, kompletterar med svetsen om det behövs. Det fungerar inte jämt på det viset, lite olika faktorer som styr.

20180715_110323.jpg
Jag bumpar lite igen. Är det någon som vill prova att få igång den här Seikon? Kan va lätt, kan vara svårt :D . Pendeln svänger hyfsat, balanshjulet sitter inte fast men tickar inte. "Uppdragning" hörs i form av rappande när pendeln svänger runt. Tid och datum går att ställa.
20180715_110002.jpg

20180715_110323.jpg
Jag bumpar lite igen. Är det någon som vill prova att få igång den här Seikon? Kan va lätt, kan vara svårt :D . Pendeln svänger hyfsat, balanshjulet sitter inte fast men tickar inte. "Uppdragning" hörs i form av rappande när pendeln svänger runt. Tid och datum går att ställa.
20180715_110002.jpg
Kanske hjälper det . Ruckarmarna är helt galet ställda. Spiralen ser ut att ha slagit ihop oxå .

20180715_110323.jpg
20180715_110002.jpg

Vore en rolig utmaning. Många komplikationer på den där. Tror tyvärr de flesta är ganska fullbelagda.

Lite söndagsfix innan familjen tar sig ut på glassjakt. Märkte häromdagen att lumepluppen trillat av från min skx. AM bezel, hittar nog inte någon "original" ersättare och samtidigt kan inte stå ut med ett hål där. Bara att fylla på det tänkte jag. Blev knappt godkänt men duger. Lyser gör den också:)
20180715_115417.jpg
20180715_120945.jpg
20180715_120109.jpg

Har du tur löser det sig sådär. Hade det problemet med en Tissot Antimagnitique. Den rusade, flera sekunder för fort per minut. Pillade lite på ruckarmen och efter det har den gått inom ett par sekunder per dygn! Hoppas det löser sig!
Det hjälpte inte. Men jag tror den är kraftigt magnetiserad. Ska testa TV-tricket och se om det hjälper. Vad jag har hört så kan en magnetiserad klocka faktiskt stå stilla pga det. Vi får se :)

Vad föredrar ni för blad till mejslarna. Köpte ett Bergeon stainless steel set. Helnöjd med mejslarna men bladen? Tycker dom är hala. Är stainless bladen hårdare än Antimagnetic bladen. Så dom halkar omkring lättare? Inte kul att dra en repa i verket eller nåt spärrhjul.

Hej på er!tänkte byta batteri på min pappas gamla tissot seastar cal 3232,meeeen vill inte hoppa igång.....vet nån av er om man måste göra någon reset eller ska den bara hoppa igång efter byte?batterier visar 1.6 volt obelastat.tipps ? @rogart-63 eller @Martin Lovasz eller kan det vara skitbatteri?
20180719_195238.jpg

Senast ändrad:
Med kronan intryckt skall den bara gå igång. Testa att med en fin pincett tvinga runt hjulen i urverket och det gör man genom att plocka ur batteriet och då skall man komma åt den från sidan men olja juvelerna först så tapparna får sig en smörjning samtidigt.

Det kan även vara ett dåligt kretskort och ett sådant kan jag skicka över.

Hmm!måste man ta bort urtavla för att komma åt hjulen och juveler?ser när kronan är intryckt att det rycker i sekundvisaren,ställa tim och minut går lite trögt kan det vara service behov?

Är ställandet trögt måste man olja minutröret då den sitter med friktion mot ett speciellt hjul och man behöver då plocka av tavlan. Är du inte van att jobba med dessa urverk så plockar man bara av timhjulet och sedan oljar där de har friktion och oljan sugs in mellan dem och sedan testar du om det fortfarande är trögt (är det det så finns även smuts mellan de två). Så försök inte vara modig för du kommer bara ställa till det då det tar några försök innan det sitter att plocka isär och ihop ovansidan. :)

Olja de synliga juvelerna och sätt på tavlan igen.

Låter man det vara trögt kommer så småningom ställmekanismen att slitas ut och då får man mer huvudvärk.

att tvinga runt hjulen görs från batterisockeln.

• Like
Reactions: Beo
Tillbaka
Topp