• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Äntligen fått hem mina delar från Meranom! Doom nya visarna är ej ditsatta, och tavlan är fel den med. Bandet är ett fult svart fejkskinnband som ska bytas ut mot något annat.

Planen är mässingstavla med rund lume index och blånerade vidare.
(Har inte ställt tid eller datum heller....hoppsan)
15345280763705551280168112139471.jpg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Inte omöjligt att den haft ett läckande batteri. Syran kommer ut mot batterihållaren och fräter sönder den. Kan vara därför den saknas. Ser hyfsat rent ut ändå.
Låter logiskt och vid test med ett passande batteri och lite tjuvkoppling tickar sekundvisaren ändå framåt i vad som verkar vara korrekt tempo. Det finns alltså hopp. :)
 

Fadershan

Patek
Brukar vara invändig gänga har jag för mig . Det där bör vara samma krona som sitter i CWC dykaren. Dvs A1 kronan på cousinsuk. C9041 heter den. Är det utvänding gänga blir det värre.
Ovärderlig info, hade inte hittat den där själv på cousins! När jag kollade lite snabbt nu (solo med småkidzen) är det invändig gänga i tuben och således utslutna yttre gängor på kronan. 0.9mm på bommen så den där du nämnde bär funka va baserat på mina bilder?
IMG_20180817_212631.jpg
IMG_20180817_212653.jpg
Screenshot_20180817-212913.jpg
 

rogart-63

Patek
Ovärderlig info, hade inte hittat den där själv på cousins! När jag kollade lite snabbt nu (solo med småkidzen) är det invändig gänga i tuben och således utslutna yttre gängor på kronan. 0.9mm på bommen så den där du nämnde bär funka va baserat på mina bilder?
IMG_20180817_212631.jpg
IMG_20180817_212653.jpg
Screenshot_20180817-212913.jpg
Är inte hundra % indentisk men det ska passa utan problem. Kronhalsen ser lite sletn ut oxå? Går att byta men lite pilligt.
 

rogart-63

Patek
Du menar att kronan ej är 100% i utseende? Ja men funderade på hur man skulle pressa ut den!?
Det ser inte likadan ut. Kronan på city är lite bulligare. Men den på cousisnuk passar fint ändå . Tyckte kronhalsen såg lite sliten ut på sidan. Går att knacka ur den rätt lätt men det är svårare att sätta dit den. Slår man in den så kanske den blir deformerad. En liten skruv och bricka kanske skulle gå att pressa in den med.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Hola lumenissar . Har alltid använt Humbrol matt lack till lume jag gjort. Men dom två senaste burkarna jag köpt har grumlat ihop sig till nån konstigt gråbrun sörja. Har haft den i kylskåpet innan och visst den har torkat ihop men aldrig blivit grumlig. Tänkte jag har den ute om det är kylan som gör att den blir grynig. Har blandat den ordentligt så det kan inte vara problemet? Ska köpa en ny burk men funderar på att prova nåt annat. Ser ut som nåt pruttat i burken :(
DSCN0574.JPG
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
Hola lumenissar . Har alltid använt Humbrol matt lack till lume jag gjort. Men dom två senaste burkarna jag köpt har grumlat ihop sig till nån konstigt grå sörja. Har haft den i kylskåpet innan och visst den har torkat ihop men aldrig blivit grumlig. Tänkte jag har den ute om det är kylan som gör att den blir grynig. Har blandat den ordentligt. Ska köpa en ny burk men funderar på att prova nåt annat. Ser ut som nåt pruttat i burken :(
DSCN0574.JPG
Råkat ut för samma sak!?undrar om dom har ändrat något på lacken?o_Oköpte en ny för 3 veckor sen och blir intressant om det händer med den med:shifty:.
 

rogart-63

Patek
Råkat ut för samma sak!?undrar om dom har ändrat något på lacken?o_Oköpte en ny för 3 veckor sen och blir intressant om det händer med den med:shifty:.
Kanske . Sitter en ny lapp över den gamla. Annars får man testa nåt annat. Har försökt med vallejo vattenbaserad lack men den torkar ihop och så mycket att lumen spricker.
 
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
Testar att luma en visare så kanske det går ändå. Lite patina funkar på just den klockan. Men vill att den är matt i lumen.
DSCN0576.JPG
Kanske . Sitter en ny lapp över den gamla. Annars får man testa nåt annat. Har försökt med vallejo vattenbaserad lack men den torkar ihop och så mycket att lumen spricker.
Min satt det en lapp på med,jag körde ett visar set med den grumlade lacken och det var inga problem visserligen såg jag till att inte få med så mycket grummel.
 

Fadershan

Patek
Detta verk öppnade jag bara för att låna en setting lever +skruv till ett annat projekt så brydde mig inte om allt vätska mer och stängde igen ;) Prijektet jag nu har avslutat är en trevlig Antimagnetique men som sagt med trasig setting lever.. eller snarare skruven som brutits av och således även pajjat levern. Anlednigen till att detta hämt vvisade sig när jag skulle montera ihop ställmekanismen igen fast nu med ersättningsdelar. Något stack upp som gjorde att både setting och clutch lever fick svårt att röra sig. Ursäkta termilogin nu men ena pinnen under bryggan till kronhjulet hade lossnat och således kommit ut på andra sidan och blockerat ställmekanismen. Någon har sedan antagligen försökt forcera kronan som fick resultatet en avbruten skruv.
IMG_20180819_160936.jpg
IMG_20180819_174303.jpg
IMG_20180819_174319.jpg
IMG_20180819_191118_611.jpg
 

Beo

Patek
Detta verk öppnade jag bara för att låna en setting lever +skruv till ett annat projekt så brydde mig inte om allt vätska mer och stängde igen ;) Prijektet jag nu har avslutat är en trevlig Antimagnetique men som sagt med trasig setting lever.. eller snarare skruven som brutits av och således även pajjat levern. Anlednigen till att detta hämt vvisade sig när jag skulle montera ihop ställmekanismen igen fast nu med ersättningsdelar. Något stack upp som gjorde att både setting och clutch lever fick svårt att röra sig. Ursäkta termilogin nu men ena pinnen under bryggan till kronhjulet hade lossnat och således kommit ut på andra sidan och blockerat ställmekanismen. Någon har sedan antagligen försökt forcera kronan som fick resultatet en avbruten skruv.
IMG_20180819_160936.jpg
IMG_20180819_174303.jpg
IMG_20180819_174319.jpg
IMG_20180819_191118_611.jpg
Snyggt jobbat!och grattis till en fin klocka:).
 

Fadershan

Patek
Kanske funkar Men får kolla hur mycket frigång det är under glaset. Sitter ett glas med invändigt bubbla där nu. Vill inte ha det ändå utan slopar bubblan. Snyggare utan. Den är lite högre än den ATC jag hade liggande.
Kanske bättre med atct då, vad är det för klocka? Jag ska beställa den där kronan till City-dykaren och kan ju ta hem ett par glas ifall du vill då.
 
Topp