• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

oftast

Panerai
2-Faktor
stort tack till @rogart-63 för reservdelar! Jag ska ge mig i kast med att byta ut en kronhals, sätta extension på en bom och sedan sätta på ny krona och kommer kanske återkomma med massa nybörjarfrågor här :oops:

min första fråga: ska kronhalsen "tvingas" in i boetten med kraft (alltså med en kronhals som är lite lite för stor) eller ska man använda en kronhals som glider in perfekt i storlek och boetten och sedan limma fast det, eller kan man leva med att den är lös rent av? Det är en ogängad kronhals det handlar om..
 

rogart-63

Patek
stort tack till @rogart-63 för reservdelar! Jag ska ge mig i kast med att byta ut en kronhals, sätta extension på en bom och sedan sätta på ny krona och kommer kanske återkomma med massa nybörjarfrågor här :oops:

min första fråga: ska kronhalsen "tvingas" in i boetten med kraft (alltså med en kronhals som är lite lite för stor) eller ska man använda en kronhals som glider in perfekt i storlek och boetten och sedan limma fast det, eller kan man leva med att den är lös rent av? Det är en ogängad kronhals det handlar om..
Lite större bör den vara . Presspassning . Om den passar perfekt kan du låsa den med loctite .
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Lite större bör den vara . Presspassning . Om den passar perfekt kan du låsa den med loctite .
Loctiteat kronhals, och funderar lite på bomkortning och extension..
Knipsar man helt enkelt av den gamla bommen, på med extension, mäter noga, knipsar av extension, skruvar på ny krona med loctite?
Funkar det att knipsa av med en tång eller finns det något annat sätt som är mer skonsamt mot gängorna tro?
 

rogart-63

Patek
Jag brukar knipa med en tång. Sen filar jag det sista med en fil eller sandpapper på bänken. Ta hellre lite i taget. Kolla så extension stem går hela vägen in utan att ta i nånstans . gör den det kan du sätta den direkt på gamla bommen så ser det bäst ut. Locitita skruva på kronan och se hur mycket du behöver korta extension.
Låter som du är en bit på väg ändå?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag kör också tång (en "Bergeon 2627- straight end") och därefter så som @rogart-63 beskriver.

Finns ju speciella verktyg för att korta bommar men vet inte om de är värda pengen. Den här från Cousins t.ex.:
PastedGraphic-2.png
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Köpte en låda klock objekt, genom att en kompis som samlar glas. Han kollade hos en bekant kvällen innan gatloppis och såg dom samt frågade mig :) Skall fota och lägga upp i fynd köp tråden så småningom!
Har inte grejat med klockor i sommar alls, men denna Volvo klockan fick lite fix igår! Tvätta av och båda tavel benen var avbrutna, för man hade bänt los tavlan. Riktade och på med dots, byter datum och tickar på!
87CD61EA-D48F-4BE3-A8EF-783692F24019.jpeg
 

rogart-63

Patek
Jag kör också tång (en "Bergeon 2627- straight end") och därefter så som @rogart-63 beskriver.

Finns ju speciella verktyg för att korta bommar men vet inte om de är värda pengen. Den här från Cousins t.ex.:
PastedGraphic-2.png
Kör med en gammal knipex tång . Dock är den sådär så man kanske skulle byta mot nån bättre. Bergeon är bra verktyg men dyra. Slipar det sista på en diamant platta.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Kör med en gammal knipex tång . Dock är den sådär så man kanske skulle byta mot nån bättre. Bergeon är bra verktyg men dyra. Slipar det sista på en diamant platta.

Ett tips kan ju även vara att investera i en "pin wise" att hålla bommen med både vid klippning och slipning ("gripklove" heter det va? annars är ju direktöversättningen "pinn- städ" inte så dum :)).
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Hej!

EDIT: banka och hamra där tensionringen är delad gick visst rätt bra. Tack ändå! :)

Har haft semester och även hobbyn har fått vila. Nu ska jag sätta igång igen lite grann igen och sprang direkt på ett litet problem. Köpte en donatorklocka som saknade glas m.m. skulle mäta boetten för glaset men insåg då att tensionringen satt kvar och delar av plexit. Det är avbrutet och jag tänker att någon misslyckats grovt med att få bort plexit innan(kanske limmat oxå). Någon som har ett smart tips på hur jag kan få bort plexi ovh tensionring? Något som löser upp plexit?? Har provat att bända och banka men det går inge vidare. Tack!
IMG_20180807_200350.jpg
IMG_20180807_200344.jpg

Editbild:
IMG_20180807_201316.jpg
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
Hej!

EDIT: banka och hamra där tensionringen är delad gick visst rätt bra. Tack ändå! :)

Har haft semester och även hobbyn har fått vila. Nu ska jag sätta igång igen lite grann igen och sprang direkt på ett litet problem. Köpte en donatorklocka som saknade glas m.m. skulle mäta boetten för glaset men insåg då att tensionringen satt kvar och delar av plexit. Det är avbrutet och jag tänker att någon misslyckats grovt med att få bort plexit innan(kanske limmat oxå). Någon som har ett smart tips på hur jag kan få bort plexi ovh tensionring? Något som löser upp plexit?? Har provat att bända och banka men det går inge vidare. Tack!
IMG_20180807_200350.jpg
IMG_20180807_200344.jpg

Editbild:
IMG_20180807_201316.jpg
Aceton lär lösa upp akrylen. Men det kan ta lite tid.
Edit: Såg att du löst det redan :)
 

Fadershan

Patek
Sitter med en sea wolf som jag tog isär innan semestern och tvättade. Tänkte sätta ihop ikväll för att se hur den gick! Vid första test visar den symptom på kraftöverföringsproblem. Stannar, låg amp och riktigt kass gång när man tvingar den. Jag kollade att jag stängt locket till fjäderhuset för jag VET att bl.a. @rogart-63 nämnt den missen/tipset tidigare i tråden så det kunde det ju inte vara. På en annan omega tog jag fel skruv en gång som var längre så den tryckte till fjäderhuset med liknande symptom men har inte skruvat i ställmekanismen.. hmm segt för på denna måste man riva hela skiten för att få ut fjäderhuset och man vill ju helst inte göra om gånghjulsbryggan när den sitter så fint. Aja jag rev skiten och nog FAN satt inte locket på ordentligt.. Dagens tips är att kolla en extra gång! Nu ska jag sätta ihop skiten o hoppas att den går okej nu :)

IMG_20180808_001643.jpg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Ett tips kan ju även vara att investera i en "pin wise" att hålla bommen med både vid klippning och slipning ("gripklove" heter det va? annars är ju direktöversättningen "pinn- städ" inte så dum :)).
Kör med en gammal knipex tång . Dock är den sådär så man kanske skulle byta mot nån bättre. Bergeon är bra verktyg men dyra. Slipar det sista på en diamant platta.
Tack för hjälp!
Hoppas jag fått till bommen nu, lite trixigt att få rätt längd och nervös oåterkallelighet när man väl loctitat..

Nu har jag ett annat problem: själv urverket sitter liksom lite löst i boetten, vet inte riktigt hur jag ska få det att sitta ordentligt.
Metallringen (verkring?) som sitter runt verket har en slits i sig, ska jag sätta i caseclamps som spårar i slitsen? Vilket håll ska verkringen vara åt tro..? IMG_20180808_000815.jpg IMG_20180808_001856-1.jpg
 

Exxet

Rolex
Tack för hjälp!
Hoppas jag fått till bommen nu, lite trixigt att få rätt längd och nervös oåterkallelighet när man väl loctitat..

Nu har jag ett annat problem: själv urverket sitter liksom lite löst i boetten, vet inte riktigt hur jag ska få det att sitta ordentligt.
Metallringen (verkring?) som sitter runt verket har en slits i sig, ska jag sätta i caseclamps som spårar i slitsen? Vilket håll ska verkringen vara åt tro..? IMG_20180808_000815.jpg IMG_20180808_001856-1.jpg
Antar att du ska vända på ringen så öppningen på slitsen är neråt, om man ser detta fotot.
0v0p4nj4.jpg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Antar att du ska vända på ringen så öppningen på slitsen är neråt, om man ser detta fotot.
0v0p4nj4.jpg

Tror det oxå. Sen ska det sitta ett par skruvar i verket mot ringen. Tror inte det ska vara några caseclamps. Tycker mig se en därunder. Lite knas att montera kronan efter verkringen men vissa klockor är det så på.
Satt ihop klockan igen.
Resultat: när jag skruvar på kronan i intryckt läge så ändras datum/veckodag. När jag fortsatte skruva på kronan så gängade jag ur krondelen från extensiondelen. Dessutom skramlar verket runt lite i boetten trots att jag fick dit skruvarna vid verkringen. Rejäl uppförsbacke nu... :oops:
 

rogart-63

Patek
Satt ihop klockan igen.
Resultat: när jag skruvar på kronan i intryckt läge så ändras datum/veckodag. När jag fortsatte skruva på kronan så gängade jag ur krondelen från extensiondelen. Dessutom skramlar verket runt lite i boetten trots att jag fick dit skruvarna vid verkringen. Rejäl uppförsbacke nu... :oops:
Misstänker att bommen blev lite kort? Låste du extensionsdelen med nån låsvätska? Annars kan den säker gänga ur sig ganska lätt.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Misstänker att bommen blev lite kort? Låste du extensionsdelen med nån låsvätska? Annars kan den säker gänga ur sig ganska lätt.
Ja jag låste den med låsvätska men uppenbarligen inte tillräckligt bra. Tur i klåpigheten är ju att jag kan skruva tillbaks bommen och låta den vara lite längre så borde det lösa sig.
Värre med att verket skramlar, några ideer?
 

Exxet

Rolex
Ja jag låste den med låsvätska men uppenbarligen inte tillräckligt bra. Tur i klåpigheten är ju att jag kan skruva tillbaks bommen och låta den vara lite längre så borde det lösa sig.
Värre med att verket skramlar, några ideer?
Skramlade verket runt tidigare? bäst man hukar sig nu :nailbiting: har du vänt ringen?
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Skramlade verket runt tidigare? bäst man hukar sig nu :nailbiting: har du vänt ringen?
Nej verket skramlade inte innan. ringen vände jag, tack för att du såg det :)
Kan det vara så att jag använt skruvar med för små skallar i verket som ska sitta mot ringen?
Edit: fast å andra sidan satt ju verket helt utan skruvar innan och skramlade inte..
 
Senast ändrad:
Topp