ittam
Guld
Tack ändåAh ok sorry! 320 och 324 visste jag skillde sig pga centrumsekundkonverteringen men har inget 321 tyvärr!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack ändåAh ok sorry! 320 och 324 visste jag skillde sig pga centrumsekundkonverteringen men har inget 321 tyvärr!
Hade tänkt skicka PM till dig, men du var snabbare Då tar vi det ihop med de andra, om du har något.Jag skall leta fram en 321 donator.
Lite större bör den vara . Presspassning . Om den passar perfekt kan du låsa den med loctite .stort tack till @rogart-63 för reservdelar! Jag ska ge mig i kast med att byta ut en kronhals, sätta extension på en bom och sedan sätta på ny krona och kommer kanske återkomma med massa nybörjarfrågor här
min första fråga: ska kronhalsen "tvingas" in i boetten med kraft (alltså med en kronhals som är lite lite för stor) eller ska man använda en kronhals som glider in perfekt i storlek och boetten och sedan limma fast det, eller kan man leva med att den är lös rent av? Det är en ogängad kronhals det handlar om..
Loctiteat kronhals, och funderar lite på bomkortning och extension..Lite större bör den vara . Presspassning . Om den passar perfekt kan du låsa den med loctite .
Kör med en gammal knipex tång . Dock är den sådär så man kanske skulle byta mot nån bättre. Bergeon är bra verktyg men dyra. Slipar det sista på en diamant platta.Jag kör också tång (en "Bergeon 2627- straight end") och därefter så som @rogart-63 beskriver.
Finns ju speciella verktyg för att korta bommar men vet inte om de är värda pengen. Den här från Cousins t.ex.:
Kör med en gammal knipex tång . Dock är den sådär så man kanske skulle byta mot nån bättre. Bergeon är bra verktyg men dyra. Slipar det sista på en diamant platta.
Aceton lär lösa upp akrylen. Men det kan ta lite tid.Hej!
EDIT: banka och hamra där tensionringen är delad gick visst rätt bra. Tack ändå!
Har haft semester och även hobbyn har fått vila. Nu ska jag sätta igång igen lite grann igen och sprang direkt på ett litet problem. Köpte en donatorklocka som saknade glas m.m. skulle mäta boetten för glaset men insåg då att tensionringen satt kvar och delar av plexit. Det är avbrutet och jag tänker att någon misslyckats grovt med att få bort plexit innan(kanske limmat oxå). Någon som har ett smart tips på hur jag kan få bort plexi ovh tensionring? Något som löser upp plexit?? Har provat att bända och banka men det går inge vidare. Tack!
Editbild:
Ett tips kan ju även vara att investera i en "pin wise" att hålla bommen med både vid klippning och slipning ("gripklove" heter det va? annars är ju direktöversättningen "pinn- städ" inte så dum ).
Tack för hjälp!Kör med en gammal knipex tång . Dock är den sådär så man kanske skulle byta mot nån bättre. Bergeon är bra verktyg men dyra. Slipar det sista på en diamant platta.
Antar att du ska vända på ringen så öppningen på slitsen är neråt, om man ser detta fotot.Tack för hjälp!
Hoppas jag fått till bommen nu, lite trixigt att få rätt längd och nervös oåterkallelighet när man väl loctitat..
Nu har jag ett annat problem: själv urverket sitter liksom lite löst i boetten, vet inte riktigt hur jag ska få det att sitta ordentligt.
Metallringen (verkring?) som sitter runt verket har en slits i sig, ska jag sätta i caseclamps som spårar i slitsen? Vilket håll ska verkringen vara åt tro..?
Tror det oxå. Sen ska det sitta ett par skruvar i verket mot ringen. Tror inte det ska vara några caseclamps. Tycker mig se en därunder. Lite knas att montera kronan efter verkringen men vissa klockor är det så på.Antar att du ska vända på ringen så öppningen på slitsen är neråt, om man ser detta fotot.
Antar att du ska vända på ringen så öppningen på slitsen är neråt, om man ser detta fotot.
Satt ihop klockan igen.Tror det oxå. Sen ska det sitta ett par skruvar i verket mot ringen. Tror inte det ska vara några caseclamps. Tycker mig se en därunder. Lite knas att montera kronan efter verkringen men vissa klockor är det så på.
Misstänker att bommen blev lite kort? Låste du extensionsdelen med nån låsvätska? Annars kan den säker gänga ur sig ganska lätt.Satt ihop klockan igen.
Resultat: när jag skruvar på kronan i intryckt läge så ändras datum/veckodag. När jag fortsatte skruva på kronan så gängade jag ur krondelen från extensiondelen. Dessutom skramlar verket runt lite i boetten trots att jag fick dit skruvarna vid verkringen. Rejäl uppförsbacke nu...
Ja jag låste den med låsvätska men uppenbarligen inte tillräckligt bra. Tur i klåpigheten är ju att jag kan skruva tillbaks bommen och låta den vara lite längre så borde det lösa sig.Misstänker att bommen blev lite kort? Låste du extensionsdelen med nån låsvätska? Annars kan den säker gänga ur sig ganska lätt.
Skramlade verket runt tidigare? bäst man hukar sig nu har du vänt ringen?Ja jag låste den med låsvätska men uppenbarligen inte tillräckligt bra. Tur i klåpigheten är ju att jag kan skruva tillbaks bommen och låta den vara lite längre så borde det lösa sig.
Värre med att verket skramlar, några ideer?
Nej verket skramlade inte innan. ringen vände jag, tack för att du såg detSkramlade verket runt tidigare? bäst man hukar sig nu har du vänt ringen?
Absolut, polywatch funkar fint! Sen går det med tandkräm med slipmedel i, häxans silverputs, autosol mfl Är det djupa repor brukar jag våtslippappra först!Vad är väst för att polera repigt plexi? polywatch har jag hört talas om, är det det som gäller?
Fick du slut på förra lådan?Tar hem lite polywatch i nästa beställning om nån vill ha. Men dröjer säkert minst en vecka till .
Den gick åt som smör i solsken.Fick du slut på förra lådan?
Absolut, polywatch funkar fint! Sen går det med tandkräm med slipmedel i, häxans silverputs, autosol mfl Är det djupa repor brukar jag våtslippappra först!
Jag tejpar alltid glasring/boett iaf tryck inte för hårt.Ok, tack! Häxan har jag ju hemma! Något att vara aktsam med?