• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Exxet

Rolex
Äntligen har man fått ihop den här, har inte långtidstestat den men den tickar på i a f :)
11.jpg
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Vad för lim används med fördel när man ska byta bezel insert till en skx?
Vill ha något hållbart men som även går att få loss när jag byter till något annat nästa gång
 

Exxet

Rolex
Sorry, todde du drev. Hur fungerar det i praktiken?
Det är lite pilligt, det jag gjorde vara att ta bort det gamla insertet och använde det som mall, ritade av det och skar/klippte ut "cirkeln" från tejpen, och klistrade fast den i bezelen och skar bort det överflödiga, tryckte fast det nya. Man kan också klippa ut mindre bitar och klistra dit, lite svårt att förklara, tror faktisk att Mcgyver tipsade om detta nånstans, så inget försök till att driva med någon :) Helst tunn tejp, brukar finnas lite olika tjocklek.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Det är lite pilligt, det jag gjorde vara att ta bort det gamla insertet och använde det som mall, ritade av det och skar/klippte ut "cirkeln" från tejpen, och klistrade fast den i bezelen och skar bort det överflödiga, tryckte fast det nya. Man kan också klippa ut mindre bitar och klistra dit, lite svårt att förklara, tror faktisk att Mcgyver tipsade om detta nånstans, så inget försök till att driva med någon :) Helst tunn tejp, brukar finnas lite olika tjocklek.
Tack för tipset!
 

Fadershan

Patek
Hej fixarvänner! Finns det någon som kan förklara ETA 2784's uppdragningsmekanism. Den slutade fungera på en dykare jag fick hem och kronan snurrar runt bommen samt går att trycka in bommen ngt i kronan. Tog ut bommen för att se ifall den var paj men den är av typen "vriden fyrkantsdel" och ser ok ut. När jag stoppar tbx bom och krona är det endast quickset funktionen som klickar i och och går att manipulera. ej ställa tid eller dra upp. Alla klockor jag fått hem som jag köpt som fungerande (för att slippa fler projekt) har pajjat inom 24h :p Tror kronan måste ha pajjat.. Hur kan jag skruva av den från bommen nnär den bara snurrar runt? Det är en mekanism här som jag inte fattar. Någon som vet?

Edit: Har för mig att @rogart-63 bråka med ett 2784 för ett tag sen :)
 
Senast ändrad:

-JL-

Rolex
2-Faktor
Sorry, todde du drev. Hur fungerar det i praktiken?
Det är lite pilligt, det jag gjorde vara att ta bort det gamla insertet och använde det som mall, ritade av det och skar/klippte ut "cirkeln" från tejpen, och klistrade fast den i bezelen och skar bort det överflödiga, tryckte fast det nya. Man kan också klippa ut mindre bitar och klistra dit, lite svårt att förklara, tror faktisk att Mcgyver tipsade om detta nånstans, så inget försök till att driva med någon :) Helst tunn tejp, brukar finnas lite olika tjocklek.
Sån dubbelhäftad man använder till mattor funkar. Annars säljer Dagaz färdigskuren tape till SKX insert. Tror jag har kvar om du är intresserad...
 

Fadershan

Patek
Hej fixarvänner! Finns det någon som kan förklara ETA 2784's uppdragningsmekanism. Den slutade fungera på en dykare jag fick hem och kronan snurrar runt bommen samt går att trycka in bommen ngt i kronan. Tog ut bommen för att se ifall den var paj men den är av typen "vriden fyrkantsdel" och ser ok ut. När jag stoppar tbx bom och krona är det endast quickset funktionen som klickar i och och går att manipulera. ej ställa tid eller dra upp. Alla klockor jag fått hem som jag köpt som fungerande (för att slippa fler projekt) har pajjat inom 24h :p Tror kronan måste ha pajjat.. Hur kan jag skruva av den från bommen nnär den bara snurrar runt? Det är en mekanism här som jag inte fattar. Någon som vet?

Edit: Har för mig att @rogart-63 bråka med ett 2784 för ett tag sen :)
Det rör sig alltså om denna modell. Innan jag river isär verket ville jag veta ifall kronan ska snurra runt bommen vid ett visst motstånd annars har den pajjat och hotta en ny blir inte lätt! @rogart-63 hade ditt eta 2784 en vanlig gängad krona? Rozzy visst har du en city proffesional med 2784 och därmed quickset. Något ovanligt med kronan eller är det tre steg bara? Den skruvas inte in va så det ska vara inre gängor eller så? :) Tack!
IMG_20180814_160652.jpg
 

rogart-63

Patek
Det rör sig alltså om denna modell. Innan jag river isär verket ville jag veta ifall kronan ska snurra runt bommen vid ett visst motstånd annars har den pajjat och hotta en ny blir inte lätt! @rogart-63 hade ditt eta 2784 en vanlig gängad krona? Rozzy visst har du en city proffesional med 2784 och därmed quickset. Något ovanligt med kronan eller är det tre steg bara? Den skruvas inte in va så det ska vara inre gängor eller så? :) Tack!
IMG_20180814_160652.jpg
Brukar vara invändig gänga har jag för mig . Det där bör vara samma krona som sitter i CWC dykaren. Dvs A1 kronan på cousinsuk. C9041 heter den. Är det utvänding gänga blir det värre.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hej,
Tänkte försöka undvika att skapa en onödig tråd och istället fråga här.

Köpte(billigt) en lite kul Dugena på Ebay men det verkar som att någon sabbat verket eller åtminstone själva batterihållaren. Har gjort vissa försök att identifiera vilket verk det är, men har hittills inte lyckats mer än att det kan vara något ETA men oklart vilket modellnr.
Har tyvärr inget diametermått ännu, skall ta fram skjutmåttet när jag kommit hem från inskolningen.
Fläckarna där batterihållaren borde suttit indikerar något slags batterihållaren så jag gissar att verkbyte är aktuellt.
Uppskattar all input jag kan få. :)

IMG_20180815_174817.jpg
IMG_20180815_171813.jpg
IMG_20180815_171835.jpg
 

Wham

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Tänkte försöka undvika att skapa en onödig tråd och istället fråga här.

Köpte(billigt) en lite kul Dugena på Ebay men det verkar som att någon sabbat verket eller åtminstone själva batterihållaren. Har gjort vissa försök att identifiera vilket verk det är, men har hittills inte lyckats mer än att det kan vara något ETA men oklart vilket modellnr.
Har tyvärr inget diametermått ännu, skall ta fram skjutmåttet när jag kommit hem från inskolningen.
Fläckarna där batterihållaren borde suttit indikerar något slags batterihållaren så jag gissar att verkbyte är aktuellt.
Uppskattar all input jag kan få. :)

IMG_20180815_174817.jpg
IMG_20180815_171813.jpg
IMG_20180815_171835.jpg
Står där inte 954.111? :p
 

Exxet

Rolex
Hej,
Tänkte försöka undvika att skapa en onödig tråd och istället fråga här.

Köpte(billigt) en lite kul Dugena på Ebay men det verkar som att någon sabbat verket eller åtminstone själva batterihållaren. Har gjort vissa försök att identifiera vilket verk det är, men har hittills inte lyckats mer än att det kan vara något ETA men oklart vilket modellnr.
Har tyvärr inget diametermått ännu, skall ta fram skjutmåttet när jag kommit hem från inskolningen.
Fläckarna där batterihållaren borde suttit indikerar något slags batterihållaren så jag gissar att verkbyte är aktuellt.
Uppskattar all input jag kan få. :)

IMG_20180815_174817.jpg
IMG_20180815_171813.jpg
IMG_20180815_171835.jpg
Så här ska det i a f se ut 954.111
5z7v4gpu.jpg
 

rogart-63

Patek
Wow tack ska kolla upp det när jag e hemma igen. Kronan batära snurrar och kan således inte få av den från bommen! :)
Brukar vara antingen sexkantig eller så är det 2 splines som håller själva krondelen och gör att den kan fjädra och går att skruva in. Är det den med splines så är den troligen sliten. Sexkant kronan håller lite bättre. Går att lossa med lite våld. Nåt som klämmer runt nederdelen på kronan så du kan lossa den från bommen. Annars är det bara å slakta sönder kronan. Kolla om det är 1mm bom eller 0,9 . Är det 1 mm så gör dig inte besvär. Då får du köpa en ny bom 0,9 ändå .Dom nya kronorna har 0,9 gänga.
 

rogart-63

Patek
Hej,
Tänkte försöka undvika att skapa en onödig tråd och istället fråga här.

Köpte(billigt) en lite kul Dugena på Ebay men det verkar som att någon sabbat verket eller åtminstone själva batterihållaren. Har gjort vissa försök att identifiera vilket verk det är, men har hittills inte lyckats mer än att det kan vara något ETA men oklart vilket modellnr.
Har tyvärr inget diametermått ännu, skall ta fram skjutmåttet när jag kommit hem från inskolningen.
Fläckarna där batterihållaren borde suttit indikerar något slags batterihållaren så jag gissar att verkbyte är aktuellt.
Uppskattar all input jag kan få. :)

IMG_20180815_174817.jpg
IMG_20180815_171813.jpg
IMG_20180815_171835.jpg
Har nog lösa batterihållare om du vill testa om det går.
 
Topp