• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

TorNet

Panerai
2-Faktor
Den ska ju def ha ett dykarglas! :)

Edit: @rogart-63 Jag beställde ett ATCT 29.4 igår till dig.
Ser att ni redan beställt, men skulle det inte funka med storleken så hittade jag även ett dykarglas i storlek 293:

_20180821_104115.JPG
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Fick du ihop den igen? Har fixat en sån för nån vecka sen. Fick den faktiskt att gå rätt hyfs. Dock var fjädern slut och själva stopp pinnen av . Så det fick bli en liten specialare. Knacka ut den gamla och tryckte i en ny pinne . I form av en lite bit från en oljesticka. Funka ypperligt .
Det var ett tag sedan... men fortsättning kom!
Köpte ju reservdels verket som @rogart-63 hitta på EBay. Och friktionen var bra på den, böjde också till spiralen från den och testa. Men fick inget resultat på 17280 beat, så det fick bli den gamla! Med en chimms skapad av bricka mellan minuthjul och urtavla, så inte balansen kniper! Urmakeri på hög nivå ;).
Går nu hyfsat vet inte lift angle så svängningen stämmer säkert inte ! Och där är hyfsat spel mellan tim och minuthjul, men vad gör det den är charmig!
6F2C866B-6FA8-46F0-971D-ADFF2105E125.jpeg

88E371F5-40A2-40FD-BE18-136B20C14C3C.jpeg

177C66EA-06E5-4D84-9292-97482BCEE2F5.jpeg
 

Exxet

Rolex
Ett lite udda nyförvärv, icke fungerande 7t42, gillar looken på den, klassisk dykbezel och boett, får se om man får fart på den :eek:
1.jpg
Citerar mig själv: Bakslag direkt, axeln till den vänstra subdialen är av :mad: och någon har försökt "laga" den med att limma dit visaren på tavlan :confused::wideyed: man kan se limrester på tavlan, har visserligen ett fungerande verk som jag ska slänga i.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Har ett skönt, vad jag tror, är ett litet fynd som jag tänkte få upp baklocket på. Dock är det ett sånt åttakantigt baklock på den som jag är lite osäker på hur jag ska få upp, har en vanlig boettöppnare men är rädd att repa baklocket. Har ni några tips på hur man får upp det?
Tacksam för svar!
 

Fadershan

Patek
Har ett skönt, vad jag tror, är ett litet fynd som jag tänkte få upp baklocket på. Dock är det ett sånt åttakantigt baklock på den som jag är lite osäker på hur jag ska få upp, har en vanlig boettöppnare men är rädd att repa baklocket. Har ni några tips på hur man får upp det?
Tacksam för svar!
Har du orovat med en boll? Sitter det riktigt hårt så kan man limma på en mutter eller stållinjal och sen koka bort limmet.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Har du orovat med en boll? Sitter det riktigt hårt så kan man limma på en mutter eller stållinjal och sen koka bort limmet.
Boll går inte, det sitter för hårt. Känner till knepet med buttern, men känns som det blir för mycket meck, dock blir det väl sista utvägen. Hade varit perfekt om man kunde hitta rätt nyckel till den som passar så man får grepp. Tänkte att någon kanske använt sig av annat verktyg, nästa så att man vill testa med en skiftnyckel som man tejpat.
 

Fadershan

Patek
Boll går inte, det sitter för hårt. Känner till knepet med buttern, men känns som det blir för mycket meck, dock blir det väl sista utvägen. Hade varit perfekt om man kunde hitta rätt nyckel till den som passar så man får grepp. Tänkte att någon kanske använt sig av annat verktyg, nästa så att man vill testa med en skiftnyckel som man tejpat.
Finns sånna nycklar att köpa men kändes overkill :) Skiftnyckel tror jag blir knepigt iaf! :)
 

Exxet

Rolex
Har ett skönt, vad jag tror, är ett litet fynd som jag tänkte få upp baklocket på. Dock är det ett sånt åttakantigt baklock på den som jag är lite osäker på hur jag ska få upp, har en vanlig boettöppnare men är rädd att repa baklocket. Har ni några tips på hur man får upp det?
Tacksam för svar!
Vad jag vet ska man använda dom som är inringade, se bild, om man har en Jaxa-öppnare vill säga.
elqu7s33.jpg
 
Har ni några tips på montering av visare? Jag vet inte riktigt hur hårt man vågar trycka för att få dom att fastna... Monterade ihop min moddade Vostok och det visade sig att jag inte fått fast sekundvisaren tillräckligt bra då den låg och skvalpade innanför glaset helt plötsligt... Ahem...
 

Fadershan

Patek
Har ni några tips på montering av visare? Jag vet inte riktigt hur hårt man vågar trycka för att få dom att fastna... Monterade ihop min moddade Vostok och det visade sig att jag inte fått fast sekundvisaren tillräckligt bra då den låg och skvalpade innanför glaset helt plötsligt... Ahem...
Sekundvisaren sitter inte med mkt kraft. Rören kan tänja ut sig så de glappar men dessa var nya förstod jag och då verkar det ju mer sannolikt att den inte suttit på ordentligt eller att tuben på visaren är aningens för stor.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har upptäckt en liten fläck på datumbubblan på min 16710, riktigt störande när man väl upptäckt det:banghead:
55AE85D4-C1D7-433E-A879-8BB2F420F0DD.jpeg


Går inte bort av vanlig putsduk, vad kan det vara?
Har för mig att Rolex använder AR på cyklopet på vissa modeller, men inte på såhär gamla referenser väl?
Tänkte annars att det kunde vara lite av AR-behandlingen som släppt.

Vad vågar man ge sig på att polera med? Kan det vara på insidan till och med?
Har sett på bilder att fläcken funnits där sedan jag köpte klockan innan sommaren :)
 

rogart-63

Patek
Har upptäckt en liten fläck på datumbubblan på min 16710, riktigt störande när man väl upptäckt det:banghead:
55AE85D4-C1D7-433E-A879-8BB2F420F0DD.jpeg


Går inte bort av vanlig putsduk, vad kan det vara?
Har för mig att Rolex använder AR på cyklopet på vissa modeller, men inte på såhär gamla referenser väl?
Tänkte annars att det kunde vara lite av AR-behandlingen som släppt.

Vad vågar man ge sig på att polera med? Kan det vara på insidan till och med?
Har sett på bilder att fläcken funnits där sedan jag köpte klockan innan sommaren :)
Skulle nog fråga en AD eller liknande innan du ger dig på med polerpasta . Eftersom bubblan sticker upp är det ju inte omöjligt att den gått emot eller legat med bubblan ner mot bänken eller bordet.
 

rogart-63

Patek
Har ni några tips på montering av visare? Jag vet inte riktigt hur hårt man vågar trycka för att få dom att fastna... Monterade ihop min moddade Vostok och det visade sig att jag inte fått fast sekundvisaren tillräckligt bra då den låg och skvalpade innanför glaset helt plötsligt... Ahem...
Vostok är lite speciella . Visa verk måste man hålla emot på undersidan då det sitter en lös pinion som hålls på plats med en tunn fjäder. Hjälper inte hur hårt man trycker utan den lossnar om man inte håller emot . Använder drivnitverktyget till det men det går att hålla emot med en tandpetare. Ser ut så här?
2414_disassembly_2.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Vostok är lite speciella . Visa verk måste man hålla emot på undersidan då det sitter en lös pinion som hålls på plats med en tunn fjäder. Hjälper inte hur hårt man trycker utan den lossnar om man inte håller emot . Använder drivnitverktyget till det men det går att hålla emot med en tandpetare. Ser ut så här?
2414_disassembly_2.jpg
Sprang på samma fenomen med Omega kaliber 565. Fick en del tips på wus.
https://forums.watchuseek.com/f6/mo...omega-565-movement-969330.html#/topics/969330
 
Sekundvisaren sitter inte med mkt kraft. Rören kan tänja ut sig så de glappar men dessa var nya förstod jag och då verkar det ju mer sannolikt att den inte suttit på ordentligt eller att tuben på visaren är aningens för stor.

Vostok är lite speciella . Visa verk måste man hålla emot på undersidan då det sitter en lös pinion som hålls på plats med en tunn fjäder. Hjälper inte hur hårt man trycker utan den lossnar om man inte håller emot . Använder drivnitverktyget till det men det går att hålla emot med en tandpetare. Ser ut så här?
2414_disassembly_2.jpg

Tackar! Hittade fjädern så nu sitter dom! var lite pilligt att hålla emot på rätt ställe bara!
 

Beo

Patek
Har ni några tips på montering av visare? Jag vet inte riktigt hur hårt man vågar trycka för att få dom att fastna... Monterade ihop min moddade Vostok och det visade sig att jag inte fått fast sekundvisaren tillräckligt bra då den låg och skvalpade innanför glaset helt plötsligt... Ahem...
Har du 24xx verk måste du ha mothåll på verksidan annars trycker du 'ut' sekundpinnen mot fjädern som trycker axeln och den fjädrar bara.
Rackarns!var sen på frågan:rolleyes:
 

rogart-63

Patek
Segt med Alun nu för tiden. Köpt det i affären innan men nu finns det inte längre. Fick köpa en burk på apoteket. men det var nog billigare att köpa där då burken var klart mycket större.
 
  • Like
Reactions: Beo
Topp