• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Finns ett gäng kvar om nån vill ha polywatch. 13-14 stycken . Skicka mig ett PM
DSC00005.JPG

Det är nog jag som är snurrig eller har jag inte jobbat med nåt 2872 verk innan . Verkar vara rätt fjäder. Aldrig sett nåt sånt i ett ETA verk. Kolla ett 2873 och mycket riktigt så satt det en likadan.

Senast ändrad:
Tja! Ja vad gjorde jag innan mikroskåp??? Svårt att ta bilder genom limsen på mitt bara. Kass bild men man ser tydligt att de inre gängorna på kronhalsen är rätt nedslitna. Nu är frågan, hur bankar/drar man lättast ut den och hur får man bäst i den nya? Faktiskt första gången för mig :)
IMG_20180831_215024.jpg

• Like
Reactions: Beo
Tja! Ja vad gjorde jag innan mikroskåp??? Svårt att ta bilder genom limsen på mitt bara. Kass bild men man ser tydligt att de inre gängorna på kronhalsen är rätt nedslitna. Nu är frågan, hur bankar/drar man lättast ut den och hur får man bäst i den nya? Faktiskt första gången för mig :)
IMG_20180831_215024.jpg
Ut den brukar vara hyfsat enkelt med en dorn som är något smalare Blir kanske lite konstig vinkel så den kan låsa sig. Men har man fåt ut den en bit brukar det gå att dra ut den . Värre å få dit den utan att skada den nya kronhalsen. En gammal krona kan funka att knacka på .

IMG_20180831_215024.jpg
Upptäckte precis att jag har samma problem :( Trodde att en ny krona skulle funka. Men icke den är för sliten så får ta hem en ny kronhals oxå :(

Haha det var ju du som gav mig rådet att ta en kronhals oxå så gjorde det, vilket var tur! Tack :D
Föll på eget grepp där. Den gamla kronan gängar in men inte den nya. Tittade ner och det var rena gängsalladen. Ett verktyg hade suttit kalas. Såg att John bentley som gör TST boetterna hade en liten dorn när han byter kronhals. Undrar om man inte kunde svarva till en som passar utvändigt? Borra ett hål i en stång som man kan knacka på. Gör en ritning för jag är dålig på att förklara :)

Nån som har en kronhals liggande köper jag den gärna. Eller lånar så länge tills jag fått hem en ny . Väntan på att få ihop är seg .

eehh ja.. sitter som berget var. Vet inte hur mkt jag vågar banka!
När jag bytte krona och hals på samma typ av boett drog jag loss kronhalsen men en tång. Den var ju ändå skrot. Sen skruvade jag försiktigt in kronhalen i kronan, i med lite loctite i boetten, sen satte jag dit kronhalsen vänligt men bestämt med hjälp av kronan för hand, utan verktyg. Gick bra och blev tätt.

När jag bytte krona och hals på samma typ av boett drog jag loss kronhalsen men en tång. Den var ju ändå skrot. Sen skruvade jag försiktigt in kronhalen i kronan, i med lite loctite i boetten, sen satte jag dit kronhalsen vänligt men bestämt med hjälp av kronan för hand, utan verktyg. Gick bra och blev tätt.
Tror det funkar rätt bra att göra så.

Absolut. Misstänker dock att den kostar en slant? Tyvärr går det inte pressa in med. @McGyver gjorde nåt eget verktyg har jag för mig. Brukar inte sitta vansinnigt hårt eller behövas jättemycket kraft å få i den. Lilte loctite så sitter den som berget.

Jag gjorde så här:
144814925426401500-resized.jpg

Krävs tillgång till svarv (hört det finns en på Tratten nu @alexndr ;) ) och fräs men inga konstigheter att sätta ihop!
Man får svarva till passande "tappar" som pressar på tubens insida men sedan brukar det gå lätt att få loss dem!

Tja!

Jag vill utöka med lite skruvmejslar för fixande med klockor.
Vet ni om Cousins egna grejer är något att ha eller bör jag köpa Bergeon?
Här är de två olika seten jag kollar på:

1. Cosuins: https://www.cousinsuk.com/product/cousins-stainless-steel-17-pieces-wc-includes-crosshead
upload_2018-9-3_16-20-52.png

2. Bergeon: https://www.cousinsuk.com/product/bergeon-chromium-plated-9-pieces-rs
upload_2018-9-3_16-20-31.png

I Cousins egna får jag ju med fler mejslar och ersättningstopppar.
Cousins är det självklara valet för mig om kvalitén är bra.

Vad rekommenderar ni?
Tack på förhand!

Tillbaka
Topp