• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tror jag lista ut det. Men fasiken vad pilligt. Den runda delen ska sitta ovanpå juvelen och den halvformade ska sitta på balansbryggan . Den lyckas jag få dit med mikroskåp. Utan det hade jag inte lyckas . Ni får ursäkta att Rodicon är skitig värre. Tog det som låg närmast. Men det vara prio ett att få ihop det . Tvätta igen .
DSC00167.JPG
DSC00168.JPG
DSC00169.JPG

Precis. En sån är optimal.

0F302DA0-2643-4423-ACE5-568DDE3CEAFD.jpeg

Gick bra! Den ena armen på verktyget har ett ”spår” som man för en av armarna på kugghjulet igenom. På så sätt kan man lyfta hjulet centrerat rakt upp trots att det har 5 armar.

Passade på att ta hem en ”bonus” också. Jag har alltid pressat visare men handverktygen men jag tänkte testa en press. Bergeons såg riktigt fin ut men är snordyr och med tanke på att de flesta hävdar att handverktygen är att föredra ”snålade” jag :)
C0802E72-A7CE-45E4-B19D-BF469FDC97D3.jpeg

8A84784D-6428-41EB-9313-945C73F6B129.jpeg

97C46A49-6D88-4F85-B48D-F1441AB456EE.jpeg

Det är nog därför jag älskar hobbyn. Verktygens perfektion. Klart att pressen behöver en putsduk.

Senast ändrad:
En lume-fråga. Tänkte försöka mig på konsten att sätta lume på lite visare. Vart köper ni ert lume? Är det cousins som gäller, eller har ni andra bra köpställen. Gärna tips på lite olika färger och patinerat lume. Tipsa gärna med länkar. Tack på förhand!

• Like
Reactions: Beo
Hej på er trix o fixare!för ett tag sedan så skulle jag byta batteri i min pappas gamla Tissot Seastar cal 3232 som är ett eta 955.111 meeeeen det gick ju sisådär,fick skaka igång eländet och det stannade gärna vid datumbyte så efter inrådan här av @rogart-63 och @Martin Lovasz så var det service dags:p!!!i och med att jag aldrig pillat quartz verk så ville jag ha lite reservdelar och Martin var så snäll att jag fick bli vid ett utbytes verk och ett reservdelsverk och först så bytte jag bara verk(ett Certina)så jag tänkte att jag ska serva orginalet när jag får tid,och nu har jag fått det:D!
Mitt första quartz verk servat!
20180720_173752.jpg
20180728_095213.jpg
20180728_095916.jpg
20180728_100754.jpg
20180728_101151.jpg

Det blev lyckat resultat!efter service så går det som ett quartz verk ska,håller tiden kalas det enda abret är att ställer jag tiden fort så hänger sekundvisaren med ibland?så vad har jag missat?bara nyfiken för det kan jag leva med annars.
Har ni kommit med så här långt så tackar jag för ert intresse och hoppas jag inte tråkat ut er.:)
Då vet ni var det finns eta 955.111 eller .112 reserv verk om ni behöver.:D

Hej på er trix o fixare!för ett tag sedan så skulle jag byta batteri i min pappas gamla Tissot Seastar cal 3232 som är ett eta 955.111 meeeeen det gick ju sisådär,fick skaka igång eländet och det stannade gärna vid datumbyte så efter inrådan här av @rogart-63 och @Martin Lovasz så var det service dags:p!!!i och med att jag aldrig pillat quartz verk så ville jag ha lite reservdelar och Martin var så snäll att jag fick bli vid ett utbytes verk och ett reservdelsverk och först så bytte jag bara verk(ett Certina)så jag tänkte att jag ska serva orginalet när jag får tid,och nu har jag fått det:D!
Mitt första quartz verk servat!
20180720_173752.jpg
20180728_095213.jpg
20180728_095916.jpg
20180728_100754.jpg
20180728_101151.jpg

Det blev lyckat resultat!efter service så går det som ett quartz verk ska,håller tiden kalas det enda abret är att ställer jag tiden fort så hänger sekundvisaren med ibland?så vad har jag missat?bara nyfiken för det kan jag leva med annars.
Har ni kommit med så här långt så tackar jag för ert intresse och hoppas jag inte tråkat ut er.:)
Då vet ni var det finns eta 955.111 eller .112 reserv verk om ni behöver.:D

Alltid kul när folk delar med sig och gärna med bilder. Vad har du oljat med?

Jag tror många inbitna ”klockisar” har fördomar mot quartzare. Man lever i den felaktiga tron att de inte innehåller någon mekanik alls.

Någon mer som har sprunigt på en lätt blå beläggning vanligtvis runt bryggan för drivfjädern på Omega urverk? Ser ut som ”rosé”- beläggningen oxiderat. Jag har sett det på flera verk. Idéer om hur man tvättar det för bästa resultat?

Någon mer som har sprunigt på en lätt blå beläggning vanligtvis runt bryggan för drivfjädern på Omega urverk? Ser ut som ”rosé”- beläggningen oxiderat. Jag har sett det på flera verk. Idéer om hur man tvättar det för bästa resultat?
Inte som jag tänkt på direkt. Har du nån bild på det? Går det inte bort i tvätten. Ibland blir det lite mörkare på en del ställen på förnicklade verk av oxiden. Är det inte nån koppar plätering eller nåt på omega verken?

Inte som jag tänkt på direkt. Har du nån bild på det? Går det inte bort i tvätten. Ibland blir det lite mörkare på en del ställen på förnicklade verk av oxiden. Är det inte nån koppar plätering eller nåt på omega verken?

Jo, precis. Nä, tvätten fixar det inte. I alla fall inte allt av det (jag tvättar med Elma WF och sköljer i Elma Suprol). Man kan putsa bort det med putspinne och då blir det uppenbart att det är beläggningen som släppt. Det mörka syns ganska tydligt under spärrhjulet (alltså där de borde sitta) på bilden nedan.

788887B6-7F0F-44BA-BD4F-CEBEF685AB5E.jpeg

Senast ändrad:
Jo, precis. Nä, tvätten fixar det inte. I alla fall inte allt av det (jag tvättar med Elma WF och sköljer i Elma Suprol). Man kan putsa bort det med putspinne och då blir det uppenbart att det är beläggningen som släppt. Det mörka syns ganska tydligt under spärrhjulet (alltså där de borde sitta) på bilden nedan.

788887B6-7F0F-44BA-BD4F-CEBEF685AB5E.jpeg
Omega verken har nån Beryllium-Bronze under Koppar pläteringen. Kanske är det den som kommer fram. Helst om det varit olja eller fett mellan spärrhjul och brygga.

aaarghh! SLiter mitt hår! Första gången på länge hade jag två timmaröver för klockfix. Fortsatte med en Cosmic där allt som är kvar är att få verk och tavla fixerat i boetten. När jag satte i verk förut glappade verk och fick tipset här att böja till case clasps vilket jag gjorde.. hände ingenting.. gjorde lite till.. hände ingenting.. en gång till- stopp! Går ej att vrida tavla till låsning.. Vad ska man vrida med/på tavlan?? Har försökt skruva av och på case clamps och justera dem 15ggr nu och allt jag gör är märken i en NOS-tavla vilket känns sjukt tråkigt. Tar varmt emot alla tips!

Ta ut verket ,justera med en mejsel tillbaka case clampsen försiktigt ,prova igen justera mer om det behövs.Jag gjorde så tog lite tid men när jag varnöjd gickbdet med två fingrarvatt vrida in verket med lagom motstånd.:)(tidsödande)!

aaarghh! SLiter mitt hår! Första gången på länge hade jag två timmaröver för klockfix. Fortsatte med en Cosmic där allt som är kvar är att få verk och tavla fixerat i boetten. När jag satte i verk förut glappade verk och fick tipset här att böja till case clasps vilket jag gjorde.. hände ingenting.. gjorde lite till.. hände ingenting.. en gång till- stopp! Går ej att vrida tavla till låsning.. Vad ska man vrida med/på tavlan?? Har försökt skruva av och på case clamps och justera dem 15ggr nu och allt jag gör är märken i en NOS-tavla vilket känns sjukt tråkigt. Tar varmt emot alla tips!
Vill minnas att jag tog av tavlan när jag fixa min för några år sedan, då såg man bättre! Sen fick jag även fixa till dom på längden, för jag tog universal från EBay då dom saknades helt när jag köpte klockan!
God lycka!

Min tissot har börjat bli seg i uppdraget. Är det något man kan öppna och olja själv eller blir det till att lämna in?
IMAG2904.jpg

Bra att du frågar! Mer än en handfull tror att det är så enkelt som att spruta in lite 5-56.

Om du är genuint intresserad och vill bli en "skruvare", välkommen till klubben! Vi är åtskilliga som kan hjälpa dig med tips.
Om du endast vill spara en slant jämfört med vad en service kostar är svaret nej. Det blir inte billigare och är det första försöket så kan det, med ganska stor sannolikhet, bli ett misslyckat resultat.

Senast ändrad:
Bra att du frågar! Mer än en handfull tror att det är så enkelt som att spruta in lite 5-56.

Om du är genuint intresserad och vill bli en "skruvare", välkommen till klubben! Vi är åtskilliga som kan hjälpa dig med tips.
Om du endast vill spara en slant jämfört med vad en service kostar är svaret nej. Det blir inte billigare och är det första försöket så kan det med ganska stor sannolikhet bli ett misslyckat resultat.
+1 :)

Min tissot har börjat bli seg i uppdraget. Är det något man kan öppna och olja själv eller blir det till att lämna in?
IMAG2904.jpg
Beror troligen på flera faktorer. Trumman med fjäder är torr och uppdraget är torrt. Sen brukar packningarna i kronan vara lite hårda om kronan suttit sen klockan var ny. Skulle gissa att du behöver serva om den ändå ska plockas isär. Lite olja löser inte problemet.

Vill minnas att jag tog av tavlan när jag fixa min för några år sedan, då såg man bättre! Sen fick jag även fixa till dom på längden, för jag tog universal från EBay då dom saknades helt när jag köpte klockan!
God lycka!
Tack ola! Jag gjorde som du sa fast det tog emot iom att det är trist när man satt dit de korrekt med datum osv och split stem :) nu blev det lite mkt motstånd så var lixom tvungen att skjuta på tavlan på sidan om index (ja det kunde gått åt helvete men finns ju ingenstans att knuffa) Kan inte komma ihåg att jag hade dessa problem med en automatisk cosmic jag gjorde förut.. på den vill jag minnas att glaset höll den på plats.
IMG_20180914_205201.jpg

Tillbaka
Topp