• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Cousinsuk egna verktyg brukar vara bra för det mesta. Om skruvmejslarna är bra? Dock håller bergeon bra klass. Har en sån som den du visar och en ergonomic med plast överdel. Den använder jag nästan uteslutande. Bergeon 5970 har en tendens att lossna i överdelen. Vet ej varför men är lite irriterande. Sen att det bara är 9 skruvmejslar. Fler behövs ej. Använder 3 kanske max 4. Gillar dessa https://www.cousinsuk.com/product/bergeon-stainless-steel-ergonomic-9-pieces-rs

Senast ändrad:
Tja!

Jag vill utöka med lite skruvmejslar för fixande med klockor.
Vet ni om Cousins egna grejer är något att ha eller bör jag köpa Bergeon?
Här är de två olika seten jag kollar på:

1. Cosuins: https://www.cousinsuk.com/product/cousins-stainless-steel-17-pieces-wc-includes-crosshead
upload_2018-9-3_16-20-52.png

2. Bergeon: https://www.cousinsuk.com/product/bergeon-chromium-plated-9-pieces-rs
upload_2018-9-3_16-20-31.png

I Cousins egna får jag ju med fler mejslar och ersättningstopppar.
Cousins är det självklara valet för mig om kvalitén är bra.

Vad rekommenderar ni?
Tack på förhand!

Jag tror faktiskt det ingår en ersättningstopp per storlek för Bergeon- setet? Sen har jag faktiskt aldrig bytt topp på mina egna mejslar under 5 år av användning. Köper du en bra sten för att slipa mejslarna på räcker det långt.

Skulle gissa att de flesta Cousins- märkta produkter är från Kina men jag kan ha fel. Beskrivningen säger ju faktiskt ”Swiss quality” .

Cousinsuk egna verktyg brukar vara bra för det mesta. Om skruvmejslarna är bra? Dock håller bergeon bra klass. Har en sån som den du visar och en ergonomic med plast överdel. Den använder jag nästan uteslutande. Bergeon 5970 har en tendens att lossna i överdelen. Vet ej varför men är lite irriterande. Sen att det bara är 9 skruvmejslar. Fler behövs ej. Använder 3 kanske max 4. Gillar dessa https://www.cousinsuk.com/product/bergeon-stainless-steel-ergonomic-9-pieces-rs

Tack för det utförliga svaret! Jag lägger en beställning på det ergonomiska setet från bergeon som du länkade till.
OMG vad spännande med nya verktyg!

Jag tror faktiskt det ingår en ersättningstopp per storlek för Bergeon- setet? Sen har jag faktiskt aldrig bytt topp på mina egna mejslar under 5 år av användning. Köper du en bra sten för att slipa mejslarna på räcker det långt.

Skulle gissa att de flesta Cousins- märkta produkter är från Kina men jag kan ha fel. Beskrivningen säger ju faktiskt ”Swiss quality” .

Ok gött att höra, jag kommer lägga en beställning på Bergeon. Det ingår toppar som du säger. :)

Tack för det utförliga svaret! Jag lägger en beställning på det ergonomiska setet från bergeon som du länkade till.
OMG vad spännande med nya verktyg!

Ok gött att höra, jag kommer lägga en beställning på Bergeon. Det ingår toppar som du säger. :)
Harden Stainless steel bladen som följer med kan upplevas lite hårda? Lite hala så dom slinter omkring lite. Iallafall tyckte jag det. Så byte dom jag använde mest till vanliga stainless steel blad. Gul, svart och grå. Men det är vad jag tyckte .

• Like
Reactions: Beo
Harden Stainless steel bladen som följer med kan upplevas lite hårda? Lite hala så dom slinter omkring lite. Iallafall tyckte jag det. Så byte dom jag använde mest till vanliga stainless steel blad. Gul, svart och grå. Men det är vad jag tyckte .
Bra att veta. Jag ska testa de som medföljer och får kolla på att byta toppar om det blir kaos med de hårda. De jag har hemma nu är skräp och ska dö en ovärdig död.

Blir galen på den här, verket skramlar lite i boetten, kan inte få den att fixeras :banghead:
Behöver jag skruvar med bredare skalle? Behöver jag packning i boettlocket?
IMG_20180905_233641.jpg

Måste korta min GFlänk...
Förstår väl i teorin hur jag ska gå tillväga men känner mig orolig att jag kommer faila... Typ inte lyckas klämma ihop mittlänkbitarna igen... Vad hade ni använt för verktyg och hur hade ni gjort, förklarat för en ohändig novis...?
IMG_20180905_115332.jpg

• Like
Reactions: Beo
Min Seiko 6139B har börjat stula. Går perfekt face down (+ 6s/d) men face up går den riktigt kast, tappar minuter per timme. Typ -600 s/d! Känt fel på den kalibern? Vad gör jag?

Med vad skall man olja den lilla ”fjäder pinnen” som håller sekunden stabil i tex. Omega Cal.601 ?
Tänker ytan som ligger mot sekund hjulet och pressar det upp mot juvel lagringen! Jag körde den vanliga som jag har till det övrigs snabba 9010.
Ok ? Den påverkar amplitud !

Med vad skall man olja den lilla ”fjäder pinnen” som håller sekunden stabil i tex. Omega Cal.601 ?
Tänker ytan som ligger mot sekund hjulet och pressar det upp mot juvel lagringen! Jag körde den vanliga som jag har till det övrigs snabba 9010.
Ok ? Den påverkar amplitud !
Tror inte man ska olja den alls . Risken är att du får en hoppande sekund visare och en sekund som glider tillbaka eller fortar beroende på vilken sida den är om 12 den är . Lite lite olja i juvelerna annars torrt .

Är det den gamla helmet 6139 som stökar? Misstänker att balansaxel är sliten eller av. Inga direkta barnsjukdomar på dessa verk annars. Lagringarna til fjäderhuset slits ut ibland så huset släppar i bryggan. Men då brukar den gå illa i alla lägen.
Japp, det är hjälmen! Den har legat länge och när jag tog fram den upptänkte jag att det tappade tid. Har legat hela natten face down och gått hur bra som helst. Men vänder jag på, face up, den hör jag t o m att den börjar gå sämre. Säkert balansaxeln som du säger. Svårt att hitta en ny?

Japp, det är hjälmen! Den har legat länge och när jag tog fram den upptänkte jag att det tappade tid. Har legat hela natten face down och gått hur bra som helst. Men vänder jag på, face up, den hör jag t o m att den börjar gå sämre. Säkert balansaxeln som du säger. Svårt att hitta en ny?
Nej inte jättesvårt . Kan ju vara nåt enkelt som en skruv som lossnat oxå. 6119 och 6139 är samma balans så det går att ta från en 6119 om det kniper. Som det låter så skulle jag gissa nåt med balansbryggan.

Nej inte jättesvårt . Kan ju vara nåt enkelt som en skruv som lossnat oxå. 6119 och 6139 är samma balans så det går att ta från en 6119 om det kniper. Som det låter så skulle jag gissa nåt med balansbryggan.
Har kollat skruvarna till balansbryggan. Har haft av hela balansen och kollat. Gick lika när jag satt tillbaka den. Är nog för novis för att veta vad jag letar efter för fel.

Ping @rogart-63. Så här ser det ut. Face down första halvan av mätningen, sista halvan face up.
78788BDE-ED8D-470E-9053-CDB734F9C9F8.png
Defintivt nåt knas. Ser ut ungefär som en ETA 2836 jag har här med trasig balans axel. går helt okej när ena pivoten har stöd i juvelen men när man vänder den så sitter den och skakar. Syns knappt men den är lite kortare . Lite skakig face down men hade den gått likadant på andra sidan hade den hållt tiden helt okej.

Plocka isär en Tissot med sån här stötsäkring. Men när jag tvätta den så ramla den isär i 3-4 bitar . Det är bara endcap som har trillat isär. Den stjärnformade delen och juvelen . Sen två delar till som jag inte vet hur dom ska sitta ihop.
vintage-tissot-15-jewels-sub-second_360_03f4f839a11b809eb11e3167b3589570.jpg

Tillbaka
Topp