• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Fixa min egena mickro justering!
Min 6139 som jag stor gillar, var bråkig med sitt eftermarknads länk!
Satt för löst eller för hårt, vad göra!
584C31DB-C375-42A5-843D-4BEB567D71AC.jpeg

Borra extra hål, 6 borr senare var där två nya. F*n vad hårt rostfritt är, men det gick!
Nu sitter den bra, även om den är i största laget för mina små handleder!
5263CF91-311B-4569-8521-0B1A33987D35.jpeg

Fixa min egena mickro justering!
Min 6139 som jag stor gillar, var bråkig med sitt eftermarknads länk!
Satt för löst eller för hårt, vad göra!
584C31DB-C375-42A5-843D-4BEB567D71AC.jpeg

Borra extra hål, 6 borr senare var där två nya. F*n vad hårt rostfritt är, men det gick!
Nu sitter den bra, även om den är i största laget för mina små handleder!
5263CF91-311B-4569-8521-0B1A33987D35.jpeg
Alla sätt är bra förutom de dåliga, snyggt! Har oxå tänkt på att köpa sånna småborrar, lär vara bra till mkt! :)

Hej fixers! Jag har försökt och köpt en del bommar (alltså missar inte "stems") men kom ju på att jag kan fråga i vår eminenta tråd!! :) Jag behöver lätt böjt plexi ca 28x18. Fattar nada av Sternkreutzmallarna osv.. Någon som vet? Har oxå beställt plattor så jag kan göra som @eriksson850 @alexndr och @rogart-63 men vill ju helst slippa just nu och ta det när mer tid finns att laborera med! :)
IMG_20180916_210011.jpg
IMG_20180916_205957.jpg

• Like
Reactions: Beo
Hej fixers! Jag har försökt och köpt en del bommar (alltså missar inte "stems") men kom ju på att jag kan fråga i vår eminenta tråd!! :) Jag behöver lätt böjt plexi ca 28x18. Fattar nada av Sternkreutzmallarna osv.. Någon som vet? Har oxå beställt plattor så jag kan göra som @eriksson850 @alexndr och @rogart-63 men vill ju helst slippa just nu och ta det när mer tid finns att laborera med! :)
IMG_20180916_210011.jpg
IMG_20180916_205957.jpg
Vad är det du inte förstår? :)

Finns det sådana? :) de jag hittat har varit mycket kantigare och ofta med en kupning åt enbart ena hållet.
Glaset på bilden ser bakat ut imo.
Hahah det är ju det jag frågar! :D Ja det är mkt möjligt att det är bakat detta oxå men såklart det måste finnas? Det finns hjärtformade jävla plexin och detta jag behöver är ju frekvent förekommande på tanks så är ju lite sjukt att det ska vara så svårt att hitta. Jag har lagt en beställning på lite fler olika gissningar tillsammans men bakmaterial. Återkommer med recension av pengarna i sjön! :D

Hahah det är ju det jag frågar! :D Ja det är mkt möjligt att det är bakat detta oxå men såklart det måste finnas? Det finns hjärtformade jävla plexin och detta jag behöver är ju frekvent förekommande på tanks så är ju lite sjukt att det ska vara så svårt att hitta. Jag har lagt en beställning på lite fler olika gissningar tillsammans men bakmaterial. Återkommer med recension av pengarna i sjön! :D
Återkom gärna, även om det är kul att snida glas så skulle det spara otroligt mycket tid att få ett färdigt i rätt mått. :D

Finns sällan i rätt mått Däremot kan man kanske hitta ett som är likvärdigt kupat fast lite större . Och slipa in det sista . Är det helt plant om det ligger på bordet? Eller bara på ena hållet.

Finns sällan i rätt mått Däremot kan man kanske hitta ett som är likvärdigt kupat fast lite större . Och slipa in det sista . Är det helt plant om det ligger på bordet? Eller bara på ena hållet.
Kortsidorna ligger mot bordet men långsidorna har kupning. Ja nämen precis något i de trakterna som man slipar ner var tanken för tanken :)

• Like
Reactions: Beo
Borde ju vara ett sånt här som det ska vara. https://www.cousinsuk.com/product/rectangularsquare-sternkreuz-rx
Lite kupat åt båda håll . Men är ena sidan plan eller är bägge kupade? Lite lurigt när det domed glas men ändå plant på ena sidan. Har för mig det lura mig förra gången.
Dessa tror jag har kupade lång och kortsidor. Jag har beställt rz som jag hoppas bara har långsidan kupad. Men sen är ju nästa faktor som är hur mkt osv.. haha lär få baka!! :D

Funderade på att starta en tråd ”Vad heter urverket?” hittade ingen, men det kanske finns?
Postar här så länge, någon som vet vad det här är för Movadoverk?
A43B6023-65E0-43F0-924F-39EB86E54608.jpeg

Senast ändrad:
Man är ju inte så mekaniskt kunnig så all hjälp är väldigt uppskattad. Jag kommer nog ha fler frågor här vad det lider.
Jag svrar på det jag kan som du vet men denna tråd är mitt största bollplank och en ständig källa till värdefulla tips och trix. Utan denna forumsdel hade jag inte fixat det! :) Otroligt hjälpsamma forumkamrater här.

Sökes: råd och tips
Jag har den här, som jag verkligen gillar utseendet på. Den är i fint visuellt skick men stannar lite som den vill tyvärr. Det är en automat i monocoqueboett och det låter rätt skramligt om den, som att det är nåt med rotorn. Jag vet inte alls vad jag ska göra av den - hur klurigt är det att öppna upp tro, och hur klurigt är det att göra något åt? Har klåparskruvat lite förr men ingen automat, är det kanske att ta sig vatten över huvudet det här? Om så, är det nån som känner sig sugen på att ta en titt? :)
IMG_20180919_175301.jpg

Påminner rätt mycket om en Tissot seastar med monocoque boett. Bommen är delad sen sitter det en ring under som håller fast verket. Glaset är lite knepigt men går att blåsa upp men engångspruta eller liknande. Sen är det frågat vad felet är. Slitage eller nåt som sitter löst?

Det är ingen som skall till Globen och se ”Grand Seiko Craftsman, Mr Takuya Nishinaka” på tisdag nästa vecka?

Senast ändrad:
Vilka skulle ni säga är de bästa storlekarna på pincetter? Jag tänkte jag skulle försöka få tag på ett par Dumontpincetter, om någon har några till salu så är jag intresserad.

Påminner rätt mycket om en Tissot seastar med monocoque boett. Bommen är delad sen sitter det en ring under som håller fast verket. Glaset är lite knepigt men går att blåsa upp men engångspruta eller liknande. Sen är det frågat vad felet är. Slitage eller nåt som sitter löst?
Håller med vad gäller boetten! Funderade på att ta av glaset med en glastång och dra av kronan, antar att bommen måste vara delad så att det bara är att ta i när man drar ut den?
Oklart vad felet kan vara, skramlar lite om den iaf. Nyfiken på vad det är för urverk i också.

Vilka skulle ni säga är de bästa storlekarna på pincetter? Jag tänkte jag skulle försöka få tag på ett par Dumontpincetter, om någon har några till salu så är jag intresserad.
No 2 för grovjobb och 5 för finlir är väl den klassiska kombon. Tycker dessa fungerar bra. Några kör även 3c till allt men jag tycker den är för styv och saknar känsla.
Tweezer nr 7 skulle jag föreslå oxå.

Tillbaka
Topp