Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ser ut som ett Orient verk. Kolla på Orient 570ASka skaka liv i en gammal Tärnan Quartz, nån som vet hur jag kan hitta vilket batteri det ska vara? Sedan var man kan få tag i skruven som saknas i ”batteribrickan”? Tack!
Tack!Ser ut som ett Orient verk. Kolla på Orient 570A
Sorry Ricoh inte Orient. Ricoh 570
Hitta inget men du borde kunna mäta vilket batteri den ska ha. Gissar 344 eller 386.
Ja det ser ut att vara flera små jack i spolen, har tyvärr inget testinstrument att kolla motstånd men ska försöka få tag på ett då, är det ett simpelt ingrepp att byta spole isåfall?Svårt att se på bilden . Men ser ut som ett jack i spolen . Du kan testa om du har motstånd i spolen med en testinstument . Har nog några gamla verk annars vi kan plocka en ny spole ifrån .
Undrar om det där är rätt verk överhuvudtaget? Vad står det på baklocket? Spole och plastdelen till datumet har jag. Men inget roligt verk att skruva i direkt. Verket heter Y142. Men skulle gissa att det suttit ett 8122 eller 7122 från början.Var lite vajsing med timvisaren också, funderar på om det går att få tag på ett nytt verk som passar denna?
Detta är cirka 24mm i diameter, kanske är något standardmått? Aldrig skruvat i en klocka tidigare
Även ”plasteringen” som håller verket på plats var trasig, kanske svårt att få tag på ett som passar perfekt. Men kanske går att modifiera ett lite så det sitter stabilt på plats iallafall.
Snälla vägled mig någon
Ja det kan säkerligen vara något franken, har ingen historik av klockan överhuvudtaget tyvärr.Undrar om det där är rätt verk överhuvudtaget? Vad står det på baklocket? Spole och plastdelen till datumet har jag. Men inget roligt verk att skruva i direkt. Verket heter Y142. Men skulle gissa att det suttit ett 8122 eller 7122 från början.
Så är det 7123 verk som ska sitta där . Å andra sidan är det ju inte säkert att locket är rätt heller . Nån form av Franken är det .Ja det kan säkerligen vara något franken, har ingen historik av klockan överhuvudtaget tyvärr.
Men gillar modellen och hade varit kul att ådstakomma någonting pilligt genom att få igång den
Det står 006282 och 7123-8050 (G1) på baklocket, Y142B på verket
God Jul! Se till att få igång ryssen nu i mellandagarnaGod jul alla i KS bästa tråd !!!!
Aa det var de jag tänkte också, vad bör man satsa på? Nytt verk eller ny spole?Så är det 7123 verk som ska sitta där . Å andra sidan är det ju inte säkert att locket är rätt heller . Nån form av Franken är det .
Kollade på 7123-8050 som det står på baklocket . Den har antingen guld eller guld stål boett med guldtavla. Så den blå kommer nog från den andra. Ett Hattori Y142 verk bör inte kosta många kronor. Tror inte jag har nåt komplett verk .Aa det var de jag tänkte också, vad bör man satsa på? Nytt verk eller ny spole?
Jag tänkte köpa ett random Quartz-verk som är rätt i storlek, det kostar väl bara några kronor(?)
Originalverk kanske är dyrare att få tag på?
Det låter rimligt, jag tänkte så att det är lättare att köpa ett helt nytt verk eftersom det ändå inte är original-verk i nu.Kollade på 7123-8050 som det står på baklocket . Den har antingen guld eller guld stål boett med guldtavla. Så den blå kommer nog från den andra. Ett Hattori Y142 verk bör inte kosta många kronor. Tror inte jag har nåt komplett verk .
Tack det samma! Har fått det att ticka, men var ingen snygg bild på timegrafern. Så får se när jag går vidare!God Jul! Se till att få igång ryssen nu i mellandagarna
Hitta ett fungerande verk som du bara kan byta tavla på . Är ett Y147A men det är samma verk . Sitter en pulsar tavla med silver visare där nu .Det låter rimligt, jag tänkte så att det är lättare att köpa ett helt nytt verk eftersom det ändå inte är original-verk i nu.
Frankenverk gör inget för mig, hade bara vart kul att få igång den för inte allt för mycket pengar
God Jul på er alla Klocksnackare å klockmekare.God jul alla i KS bästa tråd !!!!
Tack detsamma "fixarn"!God Jul på er alla Klocksnackare å klockmekare.
Tack så hemskt mycket för hjälpen, något speciellt ställe man ska leta verk på?Hitta ett fungerande verk som du bara kan byta tavla på . Är ett Y147A men det är samma verk . Sitter en pulsar tavla med silver visare där nu .
+1 Och tack detsamma!!Ja god jul på er alla trix o fixare!och tack för alla goda råd och tipps!
Du får gärna verket jag har. Kan höras på PM.Tack så hemskt mycket för hjälpen, något speciellt ställe man ska leta verk på?
Någon hemsida, eBay etc?
Tackar och bugar, önskar en riktigt god jul också!Du får gärna verket jag har. Kan höras på PM.
386 ska det vara. Hitta ett gammalt verk som det satt ett 386 i.Ska skaka liv i en gammal Tärnan Quartz, nån som vet hur jag kan hitta vilket batteri det ska vara? Sedan var man kan få tag i skruven som saknas i ”batteribrickan”? Tack!
Tusen tack! God jul!386 ska det vara. Hitta ett gammalt verk som det satt ett 386 i.
Du tror inte hon underförstått menar att all disk och tvätt är ditt ansvar ?!?God jul alla fixers och stort tack för alla bidrag i forumets mest hjälpsamma tråd! Jag fick precis min drömklapp av min fru och mina barn. Frugan tackar @rogart-63 för tipset!
Tolkar det som du har varit snäll i år och ätit din gröt var dagGod jul alla fixers och stort tack för alla bidrag i forumets mest hjälpsamma tråd! Jag fick precis min drömklapp av min fru och mina barn. Frugan tackar @rogart-63 för tipset!
Jättefin och en redig storlek dessutom!God jul alla fixers och stort tack för alla bidrag i forumets mest hjälpsamma tråd! Jag fick precis min drömklapp av min fru och mina barn. Frugan tackar @rogart-63 för tipset!
Du tror inte hon underförstått menar att all disk och tvätt är ditt ansvar ?!?
De kan va luriga.....
God jul !
Tolkar det som du har varit snäll i år och ätit din gröt var dag
Hahaha man vet inte än Ola..står och lagar julmat som en galning så vem vet vad som står på tur!!?Jättefin och en redig storlek dessutom!
God Jul påsej!