• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Finns denna videon, men är för pilligt för mig !

Vilken skruv lossa du på ?
Det verkar ju enklare !
Balansen på videon påminner om min. Men om jag lossar skruver kan jag iställer låta fjädern glida fram eller tillbaka längs fästpunkten. Men den går trögt så det när man tar tag i fjädern med pincetten så känns det som att man lätt kan slinta o knäcka hela fjädern. Lite pilligt för att man skall känna sig trygg.

Balansen på videon påminner om min. Men om jag lossar skruver kan jag iställer låta fjädern glida fram eller tillbaka längs fästpunkten. Men den går trögt så det när man tar tag i fjädern med pincetten så känns det som att man lätt kan slinta o knäcka hela fjädern. Lite pilligt för att man skall känna sig trygg.
Aha så det sitter ingen liten kil ?
Utan studen som spänns fast klämmer även spiralen när den spänns ? Klurigt !
Förstår att det kräver en fast hand !
Har aldrig sett detta innan, men nu vet man när det kommer !

Nån som vet hur jag lossar verket i denna? Trodde var genomglaset och lossade detta. Har lossat alla verkskruvar etc men det sitter fortfarande som berget. Ser lite ut som att det sitter en verkhållarring men får verkligen inte loss den...
image.jpg
image.jpg
image.jpg

hej, jag har fäljtdettaforum länge med ett stort intresse.
Undrar nu om någon har en regelfjädet till ett Omega 601?
Plattan som håller allt på plats.
Mvh Jan E

Något tips om var man bäst köper Rodico? Finns det nån som säljer i Sverige? De utrikes jag såg nu verkar inte skicka hit, har iofs inte kollat så jättenoga. Finns säkert fler på Ebay.
Den gröna ska vara bäst har jag förstått(?)

• Like
Reactions: Beo
hej, jag har fäljtdettaforum länge med ett stort intresse.
Undrar nu om någon har en regelfjädet till ett Omega 601?
Plattan som håller allt på plats.
Mvh Jan E
Kolla med urdelar.se. Om det inte finns här. Folk håller hårt i sina Omega delar ;) Finns en hel serie som använder den fjädern. Tror t.o.m att cousinsuk har den. kolla på setting lever.

La en klocka till i sortimentlåda i helgen. En certina 28-10. Allt gick bra tills jag upptäckte att subsekundens visaraxel var av. Om man söker nån donator till 28-10an. Finns det flera generationer som inte passar mellan varandra eller är det bara att jaga rätt på någon 28-10?
Alternativt om någon här råkar ha ett 3:e drev med visar axel (tror det var 3:e) och en visare man kan köpa?
Blir iallfall en beställning på ordentliga verktyg för visarborttagning härnäst, lika bra att ha bra verktyg för alla typer av standardgenomgångar.

La en klocka till i sortimentlåda i helgen. En certina 28-10. Allt gick bra tills jag upptäckte att subsekundens visaraxel var av. Om man söker nån donator till 28-10an. Finns det flera generationer som inte passar mellan varandra eller är det bara att jaga rätt på någon 28-10?
Alternativt om någon här råkar ha ett 3:e drev med visar axel (tror det var 3:e) och en visare man kan köpa?
Blir iallfall en beställning på ordentliga verktyg för visarborttagning härnäst, lika bra att ha bra verktyg för alla typer av standardgenomgångar.
Har en lite ask med ett 28-10 verk . Men om det hjulet finns eller ens är helt? Kollar .

Den fanns där men var oxå trasig tyvärr :(
Tack för att du kollade. Ofta man strandar på just såna här fel. Tänkte nästan buda hem en svarv i helgen men lyckades hålla mig. Vill gärna prova men det behövs väl mycket mätutrustning och kringutrustning så det landar väl någonstans på ruinens brant tyvärr. Har du nån erfarenhet av att tillverka några såna här delar, är det görbart?

Ska kika i certinalådan sen! sett 28-15 iaf.

Tack för att du kollade. Ofta man strandar på just såna här fel. Tänkte nästan buda hem en svarv i helgen men lyckades hålla mig. Vill gärna prova men det behövs väl mycket mätutrustning och kringutrustning så det landar väl någonstans på ruinens brant tyvärr. Har du nån erfarenhet av att tillverka några såna här delar, är det görbart?
Tyvärr. Misstänker att det är för smått. Fickursdelar går att repivota men delar till vanliga klockor har för tunna axlar. Och dom är härdade så man måste härda av dom innan.

Dessutom så finns det ju gott om delar till denna kaliber så bespara dig huvudvärken @Magnus Ö-o och hitta ett billigt donatorverk .:)
Jo visst är det så att det blir både billigare och enklare att leta donatorer men det är ju samtidigt nån kreativ nerv som är lite för nyfiken och se vad man kan klara av att göra. Jag är samtidigt allt för medveten om att jag har många moment att behärska innan det är dags att ta fram svarven. Men nog tusan vore liiiiiteeee coolt....

Jo visst är det så att det blir både billigare och enklare att leta donatorer men det är ju samtidigt nån kreativ nerv som är lite för nyfiken och se vad man kan klara av att göra. Jag är samtidigt allt för medveten om att jag har många moment att behärska innan det är dags att ta fram svarven. Men nog tusan vore liiiiiteeee coolt....
Såklart, det tkr jag oxå men då för delar som inte går att få tag på! :)

Tillbaka
Topp