• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tänker ge mig på ett jobb jag aldrig gjort tidigare. Har en gånghake som saknar ena "stenen", så var hittar jag en ny, och hur mäter man storleken så det blir rätt. Har ingen aning om vad verket heter, mer än att jag tror det är ett AS från 20-talet. Hjälpande råd mottages tacksamt:)
Var det det som du via mig? Grana klockan. Inte det lättaste att byta stenen. Byta den är inte så svårt men få den i rätt läge och sätta fast den är svårt.

Var det det som du via mig? Grana klockan. Inte det lättaste att byta stenen. Byta den är inte så svårt men få den i rätt läge och sätta fast den är svårt.
Det är ett verk jag köpt för att ta balansen ifrån till Granan, men den passade inte hundra. Så kanske kan få igång skrotverket istället och använda det i stället. För övrigt ser det bra ut..

Står det inget nummer på den alls? Har massor av gamla AS verk.
Så här ser det ut om det kan vara till hjälp
03646BE6-4DEB-4DE4-B034-0F9EDE8DF01D.jpeg

76272E5B-6D3F-467E-B191-0045277F0D16.jpeg

Edit: Granaverket
1767E5E7-EEBD-422A-A068-917DE9421D71.jpeg
03646BE6-4DEB-4DE4-B034-0F9EDE8DF01D.jpeg
76272E5B-6D3F-467E-B191-0045277F0D16.jpeg

Senast ändrad:
Hitta ett Alpina 617. Dock utan balans och brygga. Men gånghaken ser okej ut. plus ett AS 970 som tavlan från alpina verket passar rakt av på. Så på nåt sätt tror jag du kan få ihop det .
Hur skulle vi överleva utan dig! Det är gånghaken från Alpinan jag behöver för att få igång Granan, så ingen är gladare än jag just nu:):)
Får man skriva att man älskar en forummedlem;)

Tja! Jag har en hel del Birka formglas (plexin) och de är endast numrerade så man vet ej mått utan att mäta dessa. Jag tänker att det rimligtvis borde funnits en lista för dessa med nummer och mått?? Om någon har eller vet så vore jag mycket tacksam!! :)

Försöker få ut verket på en gammal Seiko. Verkhållaren sitter tight med packningen, ngt tips på hur jag kan få ut det? Eller ska jag skita i det? Och rengöra bäst jag kan utan att ta ut den?
0DE18A0B-6473-4E9B-B95A-9E3C20E51294.jpeg

Försöker få ut verket på en gammal Seiko. Verkhållaren sitter tight med packningen, ngt tips på hur jag kan få ut det? Eller ska jag skita i det? Och rengöra bäst jag kan utan att ta ut den?
0DE18A0B-6473-4E9B-B95A-9E3C20E51294.jpeg
Ser ju lite erjat ut ? Tänker att du kan lossa obalansen på mitt skruven, sedan försiktigt bända med en mejsel mellan ring och verk. Så du tar loss bara ringen först !
Dock försiktig vid balans !!!
Ingen ryss mek ännu här, tog lite andra projekt. När jag fick dom att ticka men med helt knas gång :)
Har dålig erfarenhet av att lösa det, så väntar på en enorm inspiration för det!

Ser ju lite erjat ut ? Tänker att du kan lossa obalansen på mitt skruven, sedan försiktigt bända med en mejsel mellan ring och verk. Så du tar loss bara ringen först !
Dock försiktig vid balans !!!
Ingen ryss mek ännu här, tog lite andra projekt. När jag fick dom att ticka men med helt knas gång :)
Har dålig erfarenhet av att lösa det, så väntar på en enorm inspiration för det!
Jag gav upp :) vågar inte bända så mycket. Nu har jag dock ett annat problem, kronan vill inte ”låsa” igen det är push stule och den går hela vägen in men låser inte fast. Tips?
1063A150-ECC4-4E95-B99D-0370DEC4AC35.jpeg

Sen såg jag att nån filat på boetten, trodde detta var Gold plated men kan inte se vad basmaterialet är? Vad kan det vara?
AAAFDAC5-4D67-4F96-990D-1C75CCC33CF9.jpeg

Snyggt att du fick igång ryssarna varje fall!

EDIT: skulle komma ut genom framsidan och inte baksidan. Gäller det bara att få ihop den igen sen!
74EF4E15-C554-40FA-BC4E-6CF4CCEC2FE9.jpeg

Senast ändrad:
får inte ihop den fullt ut, dels har jag svårt att få ner hela glasringen. Behöver jag egentligen en press för det?
image.jpg

Dels får jag inte fast kronan som den ska igen (push style) , det gör att jag inte kan ställa klockan och att minuten är lös och ”hoppar” om man skakar på klockan.

Tips emottages gärna alternativt om det är någon forumpysslare som vill slänga ett öga på den?

Trevlig lördag!
EDIT: har ställt till det totalt nu (man lär sig genom sina misstag eller vad säger man) och sekundvisaren har gått av. Finns det någon tråd för skicka till forummeckare eller räcker det att jag slänger ut en blänkare här? TACK!

Senast ändrad:
får inte ihop den fullt ut, dels har jag svårt att få ner hela glasringen. Behöver jag egentligen en press för det?
image.jpg

Dels får jag inte fast kronan som den ska igen (push style) , det gör att jag inte kan ställa klockan och att minuten är lös och ”hoppar” om man skakar på klockan.

Tips emottages gärna alternativt om det är någon forumpysslare som vill slänga ett öga på den?

Trevlig lördag!
EDIT: har ställt till det totalt nu (man lär sig genom sina misstag eller vad säger man) och sekundvisaren har gått av. Finns det någon tråd för skicka till forummeckare eller räcker det att jag slänger ut en blänkare här? TACK!
Pivoten är tunn på dessa så risken är att själva den gått av? Är det en 7625? Angående glasringen så är det viktigt att den pressas på rakt. Annars kan den nypa och t.om spricka. Och jag tror du behöver en press eller starka nypor. Kan gå om du har nån cylinder som pressar jämnt över hela ringen.

Pivoten är tunn på dessa så risken är att själva den gått av? Är det en 7625? Angående glasringen så är det viktigt att den pressas på rakt. Annars kan den nypa och t.om spricka. Och jag tror du behöver en press eller starka nypor. Kan gå om du har nån cylinder som pressar jämnt över hela ringen.
Hittar inga märkningar för verket mer än 82 800 RO vilket jag antar är klockans referens. Dock är den väldigt lik denna https://auktion.catawiki.se/kavels/13550281-seiko-sportmatic-men-s-wristwatch-1960s och det är som sagt ett 7625

Hittar inga märkningar för verket mer än 82 800 RO vilket jag antar är klockans referens. Dock är den väldigt lik denna https://auktion.catawiki.se/kavels/13550281-seiko-sportmatic-men-s-wristwatch-1960s och det är som sagt ett 7625
Stod det inget på boettlocket? Seiko har i regel alltid alla referenser på boettlockets utsida. Sen finns det en del undantag. Ser att det verkar stå nått på insidan av boettlocket, kan du tyda?

Gällande kronan, har du försiktigt försökt snurra på kronan samtidigt som du försökte sätta in den? På vissa urverk kan man behöva trycka in samma knapp som du tryckte för att få ut kronan för att den ska gå hela vägen in.

Edit: 82-800 R O är tavlans referens som ibland kan ge en antydan om klockans/urverkets referens men den skiljer sig från den ”riktiga” referensen för modellen, så inte alltid man kan gå enbart på den.

image.jpg

Trevlig lördag!
Många av KS-hemmafixare lurkar nog i denna tråd men oxå många av oss har mycket att göra så det skyltas inte direkt :D Du verkar ju vara en "forumpysslare" själv, u can do it! Fick du något svar om bommen och att den inte fastna? Vanligt iaf med dessa fjäderbelastade att när man trycker in bommen utan att trycka in knappen så slår man mekanismen ur led.

Många av KS-hemmafixare lurkar nog i denna tråd men oxå många av oss har mycket att göra så det skyltas inte direkt :D Du verkar ju vara en "forumpysslare" själv, u can do it! Fick du något svar om bommen och att den inte fastna? Vanligt iaf med dessa fjäderbelastade att när man trycker in bommen utan att trycka in knappen så slår man mekanismen ur led.
Tack! Så kan det säkert vara :) bästa @rogart-63 ska förbarma sig över den så får vi se vilken oreda jag ställt till med :)

Ska försöka mig på lite mera hemmameckande men på enklare verk och för varje sak jag testar inser jag att jag saknar någon del av utrustningen :)

Har ett par stycken skrotverk tror jag . Åtminstone ett. Vad är det för delar du behöver . Tror det heter 2030 eller nåt liknande inte 22270 .

Ja, mitt googlande gav förvånansvärt få resultat så du kan ha rätt. 2031 står det under 22270 så kanske det?
Jag letat efter ett hjul i löpverket men minns inte vad det kallas. Det är i alla fall det hjul som möjliggör löpverket att drivas/ställas. Det vill säga, det finns inget minutrör som nyper om en axel för att möjliggöra det utan det är istället ett av hjulen.

Tillbaka
Topp