• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Ja, mitt googlande gav förvånansvärt få resultat så du kan ha rätt. 2031 står det under 22270 så kanske det?
Jag letat efter ett hjul i löpverket men minns inte vad det kallas. Det är i alla fall det hjul som möjliggör löpverket att drivas/ställas. Det vill säga, det finns inget minutrör som nyper om en axel för att möjliggöra det utan det är istället ett av hjulen.
Kollar när jag kommer hem vid middan

Nån som skruvat ett sånt här? Fattar inte hur jag ska få loss armarna till kronograf funktionen. Verket är ett EB 8371-67 . Hur jag än gör så finns det inte nån utrymme för att få loss nåt . Är som en sån där omöjlig knut eller kub som bara har en lösning. Ser lätt ut men om jag tex flyttar den vänstra så går det inte ända ut i spåret förrän det fastnar i den andra armen.
DSC09995.JPG

Nån som skruvat ett sånt här? Fattar inte hur jag ska få loss armarna till kronograf funktionen. Verket är ett EB 8371-67 . Hur jag än gör så finns det inte nån utrymme för att få loss nåt . Är som en sån där omöjlig knut eller kub som bara har en lösning. Ser lätt ut men om jag tex flyttar den vänstra så går det inte ända ut i spåret förrän det fastnar i den andra armen.
DSC09995.JPG
Aldrig skruvat i liknande men undrar om det inte är ett verk som inte ska gå att ta isär mer än du gjort, E B är väl inte kända för exklusiva verk direkt.

Aldrig skruvat i liknande men undrar om det inte är ett verk som inte ska gå att ta isär mer än du gjort, E B är väl inte kända för exklusiva verk direkt.
Lyckades med lite våld att få bort dom. Verkar som hålen var lite koniska och hade en lite låsning. Nu är den i stort sett servad och på väg ihop igen. Inte världens roligaste verk att skruva med precis. Men fullt lagrad i alla hjul. Och världens simplaste kronograf funktion.

Lyckades med lite våld att få bort dom. Verkar som hålen var lite koniska och hade en lite låsning. Nu är den i stort sett servad och på väg ihop igen. Inte världens roligaste verk att skruva med precis. Men fullt lagrad i alla hjul. Och världens simplaste kronograf funktion.
Förlåt <3 Ska aldrig mer skicka skrotverk likt dessa till dig (för jag misstänker att det är min).

Jag har lyckats fixa problem med uppdrag och visarställning på en Citizen 1802. Nu är problemet hur en fjäder ska sitta. Den följde med när jag tog bort "plåten" som täcker tavelsidan. Jag fick därför aldrig chans att se exakt hur den ska sitta. Någon som vet och kan förklara. Gärna i bild.
Fjäder.jpg

Senast ändrad:
Lite nya domäner för mig just nu! Har tillfälliga lämnat 50-60 tal och inne på 80- tal. En quartz- dykare som får sig en översyn.

Hur brukar ni smörja bezeln och den "lilla kulan"? Lite silikonfett?

Det måste vara ett Felsa 294
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?13&ranfft&0&2usau&1159974004

Keyless works är samma, du har troligen en tidigare variant som sedan utvecklades under ESA.
På Ranfft står det: 3 Adjusted, 15 Jewels - calibre Mido 10,5''' (modified Felsa 294)

18F838B5-76E9-4F0E-BD4E-E7EDF5112BF1.jpeg
Återigen tack för engagemanget!! Som vi diskuterade är det nog inte helt rätt kaliber och hade varit skönt att veta att det går att jaga eätt på delar innan jag sätter igång med det :)

Lite nya domäner för mig just nu! Har tillfälliga lämnat 50-60 tal och inne på 80- tal. En quartz- dykare som får sig en översyn.

Hur brukar ni smörja bezeln och den "lilla kulan"? Lite silikonfett?
Inte bezeln direkt. Beror på vad det är för bezel.Låter som en seiko? Har den packning så fettar jag in den lite grand. Annars torrt . Kulan nån liten klick fett om den är trög. Annars inte.

Nja alltså jag har gått igenom varenda felsa jag kunnat hitta i alla möjliga storlekar. Men ja alltså ett tidigt verk med subsekund och 12lignes lär begränsa utbudet. Är mest rädd för att det inte finns noterat någonstans :)
Tror det är ett Felsa 250 eller i den serien. Hitta direkt lite på Felsa 12 ligne. Som Felsa 250,253 och mido. Hittar det dock inte nu. Men när jag kolla Felsa 253 dök detta upp. Så den måste det vara . Hitta även en bild på setting lever. Men visst måste det vara ett Felsa 250,253 osv
Felsa-250-Setting-Lever-Spring-cover-Plate-Part-445.jpg
Felsa_253_Classification_1949.jpg

https://www.ebay.com/itm/FELSA-250-...=item51ba13b674:g:-xUAAOxyLm9TEy3h:rk:11:pf:0

Senast ändrad:
Tror det är ett Felsa 250 eller i den serien. Hitta direkt lite på Felsa 12 ligne. Som Felsa 250,253 och mido. Hittar det dock inte nu. Men när jag kolla Felsa 253 dök detta upp. Så den måste det vara . Hitta även en bild på setting lever. Men visst måste det vara ett Felsa 250,253 osv
Felsa-250-Setting-Lever-Spring-cover-Plate-Part-445.jpg
Felsa_253_Classification_1949.jpg

https://www.ebay.com/itm/FELSA-250-...=item51ba13b674:g:-xUAAOxyLm9TEy3h:rk:11:pf:0
Jackpott! Grymma ni e!! Tack snälla! :) Det sitter i en superfin Mido som verkligen förtjänar en service så vågade inte riktigt utan att veta kalibern. @BoEtt @rogart-63

Hemma med förkylning så då passade det bra att jag hade en risig 8222-7009 som behövde en uppfräschning. 65kr kostade skönheten.
D221135C-9FC8-4537-9D0B-1A162DC5265E.png

Tog ur verket (såg ut som nytt), slipade och polerade kristallen innan hela alltet hamnade i ultraljudstvätten.
3D933F92-A5A4-45CE-A2C9-7FC9D62B858F.jpeg

Känner mig nöjd, kan även passa sambon, kronan är väldigt liten och nätt.
Får hoppas att den kickar igång med batteribyte. Var köper ni batterier? Verkar heta 394.

Edit: såg nu att den är från 1980, så årsklocka för henne med, lite kul.

Fick äntligen tummen loss och gjorde mitt första batteribyte. Stendöd. :(
Finns det några typfel som är lätta att testa när det kommer till kvarts eller är det bättre att bara byta verk?
Det sitter ett 8222 i som ser ut som nytt

Tillbaka
Topp