Ja, 2031 verkar stämma. Helt plötsligt inga problem med reservdelar. Till och med Cousins verkar ha. Tack @rogart-63 !
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kollar när jag kommer hem vid middanJa, mitt googlande gav förvånansvärt få resultat så du kan ha rätt. 2031 står det under 22270 så kanske det?
Jag letat efter ett hjul i löpverket men minns inte vad det kallas. Det är i alla fall det hjul som möjliggör löpverket att drivas/ställas. Det vill säga, det finns inget minutrör som nyper om en axel för att möjliggöra det utan det är istället ett av hjulen.
Just den biten kanske är bättre med en ny del . Haft stora problem med andra liknade friktionsdriv. Vissa går att klämma ihop andra inte .Ja, 2031 verkar stämma. Helt plötsligt inga problem med reservdelar. Till och med Cousins verkar ha. Tack @rogart-63 !
Aldrig skruvat i liknande men undrar om det inte är ett verk som inte ska gå att ta isär mer än du gjort, E B är väl inte kända för exklusiva verk direkt.Nån som skruvat ett sånt här? Fattar inte hur jag ska få loss armarna till kronograf funktionen. Verket är ett EB 8371-67 . Hur jag än gör så finns det inte nån utrymme för att få loss nåt . Är som en sån där omöjlig knut eller kub som bara har en lösning. Ser lätt ut men om jag tex flyttar den vänstra så går det inte ända ut i spåret förrän det fastnar i den andra armen.
Lyckades med lite våld att få bort dom. Verkar som hålen var lite koniska och hade en lite låsning. Nu är den i stort sett servad och på väg ihop igen. Inte världens roligaste verk att skruva med precis. Men fullt lagrad i alla hjul. Och världens simplaste kronograf funktion.Aldrig skruvat i liknande men undrar om det inte är ett verk som inte ska gå att ta isär mer än du gjort, E B är väl inte kända för exklusiva verk direkt.
Förlåt <3 Ska aldrig mer skicka skrotverk likt dessa till dig (för jag misstänker att det är min).Lyckades med lite våld att få bort dom. Verkar som hålen var lite koniska och hade en lite låsning. Nu är den i stort sett servad och på väg ihop igen. Inte världens roligaste verk att skruva med precis. Men fullt lagrad i alla hjul. Och världens simplaste kronograf funktion.
Ingen fara . Jag har fått snurr på den. Men tog lite tid innan jag kom på hur den man får isär den. Nu ska jag bara sätta tillbaka tavlan och visarna.Förlåt <3 Ska aldrig mer skicka skrotverk likt dessa till dig (för jag misstänker att det är min).
Kan nästan svära på att den ska sitta så här, grön markering.Jag har lyckats fixa problem med uppdrag och visarställning på en Citizen 1802. Nu är problemet hur en fjäder ska sitta. Den följde med när jag tog bort "plåten" som täcker tavelsidan. Jag fick därför aldrig chans att se exakt hur den ska sitta. Någon som vet och kan förklara. Gärna i bild.
Kan nästan svära på att den ska sitta så här, grön markering.
Hmm, det låter ju inte så bra. Får göra ett försök efter jobbet idag. Har tack vare en forumprofil ett nästan komplett verk att plocka delar från om det behövs.Second that. En ganska pillig lösning för datumringen. Minns att Enicar 167 använder samma lösning och att jag önskade mig 3 händer när jag servade det.
Ibland är det ett hål över så man kan peta i den efteråt. Så är det på t.e.x vostok.Second that. En ganska pillig lösning för datumringen. Minns att Enicar 167 använder samma lösning och att jag önskade mig 3 händer när jag servade det.
Hittade en kass bild på nätet där man ser hur den ska sitta.Second that. En ganska pillig lösning för datumringen. Minns att Enicar 167 använder samma lösning och att jag önskade mig 3 händer när jag servade det.
Det måste vara ett Felsa 294Tack! Men tyvärr inte, olika bryggor. Får nog utlösa en tävling med pris till den som kan snoka upp vilken kaliber det rör sig om
Återigen tack för engagemanget!! Som vi diskuterade är det nog inte helt rätt kaliber och hade varit skönt att veta att det går att jaga eätt på delar innan jag sätter igång med detDet måste vara ett Felsa 294
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?13&ranfft&0&2usau&1159974004
Keyless works är samma, du har troligen en tidigare variant som sedan utvecklades under ESA.
På Ranfft står det: 3 Adjusted, 15 Jewels - calibre Mido 10,5''' (modified Felsa 294)
Du får väl chansa liteÅterigen tack för engagemanget!! Som vi diskuterade är det nog inte helt rätt kaliber och hade varit skönt att veta att det går att jaga eätt på delar innan jag sätter igång med det
Inte bezeln direkt. Beror på vad det är för bezel.Låter som en seiko? Har den packning så fettar jag in den lite grand. Annars torrt . Kulan nån liten klick fett om den är trög. Annars inte.Lite nya domäner för mig just nu! Har tillfälliga lämnat 50-60 tal och inne på 80- tal. En quartz- dykare som får sig en översyn.
Hur brukar ni smörja bezeln och den "lilla kulan"? Lite silikonfett?
Kanske skrivit innan men vad är det för storlek på den? 10,5 ligne ?Återigen tack för engagemanget!! Som vi diskuterade är det nog inte helt rätt kaliber och hade varit skönt att veta att det går att jaga eätt på delar innan jag sätter igång med det
Ja jag tog rwda på ligne när du fråga sist men kommer inte ihåg nu var det var bara för det Kan ha skrivit ut det.Kanske skrivit innan men vad är det för storlek på den? 10,5 ligne ?
10,5 är cirka 24 mm avrundat . Det är väl den vanligaste storleken.Ja jag tog rwda på ligne när du fråga sist men kommer inte ihåg nu var det var bara för det Kan ha skrivit ut det.
Det är 27mm och alltså 12lignes?10,5 är cirka 24 mm avrundat . Det är väl den vanligaste storleken.
https://www.convertunits.com/from/ligne+[France]/to/mm
Då har vi nog letat på fel storlek .Det är 27mm och alltså 12lignes?
Nja alltså jag har gått igenom varenda felsa jag kunnat hitta i alla möjliga storlekar. Men ja alltså ett tidigt verk med subsekund och 12lignes lär begränsa utbudet. Är mest rädd för att det inte finns noterat någonstansDå har vi nog letat på fel storlek .
Tror det är ett Felsa 250 eller i den serien. Hitta direkt lite på Felsa 12 ligne. Som Felsa 250,253 och mido. Hittar det dock inte nu. Men när jag kolla Felsa 253 dök detta upp. Så den måste det vara . Hitta även en bild på setting lever. Men visst måste det vara ett Felsa 250,253 osvNja alltså jag har gått igenom varenda felsa jag kunnat hitta i alla möjliga storlekar. Men ja alltså ett tidigt verk med subsekund och 12lignes lär begränsa utbudet. Är mest rädd för att det inte finns noterat någonstans
Jackpott! Grymma ni e!! Tack snälla! Det sitter i en superfin Mido som verkligen förtjänar en service så vågade inte riktigt utan att veta kalibern. @BoEtt @rogart-63Tror det är ett Felsa 250 eller i den serien. Hitta direkt lite på Felsa 12 ligne. Som Felsa 250,253 och mido. Hittar det dock inte nu. Men när jag kolla Felsa 253 dök detta upp. Så den måste det vara . Hitta även en bild på setting lever. Men visst måste det vara ett Felsa 250,253 osv
https://www.ebay.com/itm/FELSA-250-...=item51ba13b674:g:-xUAAOxyLm9TEy3h:rk:11:pf:0
Kul att det gick å hitta! Bra jobbat @rogart-63Jackpott! Grymma ni e!! Tack snälla! Det sitter i en superfin Mido som verkligen förtjänar en service så vågade inte riktigt utan att veta kalibern. @BoEtt @rogart-63
Hemma med förkylning så då passade det bra att jag hade en risig 8222-7009 som behövde en uppfräschning. 65kr kostade skönheten.
Tog ur verket (såg ut som nytt), slipade och polerade kristallen innan hela alltet hamnade i ultraljudstvätten.
Känner mig nöjd, kan även passa sambon, kronan är väldigt liten och nätt.
Får hoppas att den kickar igång med batteribyte. Var köper ni batterier? Verkar heta 394.
Edit: såg nu att den är från 1980, så årsklocka för henne med, lite kul.