• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Jag tycker inte atch blir bra alls på en dykare. Hittade ett till nu lite närmre ditt mått. detta var på 30.3mm och var 6.0 högt så ganska nära och hade en innerdiameter på spännring på 26.8 så finns en chans!
IMG_20190114_230903.jpg
Menade att jag skulle testa dykarglaset ATCT.

Menade att jag skulle testa dykarglaset ATCT.
Förstod det och ville bekräfta samt slänga in att AtcH glasen inte är något hit för en dykare ifall någon tänker samma.. jag har gjort det då man lätt antar att de skulle vara högre pga H (high) :) Lycka till! Letade igenom alla mina glas men närmsta atct var som sagt 30,3.

Hittar inte relevanta mått på dem? Att inre spännringen är 26 mm är viktigt. Vet inte heller hur profilen ser ut på dem. Är inte så kräsen hur stor dome det är på dem. Originalet har en markerad kant och sedan en rätt normal dome. Men man får väl testa sig fram kanske? Inga stora pengar direkt, men känns meningslöst om de är klart för låga.
Inre spännrinegn på ATCT dykglaset var betydligt över 26 . Typ 26,7 nånsting. Så det går ju knappast. Har du kikat på Divertite glasen, Kontakta tiptopcrystal . Dom brukar vara hjälpsamma och mäta och kolla . https://www.tiptopcrystals.com/inde...=20a&page=15&zenid=npv608sb51jlf05kh4s6ubj1v7
Kan det vara detta glaset du ska ha?https://www.tiptopcrystals.com/inde...ucts_id=7375&zenid=npv608sb51jlf05kh4s6ubj1v7

Inre spännrinegn på ATCT dykglaset var betydligt över 26 . Typ 26,7 nånsting. Så det går ju knappast. Har du kikat på Divertite glasen, Kontakta tiptopcrystal . Dom brukar vara hjälpsamma och mäta och kolla . https://www.tiptopcrystals.com/inde...=20a&page=15&zenid=npv608sb51jlf05kh4s6ubj1v7
Kan det vara detta glaset du ska ha?https://www.tiptopcrystals.com/inde...ucts_id=7375&zenid=npv608sb51jlf05kh4s6ubj1v7
Konstigt att det glaset jag mätte hade en innerdiameter på 26.7 men var 30,3 i ytter? Tänkte att det kanske skulle skala ner och att det då skulle hamna ganska bra i mått :)

Får inte tbx studden i det där jävla hålet med klykan.. Alltid tyckt att Vostoks verk sett ok ut utan att ha meckat dem.. just nu hatar jag d m innerligt! :) Klykan gör ju att ett tredje moment krävs typ jämför med den normala lösningen där man skruvar ut skruven och att hålet då stannar i storlek så att studden går i.. i detta fall lyckas man öppna hålet en millisekund och den andra handen är upptagen med att hålla fast bryggfan.. ska teata med tänderna nu! ;)

Ja om man får verkhållaren och sitta fast så man kan jobba mejsel med vänster och peta studen med högern så underlättar det mycket!har du testat ta den balans juvelerna än?och satt dit dem:D?förlåt jag retas men håller tummarna för dig.:)
Fick tbx studden igår efter ett par sår i händerna och många fula ord. Tog en korntång med vänster hand som jag greppade runt bryggan och ena klykan med så den öppnades lite(skulle tagit bild..) och em korntång i höger hand som kab piöulade ner studden med. Riskabel metid men där å då sket jag i det. Resultatet var skit iaf och hittade faktiskt en annan balans som funkade bättre så bytte till den och så hade jag iaf fått någom timmes pillträning! :)

Konstigt att det glaset jag mätte hade en innerdiameter på 26.7 men var 30,3 i ytter? Tänkte att det kanske skulle skala ner och att det då skulle hamna ganska bra i mått :)
Mätte den igen nu på morgonen. Möjligen 26,5 men inte mer . Kanske kan vara nån tiondel eller 2 mindre om man går ner till 29,2 som glaset skulle vara . Lite glapp så väl på plats kanske det funkar

Fick tbx studden igår efter ett par sår i händerna och många fula ord. Tog en korntång med vänster hand som jag greppade runt bryggan och ena klykan med så den öppnades lite(skulle tagit bild..) och em korntång i höger hand som kab piöulade ner studden med. Riskabel metid men där å då sket jag i det. Resultatet var skit iaf och hittade faktiskt en annan balans som funkade bättre så bytte till den och så hade jag iaf fått någom timmes pillträning! :)
Grattis och snyggt jobbat!:)men då vet du om du behöver i framtiden;).

Mer klabb med att få axeln och allt på rätt plats. Den här gången tar jag isär allt från bägge håll för att vara säker på att allt hamnar på plats.

Väl bra för en nybörjare, känner jag, men funkar inte uret har man inte mycket att förlora!

Spännande att ta bort "spring barrel bridge" (vad fasen allt heter på svenska har jag ingen aning om) utan att veta om man lyckats tömma hela spänningen. Short story – det hade jag inte... Men allt är återfunnet! :pompus:
IMG_20190115_184518.jpg

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo
Börjar ifrågasätta mitt googlande och pdf-läsande. Finns det ett armerat plastglas som skulle kunna matcha dessa mått ok? Borde inte vara omöjligt, men det är högt. Ska sitta på en Eterna Super KonTiki
29,2 i diam. 6,25 i tot höjd. 4,6 hög i ytterkant. Innerhöjd 4,3 mm. Innerdiameter spännring, 26,0.
Mätte ett GS DT glas i storlek 31,0, hade inget mindre, det är 6,25 högt, 4,2 i ytterkant. Kanske kan var något?
https://www.esslinger.com/gs-watch-crystal-dt-diver-tite/

Alla bitar hittade sin plats, men två skruvar har hittat en annan plats i heltäckningsmattan. Vad är det för mått på de här små skruvarna? Kommer ju behöva beställa nya någonstans om det går :facepalm:

IMG_20190115_202903.jpg

@Olipheus Det är skruven som sitter på datumsidan och så till nån brygga? Ska se vad jag kan hitta?
Jag saknar den till bläcket över datumbrickan, den ena till automatbryggan och den avvikande är den som går igenom det översta, största bläcket i mekaniken till kronaxeln. Den med "svanhalsen".

Vore jättehyggligt! Känns så tävlingar att falla på att man slarvat bort ett par skruv...

Jag saknar den till bläcket över datumbrickan, den ena till automatbryggan och den avvikande är den som går igenom det översta, största bläcket i mekaniken till kronaxeln. Den med "svanhalsen".

Vore jättehyggligt! Känns så tävlingar att falla på att man slarvat bort ett par skruv...
Skicka mig ett Pm så kan jag lägga dom på lådan. Jag tror det är rätt skruv som jag har hittat. Hade inget 2824-2 verk men väl ett gäng andra i samma serie. Brickskuven tog jag från ett 9362 quartz verk.

Tillbaka
Topp