• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Jungfrufärden blir en inte allt för hårt åtgången Seikolänk. Ändbitarna sticker upp lite så jag funderar på ett ”ilägg” så att de kommer ner till rätt nivå. Återkommer med resultatet.
CC5F2879-8DC3-4BB3-B339-45B061004B0F.jpeg
Grymt! Spännande!

Hur har det gått med ultraljudstvätten @Fadershan . Har du kollat med firman om det är nåt fel . Jag har oxå blivit lite nojig. Tvättar den rent eller. Vet att den är bättre än min gamla clas olsson .Men det kanske finns bättre skit därute.
Nja sådär tycker jag! Den tvättar och det blir rent (det mesta) men tycker nog ändå att det tar längre tid än innan och med en högre ljudnivå. Har inte kört så vansinnigt mkt ULT då jag har en gammal Elma rotationstvätt en kör ju boetter, länkar, trummor osv i ULTen.

Tjo! Har bakat ett glas efter lite inspiration av @alexndr @eriksson850 och @rogart-63. Som ni ser får det inte samma kupade profil runt om som originalet. Skitklurigt att få till det ju? Några tips?
IMG_20190125_122415.jpg
Väldigt svårt att få till samma profil, jag har känt mig nöjd när jag fått till ett passande glas som skyddar och där visarna går fritt. :)

Ofta när jag har försökt få till en kraftigare krökning så har det bildats orenheter i glaset.

Tjo! Har bakat ett glas efter lite inspiration av @alexndr @eriksson850 och @rogart-63. Som ni ser får det inte samma kupade profil runt om som originalet. Skitklurigt att få till det ju? Några tips?
IMG_20190125_122415.jpg

Jag har funderat på att testa att gjuta en ”mall” genom att fylla boetten med ett material som tål värme bra. Man lämnar gamla glaset kvar i boetten som ”stopp” och fyller upp.
Låter torka och petar därefter ur gjutningen. Man skär till plexit i ”lagom” storlek och lägger över gjutningen och värmer. Borde bli bra form då?
Problemet är kanske att hitta ett material som plexit inte fastnar i när det blir varmt?

IMG_20190125_122415.jpg
Inte annat än att göra en form av den gamla. Jag gjorde en till en Tank där jag trycket upp glaset med en kula. men den blev inte perfekt. Sist jag gjorde värmde jag med gasolbrännare .

Jag har funderat på att testa att gjuta en ”mall” genom att fylla boetten med ett material som tål värme bra. Man lämnar gamla glaset kvar i boetten som ”stopp” och fyller upp.
Låter torka och petar därefter ur gjutningen. Man skär till plexit i ”lagom” storlek och lägger över gjutningen och värmer. Borde bli bra form då?
Problemet är kanske att hitta ett material som plexit inte fastnar i när det blir varmt?
Gips funkar bra som form. Se bara till att det blir slätt och att det brunnit så det är torrt .

Utanpåliggande lume-plupp. Snyggt!

F40BBE9A-8538-4E41-A5FC-FA2D1A865100.jpeg

Utanpåliggande lume-plupp. Opraktiskt!

76FD5E61-E901-4B81-87C0-2F0D61B31272.jpeg

Dröjde inte många dagar innan den försvann. Min tanke är att det borde gå att fylla upp hålet med lume?

Ni som jobbat med lume, hur är konsistensen? Torkar det snabbt eller kan man rädda sig om kladdar? Behåller det formen eller sjunker det ihop lite, som spackel?

Utanpåliggande lume-plupp. Snyggt!

F40BBE9A-8538-4E41-A5FC-FA2D1A865100.jpeg

Utanpåliggande lume-plupp. Opraktiskt!

76FD5E61-E901-4B81-87C0-2F0D61B31272.jpeg

Dröjde inte många dagar innan den försvann. Min tanke är att det borde gå att fylla upp hålet med lume?

Ni som jobbat med lume, hur är konsistensen? Torkar det snabbt eller kan man rädda sig om kladdar? Behåller det formen eller sjunker det ihop lite, som spackel?
Blanda lumen med genomskinlig epoxi så sitter det kvar . Har fixat min Omega pre-bond i nån tråd på forumet . Tror du kan hitta om du söker på lumeplupp eller pre-bond . Det blir visserligen rätt blank yta . Men vill man ha matt yta strö lite lume över innan det stelnar .

Blanda lumen med genomskinlig epoxi så sitter det kvar . Har fixat min Omega pre-bond i nån tråd på forumet . Tror du kan hitta om du söker på lumeplupp eller pre-bond . Det blir visserligen rätt blank yta . Men vill man ha matt yta strö lite lume över innan det stelnar .
Tack för ypperligt tipps!behöver det till bezelen på en Vostok!:)

Väldigt svårt att få till samma profil, jag har känt mig nöjd när jag fått till ett passande glas som skyddar och där visarna går fritt. :)

Ofta när jag har försökt få till en kraftigare krökning så har det bildats orenheter i glaset.

Precis, det var det jag tänkte börja pröva.

Silikon putty funkar fint oxå. Men är rätt dyrt. Säkert funkar badrumsilikon om man har lite talk på glaset.
Hehe försökte mig på en snabbare variant men misslyckades. Tog formen från original och tryckte över rodico och skar sedan bort kanterna. La plexi över och hoppades plexit skulle forma sig runt meen så böjligt blev det inte :)
IMG_20190125_155941.jpg
IMG_20190125_162339.jpg

Du är en outsinlig källa vad gäller finurliga lösningar.

Nu ska jag fundera på om jag ska ha en plupp, eller kanske gå all in och fylla upp hela den graverade triangeln.

888D9F67-40BB-4CB7-A356-F82E4CC51533.jpeg

Oavsett vilket ska jag i alla fall grunda med vitfärg först.

• Like
Reactions: Beo
Tillbaka
Topp