• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Jag har kört med picka ordentligt till plasten är rejält mjuk. Då formar det sig snyggt. I mitt fall placerade jag glaset direkt över boetten och värmde. Dock ”skålade” sig glaset nedåt i mitten något. Därför jag tänkte pröva att fylla boetten med gips först och sedan göra om samma procedur.

Kör man med pickan har man möjlighet att finjustera medan plasten är mjuk. T.ex. strök jag med en putspinne över glaset för att forma det till att passa perfekt när det väl satt på plats.

Nä inte med den metiden jag bräeskfev ovan iaf. Det går enkelt å bra att böja och räta ut med pickan men inte att gjuta över formen av rodico jag gjorde.
Tror det vår svårt att värma tills det nästan flyter. Jag tillverkade b.l.a bettskenor i ett tidigare liv :) Vi hade en vakuumsug som sög ner plasten över formen. Gjorde man många glas skulle det säkert vara värt att tillverka nåt sånt.Hade nåt liknande denna. https://dental.keystoneindustries.com/product/machine-iii/

Jag har en handfull delar jag aldrig återfått.

Det märkligastee försvinnandet var ett rotor- fäste till ett Enicar 167. Jag skulle stansa dit det i bryggan och det hoppade ner i ett av hålen i stansverktyget. Ärligt tror jag det under kort tid uppstod ett hål till ett parallelluniversum eller något för trots att jag plockade ner verktyget i minsta beståndsdel återfann jag aldrig delen. Så nära en urmakar-spökhistoria man kan komma.

Jungfrufärden blir en inte allt för hårt åtgången Seikolänk. Ändbitarna sticker upp lite så jag funderar på ett ”ilägg” så att de kommer ner till rätt nivå. Återkommer med resultatet.
CC5F2879-8DC3-4BB3-B339-45B061004B0F.jpeg

Dags att göra avbön med resultat och tankar av första körningarna. Seiko- länken jag testade med var optimal för jiggen. Helt platt. Tycker resultatet blev bra. De skarpa kanterna förblev skarpa och borstningen blev rak. Svårast var att hitta rätt våtslippapper för att likna orginalborstningen så mycket som möjligt.
2785B573-4921-4277-973D-C77A85E68858.jpeg

Jag testade även jiggen på länk med rundade länkbitar och då blev det lite svårare. Uppfinnaren rekommenderar ett mjukt lager mellan kloss och slippapper för att följa formerna bättre. På min länk, vilket nog är ganska vanligt, så var ytterkanterna dock inte rundade. Resultatet med ett mjukt mellanlager blev dock att även de kanterna rundades något. På den typen av länkar tror jag bara man kan göra mer ytlig borstning med jiggen för att inte förstöra orginalformen för mycket.
AA58487C-CC5A-493D-A85B-C93F8DF28CFC.jpeg

(Innan slipning. Efterbild saknas tyvärr.)

Senast ändrad:
Dags att göra avbön med resultat och tankar av första körningarna. Seiko- länken jag testade med var optimal för jiggen. Helt platt. Tycker resultatet blev bra. De skarpa kanterna förblev skarpa och borstningen blev rak. Svårast var att hitta rätt våtslippapper för att likna orginalborstningen så mycket som möjligt.

Jag testade även jiggen på länk med rundade länkbitar och då blev det lite svårare. Uppfinnaren rekommenderar ett mjukt lager mellan kloss och slippapper för att följa formerna bättre. På min länk, vilket nog är ganska vanligt, så var ytterkanterna dock inte rundade. Resultatet med ett mjukt mellanlager blev dock att även de kanterna rundades något. På den typen av länkar tror jag bara man kan göra mer ytlig borstning med jiggen för att inte förstöra orginalformen för mycket.

Spännande och värdefulla tips!

Snyggt jobbat och tack för kalas tipps!:)

Monterat och klart!
IMG_8948.JPG

Kan även tipsa om att jiggen är ypperlig för att borsta spännen i. Jag skar ut ett "ilägg" av våtslippapper och la i botten på jiggen. Med ena kanten som stöd är det enkelt att dra spännet mot slippappret och få en rak borstning.

Är det någon som mekat sådana här tidigare? Landeron 248. Har en bezel (utan fjäder eller spår), som inte fäster, funderar på om det är glaset den ska fästa mot eller något annat? Eller så är det helt fel bezeln, men det vill jag inte höra just nu...

IMG_3214.jpg
IMG_3215.jpg

IMG_3217.jpg

”Fixade” svärmors pappas drott från ca 50 talet för nån vecka sen, trodde jag. Den gick ok när verket var löst med ”glaset” ner. Satte in den i boetten. När jag vände den så drog den sig massor och timegraphern hade svårt att synka takten, den bild som blev var även en stjärnhimmel. Provade att avmagnetisera med min blå kina men fick inget bra resultat av det (troligen handhavande). Tappade nappen och beställde en elma antimag. Igår så kom den, la klockan på elman och tryckte på knappen 2 ggr, o magnetismen var historia. Den maskade skickligt fel nr 2, hårfjädern skavde mot armen som man skruvar fast balansen med, därför den var riktningskänslig. Plockade ur den och riktade om fjädern. Nu går den fritt och går helt ok. Skulle behöva justera beaterror men törs inte ge mig på den igen iom att det finns ett affektionsvärde i den (hårfjädern har skruvad justering och går trögt så större risk att ha sönder något än att laga den). Den drar sig +-7 sek oavsett rotation i timegraphern och hållit tiden sen igår så nu får det vara bra. Den sitter på armen nu och får avgöra om jag kommer i tid till mötena idag på jobbet. Kul att lära mig lite nya fel samt att inse att det är mycket roligare att skruva med verktyg som funkar.

Är det någon som mekat sådana här tidigare? Landeron 248. Har en bezel (utan fjäder eller spår), som inte fäster, funderar på om det är glaset den ska fästa mot eller något annat? Eller så är det helt fel bezeln, men det vill jag inte höra just nu...

IMG_3214.jpg
IMG_3215.jpg

IMG_3217.jpg
Den sitter med friktion. Tanken är att det ska vara en liten sarg som är något större än bezeln som håller den på plats, men att den samtidigt kan roteras. Kan bli så slitet att den inte längre kläms på plats. Vågar faktiskt inte svara på hur man åtgärdar det.

Den sitter med friktion. Tanken är att det ska vara en liten sarg som är något större än bezeln som håller den på plats, men att den samtidigt kan roteras. Kan bli så slitet att den inte längre kläms på plats. Vågar faktiskt inte svara på hur man åtgärdar det.
Tänker du sarg på bezel eller glaset? Bezel är NOS, så den borde (förutsatt att det är rätt) fungera.

Tack för hjälpen!

Har en Tissot pointerdate som skulle behöva lite översyn på insidan. Verket ser till synes fint ut men gången är ojämn.
Har vi några forum-meckare som tar sig an jobb? :)
63E6CC94-EB0F-463F-BDB3-509FEE564FF6.jpeg
14931C9C-A315-411A-8DC9-67A0702FD0EA.jpeg

• Like
Reactions: Beo
Tillbaka
Topp