Nä inte med den metiden jag bräeskfev ovan iaf. Det går enkelt å bra att böja och räta ut med pickan men inte att gjuta över formen av rodico jag gjorde.Blev du inte nöjd med resultat av värmepickan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nä inte med den metiden jag bräeskfev ovan iaf. Det går enkelt å bra att böja och räta ut med pickan men inte att gjuta över formen av rodico jag gjorde.Blev du inte nöjd med resultat av värmepickan?
Tror det vår svårt att värma tills det nästan flyter. Jag tillverkade b.l.a bettskenor i ett tidigare liv Vi hade en vakuumsug som sög ner plasten över formen. Gjorde man många glas skulle det säkert vara värt att tillverka nåt sånt.Hade nåt liknande denna. https://dental.keystoneindustries.com/product/machine-iii/Nä inte med den metiden jag bräeskfev ovan iaf. Det går enkelt å bra att böja och räta ut med pickan men inte att gjuta över formen av rodico jag gjorde.
Jungfrufärden blir en inte allt för hårt åtgången Seikolänk. Ändbitarna sticker upp lite så jag funderar på ett ”ilägg” så att de kommer ner till rätt nivå. Återkommer med resultatet.
Spännande och värdefulla tips!Dags att göra avbön med resultat och tankar av första körningarna. Seiko- länken jag testade med var optimal för jiggen. Helt platt. Tycker resultatet blev bra. De skarpa kanterna förblev skarpa och borstningen blev rak. Svårast var att hitta rätt våtslippapper för att likna orginalborstningen så mycket som möjligt.
Jag testade även jiggen på länk med rundade länkbitar och då blev det lite svårare. Uppfinnaren rekommenderar ett mjukt lager mellan kloss och slippapper för att följa formerna bättre. På min länk, vilket nog är ganska vanligt, så var ytterkanterna dock inte rundade. Resultatet med ett mjukt mellanlager blev dock att även de kanterna rundades något. På den typen av länkar tror jag bara man kan göra mer ytlig borstning med jiggen för att inte förstöra orginalformen för mycket.
(Innan slipning. Efterbild saknas tyvärr.)
Snyggt jobbat och tack för kalas tipps!Dags att göra avbön med resultat och tankar av första körningarna. Seiko- länken jag testade med var optimal för jiggen. Helt platt. Tycker resultatet blev bra. De skarpa kanterna förblev skarpa och borstningen blev rak. Svårast var att hitta rätt våtslippapper för att likna orginalborstningen så mycket som möjligt.
Jag testade även jiggen på länk med rundade länkbitar och då blev det lite svårare. Uppfinnaren rekommenderar ett mjukt lager mellan kloss och slippapper för att följa formerna bättre. På min länk, vilket nog är ganska vanligt, så var ytterkanterna dock inte rundade. Resultatet med ett mjukt mellanlager blev dock att även de kanterna rundades något. På den typen av länkar tror jag bara man kan göra mer ytlig borstning med jiggen för att inte förstöra orginalformen för mycket.
(Innan slipning. Efterbild saknas tyvärr.)
Nu är det en ny lumeplupp på min Vostok titan bezel!men det drog ju med sig att jag måste reluma visare och tavla med!
Grymt bra jobbat .Nu är det en ny lumeplupp på min Vostok titan bezel!men det drog ju med sig att jag måste reluma visare och tavla med!
Men resultatet blev jag nöjd med så tack @rogart-63 för overdeligt tipps!
Jag har säkerligen å ska kolla imorrn!Nån som har ett 303 N glas . Vanligt oarmerat glas utan ring . Möjligen kan ett 304 funka oxå.
GöttJag har säkerligen å ska kolla imorrn!
Amen brother. Men aj vad dyrt den kan bli... att det är mycket roligare att skruva med verktyg som funkar.
Så länge det är en hobby får det kosta. Gör det ju för att det är kul. Skulle jag tjäna pengar får man ju snåla.Amen brother. Men aj vad dyrt den kan bli.
Den sitter med friktion. Tanken är att det ska vara en liten sarg som är något större än bezeln som håller den på plats, men att den samtidigt kan roteras. Kan bli så slitet att den inte längre kläms på plats. Vågar faktiskt inte svara på hur man åtgärdar det.Är det någon som mekat sådana här tidigare? Landeron 248. Har en bezel (utan fjäder eller spår), som inte fäster, funderar på om det är glaset den ska fästa mot eller något annat? Eller så är det helt fel bezeln, men det vill jag inte höra just nu...
Å andra sidan, skulle man tjäna pengar på det skulle man ha ett bolag och med det vara befriad från moms samt kunna göra inköp direkt ur bolagets kassa.Så länge det är en hobby får det kosta. Gör det ju för att det är kul. Skulle jag tjäna pengar får man ju snåla.
Tänker du sarg på bezel eller glaset? Bezel är NOS, så den borde (förutsatt att det är rätt) fungera.Den sitter med friktion. Tanken är att det ska vara en liten sarg som är något större än bezeln som håller den på plats, men att den samtidigt kan roteras. Kan bli så slitet att den inte längre kläms på plats. Vågar faktiskt inte svara på hur man åtgärdar det.
För egen del inbillar jag mig att det hade inte varit lika kul hellerÅ andra sidan, skulle man tjäna pengar på det skulle man ha ett bolag och med det vara befriad från moms samt kunna göra inköp direkt ur bolagets kassa.
Sitter en ring runt glaset. Bezeln fästs inte mot glaset. Men sen beror det på hur mycket spel den har. Om den har väldigt mycket spel är det nog fel bezel.Tänker du sarg på bezel eller glaset? Bezel är NOS, så den borde (förutsatt att det är rätt) fungera.
Tack för hjälpen!
@rogart-63 kika här, tror nästan det kan vara fel insert. Men i så fall blir det lim!Sitter en ring runt glaset. Bezeln fästs inte mot glaset. Men sen beror det på hur mycket spel den har. Om den har väldigt mycket spel är det nog fel bezel.
Då är det antingen fel bezel eller skadad(sliten) boett. Troligtvis därför den saknades sedan innan.@rogart-63 kika här, tror nästan det kan vara fel insert. Men i så fall blir det lim!
@JohanSA Hm, tror jag vet vilken ring du pratar om. Den går att rucka pyttelite, men har noll motstånd eller fäste.
Du kan ha rätt. Det blir allvar på ett annat sätt.För egen del inbillar jag mig att det hade inte varit lika kul heller
Man skall vara rädd om sin hobby !
En livsfarlig kombo. HeheÅ andra sidan, skulle man tjäna pengar på det skulle man ha ett bolag och med det vara befriad från moms samt kunna göra inköp direkt ur bolagets kassa.