• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Nu är det en ny lumeplupp på min Vostok titan bezel!men det drog ju med sig att jag måste reluma visare och tavla med:p!
Men resultatet blev jag nöjd med så tack @rogart-63 för overdeligt tipps!
20190129_191533.jpg
20190127_171511.jpg
20190129_191617.jpg
Riktig härlig klocka. Snyggt jobbat.

• Like
Reactions: Beo
För egen del inbillar jag mig att det hade inte varit lika kul heller ;)
Man skall vara rädd om sin hobby !
Kan bara hålla med. Gränsen är hårfin. Jag utbildade mig till ljudtekniker. Drömjobbet. Men slutade tyvärr spela gitarr när jag började jobba i studio för jag vart övermätt på mitt intresse. Bättre att ha en hobby o köpa massa konstiga skitdyra verktyg bara för det är kul o för att man verkligen villhöver (dvs vill vill vill o försvarar behovet med nåt dåligt argument) dom. Haha

Du kan ha rätt. Det blir allvar på ett annat sätt.

Gjorde inte du @McGyver denna resa? Fast ditt engagemang kanske även rör sig utanför urmakeri- sfären?

-Jo men "tyvärr" så kom anställningar, flytt, husbygge mm mm emellan! Tanken är dock att komma igång igen mer med klockor igen när nya verkstaden är färdigbyggd!

M.a.p. verktyg/maskiner, -Köp alltid det bästa du har råd med, finns inget mer frustrerande än att jobba med halvtaskiga saker!

Fråga här. Var lite dum och lät en vän jag trodde kunde klockor kika på min vintage kronograf och starta kronon, men han tyckte på fel knapp (dvs. nollställningen) direkt istället för att stanna kronon först och nu går den inte att stanna.

Bara att traska iväg till urmakare eller finns det något knep?

Fråga här. Var lite dum och lät en vän jag trodde kunde klockor kika på min vintage kronograf och starta kronon, men han tyckte på fel knapp (dvs. nollställningen) direkt istället för att stanna kronon först och nu går den inte att stanna.

Bara att traska iväg till urmakare eller finns det något knep?
Kan ju var något som hoppat lite snett bara. Hur känns knappen? Vilket verk har den?

Landeron 149. Stopp-knappens funktion är som vanligt (förutom att kronon inte stannar) men nollställningen åker ut lite segt efter att man har tryckt in den.
Öppna och kolla om något "bara" har hoppat ur position. Värre är om något är avbrutet. Hade ett valjuox 7733 med liknade problem. Då var det en av armarna som var ur position och lite böjd. Fjärden som belastade armen tryckte den ur position i o m att armen var skev. Tog lös armen böjde till den lite och sen gick allt fint igen.
Ref.bild
landeron149_1-800x800.jpg

Öppna och kolla om något "bara" har hoppat ur position. Värre är om något är avbrutet. Hade ett valjuox 7733 med liknade problem. Då var det en av armarna som var ur position och lite böjd. Fjärden som belastade armen tryckte den ur position i o m att armen var skev. Tog lös armen böjde till den lite och sen gick allt fint igen.
Ref.bild
landeron149_1-800x800.jpg
Tack för tipset! Hittade detta på WUS, "pushing re-set before stopping the chronograph means that something has to give, and a broken reset level is really the best eventuality considering all the moving parts inside the movement."

Tror jag får ta en vända förbi urisen och se det som en läxa att inte låta okunniga pilla på mina klockor..

Senast ändrad:
Loppis pryl för fix o trix !
Var på loppis för någon vecka sen, frågade mannen i kassan om klockor.
Det var inte mycket dom hade, men när jag berätta att jag mecka själv !
Så sa han att han köpt en glaspress för ett tag sedan (fatta aldrig varför), men fick hans nummer och var och köpte den förra veckan för några hundra !
Har inte kollat så mycket, men är en lite större pjäs ! Och det ingick lite glas, dock låg profil och står flexo i mitten på dom ! Någon som sett eller har liknande ?
61904F77-D1E4-4C6B-88A7-3D69C80286A6.jpeg

6B65766F-2EAF-4D40-B320-7E93844539DB.jpeg
7281A0A2-AB07-4781-9E2C-D86CC7B3A1F4.jpeg
857E9663-9554-4796-93DF-52F240C7D992.jpeg
A07FCFE1-79E3-4E00-AE37-9CFB5EDE8022.jpeg
D9305242-90AA-4DFB-A26B-895C95F3AB49.jpeg

Bilagor

• D14CF4F4-960F-47C5-AF34-01C9F0D9AE56.jpeg
    D14CF4F4-960F-47C5-AF34-01C9F0D9AE56.jpeg
    123.3 KB · Visningar: 3
Så sa han att han köpt en glaspress för ett tag sedan (fatta aldrig varför), men fick hans nummer och var och köpte den förra veckan för några hundra !
Har inte kollat så mycket, men är en lite större pjäs ! Och det ingick lite glas, dock låg profil och står flexo i mitten på dom ! Någon som sett eller har liknande ?

Oj vilken pjäs! Inte sett något liknade tidigare. Måste nästan komma från en industri från början!? Sätta glas på ackord!

Tack för tipset! Hittade detta på WUS, "pushing re-set before stopping the chronograph means that something has to give, and a broken reset level is really the best eventuality considering all the moving parts inside the movement."

Tror jag får ta en vända förbi urisen och se det som en läxa att inte låta klantskallar pilla på mina klockor..
Hoppas det fixar sig!

Monterat och klart!
IMG_8948.JPG

Kan även tipsa om att jiggen är ypperlig för att borsta spännen i. Jag skar ut ett "ilägg" av våtslippapper och la i botten på jiggen. Med ena kanten som stöd är det enkelt att dra spännet mot slippappret och få en rak borstning.
Har precis sågat till lite spillvirke på jobbet för en enklare jigg. Ska testa på en gammal seikolänk ikväll!. En fråga bara. Vilket papper använder du. Jag har några geövre men mon finaste är nog på 2000 vill jag minnas. Måste jag jaga rätt på ännu finare kanske?

Har precis sågat till lite spillvirke på jobbet för en enklare jigg. Ska testa på en gammal seikolänk ikväll!. En fråga bara. Vilket papper använder du. Jag har några geövre men mon finaste är nog på 2000 vill jag minnas. Måste jag jaga rätt på ännu finare kanske?
Nä, det tror jag inte. Jag körde 800 tillsammans med lite Autosol.

Jag råkade köpa en rejält sliten, patinerad och tidig Certina DS (5101 013 kaliber 25-36). Glaset verkar helt nytt men jag misstänker att det är till en DS2. Fick dessutom med ett slitet glas (orginalglaset) i en påse märkt 982/10 31,0-15. Jag planerar att byta till ett annat glas. Min fråga är om det finns något glas, utöver orginal, som passar? Vilket passar i så fall bäst?
IMG_20190131_150757.jpg

Låg en sån på Tradera för ett tag sen . Rejäl pjäs . Jag söker ett glas till ett fickur . Kanske finns nåt i gömmorna . 45,8 tror jag .

Det finns originalglas på bukten har jag sett. Beror på vad man menar med rimliga priser.. sett för ca 800-900. Am glas finns som blir jäkligt bra för en hundring typ. ATCT 31.1. Krona på bukten eller från vrak på tratten. Finns tre olika kronor och du ska ha den tidigaste, den toppiga kronan. Lycka till å bra jobbat!

Jag råkade köpa en rejält sliten, patinerad och tidig Certina DS (5101 013 kaliber 25-36). Glaset verkar helt nytt men jag misstänker att det är till en DS2. Fick dessutom med ett slitet glas (orginalglaset) i en påse märkt 982/10 31,0-15. Jag planerar att byta till ett annat glas. Min fråga är om det finns något glas, utöver orginal, som passar? Vilket passar i så fall bäst?
IMG_20190131_150757.jpg
Fick glastips i DS-tråden. Finns mycket matnyttigt där.

• Like
Reactions: Beo
Precis! Det ser oxå ut som den även har haft verhållare iform av små metallclips med ett hål för verkhållarskruven :)

Saknas skruvar . Tror inte det ska vara några hållare utan bara skruvar med större skalle som ligger emot verkhållare .
Tack, var det jag tänkte. Hur får man tag på såna skruvar? och hur vet man vilken storlek det ska vara, kanske ska vara samma storlek som den lilla skruven bredvid?

Tack, var det jag tänkte. Hur får man tag på såna skruvar? och hur vet man vilken storlek det ska vara, kanske ska vara samma storlek som den lilla skruven bredvid?
Jag har köpt på mig lite skruv på Ebay och Tradera . Köpte även nån sats med verkhållare där det var massa skruv . Annars får man plocka från ett annat skrotverk . Försöker alltid använda samma sorts skruv på bägge sidor så det blir enhetligt .

Jag skulle försöka få tag på ett paket med blandade småskruv, det har räddat mig flera ggr! Finns på cousins men även på bukten!

Jag har köpt på mig lite skruv på Ebay och Tradera . Köpte även nån sats med verkhållare där det var massa skruv . Annars får man plocka från ett annat skrotverk . Försöker alltid använda samma sorts skruv på bägge sidor så det blir enhetligt .

Hade världens tur och hittade ett par skruv från ett skrotat verk som passade, så nu är de fastskruvade i hålen. Dock är verket fortfarande löst, kanske ska vara verkhållare iallafall då?

Tillbaka
Topp