Sätt fast med ett gem, ba'.Snabb länkfråga, hur lagar man en länk som tappat några av stiften som håller ihop den? Går det att få tag på nya?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sätt fast med ett gem, ba'.Snabb länkfråga, hur lagar man en länk som tappat några av stiften som håller ihop den? Går det att få tag på nya?
Finns små stift som har knappar i ändarna . Heter pressure bars på engelska. Finns i olika längder och diameter. https://www.cousinsuk.com/product/0100mm-non-swissSnabb länkfråga, hur lagar man en länk som tappat några av stiften som håller ihop den? Går det att få tag på nya?
Tack - härligt med all kunskap du delar med dig av!Finns små stift som har knappar i ändarna . Heter pressure bars på engelska. Finns i olika längder och diameter. https://www.cousinsuk.com/product/0100mm-non-swiss
Har nån storlek tror jag. Ett gem är väl lite B?
Grattis till ett lyckat genomfört projekt!riktigt snyggt jobbat,och tack för bra bilder och välskrivet berättande för det var riktigt kul att följa!3e gången gillt. Byggde nytt justerbart anhåll till svarven. Slipade till stålen lite mer. Lite tålamod. Svarvade ner till dimension och putsade sista hundradelarna med nåt polermedel jag hade. Fick till dimensionerna som jag ville. In i pressen och knackade i tappen i lagret. Sitter som gjutet. Tappen slipade jag till så att den precis gick i juvelen. En sista sväng i ultraljudet o smorde upp lagringarna. Nu låter det vrr vrr vrr när jag skakar armen. Men hör liktigt hur det drar upp. Uppdragsarmarna tar 5-6 kuggar varje gång. Seiko förlorade i tredje ronden på knockout.
Med lite/mycket tålamod, lite egna grepp, och Biltemas utbud kommer man tydligen ganska långt i urmakeriets konst3e gången gillt. Byggde nytt justerbart anhåll till svarven. Slipade till stålen lite mer. Lite tålamod. Svarvade ner till dimension och putsade sista hundradelarna med nåt polermedel jag hade. Fick till dimensionerna som jag ville. In i pressen och knackade i tappen i lagret. Sitter som gjutet. Tappen slipade jag till så att den precis gick i juvelen. En sista sväng i ultraljudet o smorde upp lagringarna. Nu låter det vrr vrr vrr när jag skakar armen. Men hör liktigt hur det drar upp. Uppdragsarmarna tar 5-6 kuggar varje gång. Seiko förlorade i tredje ronden på knockout.
Tackar så mycket. Blir väl lite fusk då jag har en liten enklare maskinpark för större jobb i garaget för att supporta. Men visst verkar man kunna göra en hel del utan bergeon verktyg för 100000kr. Men på listan nu står ju helt klart lite mer verktyg som stansställ, juvelpress, svarv, mätutrustning, komplettera fjädervinorna när dom kommer hem, förenkla/förbättra tvättmöjligheter. Ja det verkar ju finnas en flerårsplan. Till vidare är det kul att vara kompis med Biltema med. Tack för all hjälp o support här.Med lite/mycket tålamod, lite egna grepp, och Biltemas utbud kommer man tydligen ganska långt i urmakeriets konst
Grattis till vinsten..
Tråden heter ju "fix och trix", så fortsätt dela dina "galna" fix. Alltid lär man sig nått nytt!!Tackar så mycket. Blir väl lite fusk då jag har en liten enklare maskinpark för större jobb i garaget för att supporta. Men visst verkar man kunna göra en hel del utan bergeon verktyg för 100000kr. Men på listan nu står ju helt klart lite mer verktyg som stansställ, juvelpress, svarv, mätutrustning, komplettera fjädervinorna när dom kommer hem, förenkla/förbättra tvättmöjligheter. Ja det verkar ju finnas en flerårsplan. Till vidare är det kul att vara kompis med Biltema med. Tack för all hjälp o support här.
Brukar stå nåt typ AC . En korntång och kortsluta mellan stålet och punkten . Annars tryck in alla knapparna på en gång . Lite konstigt att den funka först och sen la av. Verket är ett H601 .Fick en Seino ana/digi i en LOT här. Satte i nytt batteri och den tickade igång. Nu har den dock stannat igen. Vad kan ha hänt? På insidan av bortlockat står det att man ska kortsluta den på ngt sätt när man byter batteri.
Tack. Får kolla och se om det går att få liv i den.Brukar stå nåt typ AC . En korntång och kortsluta mellan stålet och punkten . Annars tryck in alla knapparna på en gång . Lite konstigt att den funka först och sen la av. Verket är ett H601 .
Jag har glapp i lagret på min med 6309 verk ! Så rotorn tar i verket !Lite trist kanske. Men skulle svarvningen gå åt pipan så hitta jag denna igår.
Har ett gäng såna. I olika skick. Ska leta reda på en bra.Jag har glapp i lagret på min med 6309 verk ! Så rotorn tar i verket !
Var detta 6309 ? Om den blir över är jag spekulant
Går den ens få ren!!! Kan undra hur bäraren av klockan såg ut.....Har ni ätit kvällsfika? Hitta denna i en låda med gamla klockor. Uppfyller iallafall EU regler om nickelallergi . Undrar var jag har tvättspriten?
Grattis, väl kämpat!!3e gången gillt. Byggde nytt justerbart anhåll till svarven. Slipade till stålen lite mer. Lite tålamod. Svarvade ner till dimension och putsade sista hundradelarna med nåt polermedel jag hade. Fick till dimensionerna som jag ville. In i pressen och knackade i tappen i lagret. Sitter som gjutet. Tappen slipade jag till så att den precis gick i juvelen. En sista sväng i ultraljudet o smorde upp lagringarna. Nu låter det vrr vrr vrr när jag skakar armen. Men hör liktigt hur det drar upp. Uppdragsarmarna tar 5-6 kuggar varje gång. Seiko förlorade i tredje ronden på knockout.
Kanske ska deponera den på miljöstation.Går den ens få ren!!! Kan undra hur bäraren av klockan såg ut.....
Har du den kvar . En svarv skulle sitta fint . Har en unimat 3 men den kan man ju inte göra allt på. PM om du inte sålt den redan .Har en extra urmakarsvarv du kan köpa av mig så slipper du kompromissa resultaten. En 8mm Wolf-Jahn i gott skick med symaskinsmotor på en träplatta. Enda nackdelen är att har bara ett par hylsor till den, men går att hitta på nätet.
Den kommer du bära med stolthet
Den kommer du bära med stolthet
Och välkommen till "fixarträsket"
Du hittar information/tips här skulle jag tro..Tack så jättemycket! Nästa lektion blir mineralglas! Några stalltips?
Snyggt! Gav mig min sista push jag behövde för att köra min speedy!
Zzz.. jordens minsta skruv har gått av inne i automatbryggan. Surt sa räven.. va gör man? Kan ju inte försöka slå ut den för även om jag hade haft något så litet så hade ju gängorna gått åt? Antar att det är enklast att hitta ny brygga
Det är skruven som håller hållarna till kugghjulen i automaten.. alltså ni ser den avbruten inne i skruvhålet som är mellan "pinnarna".
+1 på den!Alun- tricket fungerar inte?