• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Norken

Panerai
2-Faktor
Rätt tråd skulle jag nog ändå tycka! Jag använder Elma röd i ULT och rotationstvätt och sen sköljer jag i IPA (isopropanol).

Samma här!och till armband och länkar har jag lite diskmedel och eventuellt rödsprit i vattnet i ult'n.

Tack! Kan man då återanvända Elma? Var kan man köpa det om man inte är urmakare? Hittade bara grossist försäljning. Är processen då 1. Tvätta i Elma i ULT, 2. Skölj i isopropanol. 3. Torka.
Funkar Elma också bra för boetter, länkar etc? Eller bör man köra diskmedel såsom @Beo skriver?
 

Fadershan

Patek
Tack! Kan man då återanvända Elma? Var kan man köpa det om man inte är urmakare? Hittade bara grossist försäljning. Är processen då 1. Tvätta i Elma i ULT, 2. Skölj i isopropanol. 3. Torka.
Funkar Elma också bra för boetter, länkar etc? Eller bör man köra diskmedel såsom @Beo skriver?
Jag tvättar allt i i Elma. Men sköljer inte allt i ipa. Ipa kan eventuellt lösa shellac som finns på hakstenar och liverstenen på balansen. Så dessa tvättar jag separat i one dip eller nafta!
 

Fadershan

Patek
Köpte från Tyskland. Säkert kan man köpa Elma från verkmästarna oxå. Kostar en slant men räcker länge. Testat LR men tycker det luktar pecka.
Precis. Tyskland har och min 1l har räckt bra länge och jag ska strax köpa nytt oxå. OT: Rogart nu verkar ulten min ha kickat igång och funkar bra! Testade båda samtidigt och nu var den lika effektiv eller bättre än den gamla ebaymaskinen.
 

Magnus Ö-o

Cartier
EC3336DD-751F-4C8C-B7C9-12060B681B00.jpeg
Sitter med en seiko sportsmatic 15035 står det på boetten, 2451 på automatbryggan och nåt likt SMA155 305 på tavlan. Vet dock inte vilket verk det är. Efter amatörservice går den som en dröm, hade nog lite tur. Bara en hake. Man måste vrida upp den med skruvmejsel direkt på verket. Automat mekanismen (excenteraxeln) var för utsliten för att skjuta dreven och dra upp. Hakarna var dock i fint skick. Sitter en juvel i hakarmarna där de går mot exenteraxeln men axeln är helt utsliten. Är det här man behöver svarv, stans och bättre syn eller finns det nåt man annat man kan göra? Klockan är fin i övrigt o går bra så skulle gärna få till den. Får jag till automaten får det bli nytt glas med. Finns det hopp eller är det reservdelslådan som gäller.
266431F3-AEC0-4E60-9F89-F0562B50A3F5.jpeg

AC4A0FB1-0B1E-46C7-AD44-C6352587CF5A.jpeg
 

rogart-63

Patek
Tack! Kan man då återanvända Elma? Var kan man köpa det om man inte är urmakare? Hittade bara grossist försäljning. Är processen då 1. Tvätta i Elma i ULT, 2. Skölj i isopropanol. 3. Torka.
Funkar Elma också bra för boetter, länkar etc? Eller bör man köra diskmedel såsom @Beo skriver?
Funkar kanon till länkar m.m . Brukar tvätta länkar och boetter i yes men Elma funkar fint.
 

rogart-63

Patek
EC3336DD-751F-4C8C-B7C9-12060B681B00.jpeg
Sitter med en seiko sportsmatic 15035 står det på boetten, 2451 på automatbryggan och nåt likt SMA155 305 på tavlan. Vet dock inte vilket verk det är. Efter amatörservice går den som en dröm, hade nog lite tur. Bara en hake. Man måste vrida upp den med skruvmejsel direkt på verket. Automat mekanismen (excenteraxeln) var för utsliten för att skjuta dreven och dra upp. Hakarna var dock i fint skick. Sitter en juvel i hakarmarna där de går mot exenteraxeln men axeln är helt utsliten. Är det här man behöver svarv, stans och bättre syn eller finns det nåt man annat man kan göra? Klockan är fin i övrigt o går bra så skulle gärna få till den. Får jag till automaten får det bli nytt glas med. Finns det hopp eller är det reservdelslådan som gäller.
266431F3-AEC0-4E60-9F89-F0562B50A3F5.jpeg

AC4A0FB1-0B1E-46C7-AD44-C6352587CF5A.jpeg
Det är ett Seiko 860 verk. Sitter det tre skruvar ovanifrån. Tror man kan byta lager delen i dessa. Men det gäller bara å hitta ett lager.
 

rogart-63

Patek
Japp. 3 skruvar som håller ringen som trycker lagret. Excenteraxeln ser pressad ut men hjälper ju inte min syn iof. Får googla runt efter delar men antar att de utgick för ca 50 år sen.... :confused:
Fel av mig. Mitt googlande blir inte alltid rätt. Det är nog ett 2451 verk. Verkar som det är liknade 6601 verken . Har nåt 7625 verk med liknande tre skruvar. Men om det passar?
 

Magnus Ö-o

Cartier
Fel av mig. Mitt googlande blir inte alltid rätt. Det är nog ett 2451 verk. Verkar som det är liknade 6601 verken . Har nåt 7625 verk med liknande tre skruvar. Men om det passar?
Hittade bilder på bägge o 2451 står det ju på automatbryggan så det verkark ju stämma. 6601 verkar vara väldigt lika. Jag får google loss ordentligt ikväll o se om man hittar nån fakta. Måste säga att information är svårare än att skruva.... o då har jag ändå ingen hög nivå på skruvandet.. men det går framåt....
 

Magnus Ö-o

Cartier
Fel av mig. Mitt googlande blir inte alltid rätt. Det är nog ett 2451 verk. Verkar som det är liknade 6601 verken . Har nåt 7625 verk med liknande tre skruvar. Men om det passar?
Du är en klippa #rogart-63 ... 7625 verket har exakt samma lager och påskjutararm. Hade bara en seiko mekanisk på g så nitlott där. Men någon ;) skickade över en seahorse att öva på och den har samma delar. Råkade visst just riva det och prova. Axeltappen skall vara 0,4mm men den slitna var kanske 0,15mm. Har du ett lager som är ok så köper jag det gärna. Hoppas annars att 7625 är lite vanligare att hitta. :)
 

rogart-63

Patek
Du är en klippa #rogart-63 ... 7625 verket har exakt samma lager och påskjutararm. Hade bara en seiko mekanisk på g så nitlott där. Men någon ;) skickade över en seahorse att öva på och den har samma delar. Råkade visst just riva det och prova. Axeltappen skall vara 0,4mm men den slitna var kanske 0,15mm. Har du ett lager som är ok så köper jag det gärna. Hoppas annars att 7625 är lite vanligare att hitta. :)
Ska kolla . Tror att jag kan ha nåt 7625 verk eller skrotklocka liggande. 7625 är rätt vanliga så det finns säkert. Nånstans kommer jag ihåg att jag skrivit om det tidigare :D https://www.thewatchsite.com/34-wat...-rotor-bearing-vs-6205-6-interchangeable.html
 

rogart-63

Patek
Nepp. Hitta två stycken . En hade jag redan tagit lagret i. Den andra satt i en klocka jag fixa lite med en gång i tiden. Fick den inte å funka riktigt bra. Och nu vet jag varför. Den var utsleten i tappen oxå :(
DSCN0606.JPG
 

Magnus Ö-o

Cartier
Nepp. Hitta två stycken . En hade jag redan tagit lagret i. Den andra satt i en klocka jag fixa lite med en gång i tiden. Fick den inte å funka riktigt bra. Och nu vet jag varför. Den var utsleten i tappen oxå :(
DSCN0606.JPG
Jo min gick skitbra i 2 dagar. Sen tog jag av den o bytte klocka. Blev sugen på den igen några dagar senare och skakade igång den men stannade till frukost på jobbet. Inget uppdrag pga tappen. Första gången gick den bra för jag vred upp den med skruvmejsel för att ställa in den i timegraphern och det räckte dom 2 dagarna jag hade den på. Haha. Tack för du kollade. Jag får lägga den i låda och fixa den när jag springer på ett reservdelsur. Iof är det ju snabbt o öppna den, vrida upp den med mejseln och använda den en dag eller 2 om suget blir för stort. Hehe. Mvh Inge Desperat
 

Magnus Ö-o

Cartier
Det här är inte smart, ekonomiskt, lätt eller nåt man berättar för vännerna att man överväger att göra men jag måste ställa en fråga till expertisen här. ( det är däremot skitkul och en herrejösses utmaning för att ta sitt skruvande ett par steg till).
När jag tittar på lagret till seiko automaten ovan i tråden jag fixat med så ser jag att den exentriska axeltappen är ipressad i lagret. Vad för verktyg skulle i teorin behövas för att göra jobbet. Tappen går att pressa ur från andra sidan genom rotorgängan. Tappen är 0,4mm och ipressade axeln är 1,5mm. Skulle jag klara mig med en svarv samt typ ett Seitz jeweling tool för att göra jobbet. Svarven kan jag få in under mikroskopet och går det att se följer händerna oftast med. Antagligen får man göra många för man lär väl sprätta bort några axlar. Får man sen till axeln skall den pressas i med seitz jewelling tool. Problemet där blir väl att man behöver en såndäringa monokel om jag inte kan göra en vinklad hållare för mikroskopet så jag ser vad jag gör. Är det dessa saker som behövs eller är jag helt ute o cyklar? ( det omöjliga är inte alltid det roligaste, det är ju mirakel som man vill prova på).
B1CA6151-E3CB-49B0-9A45-841C755A6249.jpeg
 

rogart-63

Patek
Framförallt länkar och boetter men har nån tanke på att ge mig på hela verk isärplockade i framtiden.
Kör med elma direkt i Ultris när jag tvättar länkar och sånt. Brukar ta en skvätt diskmedel och ibland nån sväll ultraljudstvätt medel jag köpte på kjell och company oxå . Vilket f.ö inte var nån direkt höjdartvättmedel. Men till länkar och boetter duger det. Tänker nog inte köpa det fler gånger dock . Tvättar verk delar och sånt i små burkar som jag ställer i själva tvätten som då är fylld med vatten.
 

rogart-63

Patek
Det här är inte smart, ekonomiskt, lätt eller nåt man berättar för vännerna att man överväger att göra men jag måste ställa en fråga till expertisen här. ( det är däremot skitkul och en herrejösses utmaning för att ta sitt skruvande ett par steg till).
När jag tittar på lagret till seiko automaten ovan i tråden jag fixat med så ser jag att den exentriska axeltappen är ipressad i lagret. Vad för verktyg skulle i teorin behövas för att göra jobbet. Tappen går att pressa ur från andra sidan genom rotorgängan. Tappen är 0,4mm och ipressade axeln är 1,5mm. Skulle jag klara mig med en svarv samt typ ett Seitz jeweling tool för att göra jobbet. Svarven kan jag få in under mikroskopet och går det att se följer händerna oftast med. Antagligen får man göra många för man lär väl sprätta bort några axlar. Får man sen till axeln skall den pressas i med seitz jewelling tool. Problemet där blir väl att man behöver en såndäringa monokel om jag inte kan göra en vinklad hållare för mikroskopet så jag ser vad jag gör. Är det dessa saker som behövs eller är jag helt ute o cyklar? ( det omöjliga är inte alltid det roligaste, det är ju mirakel som man vill prova på).
B1CA6151-E3CB-49B0-9A45-841C755A6249.jpeg
Ser inte hur den ser ut riktigt men skulle säkert gå. Är det bara en rak tapp? Eller är det inklusive excentern. Ett drivnitsverktyg skulle nog vara bäst tror jag. och så kanske göra tappen lite längre och kapa den när den är på plats. Sen är frågan vilket material är bäst och hållbart i längden. Ett för mjuk stål lär slitas ut rätt fort. Kanske får man härda det. Silverstål?
 

Magnus Ö-o

Cartier
Ser inte hur den ser ut riktigt men skulle säkert gå. Är det bara en rak tapp? Eller är det inklusive excentern. Ett drivnitsverktyg skulle nog vara bäst tror jag. och så kanske göra tappen lite längre och kapa den när den är på plats. Sen är frågan vilket material är bäst och hållbart i längden. Ett för mjuk stål lär slitas ut rätt fort. Kanske får man härda det. Silverstål?
Tappen är rakt svarvad men sitter ipressad off center i lagret. Skall svarva något att slå ur tappen med under veckan. Har lite idéer hur jag skall svarva till en ny tapp. Får börja i nåt lättjobbat material och lösa hårdheten när jag vet om det överhuvudtaget går att göra. Ett riktigt mongo projekt men det stavas utmaning och KUL. Rond 1: jag mot pensionerad seiko. Let the games begin.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Tjena alla fix-o-trixare! Har lite frågor kring ett projekt; Vad är det här för verk? Är det något uppenbart vajsing med det?.. och hur fanken får man ut batteriet? :D
DC35D78E-5AAF-4D6B-BE5B-C3973E0E4BDD.jpeg
A35BEB72-3CB0-4DCE-B1BF-05AC08A85E38.jpeg
Ser ut att stå AS 536.121 på verket? Ser rimligt ut när jag googlar :)

Vet inte om det kanske är lite omilt men jag brukar ta tag i ett av "benen" av klamret som håller fast batteriet, trycka det försiktigt neråt och böja det lite utåt, så lossnar det. Använd en korntång.
 
Topp